PDA

Bekijk Volledige Versie : trosgierst

Van Tilborg
03-07-2008, 10:27
Welke trosgierst gebruiken jullie, de Chinese of de Franse gele of rode?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

groetjes

Rudmer
03-07-2008, 11:22
Wij hebben nu een zak rode.... maar dat is wel de laatste keer.
Ik vind het er minder smakelijk uit zien. De kwaliteit weet ik niet, want dat kunnen ze mij niet vertellen :D Wordt verder wel goed opgenomen

pascal
03-07-2008, 11:27
Hoi,

Ik gebruik de franse de chinese is goedkoop en rotzooi er zit niks in.
De franse is wat duurder maar volgens velen beter.
Verschil tussen rood en geel wet ik niet

pascal

Antoni Hopmann
03-07-2008, 16:34
Franse Trosgierst!

Omdat ik echter roosters heb in de grote vluchtkooien heb ik alles weggegooid.

In de voliere heb ik het ook nooit opgehangen teneinde geen muizen aan te trekken.

P.Wijlaars
09-07-2008, 21:46
Hoeveel trosgiers mag je per vogel geven per week.
of mag dit onbeperkt?
Groeten "De vroege vogel"
Peter

krien
10-07-2008, 07:35
of 1 keer per week een stukje van anderhalf centimeter, of en de volliere een paar takken, niet te vaak, want er zitten niet heel veel voedingsstoffen in.

Antoni Hopmann
10-07-2008, 16:34
Trosgierst als bijvoeding wordt door de vogels zeer gewaardeerd.De vogels hebben wat te doen en het gaat op die manier vechten en veren trekken tegen.
Af en toe een stengel ophangen kan zonder bezwaar.
Bovendien is trosgierst,mits droog bewaard,lange tijd houdbaar.
Ideaal zeker in een kleine ruimte.
Ik kan het dan ook aan hen die er een huiskamerkanarie op na houden ten zeerste aanbevelen.

Hans de Vries
11-07-2008, 09:02
Frans, Chinees of Russische trosgierst..... maakt mijn vogels niet veel uit, ze eten alles. Maar die lange stengels met een mooie grote korrel hebben ze liefst.

Antoni Hopmann
11-07-2008, 13:54
In het algemeen is de kwaliteit van granen uit Frankrijk heel goed.
Of het voor de vogels wat uitmaakt? Zal wel meevallen.
In ieder geval wel voor de tarwe in ons dagelijks brood.

ted
04-09-2008, 22:49
bij mij is de chinese trosgierst absoluut geen succes, indien keuze blijft deze onaangeroerd. De franse gele daarentegen lusten ze wel. In kweekperiode eten ze liefst de rode, waarom weet ik niet. Heb deze zomer voor het eerst de grovere zwarte gezaaid en begin nu te oogsten, daar zijn kanaries,putters, alles in feite ook dol op.

Antoni Hopmann
04-09-2008, 22:57
Ja Ted!
De Franse trosgierst blijft natuurlijk favoriet. Niet iedereen heeft
een stukje grond om zelf te zaaien.
Ik ben benieuwd wat het t.z.t. oplevert. De vogels zijn er als de kippen(vergeef me de vergelijking) bij om de plek met trosgierst te plunderen.

Hans de Vries
05-09-2008, 10:28
bij mij is de chinese trosgierst absoluut geen succes, indien keuze blijft deze onaangeroerd. De franse gele daarentegen lusten ze wel. In kweekperiode eten ze liefst de rode, waarom weet ik niet. Heb deze zomer voor het eerst de grovere zwarte gezaaid en begin nu te oogsten, daar zijn kanaries,putters, alles in feite ook dol op.

Nu doen er de laatste tijd nogal geruchten de ronde - en waar rook is, is vuur - dat in de landen waar trosgierst wordt verbouwd, de gewassen massaal bespoten worden om ze te beschermen tegen vraat van insecten en ........ jawel, VOGELS. Vooral in China kunnen ze er wat van, aldus de berichtgeving.
In kringen van kleine kromsnavelkwekers zijn al mensen die helemaal geen trosgierst meer aan hun jonge vogels geven en met een gunstig resultaat.
Blijft dus over: juist, eigen teelt!
En de vraag: wat gebeurt er bij de teelt in de landen waar onze vogelzaden vandaan komen......?

