PDA

Bekijk Volledige Versie : kweken

bouwknecht
18-08-2008, 10:39
hallo weet iemand hoe je het best met chinnese dwergkwartels kunt kwekken
alvast bedankt

Roodmus
18-08-2008, 13:06
Ik heb zelf ook Chinese dwergkwartels maar ze zijn nog jong denk ik want tot nu heb nog geen eitjes en dus nog niet mee gekweekt.Hopelijk volgend jaar leukt het wel.:rolleyes:
Ik heb al heel veel gelezen over de kwartels en op de meeste websites staat dit:
Chinese dwergkwartels zijn vrij eenvoudig te kweken, Het hennetje legt de eitjes

op de bodem van de volière, bij voorkeur op een beschutte plaats onder een struik.

U kunt 8 tot meer dan 10 eitjes verwachten.Deze worden door het hennetje uitgebroed

in 16 tot 18 dagen.

De uitgekomen jongen zijn nestvlieders; ze kunnen al vrijwel direct met moeder mee lopen

en voedsel oppikken van de grond.Ze hebben ook behoefte aan water, maar omdat ze kunnen

verdrinken in een normaal waterbad kunt U beter een heel lage waterschaal op de bodem

van de volière zetten, waarvan U de inhoud meerde keren per dag ververst.

Het haantje blijft gedurende de hele kweekperiode bij zijn hennetje en kroost in de buurt

en verjaagt alle brutale pottenkijkers. Als de jongen ongeveer 4 weken oud zijn

kunnen ze volledig voor zich zelf zorgen, maar het is verstandig om nog eens 4 weken

te wachten om ze van zijn ouders te scheiden.Hoewel een goed kweekstel zonder

problemen twee tot drie keer per jaar eitjes kan leggen en hun jongen kan grootbrengen

gebeurt het vaak dat er geen broedactiviteit van de pop uitgaat. Ze dropt haar eitjes hier

en daar en bekommert zich er niet meer om. Soms is het al voldoende om deze eitjes te

verzamelen en in een ondiep kuiltje onder een struik te leggen.

Mocht dit geen effect hebben, dan kunnen de eitjes in een broedmachine worden uitgebroed.(dit zal ik persoonelijk nooit doen omdat een natuurbroed is veel mooier)

De jongen kunnen opgekweekt worden met fijn voedsel zoals kleine insecten, tropisch

zaad en eivoer.De eerste weken kunnen de jongen worden verwarmd met een rode warmtelamp

Om de jongen te wennen aan de normale temperatuur kunt U de warmtelamp

stapsgewijs steeds wat hoger hangen.

kevin
18-08-2008, 14:24
hallo weet iemand hoe je het best met chinnese dwergkwartels kunt kwekken
alvast bedankt

kijk anders eens op google, er is genoeg informatie over verzorging, voeding, kweek, ...

bouwknecht
18-08-2008, 19:46
Ik heb zelf ook Chinese dwergkwartels maar ze zijn nog jong denk ik want tot nu heb nog geen eitjes en dus nog niet mee gekweekt.Hopelijk volgend jaar leukt het wel.:rolleyes:
Ik heb al heel veel gelezen over de kwartels en op de meeste websites staat dit:
Chinese dwergkwartels zijn vrij eenvoudig te kweken, Het hennetje legt de eitjes

op de bodem van de volière, bij voorkeur op een beschutte plaats onder een struik.

U kunt 8 tot meer dan 10 eitjes verwachten.Deze worden door het hennetje uitgebroed

in 16 tot 18 dagen.

De uitgekomen jongen zijn nestvlieders; ze kunnen al vrijwel direct met moeder mee lopen

en voedsel oppikken van de grond.Ze hebben ook behoefte aan water, maar omdat ze kunnen

verdrinken in een normaal waterbad kunt U beter een heel lage waterschaal op de bodem

van de volière zetten, waarvan U de inhoud meerde keren per dag ververst.

