Mededeling

Collapse
No announcement yet.

sparappels/denneappels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • sparappels/denneappels

    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    Als er mais in de buurt staat ,kunnen ze zich ook uren mee vermaken.Ik gaf ze ook volop takken van de gewone spar<kerstboom> waar ze dol op zijn.Van de blauwspar ,zilverspar en andere exotische soorten wordt bijna niet gegeten.Dennenappels zijn leuk als bezigheidstherapie maar moet een extraatje blijven, voor het voeren van de jongen moeten ze niet afhankelijk zijn van de aangeboden denne/sparappels maar volop de beschikking hebben over allepo en hennep omdat ze uit de kegels nooit de hoeveelheid kunnen halen om de jongen groot te brengen.Om kromme of te lange snavels te voorkomen is het knagen op dennenappels wel goed maar dit lukt ook met een ruwe panlat en desnoods met je voliere als die van hout is .
    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      Welja, dat vind ik wel een leuk klusje.
      Mail me je gegevens even om het op te sturen.

      ton@prachtvinken.nl
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door girlits
        Als er mais in de buurt staat ,kunnen ze zich ook uren mee vermaken.Ik gaf ze ook volop takken van de gewone spar<kerstboom> waar ze dol op zijn.Van de blauwspar ,zilverspar en andere exotische soorten wordt bijna niet gegeten.Dennenappels zijn leuk als bezigheidstherapie maar moet een extraatje blijven, voor het voeren van de jongen moeten ze niet afhankelijk zijn van de aangeboden denne/sparappels maar volop de beschikking hebben over allepo en hennep omdat ze uit de kegels nooit de hoeveelheid kunnen halen om de jongen groot te brengen.Om kromme of te lange snavels te voorkomen is het knagen op dennenappels wel goed maar dit lukt ook met een ruwe panlat en desnoods met je voliere als die van hout is .
        groeten eddie
        Bedankt voor je reactie eddie,ik weet dat het een extraatje is en een beetje bezigheids therapie maar het is wel een eigenschap van die vogel dus ik wil ze wel de mogelijkheid geven en ja maisvelden in Rotterdam die heb ik nog niet gezien
        Moet ik ook buiten Rotterdam zijn maar dat lukt nog wel.
        Wat dat knagen betreft,alles is van kunststof dus dat loopt wel los.
        Weet jij trouwens een adres voor alleppo,ben al aan het rondzoeken maar nog niets gevonden moet nog wel op de site van koenings en Blattner kijken maar dat doe ik dadelijk wel.
        mvg,
        kingfisher.
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
          Welja, dat vind ik wel een leuk klusje.
          Mail me je gegevens even om het op te sturen.

          ton@prachtvinken.nl
          Te gek Ton,ik mail je.
          mvg,
          kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Ok ga ik daar eens op zoeken maar koenings en Blattner hebben het niet hoewel blattner wel een kruisbekken mengeling heeft,ga eens proberen via versele laga voor at ik rechtstreeks bij blattner bestel.
              Bedankt voor de antwoorden voor zover.
              mvg,
              Kingfisher
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking


              • #8
                Mijn ervaring is dat rechtstreeks via Blattner bestellen veel goedkoper is dan via Versele Laga; ondanks de bezorgkosten.

                Vr. gr.

