PDA

Bekijk Volledige Versie : Hok en voeding

Nele16
27-09-2008, 18:25
Hallo,

Ik heb een lange tijd 2 lieve lachduifjes in een ren gehad. (een witte en een bruine). Nu mijn vader een nieuw kippenhok met ren heeft gezet en het andere hok gesloopt word heb ik een paar vragen.

Kunnen kippen en duiven samen in een hok?

De ren is ongeveer 5 bij 2 meter en het nachthok is 2 bij 2.. De duiven hebben wel een appart slaaphok.

Ze zitten nu in het nieuwe hok alleen zijn ze nog heel bang. Zou het komen doordat het nieuw is? En hoelang zou het dan duren tot ze gewend zijn?

Ook heb ik nog een vraagje over het voer.
Ik geef ze nu al best lang tortelduivenvoer. Niks erbij. Is dat wel voeldoende?
Ik hoor steeds iets over grid. Maar ik heb niet echt een idee wat dat is en of het wel nodig is. En een vriendin wees me op trosgierst.

Ik vraag nu aan jullie of ik een van de twee (of allebij) moet gaan gebruiken.

Als iemand me zou kunnen helpen om aan te geven wat ik ze presies moet geven en HOEVEEL (is heel belangrijk, ik geef volgends mij veel te veel) voer ik moet geven!

Alvast bedankt

GR. Nele

kingfisher
27-09-2008, 20:15
Hallo Nele,kippen en duiven vindt ik zelf geen ideale situatie maar als het niet anders kan.
Verder wat voer betreft,tortelduiven voer is goed maar geef inderdaad grit erbij want vogels hebben geen tanden en grit/maagkiezel gebruiken ze om het voer in hun maag te vermalen en dus beter op te nemen.
Verder eten ze graag groenvoer in de vorm van bijvb paardebloem blad of vogelmuur(niet vlak langs de wegplukken i.v.m uitlaatgassen) of sla maar alles goed gewassen en daarna goed drogen of droogdeppen/droogslaan.
En alles met mate,wat er na een uur nog ligt weghalen,wat tortelzaad betreft ik weet niet hoeveel je geeft maar 2 handjes per vogel in een bakje waar de kippen niet bijkunnen lijkt me voldoende.
Af en toe een sproeibeurt met een plantespuit of tuinslang hebben ze ook graag,ze gaan dan met hun vleugels omhoog zitten afwisselend van links naar rechts.
Trosgierst moet je zien als lekkernij en niet te vaak geven,gewoon een stengel per week of zo.
ik denk dat je zo een heel eind komt en misschien hebben andere forumleden nog aanvullingen of andere gedachten .
En heb je vragen stel ze.
mvg,
kingfisher

petra
27-09-2008, 21:25
Hallo Nele,

Niet doen hoor kippen met duiven, ook andere vogels erbij gaat niet
die kippen pikken gewoon op de vogels.(zelf meegemaakt).
wat kingfisher zeg dat klop dat hebben de duiven allemaal nodig.

groetjes petra.:)

Rissotto
28-09-2008, 09:57
ik kan me nog herineren dat toen ik vroeger naar m'n oma ging dat zei een voleire in de tuin met kippen en duiven.
dat is nog nooit fout gegaan... maar dat kan puur toeval zijn mischien.
ze had de kippen beneden lopen, en de duiven zaten gewoon bovenin de voleire. ook had ze volgens mij aparte nachthokken voor ze.
zodra de duiven boven bleven deden de kippen niks met de duiven, wat ik zov er kan herineren.. maar ik kan het natuurlijk fout hebben..

Animal
28-09-2008, 17:51
ik kan me nog herineren dat toen ik vroeger naar m'n oma ging dat zei een voleire in de tuin met kippen en duiven.
dat is nog nooit fout gegaan... maar dat kan puur toeval zijn mischien.
ze had de kippen beneden lopen, en de duiven zaten gewoon bovenin de voleire. ook had ze volgens mij aparte nachthokken voor ze.
zodra de duiven boven bleven deden de kippen niks met de duiven, wat ik zov er kan herineren.. maar ik kan het natuurlijk fout hebben..

Als de ren groot genoeg is kan het inderdaat ,,bij mij zat er zelfs ook nog een koppel fazanten bij.

petra
28-09-2008, 21:55
Nele het ligt eraan wat voor kippen er lopen.
Als je chabo's heb dan heb je geen last.
maar legkippen of brahma's nou dan hou jij geen duifje over hoor.
ik weet waar ik over praat zelf verschillende soorten kippen gehad.
en het met eigen ogen gezien dat ze gewoon gespied werden door de kippen.

en duiven zijn nogal sloom in dat gedoe, dus die blijven gewoon zitten terwijl de kippen ze de rug en ogen uit pikken.
dus als ik jou was niet doen,maar ja wie ben ik om dat te zeggen
ik bedoel het alleen maar goed voor je, omdat het niet leuk is als je duifje zo word toegetakeld.
groetjes petra.:)

Birdfarm
28-09-2008, 22:05
een koppel fazanten bij.

Een duif "verdedigd" zich door zich groot te maken met behulp van het boven zich strekken van de vleugel. Kippen maar zeker fazanten in broedstemming (voorjaar) kunnen een duif dan op rug en kop tot bloedens toe kapot pikken.
Zoals petra zegt niet doen.

Greetzzz