PDA

Bekijk Volledige Versie : afvallen engelse grasparkiet?

pascal
20-06-2008, 19:21
Kan iemand vertellen hoe ik te dikke vogels kan laten afvallen?
heb geen vlucht waar ze goed kunnen vliegen ruimte gebrek
wel een ruime broedkooi vogels zitten na de kweek op rantsoen
zodat ze alles opeten

En zijn te dikke vogels slechter in conditie vanwege hun overgewicht?

Marx
20-06-2008, 20:28
Yep, veel slechter in conditie. Ik heb een koppel Timbrado's terug gekregen nu en daarvan is de pop net een tonnetje geweest. Ze is al 2 jaar niet in broedconditie gekomen en nu, na een maand flink dieet is de man in de rui gevallen en zie ik de pop voor het eerst in haar leven met veertjes in de weer. met wat geluk raakt ze dit jaar dus voor het eerst in broedstemming. Zo ongezond worden ze als ze heel dik zijn.

Ik geef een klein bakje voer en laat ze echt alles opeten. Veel groen, veel appel en veel graszaad. Ze zijn nu ook buiten in weer en wind en ik denk dat ze dus al een goed deel zijn kwijtgeraakt.
Wel heel erg oppassen want ik heb ze bijna vermoord met dieten. Ik zag net op tijd dat de man helemaal bol zat en echt bijna verhongerd was. Ik ben gewend 3-4 keer in de week te voeren maar dat is geen goed idee als je afgepast voert. Was ze een dag vergeten en dat was ze bijna fataal :o

pascal
20-06-2008, 20:31
kan iemand meer vertellen over wat voor voeding een grasparkiet nodig heeft om af te vallen?
groenvoer is niet de beste optie ivm diaree

hoe deed jij het marx?

pascal

Michael1
24-06-2008, 08:04
Het is natuurlijk moeilijk zonder degelijke vlucht, maar probeer eivoer in een snoepbakje te doen, ook rantsoeneren ivm eten. Ik zou kunnen zeggen geef slecht 5 minuten water per dag vermits een grasparkiet wel 2 weken zonder kan buiten de kweek. Er bestaan voeders voor grasparkieten bij bepaalde merken die zich op bepaalde gebieden richten, kweek, bevedering, conditie...

herman
25-06-2008, 20:36
Hallo Michael1,

Ik denk dat je een parkiet alleen maar verantwoord kan laten afvallen door ze een goed zaadmengsel te geven en deze afgepast te voeren zodat alles opgegeten wordt, ook de minder lekkere zaden. Bij een te ruim voedingspatroon eet de parkiet vaak juist de vettere zaden eruit zoals gepelde haver en hennep.. Verder zo veel als mogelijk vliegruimte geven en speelmogelijkheden in de voliere zoals wilgentakken, kettinkjes waarin ze kunnen klimmen, en klein speelgoed zoals hardplastic balletjes met een belletje erin, bedoeld voor katten. Zelf gooi ik regelmatig een hand vol plastic dopjes van pakken vruchtensap in de voliere.
Mijn parkieten spelen hier echt mee en lopen heel parmantig met zo,n dopje de hele voliere door.
Het onthouden van water is mijns inziens een heel slecht idee en ik vind dat het grenst aan mishandeling.
Het is ook absoluut niet waar dat de (gedomesticeerde) Engelse graparkiet zolang zonder water kan. Ik ververs dagelijks het water en de meeste vogels komen direct drinken als het weer is ververst.

pascal
27-06-2008, 15:27
Hallo Herman,

Wat jij zegt doe ik ook, ik geef nauwkeurig afgepast zaad, in de middag is de bak al leeg alleen heb niet zon grote vlucht twee keer in de week 1/3 eivoer
2/3 voer ook spelltjes hangen er net als wilgen
moet ik de vogels nu nog minder geven omdat ze niet super veel beweging krijgen? En de poppen die te vet zijn geworden is gebeurd in de kweekkooi
die deden niks maar kregen wel dagelijks eivoer dus het is niet zo gek dat ze te vet zijn geworden......

bozzee
27-06-2008, 22:07
Ik weet niet wat jij een niet zo'n grote vlucht noemt, maar persoonlijk vind ik dat als je vogels houd. Het een eerste vereiste is dat de vogels vliegruimte hebben.
Als je vogels de ruimte hebben om te vliegen, en je eetpatroon is goed afgestemd. Dan is het denk ik een kwestie van tijd.
Begin zelf eens met een dieet, als je echt te dik bent dan heb je na een paar weken ook nog niet het figuur van een topatleet.

vr.gr. Edwin

pascal
28-06-2008, 09:11
Ik weet niet wat jij een niet zo'n grote vlucht noemt, maar persoonlijk vind ik dat als je vogels houd. Het een eerste vereiste is dat de vogels vliegruimte hebben.
Als je vogels de ruimte hebben om te vliegen, en je eetpatroon is goed afgestemd. Dan is het denk ik een kwestie van tijd.
Begin zelf eens met een dieet, als je echt te dik bent dan heb je na een paar weken ook nog niet het figuur van een topatleet.

vr.gr. Edwin

tuurlijk een eerste vereiste vliegruimte:rolleyes: Maar heb geen grote vlucht zoals andren die ik ken. Buiten een ren van 2m lengte 1m breedt
en binnen een ren die iets kliener is. En ik ken mensen die wel een ren van 12m2 hebben dus daarme vergeleken heb ik niet zoveel ruimte......

bozzee
28-06-2008, 12:52
Haha, gelukkig maar . Ik denk dan toch echt dat het een kwestie van tijd is.

Een vlucht van 2m. lengte, lijkt me toch dat het daar niet aan ligt. Je ziet namelijk ook wel eens dat mensen de vogels het hele jaar in een broedkooi laten zitten. Moet ieder voor zich weten, maar is niet mijn manier van vogels houden. Kijk en als ze dan te vet zijn, kan ik me voorstellen dat alleen voeding niet volstaat om de vogels weer in conditie te krijgen.

vr.gr. Edwin

pascal
28-06-2008, 18:57
ze zitten nu in een ruime broedkooi en krijgen zaad op rantsoen en 3x in week fruit en goenvoer. Dus zal wel goed komen;)

Monique B.
04-07-2008, 11:02
Kan iemand vertellen hoe ik te dikke vogels kan laten afvallen?
heb geen vlucht waar ze goed kunnen vliegen ruimte gebrek
wel een ruime broedkooi vogels zitten na de kweek op rantsoen
zodat ze alles opeten

En zijn te dikke vogels slechter in conditie vanwege hun overgewicht?

Hallo Pascal,

Misschien kan je de te dikke vogel(s) uitvangen en in de huiskamer laten vliegen. Wel de gordijnen en ramen dicht doen, anders vliegen ze tegen de ruiten en raken ze gewond. Als je dit een aantal weken vol houd en hun voedings patroon in de gaten houd en eventueel iets minder geeft aan lekkere dingen, dat ze dan afvallen.
Vooral de beweging is aan te raden, zo komen ze ook beter in conditie.

Groeten,
Monique B.