Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat kopen? Jap nachtegaal of rode kardinaal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat kopen? Jap nachtegaal of rode kardinaal?

    Ik ben enorm aan het twijfelen, al heel lang. Ik heb een lege kweekvlucht van 2x2x1 meter. Er staan planten in, conifeer, klimop, druif en heester. Lekker dicht beplant, volledig beschermd onder afdak, droog en met houtsnippers op de bodem. De windkant maak ik in de winter dicht met plexiglas. Ik heb geen nachthok maar het geheel staat tegen het huis en dus onder mijn afdak.

    Ik weet dat Japanse nachtegalen en rode kardinalen beiden in een droge windvrije ruimte kunnen overwinteren.

    Maar laten rode kardinalen de planten bv met rust? Is de voliere groot genoeg voor ze? Ze komen alleen te zitten als koppel. Ik heb alle soorten apart en alleen gehuisvest.
    Ik wil dat de vogels rustig zijn en dus niet hysterisch zoals mijn putters. Dit worden de gezellige vogels gezien deze vlucht op mijn dakterras staat. Hij krijgt ochtendzon en wordt daarna de hele middag door de achterkant ingestraald en dus droog gehouden en door de middagzon verwarmd via de achterwand. Een halve meter heeft de hele dag zon dus de vogels kunnen daar zonnen en zitten als ze zon willen. Nergens regen en de plaatsing is op het Zuid - Oosten.

    Welke van deze twee soorten zal zich thuisvoelen, is niet bang en stressig en zal hier ook broeden? Ik ga ze optimaal verzorgen uiteraard

  • #2
    Volgens mij kun je beide soorten hier prima in houden.
    Zowel de nachtegalen als de kardinalen wennen vaak heel goed aan de verzorger en soms zelfs tam te noemen.
    Beide kunnen fraai zingen en zijn ook wel te kweken in zo'n ruimte.

    Oftewel.... welke vind je het mooist?

    Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Volgens mij kun je beide soorten hier prima in houden.
      Zowel de nachtegalen als de kardinalen wennen vaak heel goed aan de verzorger en soms zelfs tam te noemen.
      Beide kunnen fraai zingen en zijn ook wel te kweken in zo'n ruimte.

      Oftewel.... welke vind je het mooist?

      Succes.

      Daar kom ik dus niet uit Ik vind de zang van de Japanse nachtegaal mooier maar een rode kardinaal vind ik wat kalmer en mooier om te zien. Van beide soorten zijn nu goede EK 2008 vogels te koop dus dat is het probleem niet.

      Weet je of een rode kardinaal aan de planten gaat vreten? Dat zou voor mij de doorslag kunnen geven aangezien ik er een tuintje in wil maken met schaduwplanten in kuipen. Wat ik het voordeel van de Japanse nachtegaal vind is dat deze van dichte vegetatie houdt laag bij de grond en dat dat ook de inrichting wordt met de nieuwe kuipen erbij.

      De rode kardinaal is dus wat rustiger en kalmer en hij zingt tot diep in de nacht wat ik erg leuk vind gezien wij regelmatig tot diep in de nacht met de honden daar een wijntje drinken. De zang is echter minder levendig dan die van de nachtegaal.

      Twijfel twijfel twijfel

      Opmerking


      • #4
        hoeveel geld kun je besteden? want volgens mij zijn kardinalen stuk duurder dan nachtegalen. rode kardinalen kunnen al gauw per koppel 500 euro kosten.
        en japanse nachtegalen volgens mij iets minder.
        waar je mischien ook om moet denken bij kardinalen is dat als je een nestje krijgt of als je er mee gaat kweken, dat je jongen (zodra ze zelfstandig zijn) weg bij de ouders moeten anders krijg je ruzie. jaa is moeilijk he die keuze maken .
        mischien als je ze in het echt naast elkaar ziet dat je dan kunt zeggen over welke je een beter gevoel krijgt dan de ander.. het zijn allebij mooie vogeltjes en allebij zingen ze mooi

