Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Vreemde" vogels weer toegestaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • "Vreemde" vogels weer toegestaan

    Persbericht | 17-07-2008

    Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heft het verbod op deelname van gevogelte uit het buitenland aan tentoonstellingen op. Het gaat dan bijvoorbeeld over postduiven en pluimvee van buiten Nederland.
    In opdracht van de minister heeft het Bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit een risicoanalyse gedaan van dit verbod. Daaruit bleek dat het risico op insleep van vogelgriep - in 2005 de reden voor het instellen van het verbod - laag tot zeer laag is.

    Het verbod is per 18 juli opgeheven.

    Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit werkt aan duurzaam voedsel, waardevolle natuur en een vitaal platteland. Voor de huidige en toekomstige generaties. Het ministerie maakt zich sterk voor duurzaam, voldoende en veilig voedsel op ieders bord. En werkt aan gezonde natuur binnen natuurgebieden, op het platteland en in grote wateren, maar juist ook in steden.

  • #2
    zo nu is zo'n beetje alles weer terug gedraait wat er aan de basis lag voor het importverbod.

    nu het importverbod zelf nog terug draaien

    ik denk nog steeds dat importeren van vogels moet kunnen,niet zoals het was (massaal) .
    nee gewoon op een iets andere voorwaardes en striktere eisen aangaande het vervoeren van dieren/vogels.

    zijn we gelijk af van de talloze illegale smokkel praktijken die nu gaande zijn

    die zijn niet goed voor de vogels in kwestie en niet goed voor het imago van onze hobby
    mvg

    Opmerking


    • #3
      "Vreemde"Vogels weer toegestaan

      zo nu is zo'n beetje alles weer terug gedraait wat er aan de basis lag voor het importverbod.

      nu het importverbod zelf nog terug draaien
      Maar je verwacht het niet?
      M.vr.gr.
      Wim van der Linden
      http://www.vvvogelvreugd.nl/

      Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

      Opmerking


      • #4
        nee hoor daarvoor is de lobby van de dieren/millieu partijen etc te sterk geweest.
        het is wel erg frapant dat alles wat er opgevoerd werd om tot het besluit van importverbod te komen zo zachtjes aan allemaal ontkracht is.
        er is geen minister of afgevaardigde in eu raad (oid) die nog daaraan zich zou willen branden.

        kijk dat er dingen gebeurde die het daglicht niet konden verdragen dat is een punt wat zeker is ("vogelleed").
        maar nu word er evenveel "vogelleed" aangedaan door illigale transporten en de transporten die buiten de eu gewoon altijd zijn doorgegaan.
        en dat het hierdoor allemaal duurder word vind ik niet erg (want de prijzen zijn nu ook astronomisch voor sommige soorten).

        ik ben voor een zeer strak en gereguleerde import,om zoveel als mogelijk "vogelleed" tegen te gaan,maar ik denk dat je dit juist moet kunnen controleren en dat doe je dus niet als je iets verbied

        juist bij de illigale transporten gebeurd er nu veel vogelleed.maarja of men deze kant wilt inzien??????????
        wat men niet weet dat deert men ook niet (zal de gedachte wel zijn).

        mvg

        Opmerking


        • #5
          Deze regel ging toch alleen over gevogelte? Daar vallen "onze vogels" niet onder dacht ik.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            klopt helemaal ton koek
            maar vertel mij eens wat "mijn vogels" te maken hebben met het gevogelte waar het vogelgriep bij voorkwam en is gebleken dat er geen enkele import siervogel is geweest die ooit besmet is geweest met het virus?
            men laat dus de soorten die wel drager kunnen zijn binnen maar de vogels waarbij het nog nooit is ontdekt die sluiten ze nog steeds buiten (dat is erg krom in mijn gedachte).

            maar dat dit ( het binnen brengen van het virus) dus wel de hoofreden is die "zij" hebben aangevoerd om het verbod (van "mijn" siervogels) tot stand te krijgen.

            alles staat met elkaar in verbinding ton koek,als het nu dus mogelijk is om buitenlandse gevogelte te "importen",(want de simpele definitie van importen is voor mij "iets"halen vanuit een ander land naar nederland).en dat is dus wat men doet als men hier op show komt vanuit buitenland.

            dan moet het in mijn ogen ook mogelijk zijn om siervogels te "importeren" of lees desgewild naar "show" gaan(desnoods alleen uit landen waar het virus nog nooit is ontdekt/voor is gekomen).

            voorbeeld:
            dan het volgende ik heb een mooie duif nodig vanuit uruqua:
            ik laat deze (of een stammetje of 4 daarvan) insturen op de WK of de nederlandse of welke show dan ook en die duif (jes)komt(en) toevallig tot "overlijden" of in de verkoop klasse terecht.
            dan is dit toch verkapte import???????????????? of is dit naar show gaan?
            tja ik weet het ,het is ver gezocht ..............maar je zal maar veel over hebben om die bepaalde duif (jes)te willen hebben


            en dan nog wat : hoe ziet de postduif er van binnen uit en een sneeuwduif (columba leuconota)????????
            is dit zoveel verschillend dan?
            mvg

            Opmerking


            • #7
              Wat ik bedoelde, er was geen verbod op het showen van buitenlandse vogels op nederlandse TT's.

              Ik vind ook dat het importverbod op totaal verkeerde gronden gebaseerd is, dat wel.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  En ook de vogels varen er wel bij: ze worden misschien alleen nog in beperkte aantallen voor de plaatselijke markten in eigen land gevangen, maar dus niet meer in grote aantallen gevangen en massaal op transport naar Europa en de V.S. gezet
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking

                    Working...
                    X