PDA

Bekijk Volledige Versie : delen van uw ervaring kweekruimte

rakesh
30-07-2008, 11:23
Hallo vogelvrienden,

wie wilt zijn ervaring met ons/mij delen.

info die ik nodig heb:
lichtschakkelaar? welke en waar kan ik dit bestellen.
informatie over TL lamp: wat is het beste: evt waar te bestellen.
broedkooien? welke soort hout?
broedkooien verven? wat voor soort verf?

dat was het zo een beetje. iets gemist?

mvg
ron

Henk3
30-07-2008, 12:10
Beste Ron,

Kijk eerst eens even via forumnavigatie in het rond want daar staat al heel veel over wat jij als vraagstelling hebt.

rakesh
30-07-2008, 18:26
henk ik heb even gezocht maar kan niets vinden:
keywords: schakkelaar, lichtschakkelaar, licht,

over de licht uren weet ik wel das 15/16.
het ging mij om welke apparaat gebruik je? merk, type. welke wel en welke niet goed is. prijs maakt echt niets uit.

mvg
ron

kingfisher
30-07-2008, 19:01
henk ik heb even gezocht maar kan niets vinden:
keywords: schakkelaar, lichtschakkelaar, licht,

over de licht uren weet ik wel das 15/16.
het ging mij om welke apparaat gebruik je? merk, type. welke wel en welke niet goed is. prijs maakt echt niets uit.

mvg
ron

Hallo Ron,
zoek eens onder truelight of arcadia of rimo zo maar wat dingen.
En kijk eens op mp onder" vogels toebehoren" met zoek woord dimmer.
mvg,
kingfisher

Rissotto
31-07-2008, 10:50
op deze site:
http://www.geonshopping.nl/shop/Accessoires-c-112.html
staan aantal dimmers enzo..

wessellouw
31-07-2008, 10:51
Hallo Rakesk:

Voor u onnodig dure lampen koopt, lees de informatie eens na op de "Birds en Lighting website": http://users.mikrotec.com/~pthrush/lighting/index2.html

15 à 16 uur licht lijkt me te lang: ik geef maximaal 13 1/2 uur: zie bijv.
Holsheimer: "Kweken met vogels".

Merk of soort schakelklok maakt weinig uit. Ik heb drie doodgewone klokjes (regelbaar per kwartier voor de hoofd verlichting (07.30- 21.00); de schemer verlichting 20.45-21.15 en de middag verlichting (12.00-01.00). (De laatste bedoeld om de hoge lichtintensiteit tijdens de middag te imiteren).

Voor de hoofdvefrlichting: hoogfrequent armaturen; de middaglamp: een gewoon armatuur; de schemerlamp een gloeilampje van enkele Watts in zo'n matglas bolletje.

Wessel van der Veen.

Superwim
31-07-2008, 12:29
ik zou digitale (tijd)schakelklokken nemen, heb ik nu ook, had hiervoor de gewone, werken op tandwieletjes en er is er bij mij een (van het daglicht)vastgelopen:mad: . Te laat opgemerkt met als gevolg dat de ouders op het nest bleven en er 4 jongen zijn doodgegaan. :(

rakesh
31-07-2008, 19:25
hey, zulke advies zocht ik, meer advies altijd welkom.

mvg
ron

wessellouw
03-08-2008, 08:14
Hallo Rakesh:

Sinds 12/11/1994 gebruik ik een computerprogramma waarin, naast de gegevens van mijn vogels, ALLES wordt genoteerd, zoals datums vergaderingen van mijn clubs, tentoonstellingen en resultaten, dagelijkse min/max temperatuur, dagelijkse vochtigheidsgraad 7.30 AM - 5 PM, trouwdag en de inkomsten/uitgaven met betrekking tot de vogels.

Ik heb drie simpele schakel klokken in gebruik van het type dat je in het stopcontact steekt, waar dan weer een stekkertje inpast en dat je kunt instellen per kwartier.

De laatste klok werd gekocht op 12/04/2002 (om de middag verlichting te besturen (die extra lamp van 12 AM-1 PM).
Dat betekent dus dat de andere twee al meer dan 13 1/2 jaar onafgebroken in gebruik zijn (vóór 12/11/1994 - 03/08/2008).

