PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinese dwergkwartels op dieet?

Tori no Hime
08-09-2008, 12:33
Sinds donderdag hebben wij 3 Chinese dwergkwarteltjes. Ze zitten in een apart binnenhok, maar we voeren ze het zaad dat de andere vogels overlaten (en soms wat extra). Maar we vinden dat ze nogal veel eten. Is dat normaal? En weten ze uit zichzelf wel hoeveel ze kunnen eten of blijven ze maar dooreten? Is het de bedoeling dat we ze 'op dieet' zetten en maar een bepaalde hoeveelheid voer aanbieden (zo ja, hoeveel dan?). :confused:
Ik vind het niet erg als ze veel eten, maar ik wil niet dat ze te dik worden en daardoor ongezond.

Animal
08-09-2008, 15:18
Je moet ze niet alleen het afval van de andere vogels voeren.
En ook eivoer ,onkruidzaad en af en toe een wormpje en groenvoer hebben ze graag.
Ze zullen ook echt niet te dik worden ,al lopen ze de hele dag te pikken.

Tori no Hime
08-09-2008, 15:59
Ok bedankt, dan geven we ze gewoon lekker veel :)
Groenvoer hadden we inderdaad al geprobeerd (vogelmuur) en dat was een groot succes! :D
Eivoer en meelwormpjes gaan we ook proberen.

Nico
18-09-2008, 23:04
meelwormpjes is wel leuk, maar geef er niet teveel van. HIer wordt het haantje namelijk vaak nogal fel van.

Hans de Vries
19-09-2008, 08:58
Kwartels behoren tot de hoenderachtigen en die behoor je schraal te voederen. Als ze te ruim voer hebben worden ze lui en gaan ergens in een hoek hangen. Eventuele nakweek wordt dan wel moeilijk.

Hans

Tori no Hime
19-09-2008, 14:33
Hoeveel gram zaad zou je aanraden? Het zijn 2 hennetjes en 1 haantje, maar ze zijn alledrie nog jong dus misschien nog in de groei (ik kan me voorstellen dat ze dan iets meer voedsel nodig hebben dan volwassenen misschien..)

Nico
19-09-2008, 23:44
gewoon:
als alles binnen 10 uur op is voer je te weinig
als er na 24 uur nog over is voer je te veel

ik schat dat ze 6 gram per kwartel per dag nodig hebben, maar dat is een ruwe schatting hoor.

Roodmus
11-10-2008, 21:45
Sinds donderdag hebben wij 3 Chinese dwergkwarteltjes. Ze zitten in een apart binnenhok, maar we voeren ze het zaad dat de andere vogels overlaten (en soms wat extra). Maar we vinden dat ze nogal veel eten. Is dat normaal? En weten ze uit zichzelf wel hoeveel ze kunnen eten of blijven ze maar dooreten? Is het de bedoeling dat we ze 'op dieet' zetten en maar een bepaalde hoeveelheid voer aanbieden (zo ja, hoeveel dan?). :confused:
Ik vind het niet erg als ze veel eten, maar ik wil niet dat ze te dik worden en daardoor ongezond.
Ik heb zelf 6 CH.wartels.
Ze lopen de hele dag te scharelen.Ze krijgen ook een bakje met tropenzaad en regelmatig meelwormen..Kwartels zijn net als kippen.De hele dag maar zoeken naar voedsel.Ze worden echt niet te vet hoor.Minstens als ze de ruimte hebben om te bewegen.

Adrie Jonkers
12-10-2008, 20:05
Hallo, als je nu en dan een wormpje geeft kun je ze daarmee ook wat tam maken. Groet, Adrie Jonkers.

Roodmus
12-10-2008, 20:10
Hallo, als je nu en dan een wormpje geeft kun je ze daarmee ook wat tam maken. Groet, Adrie Jonkers.
Kwartels zijn dol op meelwormen.Minstens de mijne.
Je kan ze redelijk tammaken.Mijn kwartels eten uit mijn hand als ik rustig blijf.Niet allemaal maar sommige wel.Meestal de brutaalste:D