        Opmerking


        • #5
          een keuze maken voor iemand anders is moeilijk. Hier gaat het over smaak. We zien gelukkig ook niet allemaal dezelfde vrouw graag.
          De kardinalen gaan zeker niet overdadig aan het groen knagen. Zal op zich geen probleem zijn. Je gaat ze meer zien dan de nachtegalen en volgens mij kweken ze iets makkelijker.
          De nachtegalen, gaan, als ze de kans krijgen zich meer in de begroeiing terug trekken, zodat je ze veel minder ziet uiteraard.
          Nachtegalen zijn dan weer sterker dan kardinalen in de winterperiode. Kardinaal is vlugger gevoelig voor vocht, wat niet wegneemt dat hij ook makkelijk buiten overwintert als hij inderdaad goed gehuisvest is.
          Zoals al gezegd, nachtegalen zijn ongeveer 100 euro per paar goedkoper.
          Wat de kleur betreft is de kardinaal natuurlijk opvallender. Je moet er rekening mee houden dat beide soorten een goede en afwisselende voeding nodig hebben om hun kleur ook te behouden op een natuurlijke manier, zonder toevoeging van kleurstof. (waar ik principieel tegen ben)
          De ontlasting van de nachtegaal is ook veel dunner dan die van de kardinaal, en zal dus ook meer te zien en op te ruimen zijn.
          Ik hoop hiermee al een stukje duidelijkheid gegeven te hebben over de twee verschillende soorten.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rissotto
            hoeveel geld kun je besteden? want volgens mij zijn kardinalen stuk duurder dan nachtegalen. rode kardinalen kunnen al gauw per koppel 500 euro kosten.
            en japanse nachtegalen volgens mij iets minder.
            waar je mischien ook om moet denken bij kardinalen is dat als je een nestje krijgt of als je er mee gaat kweken, dat je jongen (zodra ze zelfstandig zijn) weg bij de ouders moeten anders krijg je ruzie. jaa is moeilijk he die keuze maken .
            mischien als je ze in het echt naast elkaar ziet dat je dan kunt zeggen over welke je een beter gevoel krijgt dan de ander.. het zijn allebij mooie vogeltjes en allebij zingen ze mooi
            Kwa geld gaat het er bij mij om dat ik verkoop wat ik kweek en daarvan komt er iets nieuws. Dus ik verkoop de jonge putters van dit jaar en daarvan kan ik zowel nachtegalen als kardinalen kopen.

            Weghalen is geen probleem. Ik ga inderdaad eens echt goed kijken naar beide soorten en dan zal mijn gevoel wel zeggen wat ik moet doen.

            Opmerking


            • #7
              Lid van de NBvV? In het septembernummer van Onze Vogels stond een stuk over de kardinaal.
              Bij opmerking voor succes: ruimte - te weinig ruimte leidt tot fladerig gedrag. Iets waar je gezien je ervaringen met de putters eens aan moet denken.
              Twee meter lijkt mij de minimummaat op te beginnen met rode kardinalen

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                Lid van de NBvV? In het septembernummer van Onze Vogels stond een stuk over de kardinaal.
                Bij opmerking voor succes: ruimte - te weinig ruimte leidt tot fladerig gedrag. Iets waar je gezien je ervaringen met de putters eens aan moet denken.
                Twee meter lijkt mij de minimummaat op te beginnen met rode kardinalen
                Het is twee meter Er komt nog een stuk aan van 1 meter dus dan is het 3 meter voor alleen een paartje kardinalen. De putters worden nooit rustig is bekend. Dt fladderen is de aard van het beestje. Zelfs de putters die ik in de huiskamer groot heb laten worden onder handtamme kanaries fladderen er op los en steken zelfs hun kopjes door de tralies van gekte als ik op 2 meter van de kooi sta. Kardinalen heb ik begrepen krijgen een band met de verzorger en eten dan zelfs een meelwormpje uit de hand

