Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wond pootje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wond pootje

    Hoi,

    Een van de kanaries heeft een zwelling aan een pootje. Af en toe ( een keer in de 2 weken) gaat die open en zitten alle stokken onder het bloed. Het heeft een poos geduurd voordat ik erachter was waar het vandaan kwam. Wel al meteen gezasept in het badwater gedaan.

    De vogel is verder actief, zit niet dik, poetst, ect

    Vandaag was het weer raak. Het bloedverlies is naar mij gevoel aanzienlijk
    Wat kan ik nog meer doen?

    Groet,
    Gerard



  • #2
    Hallo Gerard!
    Ik zou de kanarie uitvangen en allen in een kooi plaatsen. Dan heb je er beter zicht op. Ik denk,dat hij aan het gaas of anderszins aan
    iets scherps is blijven hangen. De nagels zien er vrij lang uit,daarvan kan een stukje af. De wond goed reinigen met water en zeep.Mag ook sodawater zijn. Wel voorzichtig natuurlijk. Drogen en elke dag even met een wattenstaafje aaanstippen met Gezasept,Echinaforce of wat je toevallig in huis hebt. Even geen badwater.
    Bloeden kan gestopt worden met een bloedstelpend stiftje of een blokje aluin.
    Na een paar dagen moet er echt verbetering zijn.Anders naar de dierenarts.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      zeer pootje

      Als ik het zo zie zit er sisal touw om het teentje.Dus voorzichtig er afhalen.
      grt teunis

      Opmerking


      • #4
        Waar dan

        Oorspronkelijk geplaatst door teunis
        Als ik het zo zie zit er sisal touw om het teentje.Dus voorzichtig er afhalen.
        grt teunis
        Hallo
        Waar zit dat stukje sisal dan want ik kan het echt niet zien zitten?
        Lijkt mij eerder een beschadiging zoals Antoni zegt.
        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          Er zit geen sisal om het teentje.

          Het vervelende is dat ik morgen met vakantie vertrek en de "oppas" niet in staat is dagelijks met gezasept aan de slag te gaan.

          Vandaar dat ik "de gezasept in het badwater" variant bedacht had. Ik ben me ervan bewust dat het de wond zacht maakt, maar het ontsmet wel.

          Ik heb hier op het forum nog een ontsmettende wondspray\wondpleister variant en de oplossing de stokken met ontsmettende zalf in te smeren, tegen gekomen.

          Er staat helaas niet bij hoe dat afgelopen is.

          groet
          Gerard

          Opmerking


          • #6
            Als je er een stukje rijden voor over hebt, wil ik wel op de vogel passen en proberen het pootje te genezen.
            Ik woon in Haarlem... is wel 2 x 75 km...
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Klasse!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Als je er een stukje rijden voor over hebt, wil ik wel op de vogel passen en proberen het pootje te genezen.
              Ik woon in Haarlem... is wel 2 x 75 km...
              (zie de titel, meer heb ik niet toe te voegen!)

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Als je er een stukje rijden voor over hebt, wil ik wel op de vogel passen en proberen het pootje te genezen.
                Ik woon in Haarlem... is wel 2 x 75 km...

                Opmerking


                • #9
                  Nou gelukkig maar Gerard.
                  Het was in ieder geval een leuk aanbod.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Zwelling pootje

                    Ik denk dat het een muggenbeet is, dat komt wel vaker voor.
                    Het gaat meestal vanzelf weer over.
                    Vorig jaar had ik er ook twee met een zwelling,was later niets meer van te zien.
                    http://waterslagerzangkanarie.web-log.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Waarom zou een zwelling,die steeds opnieuw opengaat een muggenbeet zijn.
                      Dit zijn typisch zwellinkjes,die ontstaan door een verwonding aan b.v.gaas.
                      Door regelmatig wat Gezasept in het badwater te doen wordt erger voorkomen.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        iso-betadine

                        hoe is het nu met je kanarie bloed hij/zij nog

                        als een van men kanaries (en andere vogels) een bloedend pootje heeft zoals bij jou voorviel
                        doe ik er direct iso-betadine aan (iedereen kent dit) dan wel de zalf en niet de lopende vloeistof en de volgende dag is het wondje toe met een mooie korst en na een 7-tal dagen is het genezen en zie je er niets meer van

                        en voor zover ik weet is iso-betadine niet schadelijk voor de vogels


                        mvg thomasD

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                          Waarom zou een zwelling,die steeds opnieuw opengaat een muggenbeet zijn.
                          Dit zijn typisch zwellinkjes,die ontstaan door een verwonding aan b.v.gaas.
                          Door regelmatig wat Gezasept in het badwater te doen wordt erger voorkomen.
                          Hoi Antonie,
                          ik denk dat het door een muggenbeet kan komen.
                          Als er een scherp stuk aan het gaas zou zitten dan moeten er toch meer vogels last van hebben en dan ook nog eens het hele jaar door.
                          Ik constateer zulke wondjes alleen maar in de zomer en dan vooral wanneer ik zelf niet in de tuin kan zitten vanwege de muggen.

                          Groet
                          Marcel
                          http://waterslagerzangkanarie.web-log.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Beetje raar, maar heb er goede ervaringen mee

                            Ik heb voor een ooginfectie Dit oogzalfje voor de kat....(hier klikken) eens gehad van mijn dierenarts.
                            Later heeft hij mij dit spul ook eens aanbevolen voor wondjes aan de poten e.d., in inderdaad het resultaat (verminderde zwelling en het dichtgaan van de wond)is al na een paar dagen zichtbaar.

                            Doet er uw voordeel mee zou ik zeggen.....
                            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door M van P
                              Hoi Antonie,
                              ik denk dat het door een muggenbeet kan komen.
                              Als er een scherp stuk aan het gaas zou zitten dan moeten er toch meer vogels last van hebben en dan ook nog eens het hele jaar door.
                              Ik constateer zulke wondjes alleen maar in de zomer en dan vooral wanneer ik zelf niet in de tuin kan zitten vanwege de muggen.

                              Groet
                              Marcel
                              Dat is niet perce noodzakelijk Marcel. Het gaas was slechts een voorbeeld. Zeker kanaries halen de gekste capriolen uit. Laatst had 1 kanarie het onderdeurtje van de voliere van binnen
                              op slot gedaan. Gelukkig kon ik met een dun schildersmesje het haakje opwippen.
                              Als ik de snelheid zie waarmee de Spaanse Timbrado's in mijn voliere vliegen en allerlei buitelingen maken,
                              sta ik na meer dan 45 jaren als kanariekweker nog steeds verbaasd,dat er
                              maar zo weinig een kleine beschadiging aan de pootjes hebben.
                              Uiteraard is dat altijd in het voorjaar en de zomer. Het kan zeker in jouw geval,waar het zo'n beetje stikt van de muggen best mogelijk zijn,dat het muggenbeetjes betreft.
                              Ik raad je dan ook aan enige maatregelen te treffen tegen deze plaag.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X