Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Insecten op een natuurlijke wijze in je voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Insecten op een natuurlijke wijze in je voliere

    Beste vogelliefhebbers,

    Op welke wijze krijg ik de meeste insecten in mijn voliere, zodat de vogels ze zelf kunnen vangen?

    Zelf heb ik van metselstenen een vierkante bak (30x30x30 cm.) gemaakt.
    Hierin doe ik verse koeiemest en soms wat fruit en dicht het daarna van boven af met een trottoirtegel.
    Door de ruimte tussen de metselstenen kunnen vliegen/insecten erin en eruit komen.
    Nadeel is dat het redelijk snel uitdroogt en de aantrekkingskracht verminderd.
    Dus vaak verversen.

  • #2
    Insecten

    Oorspronkelijk geplaatst door veren en vleugels
    Beste vogelliefhebbers,

    Op welke wijze krijg ik de meeste insecten in mijn voliere, zodat de vogels ze zelf kunnen vangen?

    Zelf heb ik van metselstenen een vierkante bak (30x30x30 cm.) gemaakt.
    Hierin doe ik verse koeiemest en soms wat fruit en dicht het daarna van boven af met een trottoirtegel.
    Door de ruimte tussen de metselstenen kunnen vliegen/insecten erin en eruit komen.
    Nadeel is dat het redelijk snel uitdroogt en de aantrekkingskracht verminderd.
    Dus vaak verversen.
    Hallo
    Ik heb zelf ook 2 leistenen muurtjes in de voliere voor het ongedierte en dat werkt opzich wel goed, vooral spinnen weten dit te waderen.
    Het houdt de vogels inderdaad lekker bezig, wippen veel om de muurtjes heen. Mest heb ik niet in de voliere en ik weet ook niet of dat wel verstandig is. Die mening laat ik liever aan anderen over maar mijns inziens lijkt me dat ook een bron van ongewenste bacterieen. Je kunt ook een bak met fruit neerzetten met een stukje gaas eroverheen voor fruitvliegen wel oppassen dat het niet gaat rotten of gisten.
    Ook de beplanting is aan te passen dat die ook insecten trekken hier zitten de coniferen bijvoorbeeld vol met spinnetjes en muggen en dergelijke en die worden smakelijk gegeten en gevangen.
    Toch zul je op deze manier niet genoeg insecten krijgen en zal je ook bijna dagelijks weide-plankton moeten vangen.
    van de spinnen die wij vangen gaat de helft levend de voliere in en de andere helft gaat altijd een kwatier in de vriezer om ze sloom te maken en bieden we dan aan. En geloof me ze vinden het heerlijk. Dan heb je nog van die spinnen nestjes of balletjes hoe je het ook noemen wil, waar al die eitjes inzitten. Die zoek ik overal op en verstop ze tussen de stenen muurtjes en als die dan uitkomen krioelt het van de kleine spinnetjes. Ook tussen het onkruid gaat veel ongedierte zitten als je dat er dan her en der een beetje weghaald zul je zien hoeveel kleine diertjes daar in zitten en de vogels gaan direct daar zitten pikken. Geweldig om te zien. Ook laat ik af en toe de pinkie's verpoppen, als die dan uitkomen heb je een heleboel vliegen.
    Ook die gaan eerst even in de diepvriezer en bied ik dan aan, zijn in een mum van tijd op.
    Je kunt dus het insectenpeil zelf een beetje regelen maar dat kost wel veel tijd maar dat moet je er gewoon voor over hebben vind ik.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      licht

      je kan ook een lamp (weinig wattage) in je voliere hangen, die al vroeg aangaat, in de schemer kunnen je vogels dan de insecten vangen die er op af komen.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        insecten

        Hey Gerard, bedankt voor je tips !!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
        Mest heb ik niet in de voliere en ik weet ook niet of dat wel verstandig is. Die mening laat ik liever aan anderen over maar mijns inziens lijkt me dat ook een bron van ongewenste bacterieen.
        Mest lijkt mij geen probleem, is een natuurlijk product en zoals ik al zei, droogt het erg snel.
        Maar misschien heeft iemand anders van het forum daar een andere gefundeerde mening over.
        Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
        Dan heb je nog van die spinnen nestjes of balletjes hoe je het ook noemen wil, waar al die eitjes inzitten. Die zoek ik overal op en verstop ze tussen de stenen muurtjes en als die dan uitkomen krioelt het van de kleine spinnetjes.
        Super idee, het stikt bij ons van die balletjes !!


        Nog meer mensen met goeie tips ????

        Opmerking


        • #5
          Ik betwijfel of je er iets aan hebt, maar ik heb toch maar besloten het te posten.

          Voor de kwartels hebben wij oa houtsnippers op de grond, ik komen ook wat insecten in, alleen wat minder vliegende
          Met vriendelijke groet, Jeroen

          www.jeroenhubert.nl

          Opmerking


          • #6
            Jullie praten zo over die spinnen maar wat als je ben bang voor spinnen
            Net als ik.Niet aleen van spinnen maar van de meeste insecten
            Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

            Opmerking


            • #7
              Even een kleine tip. Als je vliegen lokt met mest bv dan zou ik wel zorgen dat zij niet bij de mest kunnen. Dus neem dan een potje en prik wat gaatjes in de deksel zodat het wel lokt maar ze er niet op kunnen zitten om vervolgens met vieze mestpootjes in je vogel te verdwijnen. Dat geeft besmettingsgevaar. Verder droogt een pot met mest of oud fruit niet snel uit en door de gaatjes in de deksel komt er evenveel op af. Alleen met meer kans op schone vliegen vol eieren en niet uitgelegde vliegen die al in de mest hebben gezeten en er vol mee zitten. Natuurlijk doen ze dat in de natuur ook maar in de natuur is de gevonden mest ook verser en eerder weg door natuurlijke processen dan een stapel in een afgesloten ruimte.

