PDA

Bekijk Volledige Versie : wel of niet

Alie
13-08-2008, 15:26
:help ,we hebben sinds kort weer een kleine voliere in de tuin ,heel leuk ,ware het niet dat we veel overlast van katten hebben,in de tuin brand snachts een lamp ,dus is het aardig verlicht allemaal,je ziet de vogels echt zitten te slapen,nu is mijn vraag ,wat is beter helemaal geen verlichting in de tuin ,dan is het er echt donker , of juist wel ,want ja de katjes knijpen in het donker,zien die katten die vogels dan nog stee:confused: ds zitten ,en schrikken ze zich dan juist een hoedje. met alle gevaar van dien
groet Alie

gerard 6
13-08-2008, 15:52
:help ,we hebben sinds kort weer een kleine voliere in de tuin ,heel leuk ,ware het niet dat we veel overlast van katten hebben,in de tuin brand snachts een lamp ,dus is het aardig verlicht allemaal,je ziet de vogels echt zitten te slapen,nu is mijn vraag ,wat is beter helemaal geen verlichting in de tuin ,dan is het er echt donker , of juist wel ,want ja de katjes knijpen in het donker,zien die katten die vogels dan nog stee:confused: ds zitten ,en schrikken ze zich dan juist een hoedje. met alle gevaar van dien
groet Alie

Hallo
Ook in het donker zien katten zeer goed.
Hun ogen refleteren maanlicht waardoor ze goed kunnen zien in het donker.
De meeste katten jagen het liefst in het donker.
Het beste is schrikdraad installeren op en rond de voliere. na 1 keer dat aangeraakt te hebben komen de katten niet meer terug, uitzonderingen heb je altijd natuurlijk. Hardleerse katten :(
Vogels slapen net als ons het lekkerste als het goed donker is.

Tori no Hime
13-08-2008, 17:03
Het voordeel van de lamp is dat de vogels (als ze schrikken van een kat) wel kunnen zien waar ze heen vliegen.. maar inderdaad zoals Gerard al zei: ik denk dat ze fijner slapen in het donker.

Heb toevallig pas geleden in een artikel gelezen dat wilde vogels die vlakbij straatverlichting wonen, een hogere concentratie van corticosterone (het stresshormoon) in hun bloed hebben dan vogels die in een lekker donker bos wonen. :p

Hans de Vries
13-08-2008, 20:33
Hallo
Ook in het donker zien katten zeer goed.
Hun ogen refleteren maanlicht waardoor ze goed kunnen zien in het donker.
De meeste katten jagen het liefst in het donker.
Het beste is schrikdraad installeren op en rond de voliere. na 1 keer dat aangeraakt te hebben komen de katten niet meer terug, uitzonderingen heb je altijd natuurlijk. Hardleerse katten :(
Vogels slapen net als ons het lekkerste als het goed donker is.

Ben het grotendeels met je eens, Gerard. Alleen.... als de maan niet schijnt, hoe zit het dan met het gezichtsvermogen van de haarballen? :D

Hans.

gerard 6
14-08-2008, 05:46
Ben het grotendeels met je eens, Gerard. Alleen.... als de maan niet schijnt, hoe zit het dan met het gezichtsvermogen van de haarballen? :D

Hans.

Hallo Hans

Zelfs zonder maanlicht zien ze 'snachts erg goed.
Het kleinste beetje licht is voor een kat voldoende om om te zetten in de ogen, zodat ze nog steeds alles kunnen waarnemen.
Katten ogen zijn net als die van leeuwen en luipaarden tijgers noem ze maar op, speciaal ontwikkeld om 'snachts goed te kunnen zien.
Een kunststukje van moeder natuur.:p

Stukje van internet gehaald

Zien in het "donker".
Kattenogen lichten op als er in het donker een lichtstraal op komt. Dit wordt veroorzaakt door een spiegelachtig weefsel waarmee de achterkant van het netvlies is bekleed. Dit heeft tot gevolg dat het licht wordt weerkaatst en de lichtgevoelige cellen in het netvlies extra worden gestimuleerd. Hierdoor neemt dus bij zwak licht het gezichtsvermogen toe.

Hans de Vries
14-08-2008, 09:32
Ik heb zelf ook 3 van die haarballen, ik zal ze eens goed bekijken....;)

Hans

Ton
14-08-2008, 18:21
ik heb zelf rondom de voliere wat kleine lampen gehangen, om dat als er katten zijn, of iets anders gebeurt, het zou kunnen dat de vogels opvliegen, tegen het gaas aan hangen, en daar de rest van de nacht blijven hangen, met het risico dat een kat ze pakt. met een beetje verlichting kunnen ze toch een slaapplek vinden.

