PDA

Bekijk Volledige Versie : Lutino's koppelen.

Marc_o
20-08-2008, 09:48
Gisteren kreeg ik te horen dat als men 2 lutino's aan elkaar koppelde er zwakke vogels uit kwamen. Nu weet ik niet of dit verhaal of een deel daarvan waar is? Ook kreeg ik te horen dat als men een lutino met een wildkleur koppelde, er altijd een lutino pop uit kwam. :help

Indien het laatste klopt, eet ik een bezem. :D

Groetjes Marco

Henk3
20-08-2008, 10:09
http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0LBpeach
http://www.aga-roseicollis.com/Vererving/vererving.htm

wessellouw
20-08-2008, 11:43
Hallo Marco:

>>Gisteren kreeg ik te horen dat als men 2 lutino's aan elkaar koppelde er zwakke
vogels uit kwamen. Nu weet ik niet of dit verhaal of een deel daarvan waar is?>>

Dat is slechts gedeeltelijk waar.
Want als uw kweekpaar bestaat uit twee vitale lutino vogels is er geen probleem.
(Zie verder).

>> Ook kreeg ik te horen dat als men een lutino met een wildkleur koppelde, er
altijd een lutino pop uit kwam.>>

Ook weer deels waar, maar alleen in het geval van een geslachtsgebonden recessieve
vererving zoals bij de roseicollis. Het genetische symbool daarvoor is "ino".
Z ino / Z ino X Z ino+ / W geeft inderdaad alleen
..1..../..2..........3../.4
Z ino / Z ino + (1+3 en 2+3) split ino mannen en
Z ino / W (1+4 en 2+4) ino poppen.

Maar bij de autosomaal recessieve lutino's (oogring soorten) krijgt u alleen maar
groen/ino. Het symbool voor NSL ino = 'a'
a / a X a+ / a+ =
100 % a / a+ dus split ino en zowel mannen als poppen.

Het hoe en waarom.
De SL ino vorm is al zo'n 50 jaar bekend. Het is heel gemakkelijk om een geslachtsgebonden mutatie te verbeteren.
Een lutino pop wordt aan een kwalitatief zeer goede groene man gepaard: alle jonge mannen zijn split ino en waarschijnlijk al iets beter dan de pop. (kwalitatief = én formaat én vitaliteit én vruchtbaarheid et cetera).
De beste jonge mannen worden op hun beurt gepaard aan onverwante zeer goede poppen en bij de jongen daarvan vindt u eveneens zeer goede lutino poppen.
Het duurt dus slechts 3 jaar om een duidelijke verbetering te krijgen.

Bij de NSL ino vorm ligt de zaak veel moeilijker en duurt het langer voor men zichtbare resultaten bereikt.
Het basis principe blijft natuurlijk wel hetzelfde: de mutant koppelen aan top kwaliteit wildkleur.
lutino X groen (of omgekeerd) geeft 100 % groen/ino.
groen/ino X groen geeft echter maar 50 % split jongen, die dan ook nog niet
visueel herkenbaar zijn.
Bovendien zou u meerdere onverwante koppels moeten kunnen opzetten om
groen/ino X groen/ino te kunnen paren, koppels die echter slechts 25 % lutino
jongen produceren.
1e jaar lutino X groen (of omgekeerd).
2e jaar groen/ino X groen/ino (portie geluk nodig om twee splitten te treffen).
3e jaar: 25 % licht verbeterde lutinos
4e jaar: licht verbeterde lutino X groen, enzovoort.

Om een met de SL ino vergelijkbare verbetering te verkrijgen bent u nu dus 6 jaar bezig.
En dat is veel te lang voor de meeste kwekers.

De oplossing? Alles wat geel is en nog enigszins leefbaar aan elkaar paren en massaal kweken.
Dan zal er ooit wel eens een redelijk vogeltje geboren worden.
Rekening houden met vitatilteit, vruchtbaarheid en dergelijke zaken is
overbodig.
Maar wél kankeren dat die lutino personatus of fischeri zo zwak zijn en zo slecht kweken.

Jaren geleden heeft er een artikeltje gestaan in "Onze Vogels", ik meen mij te herinneren dat het om lutino personatus ging.
Door zijn stam zorgvuldig te verbeteren was de betrokken kweker uiteindelijk wél in staat koppels lutino X lutino op te zetten en er nog goede resultaten mee te bereiken ook.
Blijf uw bezem dus maar gebruiken om uw vogel ruimte mee schoon te vegen.

Wessel van der Veen.

Marc_o
20-08-2008, 13:15
Bedankt voor de reacties, echter brengt me dit weer naar de volgende vraag :eek: .

