Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan dit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kan dit?


  • #2
    Het zou eventueel kunnen dat er jongen van komen, waarom ook niet?
    Maar, stelt zich de vraag, wat ben je zelf of wie of wat help je ermee vooruit met zulke jongen te kweken???
    Ikzelf zou het nooit toestaan.

    Opmerking


    • #3
      Ik snap je punt.

      Het is dan ook niet mijn bedoeling om hier jongen van te kweken. Ik heb de palmtortel gekocht meer als maatje. Extra een compleet andere soort duif uitgezocht omdat ik nog geen jonge duifjes wilde.

      Als ik straks een buitenvoliere heb, dan krijgen ze allebei een partner van hun eigen soort.

      Hoe groot is de kans dat de palmtortel ingaat op de avances van de lachduif?
      Is het verstandig om ze toch maar uit elkaar te halen?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Dovelett
        .
        Is het verstandig om ze toch maar uit elkaar te halen?
        als je geen jongen wilt dan wel
        denk je van ,ik wel daarvan jongen, dan wel

        Opmerking


        • #5
          Ik zou ze samen laten. Als er al wat uitkomt is dat hoogst waarschijnlijk onvruchtbaar. De kans is 50% dat je een doffer en een duivin hebt mochten de twee eieren die komen uitkomen en dan heb je meteen een steriel/onvruchtbaar maatje om je andere vogels aan te koppelen. Krijg je helemaal geen jongen meer en hebben ze allebei een partner van iets meer hun eigen soort dan dit. Je tortels koppelen aan hun eigen soort geeft non stop rondes met jongen nl.

          Duiven zijn er sociaal en zullen hun partner enorm missen als je ze uit elkaar haalt. Ik heb 10 duiven en leg gewoon stenen eieren in de nesten. De broedcyclus stoppen gaat niet en hier worden ze helemaal wild als ik ze uit elkaar haal. Dat vind ik dus persoonlijk een beetje zielig.

          Opmerking


          • #6
            Ik haal ze ook liever niet uit elkaar. Bijna al mijn vogels hebben een maatje, behalve de twee jongste zebravinken. Die zijn buren, maar die krijgen binnenkort een vriendje van eigen geslacht tot volgend jaar.

            Maar goed terug naar de duiven.....
            Ik was net rond 19:30 even bij geweest omdat mijn dochter ze welterusten wilde doen en toen lag er niks, maar toen ik rond 20:00 nog even ging kijken lag er een ei op de grond en de lachduif zat erbij.

            De palmtortel zat op de tak.



            Ik wacht het nu gewoon af en zie wel of er nog een ei bij komt en ze gaan broeden ja of nee. Dit is niet ideaal zo op de grond, maar ik kom er liever niet aan en er zijn verder alleen 2 zebravinkjes bovenin

            Opmerking


            • #7
              Na wat onderzoek op internet blijkt dat deze hybride niet zo raar is. De jongen zijn zelfs in staat tot voortplanting.

              Onderaan op deze pagina zie je een foto van deze kruising.
              Pigeon/dove hybrids

              Op deze pagina staan meer mogelijk hybrides
              Known dove/pigeon hybrids

              Opmerking


              • #8
                Aangezien er waarschijnlijk toch wat gebeurt is heb ik vandaag een broedschaal met matje en wat tabakstengels in de voliere gelegd.

                De lachduif maakt echter geen aanstalten om zijn ei te verlaten en de palmtortel snapt het ook niet helemaal.

                Misschien een idee om zelf een soort nest te maken en duif en ei erin te leggen? Of doe ik het dan helemaal verkeerd?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dovelett
                  Aangezien er waarschijnlijk toch wat gebeurt is heb ik vandaag een broedschaal met matje en wat tabakstengels in de voliere gelegd.

                  De lachduif maakt echter geen aanstalten om zijn ei te verlaten en de palmtortel snapt het ook niet helemaal.

                  Misschien een idee om zelf een soort nest te maken en duif en ei erin te leggen? Of doe ik het dan helemaal verkeerd?
                  Laat maar lekker liggen. Mijn duiven broeden ook wel eens ergens in een hoekje. Dat kan gewoon en als ik ze laat gaan krijgen ze nog jongen ook. Zelfs op de grond in de buitenvoliere

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik kan de duif eigenlijk niet op de grond laten zitten omdat ik een binnenvoliere heb. Die moet echt schoon vandaag.

                    Ik dacht misschien duif en ei en stukje van zijn semi-nestje in de schaal overzetten?

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik zou het ei gewoon laten liggen.


                      Een optie voor als je geen jongen wilt. Is het ei te schudden dan kan je het na 14-15 dagen weghalen. Dan hebben ze wel gebroed maar krijg je geen jongen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Het tweede ei is ook gelegd en tegen jullie adviezen in heb ik toch de eieren en duif over gezet in de broedschaal.

                        Daarna heb ik ze terug gezet op precies dezelfde plek als waar de eieren op de grond lagen. Hij ging even van het nest, maar toen ik ze neergezet had, ging hij gelijk naar het nest en zit er inmiddels al weer op.

                        Ik had zoiets als het niet goed gaat dan komt er vast wel weer een legsel en anders maar niet. Mijn voliere moest echt schoon Hij stonk.....

                        Opmerking


                        • #13
                          De duif is blijven broeden en ik heb de eieren geschouwd. Helaas geen jong. Ik heb de eieren weggehaald en dan zie ik wel of ze weer opnieuw gaan broeden

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo,

                            De duiven die je noemde zijn nouw verwant, ze behoren tot het zelfde geslacht, dat kan afgeleid worden uit de genus (geslachts) naam van de duiven. Dat is de eerste naam van de wetenschappelijke naam.

                            Dit houdt in dat de duiven vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.

                            M.v.g. Jeroen Hubert
                            Met vriendelijke groet, Jeroen

                            www.jeroenhubert.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja dat dacht ik inderdaad ook.

                              Op internet staan genoeg engelse sites en foto's van deze hybrid. Ik begin het leuk te vinden en wacht dan ook met spanning op nog een nest

                              Opmerking

                              Working...
                              X