Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ik heb gehoord

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ik heb gehoord

    ik heb gehoord dat vaak japanse meeuwen worden gebruikt om andere vogels uit te broeden en groot te brengen.
    is dit zo.

  • #2
    Ja, dat is zo.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Yep

      Yep dat is zo hier een topic die veel duidelijk maakt waarom en hoe.

      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door josmo
        ik heb gehoord dat vaak japanse meeuwen worden gebruikt om andere vogels uit te broeden en groot te brengen.
        is dit zo.
        dit is inderdaad zo. japanse meeuwtjes zijn heel sociale diertjes en nemen het broeden en voederen over, als een ander soort vogel daarmee stopt.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door josmo
          ik heb gehoord dat vaak japanse meeuwen worden gebruikt om andere vogels uit te broeden en groot te brengen.
          is dit zo.
          Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je ook zo moet gaan kweken.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door josmo
            ik heb gehoord dat vaak japanse meeuwen worden gebruikt om andere vogels uit te broeden en groot te brengen.
            is dit zo.

            Ja. Dat klopt. Ze zijn oorspronkelijk in Japan gefokt om eitjes uit te broeden van andere vogels.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je ook zo moet gaan kweken.
              Hier sluit ik me helemaal bij aan; liever niet zelfs. Bij goudlamadines heeft men dit jarenlang gedaan met als gevolg dat goulds er bijna niet in slaagden hun eigen jongen groot te brengen. Gelukkig is dit nu al weer stukken beter dankzij veel kwekers die aan natuurbroed doen.

              Vr gr.

              Wim

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bullfinch
                Hier sluit ik me helemaal bij aan; liever niet zelfs. Bij goudlamadines heeft men dit jarenlang gedaan met als gevolg dat goulds er bijna niet in slaagden hun eigen jongen groot te brengen. Gelukkig is dit nu al weer stukken beter dankzij veel kwekers die aan natuurbroed doen.

                Vr gr.

                Wim

                Tegen het fokken van Japanse Meeuwtjes op zichzelf heb ik persoonloijk geen bezwaar.
                Dat ze worden ingezet in heel speciale gevallen,waarbij het heel moeilijk is om
                jongen te krijgen van een bepaald soort vogel, is weer een andere zaak.

                Goulds heb ik begrepen kunnen normaliter zelf hun kroost grootbrengen.
                De echte liefhebber wil m.i. zijn vogels niet uitmelken.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    Natuurlijk is er altijd veel gesproken over het Japanse Meeuwtje.
                    Zeker in de beginjaren.
                    Zo'n enkele keer gebruik maken van een Meeuwtje zal niet direct gevolgen hebben.
                    Het jarenlang uitmelken van de kweekvogels,dat sommigen deden,had wel
                    degelijk gevolgen.
                    Hoe de ontwikkeling van e.e.a. zeg maar de laatste 30 jaar is geweest,daar kan ik niets zinnigs over vertellen.
                    De echte liefhebber zal er toch de voorkeur aangeven,dat de eitjes door de kweekvogel worden uitgebroed en grootgebracht.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                      Natuurlijk is er altijd veel gesproken over het Japanse Meeuwtje.
                      Zeker in de beginjaren.
                      Zo'n enkele keer gebruik maken van een Meeuwtje zal niet direct gevolgen hebben.
                      Het jarenlang uitmelken van de kweekvogels,dat sommigen deden,had wel
                      degelijk gevolgen.
                      Hoe de ontwikkeling van e.e.a. zeg maar de laatste 30 jaar is geweest,daar kan ik niets zinnigs over vertellen.
                      De echte liefhebber zal er toch de voorkeur aangeven,dat de eitjes door de kweekvogel worden uitgebroed en grootgebracht.
                      Welke gevolgen had dat precies? Ik heb hier al heel veel discussies gelezen over dat soort gevolgen. Ik heb nooit echter letterlijk mogen lezen welke gevolgen zoiets nu heeft. Ik heb zelf twee putters onder mijn kanaries gelegd. Dat zou ook grote gevolgen hebben voor deze putters. Welke is me volkomen onduidelijk. Het is absoluut geen aanval maar mij valt op dat er altijd over gevolgen gesproken wordt zonder ze bij de naam te noemen. Zolang een natuurbroed kanarie met een natuurbroed putter samen een nest bastaarden kan krijgen vraag ik me bijvoorbeeld sterk af waarom mijn putters van onder de kanarie ineens gevolgen hebben?

