Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legnood?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Legnood?

    Hoe herken je legnood? Of komt dat bij duiven niet (vaak) voor?

    Ik heb hier namelijk een duivin (uit 2005) die al 2 dagen heel vast op het nest zit. Daarom had ik eigenlijk gisteren al een ei verwacht, maar tot op heden is er nog niks. Wel viel me vandaag op dat ze een beetje met haar vleugels trilt (maar dat kan ook zijn omdat ze mij irritant vindt natuurlijk ) Verder zit ze niet dik ofzo en ze eet nog wel..

    Als dat ei vanavond nog niet komt, ga ik me toch een beetje zorgen maken..

  • #2
    Hallo:

    Een van de tekenen van legnood is, dat de vogel zich niet meer ontlast.
    Het ei zit immers in de weg.

    Zolang u ontlasting vindt is er niets aan de hand.

    Wessel van der Veen.

    Opmerking


    • #3
      Ok bedankt, zal ik daar op letten.

      Het 'trillen' met de vleugels waar ik het over had, was een beetje verkeerd bewoord: volgens mij is het de ademhaling die ik zie, dus volgens mij ademt ze wat zwaarder dan normaal..

      Opmerking


      • #4
        Het is toch echt legnood denk ik. Er lag weinig ontlasting in de kooi.

        Mijn vader liet vroeger weleens warm water over het buikje van een kanarie lopen als deze legnood had, dus ik wilde hetzelfde met de duif doen. Maar helaas zijn mijn handen te klein om een duif in 1 hand vast te houden, dus dit was geen succes. De duif ontsnapte en poepte op de vloer (dus zat blijkbaar toch niet helemaal verstopt).. maar er zat een beetje bloed bij deze ontlasting

        Ik moest mijn trein halen, dus ik heb de duif in haar kooi achter gelaten. Ze ging wel weer op haar nest zitten. Ik hoop heel erg dat het ei vanavond toch nog is gekomen en dat morgen alles goed is. Maar ik ben bang dat ze misschien dood gaat..

        Enige tips voor als ze morgenvroeg toch nog leeft en nog steeds geen ei heeft gelegd?

        Opmerking


        • #5
          Ze leeft nog en ze ziet er veel beter uit: geen zware ademhaling meer. Gisteren zat ze echt met haar bekje open te "hijgen" (nog voordat ik haar uit de kooi had gehaald) en na dat bloed (was niet veel, maar toch geen goed teken) dacht ik echt dat ze de nacht niet zou doorkomen.

          Het slechte nieuws is dat er nog steeds geen ei is.. ik heb ook nog geen nieuwe ontlasting gezien. Wel heeft ze normaal gegeten.

          Ze zit er nu rustig bij en ik ga elk uur bij haar kijken. Maar als de situatie weer verslechterd, weet ik echt niet wat ik moet doen

          Opmerking


          • #6
            Heb je hier wat aan

            Hoi
            Misschien heb je hier wat aan.
            Vond het op internet, ik weet niets van duiven maar misschien kun je er wat mee.
            succes


            LEGNOOD
            Met duivinnen die in legnood verkeren moet je oppassen.
            Je leest wel eens over ‘warm zetten’ of slaolie in de aars druppelen.
            Je moet daar evenwel geen wonderen van verwachten.
            Die slaolie komt niet waar die moet zijn, IN het duivenlichaam, en doet dus niets.
            Duiven die hun ei niet kwijt kunnen zijn het best gebaat bij deskundig masseren.
            ‘ Deskundig’ omdat het enige vaardigheid vereist die weinigen bezitten en waarvoor men meestal hulp dient in te roepen.
            Niet te lang wachten als het een kostbare duif betreft, ‘het zaakje’ kan gaan ontsteken en dan heb je echt een probleem.
            Overigens zijn eieren die men af heeft moeten halen zelden bevrucht.
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              Dank je, maar dat masseren durf ik niet te proberen want ik ben duidelijk niet deskundig.

              Ik heb inmiddels via Internet contact gehad met mijn begeleidster (het zijn namelijk niet mijn eigen duiven, maar ze zitten op mijn stageplek) en als de duivin afgevallen is, moet ik haar dood maken.

              Ik heb haar gewogen en ze is inderdaad zo'n 40 gram lichter dan eind juli, dus ik wilde haar uit haar lijden verlossen.
              Helaas blijk ik niet sterk genoeg om de stikstof-fles open te draaien en er loopt hier ook verder niemand rond die ik om hulp kan vragen.. dus de duif maar weer terug in haar kooi gezet.

              Ze moet het maar vol zien te houden tot morgenvroeg als er weer mensen aanwezig zijn hier, maar ik baal wel behoorlijk!

              Opmerking


              • #8
                Ik denk dat het (naar omstandigheden) wel goed gaat met het duifje. Ze heeft die zware ademhaling van gisteren niet meer gehad, maar zit lekker rustig. Net heb ik haar ook zien eten.
                Gisteren vond ik het echt zielig om haar zo achter te laten, want ik was bang dat ze veel pijn had, maar nu heb ik er een beter gevoel over.

                Het is natuurlijk wel duidelijk dat er iets mis is zolang dat ei er niet is, maar ik heb nu niet het idee dat ze lijdt.
                Morgen zijn er meer deskundige mensen hier, dus die moeten dan maar beslissen wat er met haar moet gebeuren.

                Opmerking


                • #9
                  De duivin is zojuist ingeslapen. Een van de dierverzorgers heeft haar een overdosis narcotica ingespoten. Het bleek toch geen legnood te zijn, want ze kon geen ei voelen, maar de buik/onderlichaam was wel helemaal opgezwollen (van alle ontlasting die er niet uit kon misschien?) De dierverzorgster dacht zelf misschien aan wormen, vanwege het bloed bij de ontlasting.
                  Morgen ofzo zal de duif wel ontleedt worden, dus dan weten we hopelijk meer over de oorzaak.

                  Ik heb wel geleerd hoe je kunt zien of de duif echt dood is of niet: als je met je vinger tegen het oog aan drukt en er komt geen knipper-reflex meer, dan is ze naar de vogelhemel.

                  Opmerking

                  Working...
                  X