PDA

Bekijk Volledige Versie : Insecten op een natuurlijke wijze in je voliere

veren en vleugels
27-08-2008, 20:33
Beste vogelliefhebbers,

Op welke wijze krijg ik de meeste insecten in mijn voliere, zodat de vogels ze zelf kunnen vangen?

Zelf heb ik van metselstenen een vierkante bak (30x30x30 cm.) gemaakt.
Hierin doe ik verse koeiemest :eek: en soms wat fruit en dicht het daarna van boven af met een trottoirtegel.
Door de ruimte tussen de metselstenen kunnen vliegen/insecten erin en eruit komen.
Nadeel is dat het redelijk snel uitdroogt en de aantrekkingskracht verminderd.
Dus vaak verversen. :(

gerard 6
28-08-2008, 06:26
Beste vogelliefhebbers,

Op welke wijze krijg ik de meeste insecten in mijn voliere, zodat de vogels ze zelf kunnen vangen?

Zelf heb ik van metselstenen een vierkante bak (30x30x30 cm.) gemaakt.
Hierin doe ik verse koeiemest :eek: en soms wat fruit en dicht het daarna van boven af met een trottoirtegel.
Door de ruimte tussen de metselstenen kunnen vliegen/insecten erin en eruit komen.
Nadeel is dat het redelijk snel uitdroogt en de aantrekkingskracht verminderd.
Dus vaak verversen. :(

Hallo
Ik heb zelf ook 2 leistenen muurtjes in de voliere voor het ongedierte en dat werkt opzich wel goed, vooral spinnen weten dit te waderen.
Het houdt de vogels inderdaad lekker bezig, wippen veel om de muurtjes heen. Mest heb ik niet in de voliere en ik weet ook niet of dat wel verstandig is. Die mening laat ik liever aan anderen over maar mijns inziens lijkt me dat ook een bron van ongewenste bacterieen. Je kunt ook een bak met fruit neerzetten met een stukje gaas eroverheen voor fruitvliegen wel oppassen dat het niet gaat rotten of gisten.
Ook de beplanting is aan te passen dat die ook insecten trekken hier zitten de coniferen bijvoorbeeld vol met spinnetjes en muggen en dergelijke en die worden smakelijk gegeten en gevangen.
Toch zul je op deze manier niet genoeg insecten krijgen en zal je ook bijna dagelijks weide-plankton moeten vangen.
van de spinnen die wij vangen gaat de helft levend de voliere in en de andere helft gaat altijd een kwatier in de vriezer om ze sloom te maken en bieden we dan aan. En geloof me ze vinden het heerlijk. Dan heb je nog van die spinnen nestjes of balletjes hoe je het ook noemen wil, waar al die eitjes inzitten. Die zoek ik overal op en verstop ze tussen de stenen muurtjes en als die dan uitkomen krioelt het van de kleine spinnetjes. Ook tussen het onkruid gaat veel ongedierte zitten als je dat er dan her en der een beetje weghaald zul je zien hoeveel kleine diertjes daar in zitten en de vogels gaan direct daar zitten pikken. Geweldig om te zien. Ook laat ik af en toe de pinkie's verpoppen, als die dan uitkomen heb je een heleboel vliegen.
Ook die gaan eerst even in de diepvriezer en bied ik dan aan, zijn in een mum van tijd op.
Je kunt dus het insectenpeil zelf een beetje regelen maar dat kost wel veel tijd maar dat moet je er gewoon voor over hebben vind ik.:p

Ton
01-09-2008, 17:57
je kan ook een lamp (weinig wattage) in je voliere hangen, die al vroeg aangaat, in de schemer kunnen je vogels dan de insecten vangen die er op af komen.

veren en vleugels
01-09-2008, 19:15
Hey Gerard, bedankt voor je tips !!!!

