PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil Gras- Engelse- En Valkparkieten

Jasperofzo
01-08-2008, 15:35
Hallo,

Ik ben van plan om een parkietje te kopen om tam te maken,
ik heb al een kooi van 75cm hoog, 54cm breed, en 35cm diep.

Nou heb je qua parkieten de gras- engelse- en valkparkieten maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen? een grasparkietje is wat kleiner en ong. 7,50, Engelse parkiet is iets groter en ong. 10,00 en valkparkiet rond de 15-20 euro en best groot (volgens mij rond de 30 cm (kop-staart)?

Maar zijn er ook verschillen in hoe lief of stil ze zijn? of hoe makkelijk ze tam te maken zijn? En is zo'n engelse/valkparkiet niet te groot voor dat formaat hok? Ik pak hem wel regelmatig (zeker elke dag) eruit...

Graag zou ik wat antwoord willen op deze vragen, Bij voorbaat dank!

Oja nog even een editje... Ik heb voor op de bodem schelpenzand, en als voer gewoon parkietenzaad (zal wel goed zijn) en Eivoer, moet ik dan 2 voederbakjes erin hangen, 1 voor de eivoer en 1 voor de parkietenzaad of af en toe eivoer doen of eivoer alleen als ze jong zijn? Het is aanvullend voer voor parkieten...

Ik ben trouwens gewoon van plan om op marktplaats een parkiet te halen die net uit het blok is (makkelijker tam te maken dan van een dierenwinkel..

Jasper

Jasperofzo
01-08-2008, 20:32
Ik weet trouwens niet of dit wel hier hoort zoniet zeg het dan even;)

Jasper

Tori no Hime
01-08-2008, 20:48
Ik zou denk ik voor een gewoon klein (australisch) grasparkietje gaan.
Die zijn heel leuk, lief en gemakkelijk tam te krijgen. Ik had er vroeger eentje die dol was op 'voetballen' met een klein balletje op tafel; heel grappig om te zien :D En als je geluk hebt, kun je hem (of haar) ook leren praten.

Maar valkparkieten zijn volgens mij ook goed tam te krijgen en die fluiten mooier.

Over het eivoer: dat zou ik in een apart klein bakje geven.. Elke dag hoeft niet, maar 1 keer per week ofzo.

Succes met je keuze! ;)

Jasperofzo
01-08-2008, 21:06
Ok zijn er veel verschillen in de australische- en normale grasparkieten? In hoe makkelijk ze tam te maken zijn en hoe lief/stil ze zijn?
Ik zat er ook al aan te denken om een gewoon grasparkietje te nemen, maar australische vind ik nergens op het internet, net uit het blok...

Ik ga trouwens wel proberen om mijn parkietje te laten praten, gewoon elke dag oefenen op ''hallo'' ofzo:p

Heb trouwens net het hok opgehaald, van marktplaats, het hok dat ik zei in de openingspost, er zaten al 4 stokjes en een eet- en drinkbakje bij, ik heb er nog even een badje aan gehangen en ik had vanmiddag al schelpenzand en voer, sepiablok enz. gehaald.. Ik ben in de vakantie zoiezo al wat rond aan het kijken naar verschillende parkietjes op (vogel)marktplaats, laat jullie wel weten als ik er eentje heb en post dan ook wel wat mooie foto's!

Jasper

Serinus
02-08-2008, 05:06
Hallo,

Ok zijn er veel verschillen in de australische- en normale grasparkieten?Nee hoor.
Omdat de "Australische grasparkiet" al járen hier gewoon gehouden en gekweekt wordt, bestaat, hier in Europa, de échte "wilde grasparkiet" niet meer echt, deze komt van oorsprong namelijk uit Australië.

De Engelse grasparkiet is een doorgevoerd kweekproduct van de grasparkiet, maar is éigenlijk óók "gewoon" een grasparkiet.

Dus veel verschil zal er in de karaktereigenschappen niet zitten.

Ik zou gaan voor de gewone garsparkiet, ik denk dat je dáár het meest plezier aan kunt beleven, óók omdat ze (denk ik) over het algemeen wat ouder zullen worden dan hun "Engelse neven".

Succes, groeten, Serinus.

Jeroen H
02-08-2008, 10:27
Heb trouwens net het hok opgehaald, van marktplaats, het hok dat ik zei in de openingspost, er zaten al 4 stokjes en een eet- en drinkbakje bij, ik heb er nog even een badje aan gehangen en ik had vanmiddag al schelpenzand en voer, sepiablok enz. gehaald.. Ik ben in de vakantie zoiezo al wat rond aan het kijken naar verschillende parkietjes op (vogel)marktplaats, laat jullie wel weten als ik er eentje heb en post dan ook wel wat mooie foto's!
Jasper

Heey,

Alvast succes met je nieuwe vogel, je oriënteerdt tenminste een beetje ;-) zo wordt het geen impulsaankoop.

