Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Handopfok voorlopig protocol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Handopfok voorlopig protocol


  • #2
    Ik vrees dat deze post een uitnodiging is voor lieden die denken dat ze het nu ook wel kunnen en alles met de hand gaan voeren wat ze te pakken krijgen ("uit het nest gevallen, zielig...").

    Met handopfok schakel je elke vorm van natuurlijke selectie uit, ik vind niet dat je dat moet stimuleren, zeker niet op een plek waar veel leken komen.

    Lijkt mij beter geschikt voor de speciaalclub eerlijk gezegd Arjan.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Als je informatie zoekt over handopfok is vogelcafe niet de enige waar je kijkt.Wanneer je bij google handopfok intoetst krijg je informatie genoeg binnen.Het meeste over papagaaien maar bij het doorzoeken kom je van alles tegen.Mensen die het hier niet vinden kunnen zullen ook wel bij de speciaalclub kijken.Ben geen voor, maar ook geen tegenstander van handopfok.Zal eerst alle andere mogelijkheden proberen maar in geval van nood toch zelf de vogels proberen groot te krijgen.Dit jaar voor het eerst 3 jongen die na het uitkomen uit het nest werden gegooid .Ze hebben het niet alle drie gehaald en ik heb er maar een groot gekregen maar wel weer wat bijgeleerd voor eventuele <hoop het niet>volgende handopfok.De voeding is het probleem niet meer maar andere oorzaken waarvoor ik hoop nu een oplossing te hebben.Het broedseizoen loopt hier ten einde dus ik denk niet dat ik er dit jaar nog aan toe kom maar als het volgend jaar weer zou gebeuren doe ik het zeker weer .Wat mijn handopfokblauwborst van vorig jaar betrefd waarover al gesproken in een ander forum ,hiervan drie jongen uit de eerste ronde en bij de tweede ronde weer drie die na het uitvangen van de jongen van de eerste ronde helaas uit het nest gegooid vermoedelijk door de natuurbroedman die niks meer te doen had of stress door het uitvangen van de eerste ronde.De pop heeft nog twee dagen rondgevlogen met voer in de bek.Helaas waren de jongen al dood anders had ik ook deze proberen groot te brengen.Als ik deze vogel vorig jaar niet groot had gebracht zou ik dus nu 4 vogels minder hebben en zijn er nu toch weer 3 vogels<natuurbroed> meer in beschermd milieu opgegroeid die eventueel ook weer voor nageslacht kunnen zorgen wat in mijn ogen ook niet verkeerd is.Ik kweek niet voor het geld maar als ik deze drie vogels verkoop heb ik wel voor een paar maand voer wat anders uit de huishoudknip moet komen en dat voor een paar dagen een jong vogeltje met de hand groot brengen.
      groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Omdat ik insectenetende vogels heb en geen v.i soorten voer ik dus alleen insecten.Hoe heb ik hier op vogelcafe al eerder verteld.Omdat deze 3 vogels<gele kwikken>een dag of 5 jonger waren dan andere door mij opgevoerde vogels heb ik ze in de broedmachine gehad.Het voeren was hetzelfde als met de grotere jongen alleen de aangereikte stukjes van de div insecten aangepast aan die kleine bekjes dus een buffaloworm in drie stukjes en per keer 1 stukje de voorkant van een pinky en dan ook nog met de punt naar voren omdat ze hem anders niet wegkrijgen.Hierop deden ze het alle drie goed en groeiden als kool.Het enige probleem bij mij was de bleek achteraf de te hoge temperatuur en ik had de jongen niet afgedekt in het nest liggen.Ze worden dan onrustig en beginnen zo klein als ze zijn rondjes te draaien in het nest.Als om wat voor reden dan ook een pootje klem zit draaien ze gewoon door.Dit had tot gevolg dat bij een van de vogels de poot op twee plaatsen brak.Deze heb ik uit zijn lijden verlost.Na met iemand anders over dit probleem te hebben gesproken vertelde degene dat hij hetzelfde eens bij zijn handopfok had meegemaakt.Via via weer met anderen gesproken uit de roofvogelwereld waar handopfok gemeengoed is zijn we tot de conclusie gekomen dat het hoogstwaarschijnlijk de temperatuur was.Toen heb ik de vogels die inmiddels een dag of 7 waren verplaatst naar mijn oude warmhoudplaatje de temperatuur laten zakken en de jongen<2>afgedekt helaas had het tweede jong ook al problemen met de poten.Voor de steun en de gezelligheid heb ik deze laten leven tot het uitvliegen van de vogel die ik nou nog heb,hierna heb ik ook deze in laten slapen.Ik denk dat we of ik de vogels te lang warm en onbedekt in de broedmachine hebben gelaten.Bij de volgende keer zal ik in ieder geval de temperatuur in de gaten houden en de vogels afdekken en voldoende frisse lucht.Eivoer of water heb ik ze nooit gegeven omdat er volgens mij genoeg vocht in de insecten ziten mijn oude vogels de jongen ook geen eivoer geven.Die vogels die bij mij met de hand grootgebracht zijn doen in formaat en kleur niet onder voor de natuurbroed dus ik denk dat mijn manier van voeren wel goed is.Ook het gedrag is niet anders dan bij natuurbroed.Heb verschillende handopfok gehad en eigenlijk nog maar een keer een probleemvogel waarvan me niet verteld was dat de vorige<belgische> eigenaar hem water gaf met een theelepeltje en elke avond een half suikerklontje.Dit twee jaar lang op de kast in de keuken.Logisch dat het een probleemvogel was.Of ik nu de oplossing heb moet nog blijken bij het eventuele volgende nest maar ben er in ieder geval van overtuigd dat het grotendeels een temperatuurprobleem is in combinatie met frisse lucht.
        groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          Als het een voedingsprobleem was zouden ze alledrie die pootproblemen moeten hebben.wat de temperatuur betrefd had ik deze niet te laag maar te hoog en de warmte van mijn broedmachine kwam van boven terwijl de jongen niet afgedekt lagen,dit met mischien te weinig frisse lucht en een te lage luchtvochtigheid was denk ik de oorzaak van het onrustig zijn.Toen ze overgeplaatst zijn in een stenen potje op een warmhoudplaatje wat door middel van een draaiknop op bepaalde temperaturen ingesteld kan worden zag je het gedrag bijna direct veranderen ze bleven in tegenstelling tot voor die tijd mooi in formatie liggen zoals ik het ook bij mijn vogels buiten zie.Ik gebruik de stenen nestschaaltjes waarin ik een cocosnestje doe wikkel wat cocosvezel om de hand en draai hier naar gelang de grootte die nodig is een nestje van.De mest is voor mij de indicatie of alles voldoet ik zie geen verschil met de mest buiten die daar door de oudervogels meestal mooi op rij wordt gedeponeerd.Pak wel en vooral met warm weer regelmatig nieuw voer wat met multivitamine,s en af en toe geraspte sepia in water wordt bewaard.Voor ik het voer geef houd ik het even met de punt op een keukenrol omdat het anders te nat is.Heb in mijn bak met meelwormen naast het diverse groenvoer ook sepia liggen waar goed van gegeten wordt door de meelwormen dus een kalkgebrek is het volgens mij niet.Als de jongen iets groter zijn krijgen ze ook witte meelwormen waarvan ik de kop even indruk met de pincet.Mischien doe ik wel weer wat verkeerd maar als de nood aan de man komt doe ik het volgend jaar weer zo en kan het best zijn dat ik nog wat moet veranderen .Dat is het mooie van vogels houden je raakt nooit uitgeleerd en als je dan zo,n vogeltje groot krijgt geeft dat ook wel voldoening tenslotte kan dat beestje het ook niet helpen dat zijn ouders om wat voor reden dan ook hem /haar of hun uit het nest hebben gegooid.
          groeten eddie

