PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag over bolzitten

Bigtime
15-09-2008, 16:30
Een poosje geleden begon een van mijn gordelgrasvinken met bol zitten. De vogel oogt verder gezond omdat hij actief is. Omdat ik de vogel net nieuw had heb ik het even aangezien omdat het misschien te maken had met de nieuwe omgeving. Nu gaat ook een andere gordelgrasvink bol zitten en 2 spitsstaarten ook. Ze zijn heel levendig maar dit lijkt mij niet goed, daarom maar even een worm kuurtje gehaald. Nu is het al even geleden dat ik deze kuur gegeven heb (vorige week) maar de vogels knappen niet op. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De vogels zitten in aparte hokken in een onverwarmde schuur. Is het rui of is dit wat anders?? Graag hulp.

ThomasD
15-09-2008, 19:58
ja dit kan van alles zijn
meestal gaat een vogel bol gaan zitten als hij zich niet lekker voelt ofzo

of als ze gaan slapen

maar wat ik niet snap aan je vraag is dat ze bol gaan zitten maar toch actief
zijn bedoel je dan dat als ze effe rusten op een stok direct bol gaan zitten
of nog iets anders

mvg thomasD

Bigtime
15-09-2008, 22:10
Hallo,

Bedankt voor je reactie! Ze zitten constant bol in de veren, of ze nou aktief zijn of slapen. Het lijken gewoon hele dikke vogels waaraan je duidelijk kunt zien dat het door de veren komt. Kan het aan de tempratuur liggen die aan het dalen is? Ik dacht zelf dat het nog warm genoeg was. Ook heb ik het ruien in mijn hoofd gehad maar ik zie geen nieuwe staartpinnen ofzo. Ik hoop dat ik nog meer reacties krijg.

Rudmer
16-09-2008, 08:32
Als je twijfelt kan je ontlasting opvangen en laten onderzoeken. Kost niet al te veel en kan je waarschijnlijk al snel een paar dingen uitsluiten.

Rissotto
16-09-2008, 08:34
vogels gaan meestal bol zitten om hun temperatuur beter te regelen..
volgens mij ook als het koud hebben, maar ook als ze ziek zijn dan kunnen ze niet goed in temperatuur regelen en daarom gaan ze bol zitten volgens mij.
is er verder niks aan de hand met de vogels? eten ze goed? ontlasting goed?

Bigtime
16-09-2008, 16:00
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Waar kan ik zo,n mest onderzoek laten doen en wat zijn de kosten hiervan. De staarten van de vogels gaan ook op en neer (beetje schokkerig). Ik ga nu even luisteren naar de vogels om luchtpijpmijt uit te sluiten. Kan het ook een griepje zijn ofzo? Het lijkt namelijk net of de vogels hierdoor zwaar ademen

Rudmer
16-09-2008, 16:03
Er zit een goede vogelarts in Velthoven (v/d Horst) en in Arnhem (of war het nu Apeldoorn... Feld in ieder geval.)

Ik weet niet of de locale dierenarts het ook kan, je kan eens bellen.

Bigtime
16-09-2008, 19:08
Dat is wel erg ver weg:p Er zit ook een vogelarts in Slagharen. Ik heb een paar vogels beluisterd en die klonken apart. Ik heb nu een flesje bogena opgehaald wat tegen luchtpijp mijt is maar ook tegen andere luchtweg aandoeningen. Ik heb alle vogels behandeld en nu moet ik eerst maar even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte.

Antoni Hopmann
17-09-2008, 22:31
Met opgezette veren houden de vogels zich warm. Het is buiten nu al hardstikke koud. Overdag staat er een schrale droge wind en 's avonds en 's morgens trek ik een dik jack aan als ik bij de Spaanse Timbrado's ga controleren en vers water geef.

Serinus
18-09-2008, 07:06
Hallo,

Je kunt de mest gewoon via de post opsturen naar Hedwig van der Horst.
Zij is de dierenarts, verbonden aan het N.O.P. in Veldhoven.
Als je ze even belt, dan vertelt ze je wel hoe je je mest op moet vangen én verzenden.
De kosten vallen wel mee.

Dat "bolzitten" zou te maken kúnnen hebben met een terugval in conditie, als gevolg van een achterliggend probleem.
Ze worden in dit geval vatbaarder voor andere ziekten, dus ben er voorzichtig mee!
Zijn ze niet vermagerd?

Succes, groeten, Serinus.

