Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eitje weg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eitje weg

    er zit een koppel te broeden op 6 eitjes waarvan er 4 bevrucht zijn
    nu ging ik gaan kijken omdat ze moesten uitkomen, maar er is een eitje weg..
    Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door kevin
    er zit een koppel te broeden op 6 eitjes waarvan er 4 bevrucht zijn
    nu ging ik gaan kijken omdat ze moesten uitkomen, maar er is een eitje weg..
    Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
    Misschien is er wel een jonkie weg. Dat komt vaker voor op de dag dat ze uit zouden moeten komen Ze hebben de eitjes netjes uitgebroed dus om op de laatste dag een ei weg te maken is raar. Sommige vogels gooien een slecht jong eruit en ook onervaren ouders doen wel eens iets geks. Of een andere vogel die erbij zit? Dat zou ook nog kunnen. Zie je nergens op de grond een heel klein roze jong?

    Opmerking


    • #3
      gisteren gekipt en 1 jong en vandaag ook weg:s

      Opmerking


      • #4
        re jong weg

        Hallo Kevin,
        Kan het zijn dat het mannetje iets te enthosiast het nestje heeft doorgebouwt en ligt het jong niet onderin. ze zijn zo klein en zo verstopt als je niet oppast.
        Misschien heb je nog nestmateriaal verstrekt terwijl ze al aan het broeden waren.

        Opmerking


        • #5
          ja, want ze zitten samen met andere koppels die een nieuw nest mogen bouwen...

          Opmerking


          • #6
            Dan bestaat de mogelijkheid zoals Gaby al aangaf dat het koppel te enthousiast is en een nieuw nest over de rest is gaan bouwen.

            Of het ei.jong is niet goed geweest en de ouders hebbn het er uit gewerkt. Dat zien wij hier ook wel eens.
            Mijn Site

            Opmerking


            • #7
              nu lag er vandaag een nieuw eitje in een kleiner of de rest ik versta er me niet meer aan.
              Zou misschien het beste om geen miserie niet meer te hebben de eieren weghalen en dat alles koppels een nieuw nest kunnen maken??

              Opmerking


              • #8
                re rommeltje

                Hallo Kevin,
                Ik zou zelf dat nestje wat een rommeltje is geworden eruit halen en een schoon nestje geven. Als er al een doodvogeltje onderin ligt dan komen er vliegen bij en heb je zo maden in je nestje.
                voor een volgende keer, gewoon niet meer te kwistig zijn met nest materiaal als er al gebroed wordt. de zebravinkjes bouwen door en voor je het weet heb je een drie hoog met meerdere halve legsels.
                Als een ander koppeltje al toe is aan een nieuwe ronde, kun je voor een zelf al een beetje een nest maken in een kastje. (holletje) dan hoeven ze zelf er niet zo veel meer voor te doen en de rest van de takjes scharelen ze zelf wel bij elkaar, van wat er her en der dan nog ligt. Op die manier gaat het hier goed.
                Hier is al eens een legsel verloren gegaan doordat er een duifje dacht ik ga hier wel zitten. Die kleine zebravinkjes hebben het ook niet overleefd. ! dood andere half uit het ei en een ander eitje kapot. Wel pech, slikken en weer doorgaan. Voor je het weet heb je weer nieuwe jongen. en zo leren we elke keer weer bij.

                Opmerking


                • #9
                  nu heeft er nog een anders koppeltje terug hun eerste eitje gelegt...
                  ik zal ze gewoon laten doen.

                  Opmerking


                  • #10
                    bij mij was dat ook eerst had ik vijf jongen maar nu nog vier
                    een is er weg. ze krijgen geen nestmateriaal meer. ook ligt het jong niet op de grond.

                    Opmerking


                    • #11
                      Het is bij mij ook wel eens gebeurd dat er een jong weg was. Later bleek bij het schoonmaken van het nestblok het onder het nestmateriaal vandaan te komen. waarschijnlijk is het overleden en door de ouders onder het nestmateriaal gewerkt. of in de omgekeerde volgorde
                      Mijn Site

                      Opmerking

                      Working...
                      X