PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is dit voor een insect?

Samant1988
17-09-2008, 09:03
:help

Ik heb de afgelopen week al een aantal insecten in mijn huis gevonden (steeds op ongeveer dezelfde plek), en ik heb geen idee wat het zijn. De ene keer is het een klein beestje en de andere keer een wat grotere. Zie foto voor een afbeelding van zo'n beestje.

Wie kan mij vertellen wat dit voor insect is, en wat ik kan doen om te voorkomen dat zij in mijn huis komen?

Hans de Vries
17-09-2008, 10:33

Ik heb de afgelopen week al een aantal insecten in mijn huis gevonden (steeds op ongeveer dezelfde plek), en ik heb geen idee wat het zijn. De ene keer is het een klein beestje en de andere keer een wat grotere. Zie foto voor een afbeelding van zo'n beestje.

Wie kan mij vertellen wat dit voor insect is, en wat ik kan doen om te voorkomen dat zij in mijn huis komen?

Het is een zilvervisje (Lepisma saccharina), ook wel suikergast genoemd. Het is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.

Hoe droger je keuken, badkamer etc. des te minder zul je tegenkomen.
Het zijn trouwens onschuldige diertjes....

Hans.

Antoni Hopmann
17-09-2008, 23:07
Ik zou niet weten wat het is. Zilvervisje,Ovenvisje of Papiervisje.
Het zijn gewoon rotbeestjes. Ze vreten aan het behang,boeken enz.
Ik gebruik Beaphar Bloedluisspray tegen de vogelluis en ook tegen
dit soort visjes.
De isolatie en CV maken het leefmilieu voor dit soort ongedierte natuurlijk
wel aantrekkelijk.

tonr
18-09-2008, 21:26
dit is een zilvervisje kijk ook op www.zilvervisje.nl voor het bestrijden hier van.

Antoni Hopmann
18-09-2008, 23:02
dit is een zilvervisje kijk ook op www.zilvervisje.nl voor het bestrijden hier van.

Ja,die andere 3-staartigen komen vanzelf.Daar hoef je niets aan te doen.
Na het 6-stappenplan heb je de plaag voor 90% weg.
De eenvoudigste manier blijft m.i. toch onder de vensterbanken en evt. spleten gewoon een spray te gebruiken ter bestrijding van kruipende insecten
op basis van chloorpyrifos (microcapsules) 4 g/l.
Behalve van het merk Beaphar is dit ook te verkrijgen bij de bouwmarkten.
Het is een waterige oplossing.Er moet dus wel goed geschud worden.
Stofzuigen/schoonmaken en daarna de spray gebruiken. Na 14 dagen herhalen.
In de opslag van mijn werken spray ik op de kartonnen dozen,waarin werk
is opgeborgen.
Na het sprayen even niet stofzuigen/schoonmaken anders zuig je de micro-
capsules weg.
Bij het sprayen van hokken moeten de vogels worden verwijderd.
Succes met de bestrijding.

gerard 6
20-09-2008, 09:21
Hallo.
Daar kom ik weer met Home-shield.:p
Met Home-shield is het zilvervisje zeer goed te bestrijden.

Links van de pagina klikken op insecten van Home-shield
http://www.homeshield.nl/

Antoni Hopmann
20-09-2008, 12:08
Nou ja. Ik heb alleen ervaring met die microcapsules chloorpyrifos.
Die microcapsules zij 3 maanden werkzaam en zeer effectief. Je kan er ook je broedkooien mee inspuiten voordat je de vogels plaatst. Het is met een 4-tal uurtjes droog.
Het kan best zijn dat home-shield ook werkt,maar dat weet ik niet.

gerard 6
20-09-2008, 12:12
Hallo Antoni

Waar is die smilie nu weer voor nodig ik geef alleen maar een optie en verder niets hoor.
Maare ik zal niet meer reageren in een topic waar jij reageert want dat mag waarschijnlijk niet. Vreemd :confused:

medaar
20-09-2008, 12:36
Hallo Antoni

Waar is die smilie nu weer voor nodig ik geef alleen maar een optie en verder niets hoor.
Maare ik zal niet meer reageren in een topic waar jij reageert want dat mag waarschijnlijk niet. Vreemd :confused:

geef je gelijk.Gerard. Is altijd schilderboekenwijsheid. Om te verkopen denk ik. den medaar.

