PDA

Bekijk Volledige Versie : Ionisator

sanderbouthy
05-08-2008, 06:45
wie gebruikt er een IONISATOR en kan het iedereen aan raden.
ik wil er ook een gaan kopen, maar ik weet niet of het wel of geen goed effect heeft bij vogels, ik heb een kweekruimte van 3,50x3,50x2,30 meter en ik kweek goudvinken,putters,en kanarie's.
zou het een goede zet zijn om zo'n IONISATOR aan te schaffen.
ik heb een ventilator en een gat met rooster in de deur van 30x30 cm,
maar ik vindt het er nog niet erg fris ik denk teminste dat het nog net iets beter kan (met een IONISATOR)

graag wat tips van mensen die zo'n apparaatje gebruiken!!
alvast bedankt vogelvrienden..

Henk3
05-08-2008, 07:04
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator

Hans de Vries
05-08-2008, 09:13
De verhalen die over een ionisator de ronde doen spreken elkaar wat tegen. Zoals je op Wikipedia inmiddels hebt kunnen lezen wordt door de werking van het apparaat ook ozon gevormd. Bij oude apparatuur was dat duidelijk waar te nemen, bij de ionisatoren van de laatste jaren is dat een stuk verbeterd.
En dat klopt. Ik heb een luchtreiniger met een ingebouwde ionisator - los schakelbaar - en van de karakteristieke 'berglucht' is niets meer te werken.
Of een ionisator helpt de lucht schoon te houden? Ik weet het eigenlijk niet.
Ik heb een vogelhok van 6 x 3.50 m., de luchtreiniger is van het merk De Longhi en draait van 06.00 tot 22.00 uur, een half uur aan, een half uur uit. Het apparaat is voorzien van verschillende filters, o.a een koolstof en een pollenfilter. Twee dagen per week laat ik de ionisator meedraaien. Het apparaat doet z'n werk uitstekend maar ik kan eerlijk gezegd geen verschil ontdekken als het nu wel of niet met ionisator werkt...
Ik heb overigens ik nog een raamventilator welke af en toe ook nog gebruikt wordt. Niet als ik de verwarming heb ingeschakeld want dan stook je in feite voor de buren. En als de buitentemperatuur boven de 16 graden is staat de deur overdag open, de beste verfrisser mijns inziens.
Mijn mening? Ik denk dat een luchtreiniger op zich belangrijker is om de zaak wat stofvrij en fris te houden.

Hans.

Ray
16-08-2008, 16:41
Zelf heb ik voor de luchtvoorziening gekozen voor de langste weg.
Voor in de schuur kan er lucht naar binnen, en dan via de kweekruimte achter mijn vluchten langs wordt het weer aan het einde van de gang naar buiten gezogen.
Er draait tegenwoordig ook een ionisator mee, deze staat 24 uur per dag aan en is voorzien van een ventilator.
Sind ik hem heb moet ik zeggen dat het een stuk "frisser" is bij de vogels.
Alleen jammer dat het stof nu "neerslaat" op alle planken e.d.
Nu was mij ook opgevallen dat er sinds het gebruik van de ionisator, veel meer spinnen bij mij in de schuur zitten.
Maar ik heb gehoord van een collega kweker dat dat juist weer een teken is dat je lucht van goede kwaliteit is,.....

Dus mijn mening is zeer positief te noemen.
Probeer het anders eens met een tweedehands apparaat, bevalt het niet dan kost het je in iedergeval niet gelijk een hoop geld.
Ik kocht hem voor € 10,00 en hij draait nu al twee jaar zonder problemen.

Vaarn
10-12-2008, 07:39
Zelf heb ik voor de luchtvoorziening gekozen voor de langste weg.
Voor in de schuur kan er lucht naar binnen, en dan via de kweekruimte achter mijn vluchten langs wordt het weer aan het einde van de gang naar buiten gezogen.

Geen last van tocht?

1956keanu
10-12-2008, 08:51
Een zg slakkenhuis is vaak 2e hands te koop waarop je een lichtgewicht koolstoffilter kan aansluiten met eventuele dimmer,haalt zeker alle nare luchtjes weg en filtert de aanwezige lucht.
Slakkenhuis(aanzuig/uitblaas apparaat) meestal gebruikt door,,Wietkwekers,, dus ook gewoon in een Growshop te koop.
Capaciteit(en grootte) afhankelijk van de te filteren ruimte /kubieke meters.
Ik gebruik het in mijn woonkamer vanwege het roken(geen drugs) en omdat ik er verschillende vogels voor de zang heb hangen.
Filter hoeft meestal pas na 1 a 2 jaar vervangen te worden bij normaal gebruik.

groet,Michael

Henk3
10-12-2008, 12:02
Gewoon stoppen met roken dan, simpel en doeltreffend.

Zo'n reiniginsapparaat is leuk maar voordat de rook door dat apparaat geabsorbeerd is, heb jij - je eventuele gasten en je gevederde vriendjes het allang door de longen gehad.

