Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vogels hebben klompen aan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vogels hebben klompen aan

    Mijn kleine grasparkieten hebben een nest met jongen. Nu de jongen groter worden zie ik dat ze allemaal klonten vuil aan de pootjes hebben; ik geloof dat ze dat klompen noemen. Dat spul is bikkelhard.

    Nou heb ik twee vragen:
    1. hoe voorkom ik dat
    2. en hoe krijg ik het vuil het beste verwijderd zonder dat ik de teentjes beschadig.

    Wie kan mij helpen.

    Cees

  • #2
    1. hoe voorkom ik dat

    Door je nest op tijd schoon te maken, leg houtzaagsel (zoals ze in hamsterkooien doen) op de bodem van de nestblok, verwijder dit van zodra het te vuil wordt

    2. en hoe krijg ik het vuil het beste verwijderd zonder dat ik de teentjes beschadig.

    Dit is inderdaad een beetje prutswerk.
    Neem een kommetje lauw water en laat het daarin weken, hou de vogel wel in je hand want zo'n jonge vogel koelt snel af, dus enkel de klompjes of pootjes erin laten weken, dan laag per laag afhalen, probeer het er niet af te knippen of los te trekken want dan beschadig je de teentjes

    Opmerking


    • #3
      Som kan je het voorkomen door wat turfmolm of andere plantenvezels op de bodem te leggen. Daar trekt het vocht in en alleen natte poep plakt aan de tenen. Hemperade helpt ook, dat zijn hennepvezels die je voor hamsters ed kan kopen. En de nestkast schoonmaken rond de 14 dagen.
      Wat ik altijd deed was de voetjes in lauw water weken en dan echt lang wachten tot die klonten zacht worden. Heel voorzichtig met je nagel wegkrabben of als ze echt zacht zijn proberen te breken.
      Moet wel heel erg voorzichtig want je weet nooit hoe zo'n teen erin vast zit en breken kan ook de teen breken.

      Hoe eerder je dat doet hoe makkelijker. Als je het te lang laat zitten krijgen ze er last van en kunnen de tenen misvormen omdat ze echt ingekapseld zitten en geen lucht meer krijgen. Ook kunnen ze niet meer groeien of evt opzwellen als ze gaan ontsteken. Succes, het is een lastig en precies klusje wat je echt snel moet doen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Michael1
        1. hoe voorkom ik dat

        Door je nest op tijd schoon te maken, leg houtzaagsel (zoals ze in hamsterkooien doen) op de bodem van de nestblok, verwijder dit van zodra het te vuil wordt

        2. en hoe krijg ik het vuil het beste verwijderd zonder dat ik de teentjes beschadig.

        Dit is inderdaad een beetje prutswerk.
        Neem een kommetje lauw water en laat het daarin weken, hou de vogel wel in je hand want zo'n jonge vogel koelt snel af, dus enkel de klompjes of pootjes erin laten weken, dan laag per laag afhalen, probeer het er niet af te knippen of los te trekken want dan beschadig je de teentjes
        Twee keer is scheepsrecht hahaha. We hebben precies hetzelfde gepost op hetzelfde moment

        Opmerking

        Working...
        X