Ik ga er vanuit dat er plastiek stokjes bij zaten. Ik raad aan om deze te vervangen voor houten (die je in een park vind.) Vooral omdat je een parkiet neemt. Hij kan er lekker aan knagen etc. Ook is het beter voor zijn poten omdat houten stokken in dikte verschillen.

Wel zal hij er af en toe een echt kapot maken, dat is niet erg, in het park zijn ze gratis :p

Jasperofzo
02-08-2008, 13:26
Heey,

Alvast succes met je nieuwe vogel, je oriënteerdt tenminste een beetje ;-) zo wordt het geen impulsaankoop.

Ik ga er vanuit dat er plastiek stokjes bij zaten. Ik raad aan om deze te vervangen voor houten (die je in een park vind.) Vooral omdat je een parkiet neemt. Hij kan er lekker aan knagen etc. Ook is het beter voor zijn poten omdat houten stokken in dikte verschillen.

Wel zal hij er af en toe een echt kapot maken, dat is niet erg, in het park zijn ze gratis :p
Ja er zaten al 4 stokjes bij, waaronder 2 houten. Niet uit het park maar ik denk ergens gekocht ofzo ze hebben een doorsnede van 1.5 cm en zitten gewoon met een inkeping aan allebei de kanten tussen de tralies.

Er zaten ook 2 plastic bij (die je van maat kunt verschillen) en daar bovenop zit ook iets van rubber ofzo maar dat is helemaal versleten ik zal wel een keer kijken of ik nog ergens betere stokjes kan vinden;)

Jasper

Animal
02-08-2008, 13:55
Kijk uit met stokjes uit het park halen.
Er zijn er namelijk ook maar zat die gewoon giftig zijn ,en als je parkiet daar aan gaat knagen is er veel kans dat hij het niet overleefd.
Hout van fruitbomen (mits niet net bespoten),en van wilg is zondermeer te gebruiken.

Iedere dierenspeciaalzaak verkoopt goede houten zistokken ,,en er zijn er tegenwoordig ook van een soort steen . Zo een is ook goed om in de kooi te doen.

Ton Koek
02-08-2008, 14:46
Toch vind ik dat er wel een klein verschil is tussen de "Engelse" en de "gewone".

Behalve het formaat, de Engelse is veel groter, zijn deze vaak ook een stuk rustiger. Sommigen noemen ze zelfs saai. Ook bijten ze een stuk minder hard. ŕls ze al zouden bijten.

De kleinere zijn bijna altijd een stuk levendiger, meer ondernemend en ze kunnen veel beter (door de kamer) vliegen.

Let wel, meestal, niets geldt altijd in vogelland.

Jasperofzo
02-08-2008, 19:55
Hey ik ben net naar een kweker geweest, en ik wou eigenlijk een valkparkiet toen ik daar in de voličre was, want die zagen er echt gewoon super leuk uit! maar die waren nog veels te jong en moesten nog ong. 3 weken dus ik heb een grasparkietje meegekregen om voor hun tam te maken, en die geef ik over 3 weken dan weer terug en dan neem ik een valkparkiet, ik heb er dus een gereserveerd..

Ik kwam net weer thuis en heb het parkietje op de bodem gezet met wat eten en trosgierst, maar hij vloog eigenlijk meteen naar het stokje, zonder wat te eten maar ik ga er vanavond nog niks mee doen, eerst even wennen en hopen dat hij morgen wel wat eet!

Jasper

Ton Koek
02-08-2008, 22:31
Altijd leuk, een oefenpoppetje.

Tori no Hime
03-08-2008, 10:51
Wat leuk, dat je een grasparkietje tam mag maken tot je valkparkietje oud genoeg is :D

Goed dat je hem eerst even met rust laat, en een goed teken dat hij meteen op stok vloog. Waarschijnlijk heeft het beestje vannacht/vanmorgen wel wat gegeten hoor ;)

Jasperofzo
03-08-2008, 13:30
Goed dat je hem eerst even met rust laat, en een goed teken dat hij meteen op stok vloog. Waarschijnlijk heeft het beestje vannacht/vanmorgen wel wat gegeten hoor ;)
Nou nee dus, ik had wat voer op de bodem gestrooit en er zit wat in zijn voederbakje maar ik vind nergens schillen ofzo en hij knijpt de hele tijd zijn oogjes dicht, ik weet niet of dit normaal is maarja...

Ik heb ook al een een wasknijper wat trosgierst gehangen en net even op de bodem wat sla gelegd.. hopelijk eet hij zo wat

Jasper

Tori no Hime
03-08-2008, 13:41
Als ik jou was zou ik die kweker even opbellen.. vragen of hij zeker weet dat het parkietje al zelfstandig at.