1956keanu
10-12-2008, 13:31
Niet alleen rook ook stof reuk e.d
En of ik al dan niet rook is mijn zaak !!
Geef hier een beproefde methode/suggestie,vraag niet om jouw commentaar.
En overigens zitten mijn vele andere vogels in een aparte ruimte.

RobK
10-12-2008, 16:22
1956keanu zei;

Geef hier een beproefde methode/suggestie,vraag niet om jouw commentaar.Het lijkt me verstandiger dat je af en toe eens een slap kopje thee neemt voordat je antwoorden verstrekt. Vriendelijker is beslist nodig!

Groet,

Rob, Moderator VogelCafé.

wessellouw
10-12-2008, 16:24
Ionisatioren?

Als ik op Google "ionisatoren" in tik, krijg ik ongeveer 27.100 referenties. Ik heb er zojuist een aantal gelezen.

Van de eerste 100 zijn er 97 positief.
Van de eerste 100 zijn er 3 tegen het gebruik.
(Verderop staan de URLS hiervan vermeld alsook een kort citaat uit de tekst).

Wat mij echter zo frappeert is dat:
1. de eerstgenoemde 97 zijn advertenties/beschrijvingen enz. van fabrikanten, importeurs of groothandelaren.
2. de 3 negatieve beoordelingen hebben enige wetenschappelijke maar geen commerciële achtergrond.

http://www.ggd.rotterdam.nl/smartsite2186045.dws?Menu=750245
>>Waarom is de GGD Rotterdam-Rijnmond niet vóór het gebruik van ionisatoren?
1. Ionisatoren brengen elektrisch geladen deeltjes in de lucht. Deze verbinden zich met vieze deeltjes in de lucht waardoor de vieze deeltjes neerslaan. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de geladen deeltjes die overblijven. We weten nog niet of de geladen deeltjes slecht kunnen zijn voor de gezondheid. Onderzoek heeft nog niet goed aangetoond of lucht met geladen deeltjes beter of slechter is voor de gezondheid.
2. Met goede ventilatie wordt vieze, onfrisse lucht afgevoerd en schonere, frisse lucht aangevoerd. Ventileren is altijd nodig, ook als de buitenlucht verontreinigd is. Dit kan niet worden vervangen door apparaten, zoals ionisatoren. Bedrijven laten soms zien hoe goed een apparaat werkt in een kleine, afgesloten ruimte. Alle vieze lucht zit dicht bij het apparaat. Deze lucht dicht bij het apparaat wordt zichtbaar schoner. Maar dit zegt weinig over de werking in een klaslokaal. In een klaslokaal is de meeste lucht ver weg van het apparaat. Het is onduidelijk of deze lucht ook schoner wordt door het apparaat.
3. Bedrijven vertellen alleen welke deeltjes uit de lucht worden gehaald. Maar er worden ook deeltjes ín de lucht gebracht en er kunnen nieuwe deeltjes ontstaan. Vaak wordt bijvoorbeeld ozon gevormd en dat kan slecht zijn voor de gezondheid.

Conclusie
De GGD Rotterdam-Rijnmond is geen voorstander van het gebruik van een ionisator om de lucht schoner te maken. Er is nog te weinig bekend over de invloed van zo’n apparaat op de gezondheid.
- - -
http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/14_hb_BINNENMILIEU.pdf
>>De positieve effecten van negatieve ionen op de gezondheid kunnen niet wetenschappelijk onderbouwd worden>>
- - -
http://www.steenuilbinnenmilieuadvies.nl/publicaties_8a.php
>>Er worden steeds meer apparaten aangeboden om de lucht te zuiveren met fraaie suggesties over de werking (plasmacluster, cluster-ionen, natuurlijke scheikundige reactie [Sharp]; Radiant Catalytic Ionisation [Eco-Quest]; plasmatechnologie, fotokatalytisch filter [iTEC],
PhotoHydroIonization [Pure Air Man], Electrolyzed Water [Sanyo], virus washer [Sanyo] )...>>
en >>efficiency
Uit de gegevens blijkt in het algemeen dat apparaten wel deeltjes en/of gassen aan de lucht kunnen onttrekken, maar te weinig om in ruimten van enige afmetingen een substantiële verlaging van de gehalten te bereiken.....>>
- - -

Ik geloof al te weten welke conclusie te trekken zonder de overige 27.000 referenties nog na te kijken.
Wie het (beter) weet, mag het zeggen.

Wessel van der Veen.

1956keanu
10-12-2008, 18:08
Wordt gemeten met 2 maatstaven,kijk ff naar commentaar van Animal op een vraag over bastaarden zie jouw commentaar er niet bij Rob !
Is ook niet vriendelijk

Animal
10-12-2008, 18:17
Wordt gemeten met 2 maatstaven,kijk ff naar commentaar van Animal op een vraag over bastaarden zie jouw commentaar er niet bij Rob !
Is ook niet vriendelijk

Jouw antwoord heeft hier ook helemaal niks met een ionisator te maken ,,je gebruikt gewoon een filter wat stof uit de lucht haalt.
En wat mijn naam en de bastaarden hier mee te maken hebben snap ik al helemaal niet.

