PDA

Bekijk Volledige Versie : Winterkoning Opfokken

Raynaud
06-07-2008, 14:03
Hallo,

Vandaag een Winterkoning al een paar keer terug gezet in zijn nest.
Hij is echt te klein om uit te vliegen en de katten hebben m in no time op!
Ik wil m nu zelf maar voeren om m op grote te krijgen!

wat is het beste dat ik kan doen? Enig idee?

Ik voer m nu vliegjes en met een pipet wat water...
Misschien zijn hier mensen die wat ervaring met deze vogel hebben?

Ik heb al verschillende keren een Kauw in alle gezondheid groot wete te brengen en deze is heel lang tam gebleven! Nou is dat niet de bedoeling maar ik wil m ook niet laten doodgaan.

Hoop op reactie!

Groet Raynaud

Zwartkopje
06-07-2008, 14:31
vogel in een kooi ophangen aan een muur waar katten niet bij kunnen en de ouders wel.
Ouders zullen hem voeren en als hij wat sterker is, loslaten.
Andere optie, vogelopvang.

tropic
06-07-2008, 18:56
vogel laten waar hij is , in het nest bij de ouders en verder handen af houden!!!

VINKEMAN
06-07-2008, 23:29
Als een winterkoninkje uit het nest is, haalt het niets uit om het terug te zetten. Eens eruit, altijd eruit.Zet het jong gewoon terug in de nabijheid van het nest. Ergens verborgen in een struik of conifeer.
Bij het winterkoninkje gaat het zo:als de ouders vinden dat het tijd wordt dat de jongen het nest moeten verlaten( het nestje wordt te klein voor de jongen) gaan zij bewust de jongen niet meer voederen in het nest. Zo verplichten zij de jongen uit het nest te komen. De jongsten zijn dan nog heel onbeholpen, maar verstoppen zich goed en de ouders vinden hen wel terug( roep).
Het verbaast mij dat jij het jong kan voederen want zij sperren niet uit angst.
Ik veronderstel dat jij het bekje openmaakt en zo het voedsel erinduwt. Meestal slikken zij dit niet door maar schudden even met de kop zodat het voedsel eruit vliegt. Ik denk dat dit jong nu verloren is( sorry) want hem morgen terug zetten haalt ook niets meer uit. Na een dag(en nacht) gaan de ouders het jong niet meer voederen( verstoten).
Het is al zo vaak aangehaald !!!! Als je een jonge vogel ziet zitten, laat hem met rust. De ouders vinden het wel en als het ten prooi valt aan rovers, is dat de wet der natuur en laat de natuur zijn gang gaan. Zo blijft hij in evenwicht.

Groeten André

Hans de Vries
07-07-2008, 08:12
Met respect voor de andere cafebezoekers vindt ik dit toch het beste antwoord op de vraag!

tropic
07-07-2008, 08:17
Het antwoord van vinkeman lijkt me correct.
Ikzelf had erover gelezen en dacht dat de jongen nog in het nest waren.
Klopt dus volledig wat vinkeman verteld.

toch nog steeds deze boodschap, handen af van jonge vogels, in of uit het nest! de natuur doet zijn werk wel (en beter dan wij het kunnen)

Zwartkopje
07-07-2008, 08:50
Lijkt mij ook, denk ook dat ook de strekking in feite van mij en tropic was.
De vogel was naar mijn mening al opgenomen en gevoederd en vroeg me af in hoeverre de ouders dan nog het accepteerden(dus eerst proberen via de kooi).
Verder had ik even de kattendruk, die ik naar er vernam, nogal hoog was en katten = niet natuurlijke situatie voor mij.

Verder lijkt het me heel moeilijk om iemand te bewegen een vogeltje weer in de "gevaarlijke" natuur los te laten.