Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke parkieten kunnen samen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Welke parkieten kunnen samen

    Hallo
    De vraag is, welke parkieten kunnen samen?.
    Ik zie zo vaak vragen, kan deze parkiet samen met die parkiet?
    Welke wel, welke niet?
    Daarom open ik maar de topic "Welke parkieten kunnen samen" zodat degene die ernaar zoekt het zo kan vinden en jullie vast wel weten welke er samen kunnen.
    Ik ben geen parkieten iemand dus ik weet het niet , maar het lijkt me voor het forum wel makkelijk. Voor degene die het wel graag weten wil.
    Dus wie een lijstje weet wat er samen kan, plaatsen maar
    mvg Gerard 6

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Mijn mening is:

      Gras bij alle andere parkieten.
      Kakeriki bij alle andere parkieten indien ruim gehuisvest.
      Bourke bij alles dus ook niet parkieten tot tropen aan toe.
      Neophema's indien ruim gehuisvest niet bij elkaar, wel bij alle anderen.
      Valk bij alles mits ruim, krap bij alleen andere parkieten.
      Rosella en consorten (dus penant, strogele etc) bij niets anders dus in koppels.
      Halsbanden bij niets anders dus in koppels.
      Roodruggen bij grote soorten mits zeer ruim gehuisvest.
      Dwergpapegaai bij niets en alleen in groep bij ruimte en dubbele aantal kastjes.
      Nog grote parkieten als de muisparkiet, zonparkiet, alexander etc alleen in koppels, zeker in de broedtijd.

      Dus ik bedoel met grasparkiet bij alle andere parkieten dat het vanuit de gras wel kan, maar andersom zegt dat dus niets. Gras bij rosella kan dus niet lang goed gaan als je pech hebt.

      Opmerking


      • #4
        parkiet

        oke bedankt!! ideale info
        ik houd mooi de grasparkietjes bij de valkjes in en dat klikt erg goed dus houd ik het mooi zo! ik heb erg lieve vogeltjes heb er namelijk ook zebravinken en kanaries bij in en zijn erg lief voor ze alleen met nestelen is het irritant

        Opmerking


        • #5
          Aanvullend op de lijst van Marx wil ik wel even opmerken dat grasparkieten ook krengen kunnen zijn. Wij hebben ze vanwege slechte ervaringen nu apart gehuisvest.
          Een grasparkiet pop besloot dat ze het blok van een valkparkiet mooier vond en begon het jong (dat al aardig in de veren zat, dus nog een flinke ook) uit het blok te werken. Dat terwijl ze eieren in haar eigen blok had.
          Ze is er daarna uit gebleven, maar die pop heeft me wel nog een aatal zebravinken gekost.

          Hiermee wil ik zeggen dat door de goedmoedigheid van de valkparkiet de grasparkiet eerder de baas is over de grote valk dan andersom.
          Mijn Site

          Opmerking


          • #6
            Wie nog meer

            Hallo Allemaal

            Kijk dit gaat de goede kant op zo.
            Wie heeft er nog meer info of ervaringen zijn ook mooi.
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Mijn mening is:

              Gras bij alle andere parkieten.
              Kakeriki bij alle andere parkieten indien ruim gehuisvest.
              Bourke bij alles dus ook niet parkieten tot tropen aan toe.
              Neophema's indien ruim gehuisvest niet bij elkaar, wel bij alle anderen.
              Valk bij alles mits ruim, krap bij alleen andere parkieten.
              Rosella en consorten (dus penant, strogele etc) bij niets anders dus in koppels.
              Halsbanden bij niets anders dus in koppels.
              Roodruggen bij grote soorten mits zeer ruim gehuisvest.
              Dwergpapegaai bij niets en alleen in groep bij ruimte en dubbele aantal kastjes.
              Nog grote parkieten als de muisparkiet, zonparkiet, alexander etc alleen in koppels, zeker in de broedtijd.

              Dus ik bedoel met grasparkiet bij alle andere parkieten dat het vanuit de gras wel kan, maar andersom zegt dat dus niets. Gras bij rosella kan dus niet lang goed gaan als je pech hebt.

              vind ik niet veel aan toe te voegen buiten de dwergpapegaaien misschien, als je de mogelijk hebt denk ik het best gescheiden( naar mijn mening )

              Opmerking


              • #8
                koloniebroeders

                Niet alle grote parkietensoorten moeten solitair (paarsgewijs) gehouden worden, sommige soorten broeden liever in groepsverband. Ik weet dat swiftparkieten heel goed in kolonieverband broeden evenals pruimekopparkieten. Enkele zuidamerikaanse soorten zoals de muisparkiet, de patagonische rotsparkiet, de magelaanparkiet en langsnavelparkieten broeden duidelijk beter in kolonieverband dan als stel apart. Blauwkroontjes deden het bij mij ook in kolonieverband heel goed, zelfs bij brilvogels in dezelfde voliere waarbij zelfs de brilvogels voor nageslacht zorgden.
                Een en ander is wel afhankelijk van de omvang van de voliere.

                Greetzzz

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kevin
                  vind ik niet veel aan toe te voegen buiten de dwergpapegaaien misschien, als je de mogelijk hebt denk ik het best gescheiden( naar mijn mening )

                  Dat denk ik ook hoor, hoewel ik merkte dat mijn dwergpapegaaien erg snel en goed in broedstemming kwamen in de kolonie. Beter dan in broedkooien. Ik ben op een gegeven moment begonnen met open kooien (gewoon flinke traliekooien voor in de woonkamer opgehangen) in de voliere per koppel met een blok wat ze zelf uitkozen en gingen bewonen, dan de jongen uit laten vliegen en op laten fokken in een afgesloten kooi, kooi open na uitvliegen en samen met de andere jongen opgroeien en doorvoeren in de voliere. Zodra de ouders broedrijp werden en een blok en dus een kooi uitgezocht hadden, kooi weer dicht, koppel zijn gang laten gaan en apart van de rest laten grootbrengen en broeden, daarna weer alles open. Ging perfect! Dan verdwijnt de hele strijd om de blokken, het binnendringen van blokken en het verwonden van elkaars kuikens in de blokken.

                  Het was wel een vlucht van 4 x 5 met 8 koppels dus ze hadden absoluut de ruimte na het uitvliegen. Wel zorgen dat de bovenkant een plak is anders gaan de tenen eraf van uitgevlogen jongen. Ja ja, alles uit ervaring

                  Ook hadden wij grote wilgen in de tuin en elke dag een bos in de voliere hielp erg tegen vechten en gedoe. Ze hadden lekker wat te doen en die bossen zorgden er ook voor dat er beschutting was om weg te komen van een belager.

                  Opmerking

                  Working...
                  X