Jasperofzo
03-08-2008, 13:51
Als ik jou was zou ik die kweker even opbellen.. vragen of hij zeker weet dat het parkietje al zelfstandig at.
Ja ik heb al een mailtje gestuurd maar ze zei toen ik daar was dat er nog maar een was die nog niet zelfstandig at maar dat was niet deze, maar ik zat daar ook al aan te denken ja, dat hij nog niet zelfstandig eet, maarja hopelijk heb ik een beetje snel antwoord..

Jasper

Tori no Hime
05-08-2008, 11:07
Hee Jasper, hoe gaat het nu met het parkietje??

Jasperofzo
05-08-2008, 12:02
Ja na een tijdje begon hij wat trosgierst te eten, en nou eet hij voornamelijk veel trosgierst, af en toe eet hij wat parkietenzaad dat nog op de grond ligt maar meestal laat ik hem eruit en dan eet hij wat trosgierst uit mijn hand, ik ben een beetje bezig met hem te laten praten maar ik denk niet dat dat in 3 weken lukt, voor de rest gaat hij gewoon lekker vaak eruit en terwijl ik dit typ zit hij al op mijn schouder :p

Jasper

Tori no Hime
05-08-2008, 15:19
Ah supergoed!! :D

Ton Koek
05-08-2008, 23:17
Bijna dood, met veel mazzel op het nippertje overleefd en dat is goed???
Sla, nee dat is slim... zucht.

ik vind het belachelijk dat je een levend dier meekrijgt en misbruikt als oefenmateriaal, maar goed, dat zal ik wel weer niet mogen zeggen hier.

Jasperofzo
06-08-2008, 08:40
Bijna dood, met veel mazzel op het nippertje overleefd en dat is goed???
Sla, nee dat is slim... zucht.

ik vind het belachelijk dat je een levend dier meekrijgt en misbruikt als oefenmateriaal, maar goed, dat zal ik wel weer niet mogen zeggen hier.
Bijna dood? met mazzel overleefd? Nou nee hij moest gewoon nog even wennen aan zijn kooitje en nou eet hij goed hoor...

En hoe bedoel je oefenmateriaal? Ik kreeg hem alleen mee om tam te maken niet om mee te oefenen ofzo ik snap heus wel hoe je een parkietje tam moet maken hoor, die parkiet heeft het hardstikke goed hier dus ik zou niet weten waar je het over hebt...

Trouwens eerst zeg je dat het altijd leuk is, zo'n ''oefenpoppetje'' en nou vind je het in eens belachelijk? Sorry maar hier snap ik niet zo veel van.. Maar kan ook aan mij liggen hoor...

Jasper

elhidia
07-08-2008, 16:40
Ik kan jou wel begrijpen jasperofzo maar ook heel goed Ton. Er kan zoveel mis gaan met een jong vogeltje, en dan ben jij er verantwoordelijk voor!
Je zegt dat hij heel goed eet van de tros gierst, maar helaas zitten er in trosgierst bijna geen voedingstoffen. Het is ook meer bedoeld als tractatie voor je vogel en dus echt niet noodzakelijk om dat elke dag te geven. Twee of hooguit drie stengels mogen ze maar hebben per week, naast hun normale voedsel.
Dat je geen velletjes van de zaden vond in de kooi gebeurt wel vaker. Schut dan eens met het voerbakje en blaas er heel zachtjes tegen, dan heb je kans dat je zo een heleboel vliesjes weg blaast. Mijn ervaring is namelijk dat heel veel kromsnavels, heb er hier zelf 7 zitten, hun zaden boven de voerbakken pellen en de vliesjes dus weer terug vallen in het voerbakje. Het voerbakje lijkt dan nog vol maar is het niet.
Het leren praten van een kromsnavel is mogelijk maar hou er heel veel rekening mee dat er heel veel kromsnavels zijn die niet praten. Waarom de ene wel praat/fluit is niet echt bekend maar wel iets waar je rekening mee moet/mag houden.
En dan als laatste nog iets. Het maakt helemaal niet uit hoe oud een vogel is om tam te maken, ik zelf heb de ervaring met een aga van 12 jaar die we nog tam hebben gemaakt. Het is dus echt een fabeltje dat hoe jonger je een vogel hebt hoe tammer ze worden.
Groetjes Elhidia.

Tori no Hime
07-08-2008, 16:53
Elhidia heeft over trosgierst wel gelijk, maar ze eten makkelijker van trosgierst dus daarom zou ik het wel altijd aanraden om de eerste dagen te geven als je een jonge/nieuwe vogel hebt. (en dan bedoel ik dus niet uitsluitend trosgierst, maar naast het normale voer) ;)