PDA

Bekijk Volledige Versie : diamantduif, 2mannen?

mees69
06-07-2008, 23:01
Ik heb sinds kort twee witstuit diamantduiven. Sinds die tijd heb ik opinternet veel gelezen over deze leuke vogels met name over het geslachtsonderscheid.
Eén duif heeft duidelijk een bereder oogring en maakt baltsende bwegingen. Ook zoekt deze duif regelmatig een nestkorf op om (met trillende vleugels)de ander te lokken. De andere duif komt erop af en begint met zijn/haar snavel op de man in te hakken. Ook als de baltsende doffer de ander het hof probeert te maken volgt er een achtervolging door de voliere.

Ik denk dus dat het toch twee doffers moeten zijn. Mede omdat de ander (de vermeende duivin( ook af en toe) baltsende bewegingen maakt (gespreide staart etc.).
S 'avonds slapen ze weer vredig naast elkaar op een stok.

Kent iemand dit gedrag? Zij het twee doffers of vertonen duivinnen wel vaker wat 'nukkig'gedrag in de aanloop naar de bouw van een nest?

Robert

vogelfreak
07-07-2008, 13:51
een duivin zou nooit gaan baltsen (tenminste ik heb dat nog nooit mee gemaakt met diamantduiven) dusz denk ik dat het 2 doffers zijn koop anders nog 2 duivinnen bij dan kun je het gemakkelijk zien meestal gaan ze dan niet meer met elkaar aan de stok

Jeroen H
07-07-2008, 15:59
Het geslacht wordt erg vaak verkeerd gegokt bij diamantduifjes. Dat lees je vaak en ik zelf had er ook last van toen ik ze had.

Succes, Jeroen

Ton Koek
07-07-2008, 22:55
Heb je een foto van de duifjes? Een duidelijke foto (of twee) van de kopjes kan veel zeggen....
Het kan ook dat de duivin (als het er een is) gewoon niet bereid of broedrijp is en daarom de doffer verjaagt.

mees69
08-07-2008, 20:10
Begrijp ik dan goed dat ook duivinnen dat baltsgedrag met de staartveren omhoog af en toe laten zien?
Ik probeer zsm een foto te maken. Feit is wel dat eentje een duidelijk dikkere oogring heeft dan de ander. De vermeende 'duivin' is iets groter, zit statiger op de stok en heeft duidelijk 'de broek aan'. Maar gelet op haar (?) baltsend gedrag en het feit dat de twee duiven soms de vleugels met veel geklapper tegen elkaar aanslaan (ook wel eens gezien bij twee houtduif mannen in de natuur bij een gevecht om een vrouwtje) denk ik toch dat het ook een doffer is.

Robert

Ton Koek
09-07-2008, 01:25
Dat pronken kŕn ook een afweerreactie zijn; ik ben groot en sterk, hoepel op...
Maar, als het duidelijk niet klikt, een van de twee omruilen kan natuurlijk een hoop oplossen.

Jeroen
09-07-2008, 15:33
Ik zou die 'baltsende' duivin maar omruilen.... Ik denk dat het gewoon een (misschien wat jongere) doffer is. Eventueel tijdelijk van iemand anders een 'zekere' duivin lenen en bij beide doffers doen, dan is het zonder meer snel duidelijk. Succes, Jeroen

mees69
13-07-2008, 21:34
Weet iemand mij trouwens te vertellen wie de leiding neemt bij de nestkeuze?
Zoekt de duivin en lokt die de doffer óf precies andersom?

Robert

Ton Koek
13-07-2008, 22:33
De doffer pronkt, baltst en slooft zich vreselijk uit, maar de duivin bepaalt uiteindelijk of het een geschikte partner is. Het zijn soms net mensen... :)

Animal
02-08-2008, 14:31
Op onderstaande link kun je een mooi boekje over diamandduiven downloaden.

http://www.kleindierplaza.nl/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=3