Als zo'n klokje wat lawaaierig wordt, dan wordt het natuurlijk vervangen.
Dat heb ik ooit één keer moeten doen tussen 1990 en 1994, maar daar kan ik geen exacte gebruiksduur op plakken.
Verder nog nooit problemen mee gehad.

Toch bevallen ze niet 100 %.
Het euvel is dat ze geen gangreserve hebben. Als de stroom uitvalt moeten ze opnieuw worden ingesteld.

Wessel van der Veen.

kingfisher
03-08-2008, 14:06
Hallo Wessel,ik heb zelf digitale tijdklokken en die hebben of een batterij of een geheugen en ik heb nog nooit het zaakje onpnieuw in hoeven stellen bijvb. na een stroomstoring.
mvg,
kingfisher

Zwartkopje
03-08-2008, 17:19
Ik heb anders de digitale tijdklokken weer aan de wilgen gehangen.
Dacht bij vernieuwing meteen maar digitaal te gaan, maar bij twee klokken was het na verloop dat ze niet uitgingen of dat het programma er uit was.
Het ging om gammaklokken(weet niet meer of het een huismerk was) van 2 jaar terug oid.

Bij de analoge heb ik liever degene waarbij je pennetjes er in moet steken, die met de schuifjes gingen niet zoalng mee.

kingfisher
03-08-2008, 18:38
Dacht bij vernieuwing meteen maar digitaal te gaan, maar bij twee klokken was het na verloop dat ze niet uitgingen of dat het programma er uit was.
Het ging om gammaklokken(weet niet meer of het een huismerk was) van 2 jaar terug oid.

Bij de analoge heb ik liever degene waarbij je pennetjes er in moet steken, die met de schuifjes gingen niet zoalng mee.

Misschien blauwe maandag klokken:D
Ik moet zeggen dat ik niet de duurste koop maar tot nu toe geen problemen en deze klokken zijn toch al zo'n 8 jaar oud.
Ik heb er zo'n 4 of 5 in huis en ze doen het allemaal goed.
mvg,
kingfisher

alexd
04-08-2008, 22:16

Ik heb laatst ook een poging gedaan met het eigen merk van praxis waar ook een batterij in zou zitten. Na ongeveer 10 minuten geen stroom is die leeg en het programma weg. Ook problemen gehad met het niet uitschakelen van het licht...
Klokjes van het zelfde merk maar dan met schuifjes en pennetjes doen het bij mij al jaren.
Wie wel goede ervaringen heeft met digitale klokjes noem a.u.b. het merk/type even in dit topic, hebben we allemaal wat aan.

Er zijn trouwens ook hele leuke lichtschakelklokken te koop speciaal voor onze hobby, met schemerfunctie e.d. maar die zijn mij nog net iets te prijzig...

Superwim
05-08-2008, 06:08
Ik heb laatst ook een poging gedaan met het eigen merk van praxis waar ook een batterij in zou zitten. Na ongeveer 10 minuten geen stroom is die leeg en het programma weg. Ook problemen gehad met het niet uitschakelen van het licht...
Klokjes van het zelfde merk maar dan met schuifjes en pennetjes doen het bij mij al jaren.
Wie wel goede ervaringen heeft met digitale klokjes noem a.u.b. het merk/type even in dit topic, hebben we allemaal wat aan.

Er zijn trouwens ook hele leuke lichtschakelklokken te koop speciaal voor onze hobby, met schemerfunctie e.d. maar die zijn mij nog net iets te prijzig...

Gamma (huismerk), maar in één van de vorige berichten heeft iemand daar ook weer problemen mee gehad....

Antoni Hopmann
08-08-2008, 19:25
Een paar jaar geleden heb ik alles weggegooid en heb me op Vogel 2006
aangeschaft de Automatische Licht Dim-Schakelaar model D-1000.

Fantastische klok en dus geen gedoe meer.

Antoni Hopmann
08-08-2008, 19:45
Hallo vogelvrienden,

info die ik nodig heb:

mvg
ron

Hallo Ron,
Als ik zo jouw vragen lees,vraag ik me af of je ueberhaupt wel aangesloten bent bij een vogelvereniging.Het zijn toch uitgesproken vragen,die je zoals
verenigingsleden dat doen, onder elkaar bespreekt en bij elkaar gaat kijken.
Zo in de geest van hoe doe jij dat enz.enz.