              Opmerking


              • #8
                Spinnen

                Winterkoning schreef:
                zeg gerard6 mag ik jouw wat vragen?????
                hoeveel doden vogels heb je nu al van de grond opgeraapt sinds dat je spinnen voert????


                Hahahahahaa Ik weet waar je heen wil , maar hier is er nog niet 1 doodgegaan aan spinnen.
                En dat terwijl ze allerlei spinnen op het menu hebben als het spinnen tijd is.
                Want ik pak bijna alle spinnen die ik tegen kom als ik op weideplankton aan het jagen ben. Ook kruisspinnen

                En mest gaat hier de voliere niet in. hahahaha

                Maar Marc Kan ik bijv. wel bij de mestbult op de groentetuin vliegjes uit de lucht vangen met men schepnetje?? Krioelt er namelijk altijd van de vliegende insecten.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  Natuurlijk kan dat. Alleen zou ik zelf niet snel insecten voeren die op rottende mest zitten. Wel op plantaardige compost als dat natuurlijk composteert maar niet op dierenmest. Puur omdat dierenmest besmetting kan geven, zeker als dit bedorven is. Neem je een verse paardenvijg dan is dat wel ok. Laat je hem lang liggen dan zou ik er geen insecten meer van voeren gezien die met hun pootjes die mest meenemen in de bekjes van hele jonge vogels. Dat is nooit goed.

                  Fruit idem. Lekker gistend rottend fruit is prima maar daarvan hoef ik geen restanten in de vogels via de vliegen. Dan neemt dat gist, schimmelsporen en bacterien mee. We zijn erg schoon op het fruit dat we onze vogels geven. Mag absoluut niet bedorven zijn. Dus dan skip ik ook de vliegen die daarop gelopen hebben. Vliegen spugen allerlei verteringssappen uit voor ze eten en de voedselbron veranderd snel in een zeer sceptische zaak als dat lang blijft liggen.

                  Dus ik sluit de lokdozen helemaal af zodat ze ook op de buitenkant rondkruipen en daar dus door de vogels gepakt kunnen worden. Niet nadat ze in de rottende oude mest hebben gerommeld en hun eitjes hebben afgezet. Dat laatste is ook zonde want die eitjes zijn zeker niet slecht voor de vogels

                  Opmerking


                  • #10
                    Duidelijk

                    Hoi Marc

                    Dat is dan duidelijk, want inderdaad die paardemest ligt er een heel jaar te broeien eer het over de tuin gaat.
                    Het is best wel jammer dat er zoveel gevaar aan zit, aangezien er echt enorme hoeveelheden vliegjes boven zweven, als ook maar even de zon op staat.(zelfs op deze dagen als de zon er staat)
                    Ik ga jouw methode dit jaar maar eens proberen met een afgesloten pot waar wel geur uit komt, maar ze niet in contact komen met de mest.
                    Wat is de grote van de lokpot die jij gebruikt??
                    Voor fruitvliegen gebruik ik gewoon een schaal met fijngaas erover.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door briek
                        Toen er vroeger een paardevijg op straat lag waren de huismussen aan het vechten om er de beste beetjes (ongeplette haver) uit te halen, ook de botvink en geelgors waren er niet van weg te slaan.
                        Ik denk dat er een behoorlijk verschil zit in de voeding die een paard vroeger kreeg en wat een paard tegenwoordig voorgeschoteld krijgt.

                        Om rupsen e.d. te krijgen in je voliere zou je ervoor kunnen kiezen om koolplantjes in je voliere te zetten. Ook kun je tuinafval in je voliere op een hoop gooien, als je dit dan met een hark even omgooit kunnen de vogels weer te keer gaan (niet normaal wat daar allemaal in gaat zitten).

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            vraagje

                            J-T schreef:
                            Om rupsen e.d. te krijgen in je voliere zou je ervoor kunnen kiezen om koolplantjes in je voliere te zetten

                            Ik heb natuurlijk volop rupsen in de groentetuin maar die worden niet door de vogels daar gegeten.
                            Dus vraag ik mij af kan ik die wel aan de vogels geven in de voliere, aangezien er in die rupsen een nogal hoog zwavel gehalte zit die door de koolplanten als verdediging wordt aangemaakt.
                            Dat is iets wat ik me echt afvraag want vooral de koolwitjes-rupsen heb ik in de zomer met duizenden in de groentetuin. Zou mooi wezen als dat kanb want dan ga als de wiedeweer vroege voorjaarskool planten.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              ik heb 3 druiven planten geplant tegen de voliere(buitenkant), dit is in eerste instantie voor meer schaduw op de voliere, maar er vliegen veel insecten in de zomer rond de druivenstruiken, en hiervan profiteren de goudvinken en putters ook weer, en ik heb wat druiven voor mezelf .
                              www.fretteren.eu

                              Opmerking

                              Working...
                              X