Mest heb ik niet in de voliere en ik weet ook niet of dat wel verstandig is. Die mening laat ik liever aan anderen over maar mijns inziens lijkt me dat ook een bron van ongewenste bacterieen.
Mest lijkt mij geen probleem, is een natuurlijk product en zoals ik al zei, droogt het erg snel.
Maar misschien heeft iemand anders van het forum daar een andere gefundeerde mening over.
Eťn ding is zeker, het trekt veel (stront)vliegen aan. Hmmm. Lekker !! :huh

Dan heb je nog van die spinnen nestjes of balletjes hoe je het ook noemen wil, waar al die eitjes inzitten. Die zoek ik overal op en verstop ze tussen de stenen muurtjes en als die dan uitkomen krioelt het van de kleine spinnetjes.
Super idee, het stikt bij ons van die balletjes !!

Nog meer mensen met goeie tips ????

Jeroen H
02-09-2008, 15:03
Ik betwijfel of je er iets aan hebt, maar ik heb toch maar besloten het te posten.

Voor de kwartels hebben wij oa houtsnippers op de grond, ik komen ook wat insecten in, alleen wat minder vliegende :p

goulds75
15-02-2009, 12:22
Jullie praten zo over die spinnen maar wat als je ben bang voor spinnen:huh
Net als ik.Niet aleen van spinnen maar van de meeste insecten:eek:

Marx
15-02-2009, 14:26
Even een kleine tip. Als je vliegen lokt met mest bv dan zou ik wel zorgen dat zij niet bij de mest kunnen. Dus neem dan een potje en prik wat gaatjes in de deksel zodat het wel lokt maar ze er niet op kunnen zitten om vervolgens met vieze mestpootjes in je vogel te verdwijnen. Dat geeft besmettingsgevaar. Verder droogt een pot met mest of oud fruit niet snel uit en door de gaatjes in de deksel komt er evenveel op af. Alleen met meer kans op schone vliegen vol eieren en niet uitgelegde vliegen die al in de mest hebben gezeten en er vol mee zitten. Natuurlijk doen ze dat in de natuur ook maar in de natuur is de gevonden mest ook verser en eerder weg door natuurlijke processen dan een stapel in een afgesloten ruimte.

gerard 6
15-02-2009, 14:36
Winterkoning schreef:
zeg gerard6 mag ik jouw wat vragen?????
hoeveel doden vogels heb je nu al van de grond opgeraapt sinds dat je spinnen voert????

Hahahahahaa Ik weet waar je heen wil:p , maar hier is er nog niet 1 doodgegaan aan spinnen.
En dat terwijl ze allerlei spinnen op het menu hebben als het spinnen tijd is.
Want ik pak bijna alle spinnen die ik tegen kom als ik op weideplankton aan het jagen ben. Ook kruisspinnen:eek: :cool:

En mest gaat hier de voliere niet in. hahahaha

Maar Marc Kan ik bijv. wel bij de mestbult op de groentetuin vliegjes uit de lucht vangen met men schepnetje?? Krioelt er namelijk altijd van de vliegende insecten.

Marx
15-02-2009, 16:19
Natuurlijk kan dat. Alleen zou ik zelf niet snel insecten voeren die op rottende mest zitten. Wel op plantaardige compost als dat natuurlijk composteert maar niet op dierenmest. Puur omdat dierenmest besmetting kan geven, zeker als dit bedorven is. Neem je een verse paardenvijg dan is dat wel ok. Laat je hem lang liggen dan zou ik er geen insecten meer van voeren gezien die met hun pootjes die mest meenemen in de bekjes van hele jonge vogels. Dat is nooit goed.

Fruit idem. Lekker gistend rottend fruit is prima maar daarvan hoef ik geen restanten in de vogels via de vliegen. Dan neemt dat gist, schimmelsporen en bacterien mee. We zijn erg schoon op het fruit dat we onze vogels geven. Mag absoluut niet bedorven zijn. Dus dan skip ik ook de vliegen die daarop gelopen hebben. Vliegen spugen allerlei verteringssappen uit voor ze eten en de voedselbron veranderd snel in een zeer sceptische zaak als dat lang blijft liggen.