Antoni Hopmann
20-09-2008, 14:04
geef je gelijk.Gerard. Is altijd schilderboekenwijsheid. Om te verkopen denk ik. den medaar.

Hallo Gerard!
Hoe die "smiley" is verschenen is me een raadsel. In het algemeen plaats ik nooit smilies. Nu zie ik,dat het mad betekent. Dat is idd.gek.
Ik heb het dus niet zo bedoeld,want ik vind home-shield helemaal niet gek en
heb er alleen geen ervaring mee.

Medaar heeft kennelijk een hekel aan kunstenaars en verbindt totaal verkeerde conclusies en blijft zelf wel anoniem.
Vertel zelf je ervaringen maar onder eigen personalia.

gerard 6
20-09-2008, 14:10
Hallo Gerard!
Hoe die "smiley" is verschenen is me een raadsel. In het algemeen plaats ik nooit smilies. Nu zie ik,dat het mad betekent. Dat is idd.gek.
Ik heb het dus niet zo bedoeld,want ik vind home-shield helemaal niet gek en
heb er alleen geen ervaring mee.

Medaar heeft kennelijk een hekel aan kunstenaars en verbindt totaal verkeerde conclusies en blijft zelf wel anoniem.
Vertel zelf je ervaringen maar onder eigen personalia.

Hallo Antoni
Ik vond het al typisch, maar dan is de lucht weer geklaard gelukkig.:p
Zelf gebruik ik Home-shield preventief naar volle tevredenheid nog nooit mijten of andere ongewenste beestjes gehad. En het is 100% natuurlijk en gewoon in nesten en alles te gebruiken en ik poeder het in alle kiertjes. En het werkt tegen een hoop ongedierte die je niet wilt.

Wat kunstenaars betrefd vind ik alleen maar mooi ben er mee opgegroeid namelijk dus dat is voor mij geen probleem. Mijn vrouw is kunstschilder en mijn vader ook. Kijk hier maar eens op als je wil.
www.halbehageman.nl

Antoni Hopmann
20-09-2008, 14:29
Hallo Antoni
Ik vond het al typisch, maar dan is de lucht weer geklaard gelukkig.:p
Zelf gebruik ik Home-shield preventief naar volle tevredenheid nog nooit mijten of andere ongewenste beestjes gehad. En het is 100% natuurlijk en gewoon in nesten en alles te gebruiken en ik poeder het in alle kiertjes. En het werkt tegen een hoop ongedierte die je niet wilt.

Wat kunstenaars betrefd vind ik alleen maar mooi ben er mee opgegroeid namelijk dus dat is voor mij geen probleem. Mijn vrouw is kunstschilder en mijn vader ook. Kijk hier maar eens op als je wil.
www.halbehageman.nl

Natuurlijk Gerard.Dat is toch helemaal mijn stijl niet. Ik zal bij de dierenspeciaalzaak eens kijken of ze ook home-shield in voorraad hebben.
Wie weet ga ik er in de toekomst nog eens op over.
Leuk zeg,dat je vrouw evenals je vader kunstschilder is. Uiteraard heb ik op de site de prachtige werken van je vader bekeken. Hiervan zou ik ook zeggen:
Dat is pas een echte schilder.

gerard 6
20-09-2008, 19:22
Natuurlijk Gerard.Dat is toch helemaal mijn stijl niet. Ik zal bij de dierenspeciaalzaak eens kijken of ze ook home-shield in voorraad hebben.
Wie weet ga ik er in de toekomst nog eens op over.
Leuk zeg,dat je vrouw evenals je vader kunstschilder is. Uiteraard heb ik op de site de prachtige werken van je vader bekeken. Hiervan zou ik ook zeggen:
Dat is pas een echte schilder.

Hallo Antoni
Ik zal het even aan hem doorgeven vind ie vast leuk om te horen. Ben zelf ook wel trots op hem hoor.:p
Het mooi van Home-shield is dat je het net als de Dutchy's van refona's het in de nestjes kunt doen. En je doet gewoon erg lang met een flacon en je kunt het onbeperkt inzetten zonder schade voor mens en dier.
En natuurlijk is dat inderdaad jouw stijl niet.