                      Opmerking


                      • #12
                        Tja, gevolgen..... Als de oudervogels -met name poppen - worden gebruikt om zoveel eieren te produceren die daarna dan onder pleegouders worden uitgebroed, dan KAN uitputting optreden, logisch.
                        Nadelige gevolgen voor de jongen, voor de soort?
                        Kan. Iedere vogelsoort heeft zo zijn eigen 'taal' en voor de jongen schijnt het belangrijk te zijn om in het nest al in de taal van de soort te communiceren.
                        Het is net als het verhaal van het eendenjong dat onder een kip op de wereld is gekomen.
                        De vraag blijft: zal de eend later wel of niet met een soortgenoot het nest induiken of geeft hij/zij de voorkeur aan een kip/haan.....
                        Bij onze vogels geldt hetzelfde. Zoals eerder gesteld; het zal best voorkomen dat betreffende vogels moeilijker tot broeden komen, natuurlijk.
                        Maar ook vogels die -zelfs meerdere generaties achtereen - onder pleegouders van een andere soort zijn grootgebracht, zullen later probleemloos hun jongen kunnen grootbrengen. Neem als voorbeeld de Australische prachtvinken...

                        Hans.
                        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik denk dat de gevolgen door de tegenstanders zwaar overtrokken worden.In een stal vol met legkippen die al jaren alleen voor de leg worden gebruikt zitten als ze de mogelijkheid hebben ook wel kippen te broeden .Het uitmelken ten koste van de vogels geldt alleen voor de ouders waarvan iedere keer de eieren worden weggenomen.Elke jonge vogel komt onbevangen ter wereld en weet niet dat zijn ouders alleen gehouden worden om te leggen.Toen de gould,s nog duur waren en vooral de eerste mutatie,s wilden de mensen hun startkapitaal zo snel mogelijk terugverdienen en de meeuwen waren de oplossing.Toen de vogels voor iedereen betaalbaar waren was geld niet meer de drijfveer om te kweken en probeerden de mensen natuurbroed.Dat dit in de beginjaren niet van een leien dakje ging ligt niet alleen aan de wijze van grootbrengen van de jonge vogels maar de kennis was toen nog niet dat wat het nu is.Nu is er weer een heel bestand van natuurbroedgould,s en ik denk toch met dank aan de meeuwen die inmiddels weer gebruikt worden om andere door importstop niet meer te verkrijgen vogels op te voeden waarvan de ouders nu gebruikt worden als legmachine .Zodat over een aantal jaren ook andere nu bijna niet te krijgen soorten ook weer net als de gould,s voor iedereen bereikbaar zijn.Dan zal er weer een groep beginnen met natuurbroed en zijn er weer voor en tegenstanders van meeuwen.Gezien de prijzen zullen er voorlopig nog genoeg mensen zijn die pleegouders gebruiken voor de duurdere vogels en niet alleen meeuwen voor gould,s maar het gebeurd bij kromsnavels,insecteneters en v.i vogels en bij goudvinken en putters al jaren
                          groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoge verwachtingen vallen meestal tegen, ik heb ook wel eens succes met bepaalde vogels gehad.Het jaar daarop twee koppel waaronder de eigenkweek jongen ,zelfde omstandigheden het zelfde voer en kweken ho maar.Was dat niet iets met de huid van een beer
                              groeten eddie

                              Opmerking

                              Working...
                              X