PDA

Bekijk Volledige Versie : Speelgoed in volière?

Tori no Hime
04-09-2008, 17:55
Wat vinden jullie van speelgoed in een volière?

Mijn vader vindt dat speelgoed niet in een volière 'hoort', omdat de vogels wel genoeg hebben aan elkaars gezelschap.
Maar ik denk zelf dat speelse soorten (vooral kromsnavels) het wel leuk vinden, vooral als ze uit een huiskamerkooi komen en daar gewend waren om met speeltjes te spelen.

Nu heb ik helaas een aantal jaar geleden een slechte ervaring gehad: een grasparkietje raakte met haar nek verstrengeld in een lusje touw en vond daardoor de dood. :( Daarom wil ik in ieder geval geen speelgoed met touw meer in mijn voliere.

Maar in een kettinkje kunnen vogels ook blijven hangen met een teentje, denk ik dan. In een huiskamer merk je dat misschien sneller dan in een voliere (omdat je meestal meer tijd doorbrengt in de huiskamer dan in de voliere, uitzonderingen daar gelaten :p)

Ik wil ook weer niet te ver doordraven en overal gevaar in zien, dus vandaar mijn vraag: wel of geen speelgoed in de voliere?

kevin
04-09-2008, 19:10
het is echt niet noodzakelijk, je vader heeft gelijk, de vogels houden elkaar wel gezelschap, als je er maar 1 vogel in steekt is speelgoed wel nuttig om de vogel bezigtehouden

Ben86
04-09-2008, 19:14
het is maar net wat je wilt natuurlijk, geef een kromsnavel iets te knage of iets anders wat ze bezighoud i.p.v. speelgoed.

mvg Ben

Animal
05-09-2008, 10:27
Wat is speelgoed ???
Als jij een bos onkruid in je voliere hangt kun je dit ook als speelgoed zien ,,en daar kunnen ook ongelukken mee gebeuren .
Vogels kunnen altijd wel aan een stukje touw of ijzerdraad blijven hangen ,zelfs nestmateriaal kan soms de oorzaak tot verwondingen zijn.

Tori no Hime
05-09-2008, 10:58
Wat is speelgoed ???

Met speelgoed bedoel ik van die gekleurde dingen met belletjes eraan enzo ;)

Ze kunnen inderdaad ook leuk met takken spelen, maar dat noem ik dan geen speelgoed.

Mijn grasparkietje zit nu met een mannetje in een huiskamerkooi. Het vrouwtje is deze zomer geboren, dus is nog heel erg speels. Ik wil niet dat ze zich gaat vervelen in de voliere, maar ze kan daar natuurlijk veel meer vliegen, klimmen en knagen :)

Rudmer
08-09-2008, 08:05
Speelgoed is leuk en kan tegelijkertijd gevaarlijk zijn, zoals je zelf ook al ervaren hebt. Aan de andere kant het ik een keer mijn valk van de waterfles moeten redden omdat hij ondersteboven met zijn ring aan een stukje ijzer hing waar de fles aan hangt.... Dus niet alleen speelgoed kan gevaarlijk zijn.

(Wilge)takken en dergelijke worden hier ook graag gesloopt. Dit is erg leuk speelgoed voor ze.

Of een stuk trosgiers in het midden van de voliere aan het dak hangen.. moeten ze hele capriolen uithalen om er dan nog bij te komen. Voor hun leuk en lekker om te doen, voor ons leuk om te kijken.

Wij hebben wel een aantal van die touw-bel-dingen hangen die ook met veel plezier gebruikte worden.

herman
08-09-2008, 22:28
Hallo Tori No Hime,

Misschien een tip waar je iets aan hebt.
Gooi gewoon een paar doppen van pakken vruchtensap o.i.d. onder in de voliere.Mijn grasparkieten vinden het prachtig en slepen er echt mee rond, en volgens mij is het absoluut ongevaarlijk.

Groet,
Herman

Animal
08-09-2008, 22:54
Hallo Tori No Hime,

Misschien een tip waar je iets aan hebt.
Gooi gewoon een paar doppen van pakken vruchtensap o.i.d. onder in de voliere.Mijn grasparkieten vinden het prachtig en slepen er echt mee rond, en volgens mij is het absoluut ongevaarlijk.

Groet,
Herman

Is wel plastic waar ze op gaan knagen.
Is misschien wel ongevaarlijk ,maar kan nooit gezond zijn als ze het binnen krijgen ,,en het is gewoon rommel in je volliere.