Dus ik sluit de lokdozen helemaal af zodat ze ook op de buitenkant rondkruipen en daar dus door de vogels gepakt kunnen worden. Niet nadat ze in de rottende oude mest hebben gerommeld en hun eitjes hebben afgezet. Dat laatste is ook zonde want die eitjes zijn zeker niet slecht voor de vogels :cool:

gerard 6
15-02-2009, 16:38
Hoi Marc

Dat is dan duidelijk, want inderdaad die paardemest ligt er een heel jaar te broeien eer het over de tuin gaat.
Het is best wel jammer dat er zoveel gevaar aan zit, aangezien er echt enorme hoeveelheden vliegjes boven zweven, als ook maar even de zon op staat.(zelfs op deze dagen als de zon er staat)
Ik ga jouw methode dit jaar maar eens proberen met een afgesloten pot waar wel geur uit komt, maar ze niet in contact komen met de mest.:rolleyes:
Wat is de grote van de lokpot die jij gebruikt??
Voor fruitvliegen gebruik ik gewoon een schaal met fijngaas erover.

briek
16-02-2009, 01:56
Als ik al deze topics eens overloop kan ik niet begrijpen dat er nog vogels in het wild voorkomen want wat hebben die dan al aan schimmels en bacteriŽn binnen gespeeld en aan hun jogen gevoederd.

Toen er vroeger een paardevijg op straat lag waren de huismussen aan het vechten om er de beste beetjes (ongeplette haver) uit te halen, ook de botvink en geelgors waren er niet van weg te slaan.

Indien je nu mest in je voliŤre plaatst al of niet overdekt en er komen insecten op af, waar hebben die ingezeten en wat hangt er aan hun poten. Door enkele honderden meters te vliegen zullen ze waarschijnlijk niet proper zijn en nog veel van die zaken bij zich dragen en toch mogen je vogels die oppeuzelen. Begrijpe wie kan?

J-T
16-02-2009, 09:05
Toen er vroeger een paardevijg op straat lag waren de huismussen aan het vechten om er de beste beetjes (ongeplette haver) uit te halen, ook de botvink en geelgors waren er niet van weg te slaan.

Ik denk dat er een behoorlijk verschil zit in de voeding die een paard vroeger kreeg en wat een paard tegenwoordig voorgeschoteld krijgt.

Om rupsen e.d. te krijgen in je voliere zou je ervoor kunnen kiezen om koolplantjes in je voliere te zetten. Ook kun je tuinafval in je voliere op een hoop gooien, als je dit dan met een hark even omgooit kunnen de vogels weer te keer gaan (niet normaal wat daar allemaal in gaat zitten).

winterkoning
16-02-2009, 09:15
beste briek wildvogels en cultuur vogels zijn twee totaal verschillende werelden.

vogel in het wild loopt bv minder kans op infectie op,ook loopt een vogel minder kans op opstapeling van diverse kwaadaardige bacterieŽn/schimmels ze moeten het immers delen met vele,de mest spoelt bv eerder weg in de vrije natuur, elk insect dat die mest bezoekt word ook niet gepakt /verorbert.
vogels in de natuur hebben een grotere varieteit aan voedsel aanbod ,zo ook dus toegang tot de natuurlijke medicijn kast etc. etc. etc.

in de voliere is de infectie druk altijd hoger, het voer (insecten of ander voer) staat alleen voor die paar volierevogels tot hun beschikking ( met andere woorden het opstappelings effect is vele vele malen groter).

mest in een potje kan lekker gaan gisten/rotten gedurende een hele lange tijd want mest kan niet weg i.v.m het potje waarin het zit,dus mest kan meer foutieve schimmels en bactereŽn huisvesten en langer laten voortbestaan.