1956keanu
10-12-2008, 18:37
koolstoffilter haalt rook,stofdelen en stank weg,vandaar koolstof als absorberend medium.
Jouw antwoord over,,werken,, vindt ik kwetsend en heb daarnaar verwezen omdat door de moderator erop gewezen wordt vriendelijker te moeten zijn.
Vind ik ook,maar ieder op het forum is om antwoorden te vinden of info te geven en niet meer dan dat,dus niet iemand anders je mening opdringen.
Goed advies op een andere toon is beter.
Het kleuter stadium zijn we toch ontgroeid of niet.

groet,Michael/IJsselstein

ps:buitenzijde is soort stofdoek voor inderdaad stof en stofdeeltjes binnenzijde gevuld met koolstofkorrels,absorberend voor luchtjes(stank)

Animal
10-12-2008, 18:48
koolstoffilter haalt rook,stofdelen en stank weg,vandaar koolstof als absorberend medium.
Jouw antwoord over,,werken,, vindt ik kwetsend en heb daarnaar verwezen omdat door de moderator erop gewezen wordt vriendelijker te moeten zijn.
Vind ik ook,maar ieder op het forum is om antwoorden te vinden of info te geven en niet meer dan dat,dus niet iemand anders je mening opdringen.
Goed advies op een andere toon is beter.
Het kleuter stadium zijn we toch ontgroeid of niet.

groet,Michael/IJsselstein

ps:buitenzijde is soort stofdoek voor inderdaad stof en stofdeeltjes binnenzijde gevuld met koolstofkorrels,absorberend voor luchtjes(stank)

Heeft nog steeds NIKS met een ionisator te maken ,,en de berichten over bastaarden moet je eerst nog maar eens beter lezen (en begrijpen) voordat je je daar mee gaat bemoeien.

1956keanu
10-12-2008, 19:05
vermoeiend,oke dan er zijn ook ionisatoren met koolstoffilters,neem ik aan en zo niet,allebei kopen.
Alles voor onze hobby toch !!

Quote:als het geld moet opleveren ga dan gewoon werken !! niet verkeerdbegrepen/geinterpreteerd.

wessellouw
12-12-2008, 16:44
Hallo 1956keanu:

Ik heb deze zin >>....er zijn ook ionisatoren met koolstoffilters,neem ik aan en zo niet, allebei kopen.<<
een paar maal moeten lezen.

Als ik u nu goed begrijp komt uw antwoord hier op neer: geef maar geld uit aan iets waarvan het nut niet bewezen is noch bewezen kan worden en dat bovendien mogelijk schadelijk zou kunnen voor mensen?

Ik denk net even anders.

Reclame?
Even betrouwbaar als de beloften van een politicus
net voor de verkiezingen.

Wessel van der Veen.

ele
12-12-2008, 18:37
Ionisators werken (ervaring), zoek maar eens op het net, dan hoef ik het niet allemaal uit te leggen. :D
Dat ze duur moeten zijn is onzin, na enig zoeken vind je vast wel een goedkope uitvoering. (De mijne komt bij een bouwmarkt vandaan, is nog van de vorige eeuw en werkt nog prima). Op verkoopsites vind je ze ook nog wel, nieuw (evt. oude types)en 2de hands.
Deze kostte iets van een 30 a 40 gulden.
Er zit zelfs een koolstoffilter in.
Werking: De ventilator (2standen) zuigt de lucht door het filter en blaast die weer uit langs de ionisator.
De uitgeblazen lucht kan als hinderlijk worden ervaren (voor jezelf en de vogels), dus zet ik ze zo neer dat ze een andere kant op blazen.
Heb er 1 in huis en 1 bij de vogels.

succes met een keuze te maken

rene.degroot
26-12-2008, 22:45
ik zat vandaag een beetje te neusen (lekker vervelen :santa: ) en ik zag op een site, luchtreinigers met uv -filters misschien is dat wat? Vond de modellen wel mooi nog niet eerder gezien :)

dit was de site www.progenion.nl

Animal
27-12-2008, 12:22
ik zat vandaag een beetje te neusen (lekker vervelen :santa: ) en ik zag op een site, luchtreinigers met uv -filters misschien is dat wat? Vond de modellen wel mooi nog niet eerder gezien :)

dit was de site www.progenion.nl

Het uv filter is een tl buis die alleen uv licht uitstraald en daardoor bacterieen dood.Als de lucht er snel langs gaat zal het ook helemaal geen effect hebben.(wordt soms ook bij aquaria en vijvers gebruikt)
Is in een normale omgeving ook helemaal nergens voor nodig.