Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broed resultaat chinese dwergkwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • broed resultaat chinese dwergkwartels

    Hallo allemaal,

    Nou daar zitten ze dan. 2 Hennen op 7 tot 12 eieren.
    Nu al ruim 3 weken.
    Sinds 4 dagen heb ik nu de Haan uit de volliere gehaald.
    Ik heb 2 eieren uit de volliere gehaald waar een gat uit was en
    vervolgens geen beweging in zat na 3 dagen.

    Wat kan de oorzaak zijn dat de eieren niet uit komen?
    De beide Hennen hebben hun nest zo ver mogelijk onder de den gelegt,
    dat observeren erg lastig word en dit ook maar 1x per week gedaan word.

    De 3 kwartels heb ik 2 jaar geleden bij een tuincentrum gekocht en er werd mij gegarandeerd dat het natuurbroed kwartels waren.

    Graag uw suggestie's.

    Groeten,
    Monique B.

  • #2
    Ik zou je in de eerste plaats willen uitnodigen om de vele topics over deze kwarteltjes eens te lezen.


    N.B. Chinese dwergkwartels zijn van nature monogaam.

    Bij een goed paartje CDK kan het haantje gewoon bij de hen blijven.
    Zij voeden namelijk samen de kuikens op.

    Het plotseling weghalen van de haan kan zelfs het broedsel in gevaar brengen, omdat de hen in dat geval soms van de eieren afstapt en het broeden staakt.

    Een haantje dat zich eventueel agressief gedraagt t.o.v. de kuikens is pertinent ongeschikt voor de fok en dient daarvoor verder uitgesloten te worden.


    Het eventueel niet uitkomen van de eieren kan diverse oorzaken hebben.
    Dit is moeilijk op afstand te bepalen.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Heey,

      Als de kwartels broeden is dit in ieder geval een goed teken, qua natuurbroed zijn.

      Het kan zijn dat de eitjes onbevrucht zijn.

      Ik zou het mannetje er idd ook gewoon bij laten.
      http://www.jeroenhubert.nl/index.php...urnestverblijf .. Volgens mijn tabel zouden ze al uitgekomen zijn als de eitjes dus bevrucht waren. Als ze onbevrucht waren waren die eitjes met gat bijna helemaal leeg.

      Gr. Jeroen
      Met vriendelijke groet, Jeroen

      www.jeroenhubert.nl

      Opmerking


      • #4
        Hier komen de kwarteleitjes meestal pas na 23 dagen uit.

        Opmerking


        • #5
          bij mij duurt het nog langer ligt ook een beetje hoe en waar ze broeden en welke periode van het jaar als het warm is komen ze sneller uit en als het koud is later en zo is het ook binnen en buiten

          maar bij mij kwamen ze wel goed uit paar dagen van te voren besproeien met water help ook goed
          mvg roy (vogelfreak)
          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

          Opmerking


          • #6
            het eerste kuiken

            [QUOTE=vogelfreak;29327]bij mij duurt het nog langer ligt ook een beetje hoe en waar ze broeden en welke periode van het jaar als het warm is komen ze sneller uit en als het koud is later en zo is het ook binnen en buiten

            maar bij mij kwamen ze wel goed uit paar dagen van te voren besproeien met water help ook goed[/QUOTE

            Vanmorgen vond ik een halve eierschaal in het midden van de volliere met wat bloedsporen en veertjes.
            Het kuiken lag op een kleine meter er van daan te spartelen op de rug.

            Ik ben de volliere binnen gegaan en heb getracht het kuiken op de buik te krijgen. Na 2 pogingen het kuiken bij het nest gelegt en afgewacht wat het verder zou doen.
            Het bleef spartelen op de rug (erg begrotelijk om te zien overigens), maar wie sparteld komt uiteindelijk toch boven bleek maar weer.
            De haan had ik gisteravond weer terug gezet en werd matig begroet door de beide hennen.
            Vandaag echter is alles weer normaal tussen beide.

            Alleen is mijn vraag nog:
            is het normaal dat ik de schaal zover van het nest heb gevonden en dat het kuiken verder niet word verzorgt door een van de ouders?
            Ze wandelen over het kuiken heen of ze het niet zien liggen mijninziens.

            Opmerking


            • #7
              Als bij mij de kuikens buiten uitkomen, zeg een stuk of 6, liggen dezelfde dag normaal gesproken er zeker 3 zo te spartelen op hun rug en volgen ze de ouders niet, sinds vorig jaar vang ik ze eind van de dag uit en zet de vader en moeder met de koters binnen in een grote bak met gaas er over, dan gaat het wel goed, na een dag of 10 zet ik ze weer terug in de volliere, zo redden ze het bij mij wel allemaal, maar ik weet niet hoe anderen het doen.

              Opmerking


              • #8
                Dat is inderdaad een goede oplossing in geval van problemen, Krien.
                Ik doe echter geen zand op de bodem daar de jongen daar soms van eten en dan gaan ze zeker hemelen.... Stukje jute is wel goed en water geef ik in de deksel van een jampot o.i.d. En als voer wat eivoer, universeel en fijne onkruidzaden. Als ze wat ouder zijn ook wel wat buffalowormpjes en diepvries pinky's.

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  water geef ik ook uit een jampotdeksel en zelfs dan doe ik er allemaal knikkers in, want ze willen heel makkelijk verdrinken, ik geef ze ook pinkys en kwartelopfokvoer.
                  En op de bodem ligt een oude handdoek, tegen spreidpoten.

                  Opmerking

                  Working...
                  X