Voor hobby hebben we ooit 2 collies aangeschaft, man is wildkleur en pop is lutino, uit dit koppel zijn in het eerste nestje een lutino en twee aqua uitgekomen, waarvan uitgaande naar de reacties de lutino een man moet zijn? Hierna hebben ze nog een nest gehad waarbij een lutino en een wildkleur zat, hier moet dan ook de lutino een man zijn?

Wat houd de benaming split in? :confused:

Groetjes,

Marco

Tori no Hime
20-08-2008, 13:54
Split is als een vogel een eigenschap (bijvoorbeeld kleur) bij zich draagt (en dus kan overgeven aan zijn nakomelingen) maar zelf niet die eigenschap zichtbaar heeft. Bijvoorbeeld een split lutino, is zelf niet lutino maar zijn jongen kunnen het wel zijn.

Een lutino jong van een lutino pop en wildkleur man, zal een lutino pop zijn.

Bij vogels hebben vrouwtjes 2 verschillende geslachtschromosomen, daardoor komt een geslachtsgebonden eigenschap sneller tot uiting in het fenotype. Bij een man (met 2 dezelfde geslachtschromosomen) moet de eigenschap op beide chromosomen aanwezig zijn, om tot uiting in het fenotype te komen (mits de eigenschap recessief/niet-dominant is)

Een beetje een ingewikkeld verhaal misschien, maar op sommige sites staat het wel duidelijk uitgelegd met plaatjes/schema's enzo ;)

Ik typ dit nu een beetje snel en chaotisch omdat ik weer weg moet :o
Maar hoop dat het toch een beetje duidelijk is.

wessellouw
20-08-2008, 14:03
Hallo Marco:

Voor de duidelijkheid neem ik de tweede vraag eerst
Een split (verkort weergegeven door "/") is een vogel van een bepaalde kleur die één of meer andere (recessieve) kleuren niet toont, maar wel kan vererven. Bijv. groen/blauw: hoewel de vogel uiterlijk groen is, draagt hij ook de code, het gen, de aanleg voor blauw bij zich.
Blauw is echter recessief t.o.v. groen en moet twee maal aanwezig zijn om zichtbaar te worden.
Als bl / bl blauw is (twee maal bl want de genetische codes zitten op de chromosomen
en die komen per paar voor) dan is bl+ / bl groen/blauw.
Een + naast een symbool geeft altijd het niet gemuteerde gen aan.
bl = blauw; bl+= niet blauw, dus groen
ino = ino; ino+ is niet ino, dus groen.
D is donkerfactor; D+ is geen donkerfactor, enz.

Een vogel kan tezelfdertijd voor meer dan één factor split zijn.
a/b/c is kleur "a" split voor kleur "b" énvoor kleur "c"

>>man is wildkleur en pop is lutino, uit dit koppel zijn in het eerste nestje een lutino en twee aqua uitgekomen, waarvan uitgaande naar de reacties de lutino een man moet zijn?
Hierna hebben ze nog een nest gehad waarbij een lutino en een wildkleur zat, hier moet dan ook de lutino een man zijn?

Re ino:
de man is MOET groen/ino zijn, anders kan er geen zichtbare ino geboren worden.
Want groen X lutino geeft immers mannen groen/ino en groene poppen.
Even terzijde:
Z / Z is een man; Z / W een pop, de W van de pop is "leeg" wat kleur betreft.
Lutino is de combinatie van groen en SL ino, duideljkshalve laat ik de code voor groen weg.

Dan krijgen we:
Z ino+ / Z ino X Z ino / W
....1../...2.......3..../.4

Z ino+ / Z ino (1+3) = man split ino, groen/ino
Z ino+ / W (1+4) = pop niet ino, groen
Z ino / Z ino (2+3) = man ino, 2xino + groen = lutino
Z ino / W (2+4) = pop ino, 1 x ino, 1 x niets + groen = lutino

U kunt de lutino's uit dit koppel dus NIET sexen op kleur, het kunnen zowel mannen als poppen zijn.

Beide vogels zijn bovendien split voor aqua: aqua is autosomaal recessief dus MOET twee
keer voorkomen on zichtbaar te kunnen worden.

Dus uiteindelijk heeft u een koppel groen/ino/aqua X lutino/aqua.

Wessel van der Veen.

Tori no Hime
20-08-2008, 19:00
Oh wacht, wat ik zei klopt niet:

Een lutino jong van een lutino pop en wildkleur man, zal een lutino pop zijn.

Wessel heeft gelijk; als de wildkleur man split is voor lutino, kunnen de lutino jongen ook mannetjes zijn!!