PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwartelhennetjes durven niet naar binnen

Tori no Hime
18-09-2008, 20:04
Heeft iemand de gouden tip om onze 2 kwartelhennetjes te leren om uit zichzelf naar binnen te gaan?
Ze moeten over een nogal lang trapje om in het binnenhok te komen. Het haantje doet dit zonder problemen en probeert zijn hennetjes mee te lokken, maar om een of andere reden durven ze gewoon niet. :(
Ik wil ze 's nachts wel binnen hebben, omdat het al best wel koud wordt!

Klik hier voor foto van kwarteltrapje (http://img.photobucket.com/albums/v511/AsuraChourui/Voliere/CDKtrapje.jpg)
Zoals jullie zien durven de hennetjes wel op het onderste stukje.
1 van de hennetjes is gisteren wel samen met het mannetje naar binnen gegaan (het 2e hennetje hebben we toen toch maar gevangen) maar vandaag doet ze het niet meer.

medaar
18-09-2008, 20:38
Ik zou ook niet binnen gaan ze. Is beter buiten al dat mooi groen. klein afdakje maken met een beetje zand in. Zo dat er geen regen of wind in kan.

Tori no Hime
19-09-2008, 10:44
Maar ze hebben zo'n mooi binnenhok :)
En het haantje gaat wel vaak even naar binnen, maar dan gaan de hennetjes roepen omdat ze hem kwijt zijn, en dan komt hij snel weer naar buiten.

Ik denk zelf dat ze misschien niet zo goed langs het gaas durven ofzo (want ik zag er eentje tot aan het stenen randje omhoog lopen, over het randje kijken en toen weer terug naar beneden lopen), dus we gaan proberen om er tijdelijk een plaat tegenaan te zetten of een grote plant, zodat ze meer beschutting hebben. Hopen dat dat helpt!

tropic
19-09-2008, 11:48
geduld en enkele meelwormen kunnen wonderen doen.

Jeroen H
19-09-2008, 16:17
Die van mij gaan ook zelden het nachthok in.

Zonde van al het werk, oorspronkelijk was het ook de bedoeling dat er kippen in kwamen, wat nooit gebeurd is. Achteraf had ik ook een lage opening gemaakt. Ze zitten nu veel onder het nachthok.

Gr.

Tori no Hime
19-09-2008, 21:58
Die meelwormen, moet je die eerst doodmaken of kun je ze levend voeren? :confused:

We hebben ze de eerste week alleen in het binnenhok gedaan, met het luikje naar buiten nog dicht, zodat ze het binnenhok echt als hun huisje zouden zien. Ze vinden het buiten hartstikke leuk, maar als we ze 's avonds als het donker wordt binnen zetten gaan ze daar ook meteen vrolijk scharrelen en eten. We laten het luikje nu de hele tijd open, zodat ze weer naar buiten kunnen als ze dat willen, maar ze blijven zelf in het binnenhok tot het 's ochtends vroeg weer licht wordt. Dus ik denk dat ze het toch ook wel fijn vinden om in het binnenhok te slapen.

tropic
19-09-2008, 22:53
maakt weinig uit of ze levend of dood zijn.
Een kwartel pikt normaal toch eerst de worm dood.
Knijp je hem zelf even op de kop alvorens je hem voert, dan is hij ook in het hiernamaals, en kan hij nog weinig kwaad aan je kwartels berokkenen.

Succes met het binnenhalen, maar geduld is er natuurlijk ook voor nodig.

Nico
19-09-2008, 23:48
jonge kwartelkuikens (tot 2 weken oud) moet je alleen maar dode meelwormen geven. Levende kunnen de darmwand beschadigen.
Oudere kwartels heb je dat risico niet meer.
Ik voer eigenlijk nooit meelwormen maar buffalo's of pinky's uit de diepvries (wel eerst ff laten ontdooien). Zo kun je er iedere dag een paar voeren.

Als je ze binnen voert komen ze vanzelf binnen hoor... Beestjes zijn slimmer dan je vaak denkt!

tropic
20-09-2008, 08:33
@ Nico,

Ik heb niet graag dat je mijn juist antwoord in twijfel trekt.
De vraag gaat, (zelfs met foto) over oude vogels, en niet over jongen.
Een jonge kwartel van een vingerhoed groot geef je trouwens geen meelwormen, zelfs geen dode.

Roodmus
20-09-2008, 10:18
Mijn kwartels gaan ook niet de nachthok in.Alleen voor het eten maar slapen doen ze in de buitenvoliere.:huh

gerard 6
20-09-2008, 10:22
Het is een kwestie van geduld de ene wil erin en de andere niet.
Een beetje lokken via voer op het plankje wil nog wel eens werken.
En het maakt niet uit hoe mooi het er binnen is, vogels letten niet op "mooi".:D
Als ze het te koud krijgen gaan ze er waarschijnlijk wel een keertje in.
Hier wordt het binnenhok zelden tot nooit gebruikt.

