Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwartelkuikentje dood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kwartelkuikentje dood

    hallo, wij hadden kwarteleitjes maar de laatste 2 dagen ging het hennetje er niet meer op zitten, toen heeft m'n moeder ze in de zon gezet en is er 1tje uitgekomen, die hebben we zelf verzorgt in een kooitje binnen, met een infralood lamp erop. Alles ging goed maar na anderhalve week werd ie zwakker en kon die niet meer goed lopen, paar dagen later helemaal niet meer, bewoog zich voor met z'n vleugels, hij wilde nog wel heel graag eten en alles wat die zag liggen pikte die op, en drinken deed die ook goed. Als je even weg was ging die piepen en dan kwam je en probeerde die nog op je hand te liggen, dat deed ie altijd want hij dacht dat wij de ouders waren, twas echt zo'n lief dotje, we gaven hem alle aandacht, goed te eten, maar hij werd zwakker en toen lag die op een morgen dood. Hoe komt dit?? ik heb ergens gelezen dat de lamp te warm zou kunnen staan. voel me echt schuldig maar we hebben alles gedaan wat we konden, we zijn er zelfs nog mee naar de dierenarts geweest maar die wist het ook niet

  • #2
    Infra rood licht is dodelijk bij langdurige blootstelling, net als Ultra Violet licht welke zo mogelijk nog dodelijker is.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Ik ben geen kenner van licht etc.
      Maar het is toch allom beked dat men kuikens opfokt onder infrarood warmtelampen.
      Ik kweek jaarlijks enkele honderden kwartels onder infraroodlampen, dus uw reactie is toch misplaatst, meen ik.

      Opmerking


      • #4
        Als op de grond (zilver)zand heeft gelegen, kan dat de oorzaak zijn. Als de kleine kwartels namelijk alles oppikken, dan krijgen ze ook zand binnen. Daardoor kunnen ze doodgaan................
        Groeten,


        -J.J.-

        Opmerking


        • #5
          @DimitriD
          Vroeger mochten wij maximaal een half uur onder de IR(infrarood)lamp in verband met een te lange blootstelling aan IR-A straling dit lijkt mij niet goed ook voor de kuikens op lange termijn. Indien jouw IR warmtelampen alleen IR-C afgeeft zal dit geen probleem geven. Zelf maakte ik gebruik van Elstein donkerstralers voor de kuikens ook deze gaven alleen IR-C straling en dus veilig.

          Na even googlen kwam ik evenwel alleen deze info tegen van IR cabines.


          Kan iedereen de infrarood cabine gebruiken?
          Ja, iedereen van jong tot oud kan gebruik maken van de cabine. U dient echter bij een slechte lichamelijke conditie, medicijngebruik, zwangerschap en bij het gebruik van een pacemaker eerst uw huisarts te raadplegen.

          Mensen met een recente gewrichtsblessure dienen geen gebruik te maken van de infrarood cabine binnen 48 uur na het ontstaan van de blessure of voordat de zwelling verdwenen is.

          Hoe lang duurt een sessie in een infrarood cabine?
          Voorop staat dat u zich altijd prettig moet voelen in de cabine. Dit houdt dus in dat u naar uw lichaam moet luisteren en u rustig een sessie kunt afbreken als u zich niet meer zo prettig voelt. Gemiddeld duurt een sessie 20 a 30 minuten. U kunt zo vaak gebruik maken van de cabine als u zelf wilt.

          Doe er mee wat je wil, maar het maakt wel uit welk type IR lamp je gebruikt.

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            Het klinkt heel nobel om ieder wezentje te redden....

            Maar het is OKTOBER, de winter zit er aan te komen, dat heeft moeder kwartel ook begrepen en dus gestopt met broedden. Ik zou het broedsel in de kliko gegooid hebben en hopen dat ze volgend jaar april weer fijn beginnen.
            Een kuiken die in de herfst geboren wordt is zowiezo zwakker, net als herfstkatten. Je kunt wel proberen met allerlei kunstmiddelen (lampen e.d.) de natuur naar je hand te zetten. Maar de natuur werkt altijd nog het beste.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Nico
              Het klinkt heel nobel om ieder wezentje te redden....

              Maar het is OKTOBER, de winter zit er aan te komen, dat heeft moeder kwartel ook begrepen en dus gestopt met broedden. Ik zou het broedsel in de kliko gegooid hebben en hopen dat ze volgend jaar april weer fijn beginnen.
              Een kuiken die in de herfst geboren wordt is zowiezo zwakker, net als herfstkatten. Je kunt wel proberen met allerlei kunstmiddelen (lampen e.d.) de natuur naar je hand te zetten. Maar de natuur werkt altijd nog het beste.
              Bijna alle vogel kwekers zetten de natuur naar hun hand ,,of dacht je dat het normaal is om in december/januarie vollop jonge vogels te hebben.

              Opmerking


              • #8
                Wees gerust, aan het licht kan het niet liggen.
                Dit is trouwens geen infraroodlicht. Men gebruikt steeds deze term voor de 'rode lampen' maar deze is volledig verkeerd. Infraroodlicht is namelijk niet zichtbaar. Het echt IR komt pas na het zichtbare licht.
                Moest het 'rode lampje' dan echt zo schadelijk zijn dan zouden er veel pluimvee, puppies,.... en dergelijke er problemen bij ondervinden.
                Deze geeft enkel warmte af en geen schadelijke straling.

                Misschien dat het probleem eerder bij het aangeboden voedsel ligt??

                Opmerking


                • #9
                  Als je nu volgend jaar weer jonge kwartels heb
                  moet je ze sivo start geven, dat is heel erg goed voor de
                  jonge kwartels.
                  en zet ze gewoon op een krant, met de warmte lamp erboven.

                  niet te laag erboven maar ook niet te hoog.
                  let op je kwartels als ze er ver vandaan gaan liggen hebben ze het te warm
                  en kruipen ze dicht tegen elkaar aan hebben ze het te koud.
                  Groetjes Petra.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door petra
                    Als je nu volgend jaar weer jonge kwartels heb
                    laat dan gewoon moeder hen haar kleintjes grootbrengen!!

                    sorry, moest het ff kwijt. Natuurlijk is de opmerking van petra helemaal correct, fazantenvoer van sivo, plaatsen op een krant en waterbakje vol met knikkers anders verdrinken ze.

                    Opmerking


                    • #11
                      bedankt voor alle reacties, ja het is ook dom geweest dat we ze in de zon hebben gezet, dat zullen we in het vervolg niet meer doen en gewoon de natuur zun gang laten gaan, maarja het kwarteltje was maar alleen dus kon niet tegen andere kwarteltjes aankruipen en het ging niet ver van die lamp vandaan liggen, maar juist eronder, zand lag er ook niet op de grond, we maalden het zaad zodat ie het goed op kon eten, twas niet dat die ziek was hoor volgens mij want hij bleef eten tot het laatste, en drinken ook, alleen die pootjes kon die niks meer mee doen. kwarteltje dacht gewoon dat wij de ouders waren want we weg gingen ging het piepen en dan kwamen we weer en wastie stil, en die probeerde heel de tijd op je hand te kruipen, twas echt zo lief en dan hecht je echt aan zo'n beestje, en dat heb je niet als ze in de voliere zitten, dus vandaar

                      Opmerking

                      Working...
                      X