vergeet niet dat vogels ook mee gaan in de evolutie,de vogels van nu zijn meer bestand tegen de diverse giffen/schimmels/ziektes etc. dan vroeger ,dat hebben ze opgebouwd die mate van resistentie.

ik durf gerust vliegen te geven die zojuist op mest hebben gezeten maar ik doe dat dan bv maar 1 dag, in die tijd word er dan een evt. aanslag gepleegd op de gezondheidstoestand van de vogels maaaaar een gezonde vogel kan tegen een stootje, ga ik dan vervolgens door (bv . een week) om de vogels toegang te geven tot die "besmette"vliegen dan raakt het inwendige "opslagtonnetje" al snel vol en kan het wel eens "over het randje" komen, dit echter is allemaal op te vangen door zo gevarieerd mogelijk te voeren en vooral als er jongen zijn gepast en gevarieerd te voeren, denk ook aan "grote opbouw" van voedseldier/insect.

nou ja je snapt het wel briek.

gerard 6
16-02-2009, 09:15
J-T schreef:
Om rupsen e.d. te krijgen in je voliere zou je ervoor kunnen kiezen om koolplantjes in je voliere te zetten

Ik heb natuurlijk volop rupsen in de groentetuin maar die worden niet door de vogels daar gegeten.
Dus vraag ik mij af kan ik die wel aan de vogels geven in de voliere, aangezien er in die rupsen een nogal hoog zwavel gehalte zit die door de koolplanten als verdediging wordt aangemaakt.
Dat is iets wat ik me echt afvraag want vooral de koolwitjes-rupsen heb ik in de zomer met duizenden in de groentetuin. Zou mooi wezen als dat kanb want dan ga als de wiedeweer vroege voorjaarskool planten.:rolleyes: :D

naruch
16-02-2009, 11:09
ik heb 3 druiven planten geplant tegen de voliere(buitenkant), dit is in eerste instantie voor meer schaduw op de voliere, maar er vliegen veel insecten in de zomer rond de druivenstruiken, en hiervan profiteren de goudvinken en putters ook weer, en ik heb wat druiven voor mezelf ;) .

gerard 6
16-02-2009, 12:08
Hallo Winterkoning

Nou dan weet ik wat me te doen staat.
In mei t/m augustus kom ik weer om in die rupsen ( ik sproei namelijk niet, wil schoon eten) dan kun je je helemaal uitleven. Mag van mij want het zijn ervoor mij toch teveel.:yes: (ik denk dat je op het hoogtepunt er in 1 dag wel 2 ijscobakken vol eraf haalt, weekje wachten en dan nog wel een keer,:eek: enz enz) Kun je nagaan wat ik erveel vorig jaar heb weggegooit en platgetrapt omdat ik dacht dat die niet goed waren voor de vogels.(zonde zonde zonde)

Maar Winterkoning zet eens wat Chineese-kers planten in je tuin en daar naast wat koolsoorten.
In no-time heb jij ontzettend veel vlinders in de tuin om nog te maar te zwijgen, over de hoeveelheid rupsen.(van die dikke groenen zonder haren)

Dan heb je onder de bladeren enorme hoeveelheden eitjes, wat kun je daarmee doen?? Kun je die voeren??
Zijn die ook in een terrarium uit te broeden? Zo ja dan kun je je voorraad op peil houden?

En je weet ik zou nooit eenzijdig voeren dus dat loopt wel los hahahaha.
Kan niet wachten tot het seizoen echt van start gaat.:rolleyes:

Marx
16-02-2009, 12:24
Als ik al deze topics eens overloop kan ik niet begrijpen dat er nog vogels in het wild voorkomen want wat hebben die dan al aan schimmels en bacteriŽn binnen gespeeld en aan hun jogen gevoederd.

Indien je nu mest in je voliŤre plaatst al of niet overdekt en er komen insecten op af, waar hebben die ingezeten en wat hangt er aan hun poten. Door enkele honderden meters te vliegen zullen ze waarschijnlijk niet proper zijn en nog veel van die zaken bij zich dragen en toch mogen je vogels die oppeuzelen. Begrijpe wie kan?