Wat ik mis is je eigen inbreng/ mening inzake bovenstaande vragen.

Je zal toch zelf wel hebben nagedacht over e.e.a.
Laat maar horen.

Zwartkopje
08-08-2008, 20:57
Hallo Ron,
Als ik zo jouw vragen lees,vraag ik me af of je ueberhaupt wel aangesloten bent bij een vogelvereniging.Het zijn toch uitgesproken vragen,die je zoals
verenigingsleden dat doen, onder elkaar bespreekt en bij elkaar gaat kijken.
Zo in de geest van hoe doe jij dat enz.enz.

Wat ik mis is je eigen inbreng/ mening inzake bovenstaande vragen.

Je zal toch zelf wel hebben nagedacht over e.e.a.
Laat maar horen.

Volgens mij mag iedereen vragen wat hij wil. En zover ik het weet is er geen verplichting tot lid zijn van een vereniging.

Verder als je open vragen stelt, zonder zelf al iets aan te geven, kan meestal leiden tot niet gerichte antwoorden.
Ik bedoel, als je zelf al een richting aangeeft in welke je denkt krijg je antwoorden in die richting en niet vernieuwende, creatieve ideeën.

alexd
09-08-2008, 09:52
Hallo rakesh,

Je hebt ook gevraagd naar hout en verf voor broedkooien:

Ik heb eigen gemaakte broedkooien van watervast multiplex 15 en 18 mm dik. Dit multiplex schilder ik met een doodnormale witte verf (zijdeglans geloof ik) zodat het met een sopje goed schoon te houden is. Denk er wel aan de naden etc. goed af te kitten i.v.m. luizen. De zandladen heb ik gemaakt van wat dunner plaatmateriaal wat ook weer geschilderd is.

Ik geloof trouwens dat er hier op het forum eerder gesproken is over het maken van broedkooien, misschien kun je met de zoekfunctie een heel eind komen.

o ja, en wat ook mooi aan dit forum is: je hoeft niet verplicht lid te zijn van een vereniging om hier info te delen:)

Antoni Hopmann
09-08-2008, 10:13
Volgens mij mag iedereen vragen wat hij wil. En zover ik het weet is er geen verplichting tot lid zijn van een vereniging.

Verder als je open vragen stelt, zonder zelf al iets aan te geven, kan meestal leiden tot niet gerichte antwoorden.
Ik bedoel, als je zelf al een richting aangeeft in welke je denkt krijg je antwoorden in die richting en niet vernieuwende, creatieve ideeën.

Hoe kom je daar nu bij?
Er is totaal geen verplichting om lid te zijn van een vogelverenigiing.
Wel handig bij het bestellen van b.v. ringen voor de vogels.Daarbij dikwijls leuke sociale contacten.
Waarom zou je zelf niet aangeven aan wat voor materiaal je had gedacht.
Heeft totaal niets met creativiteit te maken.
Even googlen en je vindt b.v.de automatische dimschakelaar. Zelf lijkt het je wel wat. Aan hand daarvan zou je dan kunnen vragen wat vinden jullie daarvan enz.
Dat bedoel ik met inbreng.

Zwartkopje
09-08-2008, 10:38
Hallo Ron,
verenigingsleden dat doen, onder elkaar bespreekt en bij elkaar gaat kijken. Hiermee wek je de suggestie (niet wettelijk ).
Ik heb er in het verleden echter weinig van gekregen en ben lid maar niet voor "de vereniging".

Waarom zou je zelf niet aangeven aan wat voor materiaal je had gedacht. Heeft totaal niets met creativiteit te maken.

Als ik al aangeef bij een vraag in welke richting ik denk, krijg in antwoorden in die richting (de standaard dingen) en mis dus vaak "vernieuwende" of "creatieve" andere oplossingen.

Zo ben ik als ik vogels ga kopen een "dom blondje", laat de verkopende partij zijn kaarten maar op tafel leggen. Zo kan ik beoordelen of de vogel en kweker voldoen aan mijn eisen. Anders is toch de vogel ineens de pop die ik zocht of als ik een man zocht dezelfde vogel een man:D

Antoni Hopmann
09-08-2008, 15:00
Hiermee wek je de suggestie (niet wettelijk ).
Ik heb er in het verleden echter weinig van gekregen en ben lid maar niet voor "de vereniging".

