Mededeling

Collapse
No announcement yet.

krachtvoer vs opfokvoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • krachtvoer vs opfokvoer

    Beste Vogelliefhebbers!
    Te hooi en te gras wordt tegenwoordig maar gestrooid met de benaming
    eivoer,terwijl het in feite gewoon krachtvoer is.

    In dit krachtvoer zitten nauwelijk dierlijke eiwitten. En hetgeen ,dat er in zit
    is dan in het gebruikte paneermeel.Daarmee is natuurlijk niets mis,maar de benaming eivoer zet zeker de beginnende kweker op het verkeerde been.

    De 2 opfokvoeders,die ik gebruik in de broedkooi en voor de opfok van de jonge Spaanse Timbrado's mogen met recht de titel eivoer/opfokvoer dragen.
    Bij het ene merk (het volgens mij oudste op het gebied van opfokvoer) zitten er gewoon stukjes eigeel in het voer. De andere soort bestaat uit gemalen eiercake.

    Een behoorlijke vitamine-analyse enz.hoort natuurlijk zowel op de verpakking van krachtvoer als opfokvoer vermeld te zijn en daarbij de houdbaarheidsdatum en gebruiksaanwijzing.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

  • #2
    Je leest niet graag een link, maar ik vind het een beetje gek om dit allemaal over te typen. Het gaat over de term "zachtvoer" waaronder eivoer en krachtvoer vallen.

    Opmerking


    • #3
      Toch wel aardig die link.Het bevestigt in feite hetgeen ik bedoel.
      Zelf eivoer/opfokvoer of krachtvoer maken,doe ik al niet meer sinds
      er echt ei-opfokvoer voor kanaries op de markt kwam.

      Ja vroeger maakte ik ook nog van die speciale eiercakes.(hahaha)
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          In het CEDE eivoer gaat het wel degelijk om eigeel. En Orlux maakt zijn eivoer met eiercake. Daar kan je niet om heen. Ik heb dat destijds ook op een laboratorium laten onderzoeken.
          Dat is juist het grote verschil tussen opfokvoer en krachtvoer.
          Eiercakes e.d. zijn ook bakkerijproducten. Maar daar gaat het niet om.
          Ik bakte vroeger zelf ook mijn eiercakes.Dat doe ik niet meer omdat ik volkomen vertrouwen heb in de grote merken eivoer/opfokvoer,die genoeg dierlijk eiwit bevatten in de vorm van ei.

          Krachtvoer,dat goedkoop wordt aangeboden,moet het hebben van het percentage dierlijk eiwit uit paneermeel. Natuurlijk wordt dat geel gekleurd om
          het op eigeel te doen lijken.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Eiwitten (belangrijke bouwstoffen, bestaande uit diverse ketens aminozuren) en een ei van een kip zijn niet hetzelfde.
            Ik geef het op....
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Eiwitten (belangrijke bouwstoffen, bestaande uit diverse ketens aminozuren) en een ei van een kip zijn niet hetzelfde.
              Ik geef het op....

              Natuurlijk zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen van zoals de aminozuren. Daarom is het belangrijk een goede zaadmengeling te hebben.Maar dat zijn plantaardige eiwitten.
              Zeker de jongen in de nesten hebben ook dierlijke eiwitten nodig. En daarin moet een goed opfokvoer voorzien. Zeker dat laatste moet jou toch bekend in de oren klinken.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                dierlijke eiwitten

                Naar mijn bescheiden mening krijg je het percentage DIERLIJKE EIWITTEN nog met geen 100 eieren omhoog maar alleen met bijv.gedroogde insecten, koolvis etc.
                Dus ik ga met Ton mee

                Opmerking


                • #9
                  Het gaat hier dus om krachtvoer vs opfokvoer.

                  Voor kanaries voldoet toevoeging van ei uitstekend.

                  Zeker de beginnende kweker van kanaries of anderszins wordt door de benaming eivoer voor het goedkopere krachtvoer op het verkeerde been
                  gezet.

                  O.a. CEDE levert een compleet eivoer voor de opfok van o.a. kanaries.
                  Mij is bekend,dat dit kwaliteitsvoer ook door meerdere putterkwekers wordt gebruikt.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim van der Waal
                    Naar mijn bescheiden mening krijg je het percentage DIERLIJKE EIWITTEN nog met geen 100 eieren omhoog maar alleen met bijv.gedroogde insecten, koolvis etc.
                    Dus ik ga met Ton mee
                    ?? Waarom niet met eieren?

                    Opmerking


                    • #11
                      In een ei zit toch alles wat een vogel nodig heeft om te groeien van eicel tot kuiken anders kwamen ze niet uit.Hierbij drie beschuiten of beschuitmeel <ei/meel>en geen paneermeel<water/meel> paar pinky,s en of buffalo,s erdoor en het wordt hier door zaadeters en insecteneters goed gegeten.Koolvis is gauw aan bederf onderhevig en de gedroogde insecten bestaan alleen uit velletjes die hier altijd blijven liggen.
                      groeten eddie.

                      Opmerking


                      • #12
                        Yup, en eieren komen van vogels en hebben dus een aminozuurpatroon zal vrij goed overeenkomen met die van onze vogels.
                        Vandaar ook mijn vraag waarom eieren het dierlijk gehalte niet omhoog zouden kunnen brengen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                          Yup, en eieren komen van vogels en hebben dus een aminozuurpatroon zal vrij goed overeenkomen met die van onze vogels.
                          Vandaar ook mijn vraag waarom eieren het dierlijk gehalte niet omhoog zouden kunnen brengen.
                          Ik heb het idd een beetje "kort door de bocht" neer gezet en het lijkt of dat er in ei helemaal geen dierlijke eiwitten zitten. Ik bedoel eigenlijk dat je met gedroogde insecten of vis een "hoger" percentage behaalt (naar mijn mening )

                          Gr. Wim

                          Opmerking


                          • #14
                            Als je het eiwitgehalte hoger wilt opvoeren kun je beter een extra ei toevoegen dit is m.i makkelijker en goedkoper en wordt hier volledig opgenomen dit in tegenstelling tot de gedroogde insecten en koolvis.
                            groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim van der Waal
                              Ik heb het idd een beetje "kort door de bocht" neer gezet en het lijkt of dat er in ei helemaal geen dierlijke eiwitten zitten. Ik bedoel eigenlijk dat je met gedroogde insecten of vis een "hoger" percentage behaalt (naar mijn mening )Gr. Wim
                              En waarom dan??
                              Bovendien zegt een hoger eiwitgehalte niets over de kwaliteit va de eiwitten..
                              Zoals gezegd het ei is van een vogel,het aminozuurpatroon zal meer overeen met dat van andere vogels dan van andere dieren.
                              Daarom is er vaak ook een probleem met meelwormen,, immers eiwitten genoeg maar niet een goede(lees eenzijdig) samenstelling.

                              Opmerking

                              Working...
                              X