Alie
15-08-2008, 10:19
:o
ik heb zelf rondom de voliere wat kleine lampen gehangen, om dat als er katten zijn, of iets anders gebeurt, het zou kunnen dat de vogels opvliegen, tegen het gaas aan hangen, en daar de rest van de nacht blijven hangen, met het risico dat een kat ze pakt. met een beetje verlichting kunnen ze toch een slaapplek vinden.

Hoi ,
Nou ,vannacht zonder verlichting de vogels laten slapen ,en wonderwel is het heel rustig geweest vannacht,alleen wat spaarzame verlichting door middel van 3 zonneenergie lampjes op de schutting.;)
Alie

Ray
16-08-2008, 16:32
Zelf neem ik altijd liever het zekere voor het onzekere.
Ik heb in mijn achtertuin totaal 4 (spaar)lampen branden.
Twee tegen het huis en twee tegenover de volliëre's.
En in de schuur, nachthok en kweekruimte van de vogels, brand s'nachts altijd een "naaimachinelampje" van 7 watt.
Rondom de tuin over de schutting, over de volliëre en via de dakgoot heb ik tegenwoordig schrikdraad.

In het verleden kwamen er regelmaig katten "uit de buurt" langs voor een nachtelijk bezoek. :mad:
Zo vaak zelfs dat ik op een gegeven moment standaard op de vensterbank van de slaapkamer een rijtje met redelijk grote kiezels had liggen om mee te gooien naar die beesten. :D

Heel irritant dat ze pas weglopen als je ze echt raakt,.........

Sinds het plaatsen van het schrikdraad ben ik nog maar twee keer wakker geworden van een katten bezoek.
Alleen in dit geval van hun geschreeuw bij een poging over de schutting te klimmen. :p

Geloof mij, ff schrikken maar het werkt perfect.
En trouwens, verbruikt maar 7 watt

http://www.hobbykweker.nl/images/DSC01389.jpg

Alie
16-08-2008, 16:44
Zelf neem ik altijd liever het zekere voor het onzekere.
Ik heb in mijn achtertuin totaal 4 (spaar)lampen branden.
Twee tegen het huis en twee tegenover de volliëre's.
En in de schuur, nachthok en kweekruimte van de vogels, brand s'nachts altijd een "naaimachinelampje" van 7 watt.
Rondom de tuin over de schutting, over de volliëre en via de dakgoot heb ik tegenwoordig schrikdraad.

In het verleden kwamen er regelmaig katten "uit de buurt" langs voor een nachtelijk bezoek. :mad:
Zo vaak zelfs dat ik op een gegeven moment standaard op de vensterbank van de slaapkamer een rijtje met redelijk grote kiezels had liggen om mee te gooien naar die beesten. :D

Heel irritant dat ze pas weglopen als je ze echt raakt,.........

Sinds het plaatsen van het schrikdraad ben ik nog maar twee keer wakker geworden van een katten bezoek.
Alleen in dit geval van hun geschreeuw bij een poging over de schutting te klimmen. :p

Geloof mij, ff schrikken maar het werkt perfect.
En trouwens, verbruikt maar 7 watt

http://www.hobbykweker.nl/images/DSC01389.jpg

Kun je wat meer informatie geven over dat schrikdraad???
en wat dat zou kosten???
het lijkt me wel wat.
Groet alie

Ray
16-08-2008, 16:54
Kun je wat meer informatie geven over dat schrikdraad???
en wat dat zou kosten???
het lijkt me wel wat.
Groet alie

Ik heb gewoon bij de dierenspeiaalzaak een complete set voor de vijver gekocht.
Hiervoor betaalde ik bij Discus ( er zijn goedkopere zaken ) toen € 69,00.
Ik denk dat je bij een tuincentrum minder betaald.
Mijn set bestond uit het apparaat, grondstekers ( gaan perfect onder de golfplaten en onder de dakgoot ) en een rol met 100 meter schrikdraad.
Bij de ijzerwarenzaak heb ik zelf nog schroef ogen gekocht voor bevestigging op de schutting.
Denk er bij een schutting wel aan dat die in de zomer in de volle zon kurkdroog zijn en dus niet of nauwelijks stroom geleiden.
Dit heb ik opgevangen door aan de buitenkant een extra schrikdraad op de schutting te nieten een centimeter of 5 onder de ogen.
Deze draad verbind je dan gewoon met de aardepin die bij het apparaat wordt geleverd. ( uiteraard niet met je spanningsdraad ;) )