PDA

Bekijk Volledige Versie : koppelen mutatie's?

*Erwin*
04-07-2008, 09:05
Hallo ik vroeg me af welke mutatie's je kan koppelen toen kwam ik hier ergens dit lijstje tegen wat verantwoord koppelen was:

Basisregels zijn: men combineert nooit twee mutanten uit dezelfde familie, dus NOOIT 2 x melanine mutaties, NOOIT twee X psittacofulvinemutaties.

Wél OKE zijn de combinaties:
1 ) melanine mt psittacofulvine mutaties
2) melanine + structuur mutaties
3) psittacofulvine + structuur mutaties.
4) 1+2+3.

Nu mijn vraag, waarmee koppel je dan een "Lutino Opaline Oranjemasker"? Of zijn hier ook bepaalde regels voor?

wessellouw
04-07-2008, 11:41
Hallo Erwin:

>>Lutino Opaline Oranjemasker>>
SL ino is een melaninemutatie en kan dus met een psittacofulvine mutatie.
(lutino is strikt genomen géén mutatie, maar een phenotype: groen+ino = lutino).
Oranjemasker is een mutatie van de psittacofulvine en kan dus niet gebruikt worden in de blauwserie (aqua, turquoise en AquaTurquoise).

Opaline is een soort combinatie mutatie: toename van psittacofulvine en een kleine vermindering van melanine.
Persoonlijk vind ik dat opaline het beste tot zijn recht komt in de groenreeks; er zijn echter mensen die opaline aqua of opaline turquoise ook mooi vinden.

Resumerend:
alleen met oranjemasker NOOIT naar de blauwreeks.
aqua ino of turquoise ino is wél mogelijk.
opaline kan zowel naar de groen- als naar de blauwreeks.

Nog een kleine opmerking:
u heeft eerst een lutino nodig voor u aan een oranjemasker lutino kunt denken en vervolgens voegt u de opaline factor daar aan toetoe.
Een logische naamgeving is dus "opaline oranjemaker lutino"; de basis kleur altijd als laatste.
Mutaties en/of fenotypes worden met kleine letters geschreven (blauw, lutino, pastel), behalve een fenotype gevormd door de werking van multiple alleles (AquaTurquoise; PastelIno; PallidIno).

Wessel van der Veen.

*Erwin*
04-07-2008, 22:47
Oke, bedankt. Wel ingewikkeld nog maar ik ben weer beetje wijzer geworden :)