PDA

Bekijk Volledige Versie : Grasparkieten in buitenvoliere

Tori no Hime
15-09-2008, 12:08
Zaterdag hebben we mijn grasparkietjes in de binnenvoliere gezet, met het luikje naar de buitenvoliere nog dicht. Zodat ze eerst aan het binnenhok zouden wennen.
Zondagochtend hebben we het luikje opengedaan en na een paar uur gingen de grasparkietjes naar buiten.. we hebben ze echter niet meer terug naar binnen zien gaan en ze hebben de nacht buiten doorgebracht.

We hebben nog geprobeerd om extra licht in het binnenhok aan te doen ('s avonds, toen het buiten al bijna donker was), maar ze gingen dus niet naar het licht toe.

Het grootste probleem is dat we alleen in het binnenhok voedsel aan willen bieden (ivm muizen e.d.), maar omdat we bang zijn dat de parkietjes de weg naar binnen niet kunnen vinden, hebben we vandaag overdag toch een bakje voer in de buitenvoliere gehangen. (Water zit er buiten sowieso)

Als ze nu vandaag de hele dag niet naar binnen gaan, moeten we ze dan vanavond vangen en binnen zetten? Of weer een nachtje buiten laten zitten? :confused:

De gouldamadines gaan wel naar binnen om te eten & slapen, dus ik had eigenlijk verwacht dat ze die wel zouden volgen.. maar dat doen ze dus niet. :(

Rudmer
15-09-2008, 14:39
Niet gaan vangen en jagen, worden ze alleen maar bang van.
Ze kunnen prima tegen buiten zitten, zolang er maar beschutting is. Als ze het te koud krijgen gaan ze vanzelf wel naar binnen.

Tja, met voer wordt eht lastiger ja... al heb ik niet de ervaring dat als je binnen voert je dan minder last van muizen hebt. Wij voeren dat ook gewoon buiten.

Ton Koek
16-09-2008, 00:25
Om ze naar binnen te lokken, hang een sliert trosgierst binnen, zodanig dat ze het van buiten kunnen zien, wedden?

Heb je de grasparkieten bij de gouldamadines zitten?

Tori no Hime
16-09-2008, 11:35
Dat ga ik wel proberen, maar om 1 of andere reden zijn mijn grasparkietjes niet zo dol op trosgierst.. ze eten het wel, maar meestal pas als het al een paar dagen in de kooi hangt. Mijn vorige grasparkietjes waren ook helemaal dol op vogelmuur, maar deze kijken er niet naar om. Dus ik weet nog niet echt hun favoriete voedsel.

Heb je de grasparkieten bij de gouldamadines zitten?
Ja, maar we gaan waarschijnlijk iets verzinnen zodat we ze tijdens het broedseizoen kunnen scheiden.
Ik heb de eerste dag uren in de voliere gezeten om te kijken hoe het ging. Het grasparkietmannetje is heel lief en de goulds zijn helemaal niet bang van hem; het gouldvrouwtje pikte zelfs op zijn rug toen ze bij het voerbakje wilde, waarna de parkiet plaats voor haar maakte. Later zag ik ze samen uit hetzelfde voerbakje eten :D
Er zijn trouwens verschillende voerbakjes, zodat ze altijd wel ergens rustig kunnen eten.
Als er problemen komen, dan zal het door het grasparkiet-popje zijn, vrees ik. Ze is deze zomer geboren en dus nog heel erg speels. Ze is soms echt een beetje aan het etteren (goulds wegjagen van hun plekje) maar echt agressief is ze niet. Ik ben wel bang dat als 1 van de goulds ziek wordt en daardoor minder snel kan wegkomen, het grasparkietpopje te hardhandig met hem 'speelt'. :(
Maar over het algemeen zitten ze best vaak gebroederlijk met zijn 4en op dezelfde stok. Ze hebben ook echt wel heel veel ruimte voor maar 4 vogeltjes(buitenvoliere=2m breed x 3 lang x 2 hoog; binnenhok 2,5 m lang, 80 cm breed en 1 m hoog) en er zijn heel veel takjes waar ze lekker aan kan bijten.

Ton Koek
16-09-2008, 12:55
Nog maar een keer, om te zorgen dat mensen niet denken dat het wel kan; grasparkieten kunnen niet samen met tropische vogels.

Je kunt straks goulds rapen, zonder pootje, zonder kop of gewoon half opgegeten. Je volgende berichtje zal beginnen met "help"....
zucht.

Tori no Hime
16-09-2008, 14:19
Ik ben al gewaarschuwd, maar ik heb ook van verschillende mensen (o.a. een vriend van me) gehoord dat het wel al jaren goed gaat.

We hebben eerst de gouldamadines in de voliere gelaten, een week later pas de grasparkietjes zodat deze het nog niet zouden zien als hun territorium.
Verder hebben ze dus een zee van ruimte en we houden ze goed in de gaten.

Als ik de grasparkieten agressiever zie worden, dan worden ze echt wel apart gezet.

Animal
16-09-2008, 15:19
Als ze agresiever worden is het te laat ,want dan zijn er al andere vogels dood ,of flink beschadigd.
Je kunt nog beter valkparkieten in een gemengde volliere doen dan gras parkieten.

Rudmer
16-09-2008, 16:01
Mijn schoonouders hebben ook een voliere gehad met combinaties die echt niet zouden kunnen... geen problemen gehad.

Je kan zeggen dat eht over het algemeen niet goed gaat, dus af te raden is, maar er zullen altijd gevallen zijn waar het wel goed gaat! Laten we hopen dat dat bij jou het geval is.

pascal
16-09-2008, 20:14
Nog maar een keer, om te zorgen dat mensen niet denken dat het wel kan; grasparkieten kunnen niet samen met tropische vogels.

Je kunt straks goulds rapen, zonder pootje, zonder kop of gewoon half opgegeten. Je volgende berichtje zal beginnen met "help"....
zucht.

Hallo tori,

neem alsjeblieft aan wat ton hier zegt want het zal hoe dan ook gebeuren
ik maak het zelfs mee in mijn volieres waar alleen grasparkieten zitten.....
het zal hoe dan ook fout gaan

pascal

Tori no Hime
18-09-2008, 17:41
Om ze naar binnen te lokken, hang een sliert trosgierst binnen, zodanig dat ze het van buiten kunnen zien, wedden?
De trosgierst werkt inderdaad!! Bedankt! :)