PDA

Bekijk Volledige Versie : Eivoer.

Beijert.J
08-09-2008, 18:48
Hallo vogel vrienden.
ik heb een vraag aan jullie.
Wie kan me vertellen of er eivoer is zondermais.
Onze vogels laten dit n.m. allemaal liggen.
We hebben australische parkieten.
Groeten Beijert.J.

Rudmer
09-09-2008, 10:13
Wij maken zelf eivoer.

2 beschuiten, 1 eidooier, schepje breedmax en een scheutje roosvicee (gele dop).

Zit geen mais in :D

Wordt hier door de grasp. en valkp. erg goed opgenomen.

Hans de Vries
09-09-2008, 10:16
Hallo vogel vrienden.
Groeten Beijert.J.

Welk merk eivoer gebruik jij dan?

Hans de Vries
09-09-2008, 10:17
Wij maken zelf eivoer.

2 beschuiten, 1 eidooier, schepje breedmax en een scheutje roosvicee (gele dop).

Zit geen mais in :D

Wordt hier door de grasp. en valkp. erg goed opgenomen.

Hallo Rudmer,
wist je dat ook het eiwit erg voedzaam is en dat de vogels het prima eten?

Hans

Rudmer
09-09-2008, 14:57
@hans

Ja dat weten wij :D
We zijn echter met dit recept de kweek begonnen, en willen niet halverwege ineens veranderen. Vooral omdat het zo goed opgenomen word en we niet willend at de vogels ineens raar gaan doen omdat ze ander eivoer krijgen.

We willen volgend jaar gaan proberen om ook het eiwit (en de schaal misschien) er ook door heen te mengen.

Beijert.J
09-09-2008, 21:02
Reactie.. we gebruiken nu, ce.de en hebben ook wel orlux gehad.
mvg. Beijert.J

Hans de Vries
10-09-2008, 10:12
@hans

Ja dat weten wij :D
We zijn echter met dit recept de kweek begonnen, en willen niet halverwege ineens veranderen. Vooral omdat het zo goed opgenomen word en we niet willend at de vogels ineens raar gaan doen omdat ze ander eivoer krijgen.

We willen volgend jaar gaan proberen om ook het eiwit (en de schaal misschien) er ook door heen te mengen.

Verstandig van jullie...;)

Hans

Hans de Vries
10-09-2008, 10:14
Reactie.. we gebruiken nu, ce.de en hebben ook wel orlux gehad.
mvg. Beijert.J

Ik heb beide merken wel gevoerd maar heb nooit mais kunnen ontdekken; misschien bedoel je iets anders?

Hans

Beijert.J
10-09-2008, 14:08
We hebben dus echt wel beide merken eivoor gevoert aan onze vogels, en in mais zit een stof waar witte valkparkieten een oranje gloed van krijgen. Er zit in beide soorten eivoer echt wel mais.

wessellouw
10-09-2008, 17:09
Hallo Beijert:

>>...en in mais zit een stof waar witte valkparkieten een oranje gloed van krijgen...>>

Baarlijke nonsens! Ik vraag mij af wie u dat wijsgemaakt heeft.

Al in 1898,(één-ACHT-negen-acht) werd wetenschappelijk bewezen dat de gele en rode pigmenten (psittacofulvines) bij papegaaiachtigen niet te beïnvloeden zijn door de voeding.
(Krukenberg: "Uber die gelben Federfarbstoffen der Wellensittich".

Dit werd nogmaals vastgesteld in 1936 door een andere wetenschapper.
De meest recente onderzoeken (omstreeks 2002 (?) - ik ben uit het hoofd niet zeker van de datum) werden gedaan aan de Universiteit van Milaan. En nog altijd dezelfde uitkomst: voeding heeft geen invloed op de rode en gele pigmenten.

Ergo: het weinige vit.A dat in mais aangetroffen wordt kan zeker uw valkparkieten niet doen verkleuren.

Wessel van der Veen.

Rissotto
11-09-2008, 08:55
Hallo vogel vrienden.
Groeten Beijert.J.

wat ik er uit begrijp, eten ze dat eivoer dus gewoon niet? ze vinden het gewoon niet lekker?
ander receptje proberen dan maar denk ik :)

pascal
11-09-2008, 09:27
Hoi In cede eivoer zit toch geen mais!?
waarschijnlijk is het het eigeel dat de vogels laten liggen dat doen ze bij mij ook
en andere mensen valt het ook vaak op. met wat eieren erin nemen ze dan meer voedingstoffen op

groet pascal

Bennie
11-09-2008, 21:39
Hallo

ik heb me laten vertellen dat de gele korrels die je in eivoer ziet geen eigeel is
maar mais.

gr Bennie

Piet
11-09-2008, 23:00
Het lijkt me sterk dat het geel dat je ziet in Cédé eigeel is. Ik heb een paar jaar geleden in de fabriek van Cédé een rondleiding gehad. De basis van hun eivoer is gewoon geklutst ei. Daarvan wordt een reusachtige eierkoek gebakken van zo'n 8 cm dik, 150 cm breed. Die loopt door een enorme oven waar het bakproces plaatsvindt. Daarna wordt de eierkoek vermalen en dat is de basis van het eivoer waaraan verder nog vitamines, aminozuren en mineralen, etc aan toegevoegd worden.

Wat die gele stukjes zijn weet ik niet maar ik zou er niet van opkijken dat het mais is. Staat dat trouwens niet op de verpakking?

Beijert.J
12-09-2008, 21:01
hallo allemaal .
Er staat op de pakken inderdaad niet of er mais in zit, maar wel staat er dat er granen inzitten dus?.........
m.v.g. Beijert.J.

Valkcity
01-10-2008, 13:50
Hoi,

Ik gebruik voor mijn valkparkieten ei/krachtvoer van Quiko en wordt prima gegeten. Zover ik weet zit hier geen mais in.

Groetjes
Kirsten