Bigtime
18-09-2008, 14:37
Serinus,

Bedankt voor je reactie! Ik ben de schuur gelijk maar continu gaan verwarmen, dit heeft na mijn inzicht veel goeds gedaan met goulds. Toevallig had 1 hiervan ook nog legnood, dit is gellukig goed gegaan en ik heb het nest verwijdert i.v.m. terug komend probleem. Ik ga kijken of deze tempratuurs verandering ook effect heeft op de gordels anders is het een goede tip de mest op te gaan sturen. Het achterwerk van een van deze vogels is namelijk ook niet helemaal schoon. Zijn alle wormen eigenlijk gevoelig voor elk middel omdat ik ze al wel heb behandeld met spul hiervoor. Heb jij verder nog ideeën wat dit zou kunnen zijn (herken je dit ziektebeeld).

Vriendelijk Groet
Ruben

Serinus
18-09-2008, 16:31
Hallo,

Zoals ik al eerder schreef;
Dat "bolzitten" zou te maken kúnnen hebben met een terugval in conditie, als gevolg van een achterliggend probleem.
Ze worden in dit geval vatbaarder voor andere ziekten, dus ben er voorzichtig mee!

Je gaat nu continu (bij)verwarmen, da's natuurlijk prima.
Maarrrr.....
Als er werkelijk "iets" aan de hand is met je vogels (het achterliggende probleem) dan zal dit óók niet veel oplossen, misschien alleen zorgen voor een (tijdelijke) verbetering van de conditie.
Ben/blijf dus allert op wat je ziet!

Zijn alle wormen eigenlijk gevoelig voor elk middel omdat ik ze al wel heb behandeld met spul hiervoor.
Ik zou het niet weten, Bigtime, maar misschien kan iemand anders daar een zinnig antwoord op geven?

Zijn ze niet vermagerd?

Deze vraag doet me trouwens sterk denken aan; http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2759:cool:

Succes, groeten, Serinus.

Bigtime
19-09-2008, 17:19
Blijkbaar is mijn vorige post niet aangekomen.

Bedantk voor je reactie. Ik ga goed blijven observeren, is er ook nog een andere manier om achter de oorzaak te komen?
De vogels zijn niet vermagerd en naar mijn idee eten ze ook "gewoon".
De vraag lijkt inderdaad op die vorige alleen gaat het nu om andere vogels op een andere locatie.

Groeten Ruben

Bigtime
01-10-2008, 14:30
Ik ben de vogels aan het behandelen met Geazasept (hoop dat ik het zo goed schrijf) dit is een kuur van 14 dagen. Ook krijgen de vogels vitaminen.

Serinus
01-10-2008, 16:38
Hallo Bigtime,

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=714

Groeten, Serinus

wessellouw
01-10-2008, 17:20
Sorry Bigtime,

maar ik begrijp u niet.
U probeert lapmiddeltjes en geeft vitamines zonder te weten waarvoor of waartegen?

Die hebben u waarschijnlijk al meer gekost dan een mest onderzoek of een visite bij een vogel dierenarts.

14 dagen "kuren" met een ontsmettingsmiddel? Een slag in de lucht.
Vitamines zomaar geven? Een gat in het water maken.
Wat kost een fles Gezasept en wat kostten de verstrekte vitamines?

Beiden opgeteld: een gat in uw portemonnee zonder aantoonbaar resultaat.

De mogelijke gevolgen?
Vroeg of laat moet u toch bij een dierenarts langs, als u dan tenminste nog levende vogels over heeft.

Naar mijn bescheiden mening is het logischer het laatste (bezoek dierenarts) dus direct te doen!

Wessel van der Veen.

medaar
01-10-2008, 20:06
Hallo Bigtime,

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=714

Groeten, Serinus

het zijn allen pillin. weer mis.3

Birdfarm
01-10-2008, 22:13
het zijn allen pillin. weer mis.3

Duidelijke inbreng, goed gemotiveerd.

Greetzzz

Antoni Hopmann
01-10-2008, 22:48
Sorry Bigtime,

maar ik begrijp u niet.
U probeert lapmiddeltjes en geeft vitamines zonder te weten waarvoor of waartegen?

Die hebben u waarschijnlijk al meer gekost dan een mest onderzoek of een visite bij een vogel dierenarts.

14 dagen "kuren" met een ontsmettingsmiddel? Een slag in de lucht.
Vitamines zomaar geven? Een gat in het water maken.
Wat kost een fles Gezasept en wat kostten de verstrekte vitamines?

Beiden opgeteld: een gat in uw portemonnee zonder aantoonbaar resultaat.

De mogelijke gevolgen?
Vroeg of laat moet u toch bij een dierenarts langs, als u dan tenminste nog levende vogels over heeft.

Naar mijn bescheiden mening is het logischer het laatste (bezoek dierenarts) dus direct te doen!

Wessel van der Veen.

Idd. Een slag in de lucht,die veel geld kost. Zo spoedig mogelijk naar de
dierenarts.