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Omdat ik regelmatig in de voliere zit heb ik een van de jongen zien liggen op de bodem.Deze heb ik teruggelegd bij een aantal eieren.Een uur later lagen er drie verspreid door de kooi ook die heb ik weer teruggelegd.In de veronderstelling dat de man deze eruit heeft gegooid heb ik deze dmv een draadschuif een kooi opgeschoven.Na nog eens kijken zag ik dat ze weer alle op de grond lagen en heb toen besloten <omdat het al eerder was gebeurd> ze zelf <proberen> groot te brengen.Ook ik heb voor die tijd nog nooit zulke jonge vogels met de hand groot gebracht,als het al gebeurde was het na het ringen dus een dag of vier/vijf.Ze hebben van mij nooit geen opfok of eivoer of wat voor oplossing dan ook gehad alleen de diverse insecten.26juni is het gebeurd en vanaf 14 juli is het door niemand meer gevoerd.Mijn ervaring met insecteneters is dat ze binnen een week na uitvliegen op alles pikken wat beweegd en heel gauw niet meer gevoerd willen worden.Water heb ik een keer tijdens een warme periode geprobeerd maar hier ben ik gauw vanaf gestapt omdat je ze zeker een uur lang kon horen ademhalen.Ben van mening dat het voer wat ik ze gaf vochtig genoeg was.Heb de overgebleven vogel bij een aantal jonge baardmannen ingegooid en ben op vakantie gegaan,toen ik 14 dagen later weer kwam at hij van alles en is net zo bang voor mij als de rest van de vogels.
              groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Hoi Winterkoning, die details doen er helemaal niet toe. Als jij een nest grootbrengt dan zal je zien dat je zelf kan bepalen wanneer ze eten. Biedt het aan en kijk naar de vogels. Protocollen zijn leuk, maar kijken naar het beest zelf is 100 keer zinvoller. Mijn handopfokkanaries lagen achter door de slechte start. Wie waren dus pas met 40 dagen zelfstandig. Mijn merel lag voor, die dronk en at al met een kleine staart. Toch kon ik haar bijvoeren tot de gele mondhoeken weg waren en zelfs als doorgeruide volwassen vogel sperde ze wel voor een meelworm bij mij. Kijken dus.