Het haantje blijft gedurende de hele kweekperiode bij zijn hennetje en kroost in de buurt

en verjaagt alle brutale pottenkijkers. Als de jongen ongeveer 4 weken oud zijn

kunnen ze volledig voor zich zelf zorgen, maar het is verstandig om nog eens 4 weken

te wachten om ze van zijn ouders te scheiden.Hoewel een goed kweekstel zonder

problemen twee tot drie keer per jaar eitjes kan leggen en hun jongen kan grootbrengen

gebeurt het vaak dat er geen broedactiviteit van de pop uitgaat. Ze dropt haar eitjes hier

en daar en bekommert zich er niet meer om. Soms is het al voldoende om deze eitjes te

verzamelen en in een ondiep kuiltje onder een struik te leggen.

Mocht dit geen effect hebben, dan kunnen de eitjes in een broedmachine worden uitgebroed.(dit zal ik persoonelijk nooit doen omdat een natuurbroed is veel mooier)

De jongen kunnen opgekweekt worden met fijn voedsel zoals kleine insecten, tropisch

zaad en eivoer.De eerste weken kunnen de jongen worden verwarmd met een rode warmtelamp

Om de jongen te wennen aan de normale temperatuur kunt U de warmtelamp

stapsgewijs steeds wat hoger hangen.

ze leggen wel eieren maar deze zijn nooit bevrucht
dat is spijtig maar voor mijn moeder niet zij vind ze overheerlijk:D
meschien is het haantje nog te jong of zo

Roodmus
18-08-2008, 20:06
Het kan dat ze nog te jong zijn.Ik weet niet hoe lang je ze heb.Ik heb die van mijn ongeveer 2 maanden dus ik denk dat ze rond de 4 maanden zijn.Dat is dus nog erg jong.Ik heb wel een keer een ei gevonden in de voliere van de kwartels maar niet gekeken of die bevrucht was of niet.:rolleyes: En ik vind dat de kwarteleitjes zijn beetje te klein,voor een omelet moet je toch een paar hebben:rolleyes:
Maar weet je zeker dat je een koppeltje heb en niet twee hennen??

bouwknecht
19-08-2008, 09:55
Het kan dat ze nog te jong zijn.Ik weet niet hoe lang je ze heb.Ik heb die van mijn ongeveer 2 maanden dus ik denk dat ze rond de 4 maanden zijn.Dat is dus nog erg jong.Ik heb wel een keer een ei gevonden in de voliere van de kwartels maar niet gekeken of die bevrucht was of niet.:rolleyes: En ik vind dat de kwarteleitjes zijn beetje te klein,voor een omelet moet je toch een paar hebben:rolleyes:
Maar weet je zeker dat je een koppeltje heb en niet twee hennen??

9eiren en je hebt een klein ommeletje
neen ik ben 100% zeker dat het een koppel is
ps : ik zit doe op school dierenverzorging en daar zittten vogels in het studie pakket

kevin
19-08-2008, 18:07
misschien is de hen niet natuurbroed en de ouders ervoor misschien ook niet, daardoor "vergeten" ze dat ze zelf de eieren moeten uitbroeden

bouwknecht
19-08-2008, 19:33
ja dat kan wel

bouwknecht
22-08-2008, 13:53
vandaag ging ik kijken voor een ei dat ze der weer 1 hadden gelegt en ja dat was zo maar de hen zat er op ze bleef er even op zitten en ze liep weg hopelijk broed ze der op voort:D -0-

Nico
02-09-2008, 23:33
nou aan kwarteleitjes kun je pas zien als ze bevrucht zijn als ze er minimaal 5 dagen op gebroed hebben... dan moet je ze openbreken of een hele erg sterke schouwlamp hebben. Mij is het nog nooit gelukt om ze te schouwen.

Als het hennetje gaat broedden schuift ze de eitjes die ze gelegd heeft bij elkaar, meestal 7 tot 11 eieren. Ze blijft dan ook tijdens het voeren gewoon zitten. Heel af en toe zul je haar van het nest zien gaan.
16 dagen later komen er jonkies.

Kwartels hou je het beste koppelsgewijs, maar dat had je uit voorgaande postings al wel gezien.

Verdere vragen over chinese dwergkwartels? vraag maar raak!

ohja, ze zullen vanaf nu niet meer zo snel beginnen met broedden. Ik heb nog 1 koppeltje zitten dat nu 8 dagen broedt, stond er zelf ook weer van te kijken, is al het 4e nest volgens mij!