Hans.

Antoni Hopmann
05-09-2008, 17:11
Wat gebeurt er bij de teelt van de zaden? Van alles en nog wat. Granen/rijst en zaden worden ook nog eens gegast. Maar ja in de fabrieken wordt alles geschoond en gepoetst en dan zal het wel weer in orde zijn.
Dat is ook een van de redenen,dat ik altijd zaden van een groot merk koop.
Ik denk nl. dat 1ste klas zaden en het reinigen enz. daarvan als dat goed en zorgvuldig gebeurt ook aan het kostenplaatje bijdraagt.
Ik heb eens van iemand,die in zaden handelde een baaltje gekregen.Aardig bedoeld hoor maar het was zo stoffig en zag er dof uit,dat ik het heb weggegooid.

wessellouw
05-09-2008, 17:49
Hallo allemaal:

Afgezien van de eventuele chemische behandeling van trosgierst: waarom zou trosgierst gezonder of beter of voedzamer zijn dan gewone, gedorste of losse gierst?
Beiden zijn gedroogd.

Kan iemand mij vertellen of bewijzen waarom in trosgierst meer voedingswaarde zou zitten? Ik bedoel dus niet de vers geplukte trosgierst uit eigen tuin, maar die uit de handel.

Ik weet natuurlijk wel dat de vogels wat moeite moeten doen om de gierst uit de tros te halen en beweging is niet slecht, maar is de werkelijke voedingswaarde eigenlijk niet gelijk aan die van de losse gierst?
Met grote lacunes aan essentiële aminozuren?
Dus hoe zou trosgierst eenn goed opfok voer kunnen zijn?

Of is het weer zo'n redenering van: ze eten het zo graag dus is het goed?
Dan ken ik er nog wel één.
Mijn huisarts zegt dat ik dagelijks minstens een liter water moer drinken.
Maar ik vind wijn veel lekkerder dan water.
Dus ik drink minstens 1 liter wijn per dag :).

En ja: pas gespeende vogels krijgen bij mij de eerste dagen ook wat trosgierst, maar worden toch z.s.m. aan de normale uitgebalanceerde zaad mengeling gewend.

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
05-09-2008, 21:38
Hallo Wessel !
Ik denk niet,dat je trosgierst als voedingsmiddel op zich moet zien.

De zadenmengeling staat natuurlijk voorop.

De zaadjes van de tros af plukken vinden de vogels kennelijk toch prettiger
dan gierst uit een bakje. En ze zijn lekker bezig. Dit laatste is denk ik het
belangrijkste van het verstrekken van trosgierst.

Te dieneinde geef ik de Spaanse Timbrado's regelmatig peen/broccoli met stronk. Dan hebben ze wat te knagen,hetgeen ze graag doen.

Hans de Vries
06-09-2008, 10:27
Wat betreft voedingswaarde voegt trosgierst inderdaad niets toe aan de zaadmengeling die wij aan onze vogels verstrekken. 't Is zoals Antoni zegt, de vogels pikken graag de zaadjes uit de aar.
Ik heb net een paar takken van de Teunisbloem in de volière gezet. Prachtig om te zien hoe de sijsjes en edelzangers gaatjes in de zaaddozen maken om bij de zaadjes te komen.

RobK
06-09-2008, 11:15
Teunisbloem is inderdaad zeer geschikt als bijvoeding en als tijdverdrijf voor onze vogels. In het verleden heb ik ook wel eens wat sijsjes gekweekt en die zijn zeer bijdehand met het vinden van het zaad. Let echter wel op; ik heb wel eens 1e jaars sijsjes verspeeld door teunisbloem. De vogels wrikken met hun snavel de twee helften van het zaaddoosje open. Hierbij kan de ondersnavel van een jonge vogel sneuvelen (is me twee keer gebeurd voor ik begreep dat het van de teunisbloem kwam). Vanaf dat moment heb ik de zaaddoosjes even gekneusd (paar tikken met een hamer) zodat ze gemakkelijker opengaan.

Groet,

Rob.

Hans de Vries
06-09-2008, 23:23
Een waardevolle tip, dank je.

Hans.