Als ik al aangeef bij een vraag in welke richting ik denk, krijg in antwoorden in die richting (de standaard dingen) en mis dus vaak "vernieuwende" of "creatieve" andere oplossingen.

Zo ben ik als ik vogels ga kopen een "dom blondje", laat de verkopende partij zijn kaarten maar op tafel leggen. Zo kan ik beoordelen of de vogel en kweker voldoen aan mijn eisen. Anders is toch de vogel ineens de pop die ik zocht of als ik een man zocht dezelfde vogel een man:D

Waar haal je die onzin toch vandaan. Ik wek helemaal geen suggesties en als dat wel zou zijn,dan is er niets mis mee lid te worden van een vv.
Je vertelt zelf dat je wel lid ben van een vv,maar er weinig van gekregen hebt.
Wat heeft de vereniging van jou gekregen. Wat is jouw inbreng.Zorgt de ringencommissaris niet voor de ringenbestelling? Help jij naar genoegen mee met de opbouw
enz.van de o.t.t. Dat zijn dingen waarmee je een gewaardeerd lid wordt.
Gewoon een positieve instelling.

Vernieuwende/creatieve zaken zal je zeker in de kanariefokkerij weinig of niet
tegenkomen.

Als je je vogels bij een goede fokker koopt is het geen zaak van kaarten op tafel leggen en meer van die flauwe kul.

Ron kan zelf wel beantwoorden.Is toch geen klein kind meer. Uiteindelijk was het bericht aan hem geadresseerd.

Laat hem zelf maar vertellen,wat voor broedkooien hij wil voor de kanarieteelt
Zelfbouw of fabrikaat. 2-delig, 3 -delig enz.
We kunnen hier wel een hele opsomming geven van alle merken broedkooien met web-sites. Daar zal hij ons niet voor nodig hebben lijkt me.
Het gaat om zijn voorkeur en die zal hij zelf naar voren moeten brengen.

Animal
09-08-2008, 15:17
Hij weet helemaal nog niet wat hij wil.:help
Hij wil gewoon wat informatie over hoe een ander het doet.
Is het dan zo moeilijk om gewoon antwoord te geven ,,inplaats van je af te vragen of hij wel lid is van een vereniging.:confused:
We zijn hier weer erg vriendelijk ,het lijkt wel of er geen nieuwe vogelliefhebbers bij mogen komen.:mad:

Zwartkopje
09-08-2008, 18:06
Waar haal je die onzin toch vandaan. Ik wek helemaal geen suggesties en als dat wel zou

Als dat onzin is dan is dit ook onzin!
Als ik zo jouw vragen lees,vraag ik me af of je ueberhaupt wel aangesloten bent bij een vogelvereniging.

zijn,dan is er niets mis mee lid te worden van een vv.
Volgens mij zeg ik dat nergens.

Je vertelt zelf dat je wel lid ben van een vv,maar er weinig van gekregen hebt.
Wat heeft de vereniging van jou gekregen. Wat is jouw inbreng.Zorgt de ringencommissaris niet voor de ringenbestelling? Help jij naar genoegen mee met de opbouw
enz.van de o.t.t. Dat zijn dingen waarmee je een gewaardeerd lid wordt.
Gewoon een positieve instelling.

Ik ben lid geworden vanwege het blad OV en de ringen (en over ringencommissarissen ben tevreden. En momenteel bestel ik de ringen gewoon via de mail (BEC) Verder heb ik niets met tentoonstellingen, das niet mijn hobby. Ben kweker van "natuurlijke" vogels vind een standaard niets.
Je geeft meteen aan waarom ik weinig met de bond heb, het lijkt vnl. om tt te moeten draaien.

Vernieuwende/creatieve zaken zal je zeker in de kanariefokkerij weinig of niet tegenkomen.
Juist!! stilstand is achteruitgang. Dat(die houding) vond ik ook op de vereniging destijds.