                In gevangenschap zet je ze letterlijk in een schaal eten en soms gaat het dus heel erg snel. Als ik een nest duiven heb en ik zet een drinkbak in het nesthok, reken maar dat ze drinken met 14 dagen in de pennen. Eten doen ze ook al snel met 17-20 dagen terwijl ze nog lang niet klaar zijn en in de natuur nooit drinken en eten in het nest zouden vinden. Zet je jonge handopfok dus in een etensbak en roer wat dan is de kans groot dat ze vrij snel pikken. Observeer en kijk wat ze ermee doen.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoi Molineti, dat heeft niets met verhongeren te maken maar alles met aanbieden en voorschotelen van prikkelingen. Je denkt toch niet dat ik een merel uithonger om het zelfstandig te krijgen? Beest is moddervet als ik het elke dag weer in een bek meelwormen zet en met de pincet roer om het beest te prikkelen. De ouders voeren zolang door omdat ze in de natuur wel moeten. Als een jong uitvliegt staat er geen bak vreten en zolang de ouders keer op keer reageren neigen de jongen minder naar zoeken. Zij zoeken eten bij de ouders. Als mens voer je met intervallen en ben je uit het zicht, iets dat ouders in gevangenschap en dus beperkte ruimte niet lukt. Honger betekend bij in gevangenschap levende vogels dat ze zich richten op de ouders die altijd in zicht zijn (wat dus heel onnatuurlijk is). In de natuur pikken ze eerder verwacht ik dan in een broedkooi of voliere. Daar gaan de ouders immers weg en is het jong op zichzelf aangewezen bij hongergevoel, al dan niet goed doorvoed want dat doet niet terzake bij honger. Ik kan met een dikke buik nog steeds barsten van de honger en dan ben ik verre van uitgehongerd

                    Opmerking


                    • #11
                      Heb volgens mij nergens geschreven over een uitgedroogd jong maar dit terzijde.Omdat de meeste insecteneters vrij veel jongen per keer hebben en de ouders iedere keer maar 1 of 2 insecten in de snavel hebben zullen de jongen eerder in de gaten hebben dat ze snel moeten toehappen als ze iets kleins zien wat beweegt.Op het moment dat ze uit het nest komen gaan ze in een ttkooi waarvan de bodem bedekt is met voer en meelwormen<witte> dus de bodem is constant in beweging en ze nemen net als een baby alles in de bek wat hun interessant of eetbaar lijkt.Vragen ze om voer wordt er heus nog wel bijgevoerd maar ik houd het ze voor de snavel tot ze zelf pakken en soms net voor het pakken laat ik de meelworm vallen,ook staat er een platte bak met water waar ze vanzelf wel een keer doorheen lopen dit wordt alles met elkaar gauw een zooitje maar ik verschoon regelmatig de boel.Om nu te zeggen de gele kwikstaart kan met een week bij de ouders weg doe ik niet omdat je er heel gauw op aangesproken wordt en ik heb de wijsheid niet in pacht.Heb ook bij andere soorten kwikstaarten die gewoon natuurbroed waren de jongen wegens een vervelende vader/moeder na een week bij de ouders weggehaald maar altijd in een kleine kooi met ruim voer en water zonder zitstokken.Omdat kwikstaarten echte bodemvogels zijn gaat het meestal wel goed. Jonge zaadeters heb ik in het verleden ook wel met de hand grootgebracht maar dat duurt een stuk langer tot zelfstandigheid.Wat andere insecteneters betrefd is het natuurlijk niet altijd zo.Als ik jonge grauwe vliegenvangers zie deze zitten naast elkaar op een tak te wachten tot hun ouders komen terwijl jonge kwikstaarten al gelijk met hun ouders door de modder lopen en achter vliegjes aanrennen wat natuurlijk niet altijd lukt maar het lijkt me makkelijker dan ze vliegend te moeten vangen.Denk dat je door observeren gauw genoeg ziet of ze vreten of niet en in geval van nood kun je altijd nog ingrijpen.Mijn streven is om het contact tussen mens vogel zo kort mogelijk te houden en de vogel zogauw als mogelijk in een in mijn ogen natuurlijk milieu onder te brengen en zo gauw mogelijk met soortgenoten en of andere vogels zodat ze weerbaarder worden en niet contactgestoord of een tegennatuurlijk gedrag vertonen.Zorg wel altijd voor voldoende voer en waterbakken die je in de loop der tijd wel kunt verminderen.Wil bij deze nogmaals zeggen dat ik geen standaard handopfokker ben, heb in mijn hele leven buiten de kraaien eksters en vlaamse gaaien in mijn jeugd mischien maar 20 vogels waarvan de helft zaadeter grootgebracht zou het liefst er nooit weer aan beginnen ben ook geen expert handopfokker maar als de nood aan de man komt.
                      groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        quote girlits:
                        Heb volgens mij nergens geschreven over een uitgedroogd jong maar dit terzijde.

