PDA

Bekijk Volledige Versie : Voliere of broedkooien

MaartenF
27-09-2008, 11:45
Hallo,

Ik heb nu al 3 jaar een kleine voliere en dat was eigenlijk een beetje een bijhobby. Nou wil ik me eigenlijk wat meer met vogels bezighouden en dan moet er natuurlijk een grotere voliere komen. Nou is mijn vraag: Is het slim om een grote voliere te bouwen of in broedkooien te gaan kweken. Ik wil met tropische vogels gaan kweken.
Kan iemand mij hier antwoord op geven:confused:

kingfisher
27-09-2008, 12:15
Wat voor soorten heb je,er zijn die beter in volieres kweken maar ook die beter in broedkooien kunnen i.v.m voedselconcurrentie of agressiviteit.
mvg,
kingfisher

MaartenF
27-09-2008, 14:58
Ik heb ceresamadines, bichenowastrildes, binsenastrildes, diamantduifjes, loodbekjes en zebravinken

kingfisher
27-09-2008, 16:10
Ik denk,maar dat is mijn mening dat je met je astrildes en je ceresamadines beter in broedkooien kunt kweken omdat je dan meer controle hebt over o.a het voedsel en het ringen zeker als je met meerdere koppels van dezelfde soort kweekt.
Ook zitten de koppels rustiger en kunnen zich bezig houden met het nestje i.p dat de man indringers op afstand moet houden.
Met die zebra's en die zilverbekken en diamantduiven kun je goed in de voliere kweken maar dan praat ik over enkele koppels dus niet meerdere van dezelfde soort i.v.m met inteelt en bij de duiven wordt het meestal knokken onder de doffers.
Ik zou zowiezo een vlucht beschikbaar houden voor jonge vogels omdat ze daar lekker in kunnen uitgroeien en ruien.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden maar ieder doet het op z'n eigen manier.
Er zullen nog wel andere reacties komen, haal eruit wat je kunt gebruiken.
Mvg,
kingfisher

MaartenF
27-09-2008, 17:37
Oke bedankt, ik denk er nog over na. Het handigste zou voor mij een voliere zijn maar als dat met voeren enz. lastig is en broedkooien veel beter zijn kies ik voor broedkooien

Animal
27-09-2008, 17:47
Een gemengde volliere is veel mooier.
Het aantal jongen zal veel minder zijn ,maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is om er geld mee te gaan verdienen.
Ook het werk met een volliere is minder ,en je zult er meer van kunnen genieten.
Voor een blok broedkooien ,in de zomer gaan zitten is niet zo interessant ,maar in je tuin bij een mooie volliere zitten is natuurlijk erg prettig.

MaartenF
27-09-2008, 18:05
ja inderdaad, dat had ik ook al gedacht.
Mijn voorkeur ging sowieso al uit naar een voliere maar ik dacht laat ik het toch maar even vragen.
het gaat mij er niet om om er geld aan te verdienen, het is gewoon een hobby en ik vind het vreselijk leuk.

petra
27-09-2008, 21:31
Hallo Maarten,

Je kun naturlijk ook kiezen voor die broedkooien wat kingfisher zei.
met die koppels wat moeilijker is.

en je kunt er natuurlijk een gezelschapsvoilliere bij nemen voor de ontspanning
als je er voor zit dan kun je echt genieten.

groetjes petra.:)

Antoni Hopmann
27-09-2008, 22:29
Een gemengde volliere is veel mooier.
Het aantal jongen zal veel minder zijn ,maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is om er geld mee te gaan verdienen.
Ook het werk met een volliere is minder ,en je zult er meer van kunnen genieten.
Voor een blok broedkooien ,in de zomer gaan zitten is niet zo interessant ,maar in je tuin bij een mooie volliere zitten is natuurlijk erg prettig.

Ja met 6 verschillende vogelsoorten,zou ik ook de voliere kiezen.
Vogels in broedkooien vereist natuurlijk de nodige discipline en geeft
veel werk met daarnaast nog de voliere.
Natuurlijk zal het aantal jongen minder zijn. So what. Het is maar hobby,toch.