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door tropic
                  een keuze maken voor iemand anders is moeilijk. Hier gaat het over smaak. We zien gelukkig ook niet allemaal dezelfde vrouw graag.
                  De kardinalen gaan zeker niet overdadig aan het groen knagen. Zal op zich geen probleem zijn. Je gaat ze meer zien dan de nachtegalen en volgens mij kweken ze iets makkelijker.
                  De nachtegalen, gaan, als ze de kans krijgen zich meer in de begroeiing terug trekken, zodat je ze veel minder ziet uiteraard.
                  Nachtegalen zijn dan weer sterker dan kardinalen in de winterperiode. Kardinaal is vlugger gevoelig voor vocht, wat niet wegneemt dat hij ook makkelijk buiten overwintert als hij inderdaad goed gehuisvest is.
                  Zoals al gezegd, nachtegalen zijn ongeveer 100 euro per paar goedkoper.
                  Wat de kleur betreft is de kardinaal natuurlijk opvallender. Je moet er rekening mee houden dat beide soorten een goede en afwisselende voeding nodig hebben om hun kleur ook te behouden op een natuurlijke manier, zonder toevoeging van kleurstof. (waar ik principieel tegen ben)
                  De ontlasting van de nachtegaal is ook veel dunner dan die van de kardinaal, en zal dus ook meer te zien en op te ruimen zijn.
                  Ik hoop hiermee al een stukje duidelijkheid gegeven te hebben over de twee verschillende soorten.
                  Vocht is gelukkig niet aanwezig. Ze staan onder een afdak van 8x3 en de voliere is weer overdekt tegen poep van wilde vogels en het is op 4 meter van de grond dus geen optrekkend vocht zelfs. Het is echt gortdroog met snippers op tegels op betumen op een plat dak. Dat is ook wel nodig gezien ik er heel wat putter in heb zitten nu die ook erg gevoelig zijn voor vocht en die ik niet kuur. Geen enkel jong is overleden en ze zijn bijna door de rui Trots!

                  Dat van die poep neem ik mee. Ik kan de kuipplanten wel zo nu en dan afspuiten buiten de voliere maar de fletsen tegen de wanden vind ik minder mooi en appetijtelijk naast mijn dakterras. Dat herinner ik me van mijn beo. Die scheet stralen en maakte er een bende van.

                  Opmerking


                  • #10
                    Nog moelijker maken dan maar....

                    Als het drie meter wordt, kun je ze ook allebei er in zetten...
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Nog moelijker maken dan maar....

                      Als het drie meter wordt, kun je ze ook allebei er in zetten...
                      Nee dat wil ik niet. Ik hou elke soort gescheiden omdat ik dat handiger en veiliger vind. Je hoort wel eens van ei-rovende nachtegalen en je moet er toch niet aan denken dat je een koppel kardinalen een broedseizoen laat verkwisten met non-stop eieren leggen en uitputting van de pop omdat ze in de nachtegalen verdwijnen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Rode Kardinalen

                        Marx,die rode kardinalen heb ik altijd al willen hebben.
                        Het is er echter nooit van gekomen. Destijds keek ik zo'n beetje schuin ook naar de groene kardinaal.
                        Prachtige vogels,al die kardinalen.
                        Als je t.z.t. wat hebt aangeschaft,vergeet dan niet daarvan een foto op
                        het forum te plaatsen.
                        Zou ik en ik denk ook velen van de forumlezers ontzettend op prijs stellen.
                        Succes !
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          mooi spul WK vooral die laatste,zijn dat Arizona's of vermiljoen kardinalen?
                          mvg,
                          kingfisher
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kardinalen

                            Niet te geloven .Wat een schitterende foto's.
                            Heb jij die kardinalen zelf gekweekt en daarvan die foto's gemaakt.
                            Ik geniet daar echt van. Zo natuurlijk!
                            Hartelijk dank.
                            Als je nog andere foto's kan terugvinden en hier op het forum zetten,zou dat uiteraard erg fijn zijn.
                            Kunnen ook anderen met mij meegenieten.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

                              Mijn website:

                              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X