PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag over een kleurslag

AYAMARA
06-08-2008, 18:51
Ik heb 2 koppels japanse meeuwen 1 bonte en 1 donkerbruin.
Beide koppels zijn nu aan hun 2de nest bezig en hebben allebei 5 jongen (ben er erg blij mee)
Mijn vraag is het donkere koppel heeft nu in het nest 2 lichtbruine/creme jongen liggen, maar het eerste nest was alles donkerbruin. Hoe kan het dat het eerste nest niks wordt overgedragen door de ouders en het 2 nest wel.
Is het normaal ?

Nico
07-08-2008, 22:10
da's puur toeval!

AYAMARA
07-08-2008, 23:21
Ah ok het kan dus gewoon een nest overslaan, was altijd in de veronderstelling dat het ergelijk uitkwam

Hans de Vries
08-08-2008, 09:42
Ik heb 2 koppels japanse meeuwen 1 bonte en 1 donkerbruin.
Beide koppels zijn nu aan hun 2de nest bezig en hebben allebei 5 jongen (ben er erg blij mee)
Mijn vraag is het donkere koppel heeft nu in het nest 2 lichtbruine/creme jongen liggen, maar het eerste nest was alles donkerbruin. Hoe kan het dat het eerste nest niks wordt overgedragen door de ouders en het 2 nest wel.
Is het normaal ?

Uit het donkere koppel komen 2 lichtbruin/creme jongen....
Ik weet niet of je een beetje op de hoogte bent van de verervingsregels maar
dat kan betekenen dat beide oudervogels die kleur kunnen vererven, ze hebben die verborgen in zich. Het kunnen mannen, danwel popjes worden. Die crème kleur vererft dan terugtredend. We noemen dat autosomaal recessief.

Het kan ook zijn dat alleen de man die kleurvererft en dat er alleen popjes van die kleur worden geboren. Dat wordt geslachtsgebonden vererving genoemd. Kijk eens naar die jonge vogels: als ze rode ogen hebben dan zijn het ino-crème jap.meeuwen.
Hebben de ogen een normale kleur dan zijn het vogels van een andere kleur waarschijnlijk roodbruin of zelfs roodbruin pastel. Vererven beide recessief.
Het is moeilijk om te zeggen welke kleur het precies is, je zou dan even een foto moeten plaatsen.

En nog even terugkomend op je vraag; inderdaad theoretisch kun je in een nest allemaal kleurafwijkende vogels aantreffen of gewoon zwartbruinen (of donkerbruin, zoals jij ze noemt)

Hans.

AYAMARA
08-08-2008, 15:44
15883

Hoop dat deze foto wat meer duidelijkheid geeft, het gaat om de 2 creme vogels in het nest

Nico
02-09-2008, 23:00
beetje laat misschien, maar lijken mij roodbruinen.

Dat wil zeggen dat zowel pappa als mamma split zijn voor roodbruin.

De kans op roodbruine jongen is 25%

In het eerste nest zaten er 0
In het 2e nest 2 v/d 5

zo kan het lopen hé. eerste nest krijg je er geen 2e nest dubbel zoveel als verwacht.