Hugo
28-09-2008, 14:15
ja inderdaad, dat had ik ook al gedacht.
Mijn voorkeur ging sowieso al uit naar een voliere maar ik dacht laat ik het toch maar even vragen.
het gaat mij er niet om om er geld aan te verdienen, het is gewoon een hobby en ik vind het vreselijk leuk.
Waarom geen aparte vluchten in plaats van één grote voliere, dan kun je het voedingsgedrag ook in de gaten houden.

Hugo

MaartenF
29-09-2008, 16:57
Het is inderdaad maar een hobby en een gemende voliere lijkt mij wel het mooist
Ik heb al een wat kleinere voliere maar ik wilde toch uitbreiding en de vraag was broedkooien of voliere
Ik heb toch gekozen voor voliere maar misschien verdeel ik het wel in 2 of 3 stukken zodat je toch vogels die elkaar niet verdragen kunt houden

Animal
29-09-2008, 18:04
Ik heb nu jonge kwartels en jonge zebravinkjes ,,en de zebravinkjes zitten bij de kwartels onder de veren.
Zoiets kun je alleen maar in een volliere zien.
Zo ook als je ze net gevoerd hebt ,en ook wat groen op de grond hebt gegooid.
Zo'n 20 vogels die dan op de grond zitten alsof ze uitgehongerd zijn ,en met zijn vijven tegelijk in de bad schaal .
Prachtig is dat ,,daar kan geen broedkooi tegen op.

goulds71
29-09-2008, 21:15
in de soorten die je hebt zag ik meerdere soorten astrildes staan
deze soorten kun je beter in broedkooien kweken daar sommige astrildes nog al agresief kunnen zijn tegen soortgenoten daar mee bedoel ik ook andere astrildesoorten .Zelf kweek ik met zebravinken,gouldamadine bichenowsastrilde, maar alles in de broedkooi dan heb je een beter overzicht controle is makkelijker, ringen geeft niet zoveel verstoring in een broedkooi als in een voliere is mijn mening en je kunt zelf bepalen welke vogel je koppelt. In de voliere zoeken ze zelf een partner wat ook weer wenselijk kan zijn zo zoeken de sterkere vogels elkaar op ,maar ik kweek op kleur dus ook daarom kweek ik in broedkooi.

MaartenF
30-09-2008, 07:47
Is het zo dat je van een familie bijv astrildes of amadines maar een van dat soort kan houden? Ik vind het namelijk wel moeilijk om te bepale wat bij wat kan soms dan koop je vogels en dan lees je in de boekjes dat ze vredelievend zijn maar dan blijkt dat ze elkaar afmaken. Is bij het samenstellen van een kolonie een stelregel?

goulds71
30-09-2008, 09:18
in een voliere kan dat wel maar in de broedtijd worden sommige soorten agressief tegenover anderen, een mex roodmus bijv valt alles met een rodekleur aan .maar uiteraard uitzonderingen bevestigen ook hier de regel

kijk maar eens of je het boek van esther j verhoef ergens kunt krijgen
kooi- en volierevogels encyclopedie isbn 90-396-0322-7 of
kooi- en volierevogels van david alderton isbn 90-252-8998-3

daar staat per soort ook wat de sociale eigenschappen zijn

MaartenF
30-09-2008, 17:14
Dat boek van esther verhoef heb ik maar eigenlijk vind ik dat daar weinig informatie in staat.
Heel veel vogels worden daar beschreven als vredelievend maar soms blijkt het tegendeel.
Ik heb bijvoorbeeld ceresamadines en die worden als aggressief beschreven en niet winterhard, bij mij is het juist andersom.
Ook is het per boek verschillend want ik heb verschillende boeken en vaak zeggen ze allemaal wat anders.

Animal
30-09-2008, 18:06
[QUOTE=goulds71;34872]
, ringen geeft niet zoveel verstoring in een broedkooi als in een voliere is mijn mening en je kunt zelf bepalen welke vogel je koppelt. In de voliere zoeken ze zelf een partner wat ook weer wenselijk kan zijn zo QUOTE]

Als je niet aan tentoonstellingen mee doet is ringen nergens voor nodig.

MaartenF
30-09-2008, 18:37
Ik ben niet van plan mee te doen aan tentoonstellingen dus ringen hoeft van mij niet