Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn eivoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mijn eivoer

    dit is het eivoer, zoals ik het mijn vogels voer. als basis gebruik ik het eivoer van orlux. ik begin met 4 eieren te klutsen, en daar bij 1 schepje kokosolie, dat gaat 4 minuten in de magnetron, dan word het een koek, die ik rul maak. dan gaat er een schepje aves opfok voer bij, een schepje spirulina, diepvries pinkies en buffalo`s, verder nog wat gekiemd zaad. dat roer ik goed door elkaar, en vries ik in. tijdens de kweek krijgen ze het elke dag, en in rust 2 x per week. mijn vogels eten dit goed.
    Bijgevoegde Bestanden
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    dit is het eivoer, zoals ik het mijn vogels voer. als basis gebruik ik het eivoer van orlux. ik begin met 4 eieren te klutsen, en daar bij 1 schepje kokosolie, dat gaat 4 minuten in de magnetron, dan word het een koek, die ik rul maak. dan gaat er een schepje aves opfok voer bij, een schepje spirulina, diepvries pinkies en buffalo`s, verder nog wat gekiemd zaad. dat roer ik goed door elkaar, en vries ik in. tijdens de kweek krijgen ze het elke dag, en in rust 2 x per week. mijn vogels eten dit goed.

    Hallo Ton!
    Hoe hoog is het eiwitpercentage dan wel.
    Een hele opstapeling.
    -eivoer van orlux (= met eiercake)
    -4 eieren
    -diepvries pinkies,buffalos

    en daar bovenop nog een schepje aves.

    Ik zou die extra 4 eieren en aves weg laten.Lijkt me een beetje overdadig.
    Vitaminen enz.enz. zitten er genoeg in het Orlux eivoer en gekiemd zaad.

    Te veel aan eiwit en vitaminen leidt dikwijls tot ziekten en gebreken evenals
    te weinig.

    Maar ja,als je vogels op dat dieet al jaren gezond ogen,wie ben ik dan.(Hahahaha)
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      over eiwitgehaltes gesproken

      Iets afwijkend van de topic maar soortgelijke vraag


      unipatee van orlux heeft een eiwitgehalte van 15,5 procent en een hoog vetgehalte,tovo dacht ik 21 procent eiwit en een lager vetgehalte.

      Toch is de voeding bedoeld voor dezelfde vogelsoorten,en door gerenomeerde bedrijven ontwikkeld.

      Wat is nu het beste voor de vogels

      ik voer al 2 jaar orlux(aangevuld met aveseivoer)maar ben toch gaan twijfelen of ik niet beter tovo kan gaan voeren.

      Wie weet hier wat meer over te vertellen

      Groeten Rene

      Sorry verkeerde topic,dacht dat ik reageerde op ei/krachtvoer.

      Opmerking


      • #4
        Door eieren aan je eivoer tot te voegen verhoog je het eiwit gehalte niet zoals Antoni verondersteld.
        Eivoer bevat meestal ca 15% eiwit en een ei bevat maar 13% eiwit, dus het gehalte eiwit gaat omlaag.
        Wel is de kwaliteit van de eiwitten in eieren beter bruikbaar voor de vogels als dat in eivoer dat word gekocht in de winkel.

        Gr.
        Alex

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Alex Bos
          Door eieren aan je eivoer tot te voegen verhoog je het eiwit gehalte niet zaoals Antoni verondersteld.
          Eivoer bevat meenstal ca 15% eiwit en een ei bevat maar 13% eiwit, dus het gehalte eiwit gaat omlaag.
          Wel is de kwaliteit van de eiwitten in eieren beter bruikbaar voor de vogels als dat in eivoer dat word gekocht in de winkel.

          Gr.
          Alex
          Dat is ook zo Alex,daarin heb je volkomen gelijk.
          Alleen in de topmerken wordt ei gebruikt en daar hoef je normaliter
          niets aan toe te voegen.Ook vitaminen enz. is daarin.


          Wat sommigen wel doen is een aantal beschuiten of beschuitmeel toevoegen en dan een eitje en een vitaminepreparaat,zoals breedmax,bovomix o.d. en
          dat is alleszins begrijpelijk.

          Ook begrijpelijk is dat je voor insecteneters e.d. wat pinkies of buffalos toevoegt.

          Maar in het algemeen overdaad schaadt.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door molineti
            Iets afwijkend van de topic maar soortgelijke vraag


            unipatee van orlux heeft een eiwitgehalte van 15,5 procent en een hoog vetgehalte,tovo dacht ik 21 procent eiwit en een lager vetgehalte.

            Toch is de voeding bedoeld voor dezelfde vogelsoorten,en door gerenomeerde bedrijven ontwikkeld.

            Wat is nu het beste voor de vogels

            ik voer al 2 jaar orlux(aangevuld met aveseivoer)maar ben toch gaan twijfelen of ik niet beter tovo kan gaan voeren.

            Wie weet hier wat meer over te vertellen

            Groeten Rene

            Sorry verkeerde topic,dacht dat ik reageerde op ei/krachtvoer.
            Hallo Rene !

            De unipatee van Orlux is een hoofdvoer. D.w.z. dat je het altijd kan voeren.
            Die van Tovo is bijvoer,hetgeen wil zeggen,dat je het kan toevoegen/gebruiken in de kweek en de rui.

            Tovo fabriceerde ook voor kanaries in het verleden basisvoer,waaraan jezelf ei moest toevoegen.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              overdaad

              in de bakjes waarin ik het eivoer geef, zie ik dat bij de ene vogel de pinkies er uit zijn, bij een ander de buffalo`s, en zo neemt de vogel wat hij wil. toen ik alleen eivoer van orlux gaf, werd dat zeer matig opgenomen, nu probeer ik het wat aan te mengen, zodat ze de jongen voldoende variatie geven.
              ik heb het wiel niet uitgevonden, en dit eivoer ook niet, ik heb het overgenomen van een kweker die er al jaren goede resultaten mee haalt.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                in de bakjes waarin ik het eivoer geef, zie ik dat bij de ene vogel de pinkies er uit zijn, bij een ander de buffalo`s, en zo neemt de vogel wat hij wil. toen ik alleen eivoer van orlux gaf, werd dat zeer matig opgenomen, nu probeer ik het wat aan te mengen, zodat ze de jongen voldoende variatie geven.
                ik heb het wiel niet uitgevonden, en dit eivoer ook niet, ik heb het overgenomen van een kweker die er al jaren goede resultaten mee haalt.
                Aha! Als ik het goed begrijp Ton,voor elk wat wils. Het is natuurlijk altijd ok als je wat afwisseling wilt geven aan je volierevogels.
                Het gekke is,dat het voor kooivogels dikwijls niet veel uitmaakt. Ze zijn
                er aan gewend steeds bijna hetzelfde voer te krijgen en gedijen daar prima
                op.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking

                Working...
                X