                Wim

                Opmerking


                • #9
                  Mijn ervaring is dat de kant en klare kruisbekmengeling veel te duur is .Hier werd na het broedseizoen overgestapt op een mengeling van tortelduivenvoer grote parkietenvoer en een goede wildzangmengeling van alles een deel.Dit volop aangevuld met dennetakken en als het er was verse mais.Het gemiddelde aan jongen was een stuk of acht per paar en ze waren altijd goed van model en formaat dus mijns inziens voldeed mijn mengeling en mijn wijze van voeren prima.Vanaf januari werd alleen nog allepo vermengd met hennep gevoerd,ong. drie delen allepo en een deel hennep.Dit om ze door een overdadig voedselaanbod in broedstemming te brengen wat meestal eind februari begin maart was.
                  groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    De man waar ik ze in oostenrijk kocht had 4 koppels en dit seizoen 36 jongen,dus niet slecht dacht ik,gem. 2 rondjes.
                    Hij voerde enkelt hennep en gestreepte zonnebloempitten en spar/denne appels.
                    Geen levend voer of eivoer niets anders dan dit.
                    Ik vond dit zelf wat beperkt ondanks dat ze het bij hem goed doen maar ik geef nu ook gedeeltelijk zijn voer,wat ik heb meegekregen,en verder nog sparrezaad en mengeling voor putters/sijzen/goudvinken en eivoer/ lijsterbessen wat goed opgenomen wordt.
                    Ik heb inderdaad gezien dat de kruisbekken mengeling van Blattner vrij duur is,misschien door het soort zaden wat erin zit,dus ik ga ook eens verder kijken maar voorlopig doen ze het goed en de man zit al redelijk te zingen en ze eten gewoon uit je hand(sparappels dan).
                    mvg,
                    Kingfisher
                    Mvg,
                    Kingfisher.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik denk dat je in oostenrijk makkelijker dan hier aan denne/sparappels kunt komen vandaar dat ik ben overgestapt op allepo wat altijd verkrijgbaar is,Als je afhankelijk bent van denne/sparappels die mensen je opsturen kon je wel eens in de problemen komen als je jongen hebt.De meeste denne/sparappels die je hier vindt op de grond bevatten bijna geen zaad meer,in oostenrijk worden ze van de boom geplukt Wat eenzijdig vreten betrefd dat doen ze in het wild ook.Als ze daar broeden vriest het volop en het enige wat ze dan kunnen vinden is denne/sparrezaad.Zo af en toe hebben ze geluk als er een wormpje in de denneappels zit maar het blijft eenzijdig voer en voldoet prima.
                      groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt Winterkoning,weer en stukje verder,heb wel gezien dat koenings beduidend duurder is als cp,heb jij ervaring met cp?

                        Eddie wat betreft die sparappels uit oostenrijk die werden door die man ook gewoon van de grond gehaald en niet geplukt,ik heb er van de week eens eentje opengehaald zit toch nog aardig wat in.
                        Misschien dat wat die eenzijdige voeding aangaat tussen mijn oren zit hoor
                        Ik zei al die man voerde alleen hennep en gestreepte zonnebloem pitten en kreeg z'n jongen perfect groot maar goed ik ben nu al een eind op weg.

                        Mvg,
                        kingfisher
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Er heeft even gestaan hoeveel dennezaden de vogels nodig hebben om een nest groot te brengen.Je hebt gezien wat er in een sparappel zit dus kun je ook bekijken hoeveel je er nodig hebt .De vogels in de natuur komen nooit op de grond om dennezaden te zoeken ,wat op de grond ligt heeft al een jaar in de boom gehangen en de meeste zaden zijn er al uitgewaaid.Als ik zie dat de jongen in het nest liggen met kroppen bijna zo dik als hun kop vraag ik mij af of je dat met denneappels kunt bereiken.Een allepozaadje is zeker vijf maal groter dan een sparrezaad net als de hennep.Natuurlijk voeren is een goede instelling gebeurd hier ook zoveel mogelijk maar bijna alles wordt hier groot uit een doosje/pakje/zakje, altijd te koop en voorradig en ook beschikbaar tijdens slecht weer en buiten groei / bloeiseizoen en op de momenten dat je het nodig hebt.
                          groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                            Natuurlijk voeren is een goede instelling gebeurd hier ook zoveel mogelijk maar bijna alles wordt hier groot uit een doosje/pakje/zakje, altijd te koop en voorradig en ook beschikbaar tijdens slecht weer en buiten groei / bloeiseizoen en op de momenten dat je het nodig hebt.
                            groeten eddie

                            100% met je eens kan ik niets tegen in brengen.
                            Nog iets anders,hoe gaf/geef jij badwater want een bad aan de tralies gaan ze niet in en op de grond komen ze niet ,iets wat je zei maar wat ik al eerder gemerkt had.
                            Ik doe het nu met een plantespuit maar ik zie ze liever zelf in bad gaan,misschien een plankje a/d wand met een badschaaltje?
                            mvg,
                            Kingfisher
                            Mvg,
                            Kingfisher.

                            Opmerking


                            • #15
                              Denneappelupdate: vandaag was het echt geen weer om ze te verzamelen...
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X