Als je je vogels bij een goede fokker koopt is het geen zaak van kaarten op tafel leggen en meer van die flauwe kul.
Tuurlijk goede fokkers zijn altijd eerlijk, wat en onzin.

Ron kan zelf wel beantwoorden.Is toch geen klein kind meer. Uiteindelijk was het bericht aan hem geadresseerd.
Ja zijn lol is er wel af na jou, nu al weer denigrerende opmerkingen.(waarom zou het een klein kind zijn??
Het is volgens mij al duidelijk dat hij niet op jou reageert.

Laat hem zelf maar vertellen,wat voor broedkooien hij wil voor de kanarieteelt
Kan het gemist hebben maar misschien zijn ze wel voor twatwa's of gelebekken.

Dit was weer iets waar ik aan mij ergerde, dit is dus ook het laatste bericht hierover.

Antoni Hopmann
09-08-2008, 20:28
Je zou waarschijnlijk beter je tijd besteden om wat nuttigs te doen voor de vereniging,dan hier in alle anonimiteit alles uit zijn verband te trekken. Je reacties zijn buiten proportie. Terwijl je niets gevraagd wordt.
En ja ik ben wel degelijk lid van een vogelvereniging en niet alleen om het blad
Onze Vogels.
Kweken van "natuurlijke" vogels, ook al staat dat natuurlijk tussen aanhalingstekens bestaat niet. Vogels in hok of voliere geboren hebben niets met de natuur te maken en zijn totaal afhankelijk van hun verzorger.
Goede en eerlijke fokkers bestaan nog steeds. Misschien dat je wel eens tegen een teleurstelling bent aangelopen. Dat is mogelijk,maar daardoor kan je
niet allen over een kam scheren.
In het profiel van Ron staat dat hij kanarieliefhebber is.Dan is het vrij
normaal,lijkt me dat er van broedkooien voor kanaries sprake is.

De vreemde uitleg,die je bij alles geeft, slaat nergens op.Misschien kom je daar nog achter als je e.e.a. in alle rust naleest.

alexd
09-08-2008, 20:51
Hallo vogelvrienden, volgens mij is dit topic hiermee begonnen maar gaat het hier helemaal niet meer over. Volgens mij kunnen we ons beter weer on-topic gaan begeven,

Hallo vogelvrienden,

info die ik nodig heb:

mvg
ron

Even het laaste on-topic berichtje er weer bij halen;)

Hallo rakesh,

Je hebt ook gevraagd naar hout en verf voor broedkooien:

Ik heb eigen gemaakte broedkooien van watervast multiplex 15 en 18 mm dik. Dit multiplex schilder ik met een doodnormale witte verf (zijdeglans geloof ik) zodat het met een sopje goed schoon te houden is. Denk er wel aan de naden etc. goed af te kitten i.v.m. luizen. De zandladen heb ik gemaakt van wat dunner plaatmateriaal wat ook weer geschilderd is.

Ik geloof trouwens dat er hier op het forum eerder gesproken is over het maken van broedkooien, misschien kun je met de zoekfunctie een heel eind komen.

o ja, en wat ook mooi aan dit forum is: je hoeft niet verplicht lid te zijn van een vereniging om hier info te delen:)

Prettig weekeinde gewenst aan u allen.

Antoni Hopmann
09-08-2008, 20:51
Hallo Ron,
In je berichten lees ik,dat je Waterslagers kweekt en dat je kunststofbroedkooien hebt.
Bevallen de kunststofkooien je niet meer en wil je evt. zelf kooien bouwen.
Kunststofkooien zijn natuurlijk gemakkelijk schoon te maken en luisonvriendelijk.
Toch kunnen zelfgebouwde kooien een grote voldoening geven.
Misschien kan je iets meer vertellen hoe je het zou willen.
Er is niet veel nieuws onder de zon. Als je zelf kooien wilt maken voor Waterslagers dan zijn de "ouderwertse" (maar met nieuwe materialen)
3-delige broedkooien het summum op dit gebied.
Wel erg bewerkelijk om ze te maken.

Zwartkopje
09-08-2008, 21:29
De vreemde uitleg,die je bij alles geeft, slaat nergens op.Misschien kom je daar nog achter als je e.e.a. in alle rust naleest.

