PDA

Bekijk Volledige Versie : Supplementen in water oplossen?

anup
28-07-2008, 22:08
Kan je voedingssupplementen zoals carmix, breedmax, ... oplossen in water?
En met dit water (vocht)dan eivoer rul maken ipv het poeder over het eivoer te strooien.
Of gaat de kwaliteit verminderen van het supplement als dit nat zou worden?

Hans de Vries
29-07-2008, 08:55
Supplementen - bv Breedmax - worden toegevoegd aan het eivoer door middel van een maatschepje op een bepaalde hoeveelheid voer. Noem het maar dosering. Daarna kan het voer een beetje bevochtigd worden. Het wordt wat rul zodat vogels het beter opnemen, zegt men. Maar er zijn ook genoeg vogels die het voer droog eten.
Ik weet niet of het supplement in water oplosbaar is, het is geen poeder hè?
Ik doe het in ieder geval niet en wat bevochtigen aangaat; oppassen hiermee, vooral met warm weer is je voer zo bedorven.

Hans.

Antoni Hopmann
05-09-2008, 21:22
BOVOMIX van Bogena kan behalve door het eivoer ook in water worden opgelost.
3 1/2 schepje op 1 liter water.

P.Wijlaars
15-06-2010, 13:51
.................................................. .................................................. .................

Josly
15-06-2010, 19:55
hallo,
voedings supplementen zoals carmix, breedmax en andere commerciele zijn niet oplosbaar in het water door de aanwezigheid van calciumcarbonaat, de supplementen met calciumluconaat-pantothenaat (bovomix) zijn wel oplosbaar in water, nooit in het drinkwater en in het eivoer te samen,

alexxdee
21-02-2016, 15:32
breedmax alleen door eivoer,wm forte is een vitamine die je goed oplosbaar is in wateren speciaal voor vogels gemaakt is.

parakeetplaza
24-02-2016, 16:36
De wateroplosbare b.v. Alvityl(algemeen vitamine preparaat) loste ik op in lauw water. Daarin werd de juiste dosis couscous gekieperd zodat alles opgezwolgen werd door de korrels. De geprepareerde couscous werd dan door het eivoer gemengd. De verdeling verloopt dan ook stukken beter en het eivoer is rul!

Couscous is een ideaal middel om zo'n zaken (b.v. honing e.d.) in op te lossen en toe te dienen. Als ze couscous kennen dan kan men i.p.v. de preparaten ook geneesmiddelen in opnemen mocht dit nodig zijn.
Couscous zelf heeft geen meerwaarde naar voedingswaarde maar een ideaal oplosmiddel voortoedienen van suiker, vitaminen, preparaten, medicijn,...

euphonia
24-02-2016, 23:17
Ik zou couscous niet aan vruchten en insectenetende vogels geven omdat er ijzer in zit. Veel vruchten en insectenetende vogels zijn gevoelig voor ijzerstapelingsziekte waardoor de levensduur van zo een vogel drastisch verkort wordt.

parakeetplaza
25-02-2016, 11:09
(heb geen ervaring met dat soort vogels, sorry)

wel met Europese, kanaries, exoten, parkieten