Samant1988
22-09-2008, 10:34
Ja,die andere 3-staartigen komen vanzelf.Daar hoef je niets aan te doen.
Na het 6-stappenplan heb je de plaag voor 90% weg.
De eenvoudigste manier blijft m.i. toch onder de vensterbanken en evt. spleten gewoon een spray te gebruiken ter bestrijding van kruipende insecten
op basis van chloorpyrifos (microcapsules) 4 g/l.
Behalve van het merk Beaphar is dit ook te verkrijgen bij de bouwmarkten.
Het is een waterige oplossing.Er moet dus wel goed geschud worden.
Stofzuigen/schoonmaken en daarna de spray gebruiken. Na 14 dagen herhalen.
In de opslag van mijn werken spray ik op de kartonnen dozen,waarin werk
is opgeborgen.
Na het sprayen even niet stofzuigen/schoonmaken anders zuig je de micro-
capsules weg.
Bij het sprayen van hokken moeten de vogels worden verwijderd.
Succes met de bestrijding.

Hartstikke bedankt voor de tips allemaal!

Nele16
18-10-2008, 12:26
Ik zou niet weten wat het is. Zilvervisje,Ovenvisje of Papiervisje.
Het zijn gewoon rotbeestjes. Ze vreten aan het behang,boeken enz.
Ik gebruik Beaphar Bloedluisspray tegen de vogelluis en ook tegen
dit soort visjes.
De isolatie en CV maken het leefmilieu voor dit soort ongedierte natuurlijk
wel aantrekkelijk.

Ik ben het helemaal met je eens! Rotbeestjes! Het zijn denk ik ook zilvervisjes, of hoe wij ze noemen schietwormen (stomme naam, is een lang verhaal)

Ik heb ze ook altijd in mijn fotoboeken als ik er lang niks mee doe.

richard70
18-10-2008, 20:13
Uiterlijk
De zilvervis heeft een lang en plat lichaam en kan tussen de 0,5 en 2,0 cm lang worden. De voorzijde is rond en het lijf eindigt in een punt. De kleur van het insect is glanzend grijs (zilver). De eieren zijn ovaal en zijn ongeveer 0,8 millimeter lang. De kop van het insect loopt breder uit. In het algemeen ziet het lichaam er enigszins als een wortel uit. De insecten zijn kwetsbaar, hebben twee veelledige sprieten aan de voorkant van hun lichaam en hebben twee cerci (= aanhangsels) en een caudaal filament aan de achterkant van hun lichaam.

levenscyclus & gedrag
De insecten zijn voornamelijk 's nachts actief en verstoppen zich overdag. Als de plek waar ze zich verbergen zichtbaar wordt gaan de insecten snel op zoek naar een nieuwe plek om zich te verstoppen. De zilvervis leeft het liefst in vochtige (75 tot 95 procent luchtvochtigheid) koele plaatsen, zoals de kelder, toilet, badkamer en de keuken. De zilvervis wordt veel gevonden in nieuwbouwwoningen wegens de nog vochtige muren en het gebruikte hout.

De insecten komen vaak het huis binnen door mee te liften met voedsel, meubilair, oude boeken, papier en oude kleding.

Voortplanting
Pas recentelijk is het voortplantingsmechanisme van het zilvervisje ontdekt. Het mannetje laat een spermatofoor, een spermacapsule, achter. De locatie van deze capsule wordt door middel van biochemische signalen door een vrouwelijk zilvervisje bepaald, waarna zij de capsule opneemt.

Vrouwelijke zilvervissen leggen ongeveer 100 eitjes in hun leven. Eitjes worden in groepen tot maximaal 3 eitjes tegelijk gelegd. Deze eitjes komen uit in zes weken. Kleine zilvervisjes zien er hetzelfde uit als volwassen, alleen zijn ze nog wit van kleur. In vier tot zes weken krijgen ze de volwassen kleur. Volwassen zilvervissen kunnen 2 tot acht jaar oud worden. Ze blijven hun hele leven vervellen, wat uitzonderlijk is bij de insecten. Zilvervisjes zijn geslachtsrijp in 3 tot 24 maanden.

Antoni Hopmann
18-10-2008, 21:26
Papiervisjes vind ik persoonlijk nog het ergste. Ze vreten je boeken etc.
Wat het ook moge zijn. Chloorpyrifoss in microcapsules is voorlopig voor mij de oplossing.
Hoe ze binnengekomen zijn weet niemand hier. Volgens mij zaten ze er al
toen de geisoleerde bouw werd opgeleverd in het najaar. Dat schijnt in ieder geval een goed leefklimaat voor de beestjes op te leveren.