Een wilde vogel eet niet al zijn insecten weg bij rottende mest en net wat winterkoning zegt, die mest is zelf al snel weg doordat heel wat dieren zich ermee bemoeien en het ook de grond in graven. Dus echt lang kunnen insecten er niet mee bezig zijn. In een afgesloten ruimte wordt het wel een sceptische boel en als je vogels dan elke dag insecten eten die daarop gezeten hebben dan zitten ze zo op hun max wat bepaalde stoffen betreft. Natuurlijk eten mussen de granen uit een verse paardenvijg. Maar zij eten geen granen uit een paardendrol van 3 maanden oud want die bestaan niet in de natuur. Die zijn al lang weg of volledig opgedroogd itt in de voliere in een tonnetje.

Daarom gaf ik aan zelf nooit rottende materie toegankelijk te maken voor voedseldieren. Ze eten dat en dus eten de vogels het ook. Het gaat om lokken dus de toegang tot is echt nergens voor nodig. Ook eten de meeste vogels geen insecten van paardenvijgen af. Ik zie nooit vogels bij paardenmest op de vliegen jagen. Vogels met jongen gaan vaak zelf al voor de schonere insecten als mugjes, vliegjes die uit water komen, libellen, bijen, nachtvlinders etc. De volierevogels doen het dan met de vliegen die op de rottende paardenmest af komen bij gebrek aan beter. Maar daarin moeten wij ze dan ook beschermen tegen de gevolgen die het eten van insecten die op rotting af komen kan hebben.;)

De natuur is de natuur maar soms zien zaken er in de natuur anders uit dan ze zijn.

Want neem een volierevogel die een besmetting heeft opgelopen. Hij spreekt zijn afweer aan en probeert gezond te worden. Zijn mest valt echter onder zijn stok en hij "woont" op die stok itt de wilde vogels die zelden 2 x in korte tijd op dezelfde tak zitten. Een vogel die over de tak zijn bek schoonveegt zit in de voliere morgen en overmorgen ook op die tak. Hij veegt er weer zijn snavel aan af, en weer en weer en weer. Daarom moet je soms wat beter opletten dan wat een wilde vogel in principe aan zou kunnen.

girlits
16-02-2009, 12:24
Iedereen probeert zijn vogels zo te voeren zoals de natuurvogels het doen omdat die er altijd zo geweldig uitzien.Dit komt omdat we alleen de sterkste en dus in topconditie zijnde vogels zien.De vogels in de natuur die er minder uitzien en afvallen ziet men nooit terwijl dit toch het lot is van de meeste vogels die geboren worden,als in de natuur alles bleef leven zou het overal stikken van de vogels.Wees tevreden als je je vogelbestand op peil kunt houden, je mag blij zijn als je wat meer kweekt en het is jammer als je elk jaar bij moet kopen.Doe je best om gevarieerd te voeren probeer in hun behoefte,s te voorzien en maak er geen kasplantjes van.Als hier wat op de fruitschaal ligt met een rotte plek gaat het gewoon bij de sylvia,s in dit wordt niet gewassen en van rotte plekken ontdaan maar is binnen de kortste keren tot op de schil verdwenen.Katte en hondestront ligt<niet in mijn tuin>tegenwoordig overal en alles wat daar opzit komt ook hier wel aanvliegen om dat tegen te houden zou je het hele hok met horregaas moeten bekleden.Observeren en je best doen en hopen dat het wat wordt is mijn motto.
groeten eddie

briek
16-02-2009, 19:45
Dat was nu juist wat ik bedoelde, Girlits.

Je lokt vliegen en andere insecten maar waar hebben die een godganse dag in gerommeld en wat dragen die dan van ziektekiemen bij zich. Ik denk dat zowel van mij als van vele anderen het gezegde primeert "die niet weet niet deert".