Heb ik gedaan, misschien is je het ontgaan dat hij ook informeerde over gelebekken en twa twa's
Ik geef geen vreemde uitleg, ik snap jou opmerking niet over dat hij uberhaupt niet lid is van een vereniging. Heeft hij niet verklaart dus waarom die opmerking.
Ook nu zou ik meer moeten doen voor de vereniging, waarom zou ik dat moeten!! Heb net gezegd dat ik er niets vind, lees dan eens...

Anoniem, ach de meesten zullen weten wie ik ben, ben op meerdere fora actief en die mensen weten dat ik op meerdere fronten van de vogelliefhebberij bezig ben.
Was overigens één van de eersten die een website over het kweken van vogels had. AL in de jaren '90, heb vele liefhebbers over de hele wereld geholpen. Toen liep Nederland voorop, helaas nu niet meer:(

Zwartkopje
09-08-2008, 21:43
@Ron Zoals Alex zegt is er over geschreven hier (oa. door serinus). Je zou kunnen zoeken.
"vroeger" maakte ik ze zelf van de geplastificeerde meubelpanelen. De achterkant van geplastificeerd hardboard. Als je alles goed afkit of in de lijm zet dan blijven ze lang goed. Zo hoef je niet te schilderen en kun je alles afnemen.
Je kunt het op maat laten zagen
Zelf gebruikte ik "schuifdeur gootjes" voor de voorfronten. Zo kon je ze er zo uittillen en de kooi goed schoonmaken. Heb nu oa. van Keulen kooien. Op zich prima maar het ratelt een beetje.
Zou nu, als ik ze zelf maakte, geen ondergoot meer maken voor de voorfronten maar ze hangend te maken en de zandlade tot aan de onderkant van het voorfront te laten komen. Zo kan er geen troep achterblijven in het gootje. Want die van vankeulen zijn dan vnl open(gootjes) toch blijft er troep in achter.

Zou ook kiezen om de tussenwanden te kunnen verwijderen, zo kun je vluchtjes maken voor buiten het broedseizoen of voor als je andere soorten gaat houden.

Antoni Hopmann
09-08-2008, 22:33
dit is dus ook het laatste bericht hierover.

Dat geloofde ik niet en terecht.

yvonne
24-02-2009, 11:00
Jullie mogen lachen hoor...doen ze wel vaker als ze hier komen.

Ooit zat ik met een stel van die leuke kwekers in een bus waar de ene naar de andere het verhaal vertelde van zijn daglicht lampen, waar te koop, wat ze kosten etc......Ik hield me stil, tot ze vroegen, von...hoe doe jij het.

Dan moet ik vertellen dat ik een man heb die heel zuinig is met energie dus je begrijpt dat overal waar maar licht moet branden de spaarlampen dienst uit maken...zo ook in mijn broedkooien en in mijn voliere.....
:D

Ik geef dus toe...ja ik heb een tijdklokje van de action erop maar verder niets dure lampen of anders...maar gewoon goede spaarlampen en kwa kweken nog nooit problemen mee gehad....mijn kweek begint rond november december dus moet ik het licht uren aantal echt zelf omhoog brengen.....met spaarlampen.

rob 2
24-02-2009, 14:42
Nou Yvonne hier heb ik nog nooit aan gedacht maar waarom zou het niet kunnen,bij de vraag stelling weet ik ook niet of de vogels helemaal geen daglicht zien.Moet er alleen bij verlicht worden of echt die 15 uur komt er bij jou wel daglicht in de vogelruimtes?Dat zijn toch wezenlijke verschillen die mee spelen ook bij Rakesh.

yvonne
25-02-2009, 09:08
Als het overdag is komt er bij mij wel daglicht in mijn broedkooien. In mijn voliere heel weinig, gezien die in de huiskamer staat niet bij het raam. (eventjes een kleine noot van onze huiskamer) hij is vrij lang en verlaagd plafon waardoor het daglicht slecht binnen komt. In de hoek waar de voliere staat komt dus niet heel veel daglicht en zo heb ik daar de hele dag gewoon een lamp branden.

De broedkooien worden gewoon bij verlicht tot ik veertien tot vijftien uur heb. Die staan bij mij richting een raam opgesteld....dus hierdoor komt (als het licht is) genoeg daglicht naar binnen overdag.