                        nee idd

                        maar kijk eens in berichtje nr 1 en quote arjan:
                        Vocht mag absoluut niet toegediend worden aan jonge insecteneters zodra dat in de bek wordt gegeven komt het in de neus en vandaar gaat het direct naar de longen.
                        Als je een uitgedroogd jong hebt en dat wil je vocht toedienen dan kan je dat doen via een vochtig kwastje wat je normaal gebruikt voor waterverf , en dan nog het liefst via de zijkant van de snavel.

                        waarop vervolgens weer word gereageerd met ze halen vocht uit hun insekten(ook mijn mening) etc etc dus ik dacht dat het wel terzake deed/relevant was.

                        quote marx:Hoi Winterkoning, die details doen er helemaal niet toe. Als jij een nest grootbrengt dan zal je zien dat je zelf kan bepalen wanneer ze eten.

                        helaas zal ik dat genoegen nooit zullen hebben om dat te ervaren en sorry dat ik als geinteresseerde aangaande dit onderwerp een schijnbaar "domme vragen" hebt gesteld. (staat er misschien harder dan dat ik bedoel).

                        over het hongeren: dat vind ik niet zo'n ramp want het staat er harder in bewoording dan dat het eigenlijk is,in de natuur of in mijn voliere's gebeurd dit ook,om zodoende jongen uit hun nest te lokken of mee te lokken naar de plek waar het eten allemaal te verkrijgen is etc.
                        maargoed ik merk al weer dat de topic van lauw karakter naar verhit karakter gaat ( gezien de bijgekomen berichten),dus ik kap er maar mee.
                        ik heb het geprobeerd om de topic met een open visie te zien en te benaderen en zo ook te vragen of reageren ,om zo voor de beginners (die dit wel zien zitten dus,handopfok) bepaalde info te verkrijgen.

                        mvg

                        Misschien is het een idee om andermans berichten ook gewoon met open visie te lezen. Nergens staat "domme vraag" en er is geen enkele indicatie voor een verhit karakter. Gewoon reageren op wat er staat en er niet steeds iets van proberen te maken dat er niet is. Het lijkt nu op een analyse van andermans teksten ipv dat er naar de inhoud gekeken wordt. Ik kom hier om over inhoudelijke zaken te praten.

                        Opmerking


                        • #13
                          zelfde reden

                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                          laat maar,er stond een heel verhaal over hoe ik hier vervolgens weer tegen aan keek met in mijn ogen zeer goede argumenten.maar sommige dingen zullen wel nooit veranderen dus ik ga daar geen energie meer insteken.
                          er kwam een berichtje van gerard6 en dat bracht mij tot het weghalen van de tekst zoals er stond in dit bericht.
                          mvg
                          Om dezelfde reden heb ik het ook verwijderd.
                          Jammer want het is zo interesant en leerzaam. Helaas
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            Heb ik wat gemist? groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik dacht dat dit een "Vogelcafe"was ,,en dat is dan iets waar iedereen zijn mening kan geven ,en waar je het echt niet met elkaar eens hoeft te zijn ,,maar volgens sommige lieden is dit dus niet zo ,zij gaan er van uit dat zij alleen maar alles weten ,en dat ze hun mening ook aan andere op moeten dringen ,en nog eens net zo lang door blijven gaan tot ze van de ander gelijk krijgen.

                              Zo werkt het NERGENS ,,en zeker al niet in een "Cafe"

                              Opmerking

                              Working...
                              X