Geef ze gewoon iets waar ze echt wat aan hebben .
Een flinke bos onkruid waar zaden aan zitten ,of trosgierst ,,of een maiskolf.

ThomasD
09-09-2008, 20:19
speelgoed kan gevaarlijk zijn
maar eveneens baplanting
in de volière bij mij staat er bamboe en overlaatst (2maand geleden) is
een sijsje er toch ingeslaagd zichzelf op te hangen tussen 2 takken van de bamboe

zo zie je maar als een vogel zich zelf dood of het gebeurt door een element dat we in de volière hangen is het meestal een ongelukje van de vogel
zoals mensen wel eens botsen met de auto

mvg thomasD

Wim van der Waal
09-09-2008, 20:45
Is misschien wel ongevaarlijk ,maar kan nooit gezond zijn als ze het binnen krijgen ,,en het is gewoon rommel in je volliere.

of wilgentakken;)

pascal
11-09-2008, 09:31

hallo animaal ik heb de tip van herman al een tijdje zelf geprobeerd teven gebruik ik groen ijzerdraad om sepia en wilgen op te hanhen ik heb nog nooit een parkiet gezien die plastik op eet, het het hout in je voliere eten ze toch ook niet op:confused:

MVG Pascal

Animal
11-09-2008, 18:11
hallo animaal ik heb de tip van herman al een tijdje zelf geprobeerd teven gebruik ik groen ijzerdraad om sepia en wilgen op te hanhen ik heb nog nooit een parkiet gezien die plastik op eet, het het hout in je voliere eten ze toch ook niet op:confused:

MVG Pascal
Al eten ze het hout op .,dan geeft dat niks want dat is een natuurprodukt.(mits het gifvrij geschilderd is)
Ik zouw echt geen plastic flessendoppen in mijn volliere gooien .
Het kan niet gezond zijn ,en het is gewoon rommel.Er zijn genoeg natuurlijke produkten die je in je volliere kunt leggen of hangen.
Takken ,trosgierst ,bossen onkruid ,maiskolven ,denne appels,en er is vast nog veel meer te verzinnen.

pascal
11-09-2008, 19:21
hallo animal,

als mijn pup van 7 maanden hout op heeft gegeten is hij doodziek is zelfs levensgevaarlijk als het vat komt te zitten wat ik wil zeggen is dat vogels echt niet dom zijn en niets schadelijks zelf zullen opeten;)

Animal
11-09-2008, 20:49
Bij dieren in gevangenschap werkt dit niet meer ,,die weten echt niet meer wat schadelijk is of niet.
Dat jouw hond van een stuk hout ziek wordt komt dan omdat het te groot is ,of misschien geschildert hout ,maar ieder volwassen hond die vaak buiten komt bijt regelmatig op takken ,en krijgt daar ook het nodige van binnen,,en daar worden ze echt niet ziek van ,,dat komt er gewoon weer op de natuurlijke weg uit ,,of ze kotsen een keer (wel meestal binnen)
En een kromsnavel zal ook echt niet ziek worden van hout wat hij met knagen binnen krijgt.
Altijd nog beter dan plastic.
Hout kan verteren ,,plastic niet.

Rissotto
12-09-2008, 08:42
Hout kan verteren ,,plastic niet.

juist ja :)

Antoni Hopmann
12-09-2008, 20:06
Ook de Spaanse Timbrado's knagen overal aan. Aan het hout van de
voliere (je ziet soms wat splinters liggen) aan het geplastificeerde volieregaas,
aan de beukensnippers van het binnenhok,maar ook aan de sepia , de peen en de stronk aan de broccoli,die ik verstrek.
Soms een ongeluk door de sisaltouwtjes aan de hardhouten laddertjes.
Kan allemaal voorkomen! Maar als ze dat niet kunnen doen pikken ze elkaar.

freekj87
28-09-2010, 15:43
Ik vind dat speelgoed een leuk extraatje is net als de anderen hier al aangeven.

Zelf heb ik 5 speeltjes gekocht voor mijn vogels, en ze vinden het helemaal geweldig. De speeltjes heb ik bij Dierenwinkelxl gekocht, misschien dat je daar ook wat leuks kunt vinden voor je vogels.

gr Freek

Antoni Hopmann
28-09-2010, 16:57
Vogels zitten graag op een heel dik touw.
Liefst sisal touw nemen
Verder zijn er ook laddertjes speciaal voor de voliere.