Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lutino's koppelen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lutino's koppelen.

    Gisteren kreeg ik te horen dat als men 2 lutino's aan elkaar koppelde er zwakke vogels uit kwamen. Nu weet ik niet of dit verhaal of een deel daarvan waar is? Ook kreeg ik te horen dat als men een lutino met een wildkleur koppelde, er altijd een lutino pop uit kwam.

    Indien het laatste klopt, eet ik een bezem.

    Groetjes Marco

  • #3

    Opmerking


    • #4
      Bedankt voor de reacties, echter brengt me dit weer naar de volgende vraag .

      Voor hobby hebben we ooit 2 collies aangeschaft, man is wildkleur en pop is lutino, uit dit koppel zijn in het eerste nestje een lutino en twee aqua uitgekomen, waarvan uitgaande naar de reacties de lutino een man moet zijn? Hierna hebben ze nog een nest gehad waarbij een lutino en een wildkleur zat, hier moet dan ook de lutino een man zijn?

      Wat houd de benaming split in?

      Groetjes,

      Marco

      Opmerking


      • #5
        Split is als een vogel een eigenschap (bijvoorbeeld kleur) bij zich draagt (en dus kan overgeven aan zijn nakomelingen) maar zelf niet die eigenschap zichtbaar heeft. Bijvoorbeeld een split lutino, is zelf niet lutino maar zijn jongen kunnen het wel zijn.

        Een lutino jong van een lutino pop en wildkleur man, zal een lutino pop zijn.

        Bij vogels hebben vrouwtjes 2 verschillende geslachtschromosomen, daardoor komt een geslachtsgebonden eigenschap sneller tot uiting in het fenotype. Bij een man (met 2 dezelfde geslachtschromosomen) moet de eigenschap op beide chromosomen aanwezig zijn, om tot uiting in het fenotype te komen (mits de eigenschap recessief/niet-dominant is)

        Een beetje een ingewikkeld verhaal misschien, maar op sommige sites staat het wel duidelijk uitgelegd met plaatjes/schema's enzo

        Ik typ dit nu een beetje snel en chaotisch omdat ik weer weg moet
        Maar hoop dat het toch een beetje duidelijk is.

        Opmerking


        • #6

          Opmerking


          • #7
            Oh wacht, wat ik zei klopt niet:
            Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
            Een lutino jong van een lutino pop en wildkleur man, zal een lutino pop zijn.
            Wessel heeft gelijk; als de wildkleur man split is voor lutino, kunnen de lutino jongen ook mannetjes zijn!!

            Opmerking

            Working...
            X