Birdfarm
20-09-2008, 10:28
@ Nico,

Ik snap jouw twijfel niet? Nico bevestigd jouw antwoord juist.

Oudere kwartels heb je dat risico niet meer.

En jonge kwartels vanaf dag 2 gaf ik rustig levende meelwormen, alleen zocht ik dan de witte 'pas vervelde' meelwormen uit. Maar dit deed ik met al mijn vogels omdat de zachte witte niet gevaarlijk zijn in de slokdarm.

Greetzzz

Animal
20-09-2008, 11:13
Ik snap jouw twijfel niet? Nico bevestigd jouw antwoord juist.

En jonge kwartels vanaf dag 2 gaf ik rustig levende meelwormen, alleen zocht ik dan de witte 'pas vervelde' meelwormen uit. Maar dit deed ik met al mijn vogels omdat de zachte witte niet gevaarlijk zijn in de slokdarm.

Greetzzz

Dat zullen dan toch wel geen chinese dwergkwartels zijn ,want als die 2 dagen oud zijn past er echt nog geen hele meelworm in.En als je er een levende in zouw stoppen ,dan kruipt die er vanzelf uit.

Wat Nico zegt klopt helemaal.

rob 2
20-09-2008, 12:45
Je voliere is redelijk groot zo te zien,waarom maak je niet een leuk heuveltje tot de hoogte van het metselwerk.Daarop zou je dan nog maar een klein trapje nodig hebben.Wanneer je alleen binnen voert zal ze toch naar binnen moeten,is er binnen licht genoeg zodat ze wel van buiten kunnen zien wat er binnen is.Of je kwartel heeft hoogtevrees dan weet ik het ook niet vrg Rob.

Marx
20-09-2008, 12:56
Je voliere is redelijk groot zo te zien,waarom maak je niet een leuk heuveltje tot de hoogte van het metselwerk.Daarop zou je dan nog maar een klein trapje nodig hebben.Wanneer je alleen binnen voert zal ze toch naar binnen moeten,is er binnen licht genoeg zodat ze wel van buiten kunnen zien wat er binnen is.Of je kwartel heeft hoogtevrees dan weet ik het ook niet vrg Rob.

Dit vind ik de beste tip. Weet dan ook 100% zeker dat ze wel naar binnen gaan. Mooi bergje scherp zand en ophogen tot de ingang. Kunnen ze meteen over de stenen rand kijken en daar zandbaden nemen, zonnen en dus ook naar eigen wil in en uit lopen. Of ze dan het nachthok wel gebruiken blijft de vraag. Maar ze kunnen en gaan dan in ieder geval wel makkelijk in en uit ;)

Nico
20-09-2008, 18:22
@ Nico,

De vraag gaat, (zelfs met foto) over oude vogels, en niet over jongen.
Een jonge kwartel van een vingerhoed groot geef je trouwens geen meelwormen, zelfs geen dode.

Tssss of je het graag hebt of niet interesseert me niet zoveel....

Jou antwoord was juist, maar niet volledig. Er lezen ook andere mensen mee die levende meelwormen aan jonge kwartels willen geven. Vandaar mijn aanvulling. Als je dan al op je teentjes getrapt bent, moet je de oorzaak toch echt bij jezelf zoeken en niet naar mij wijzen.

TORI: Om op de vraag terug te komen hoe de kwarteltjes in het nachthok te krijgen? De zandheuvel is een idee, misschien is het ook wel mogelijk om het inloopgat te verlagen? maar ik weet dus niet hoe je dan aan de binnenkant uitkomt.

Nele16
28-09-2008, 10:41
Dat hadden wij thuis ook, maar dan met onze kippen..

Ik weet niet of het ook bij jou vogels werkt alleen bij ons werkte het goed;
Leg wat voer in het nachthok.

Dan komen ze vanzelf

Ik weet niet of het werkt.
SUC6

GR. Nele

DimitriD
02-10-2008, 20:21
Als je ook eten en drinken in het binnenhok kan zetten, sluit de kwartels dan enkele dagen en nachten op in het binnenhok. Doe dan de opening terug open (de kwartels niet opschrikken) en zorg dat de kwartels uit zich zelf naar buiten kunnen.
Als ze nadien nog niet terug binnen gaan bij regen of koude, zitten gewoon liever buiten en zal er niet veel aan te doen zjn.

MaartenF
03-10-2008, 21:21
ik weet niet maar bij mij gaan ook nooit in het nachthok tenminste, niet s'nachts. Overdag lopen ze in en uit maar 's nachts gaan ze lekker met z'n allen bij elkaar zitten in de buitenlucht, zelfs als het 's nachts 5 graden vriest zitten ze nog lekker buiten en er is er nog nooit eentje doodgegaan die eventuele verschijnselen had van koude