PDA

Bekijk Volledige Versie : prijs

sann393
09-06-2008, 11:50
ik wil beginnen met het kweken van zebravinken.

maar ik weet niet wat ik voor de vogeltjes moet vragen als ik ze verkoop..

weet iemand een degelijke prijs. want ik wil ook niet boven het gemiddelde zitten maar ook onder de gemiddelde prijs vind ik weer zo dom.

groetjes, sanne

Rudmer
09-06-2008, 12:12
Is wel een beetje afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk. TT-vogels zullen duurder zijn dan andere vogels.

In de dierenwinkel betaal je zo'n 10 euro voor een koppeltje... 6 euro voor het vrouwtje en 4 voor eht mannetje. Ook hier ben je weer afhankelijk van de dierenwinkel / kweker.

Ik bekijk het altijd op het moment. Verleden jaar zat ik met een ruimtegebrek en betrof het een kleur waar ik niet mee verder wilde, dus heb ik ze goedkoper van de hand gedaan.

koene
09-06-2008, 13:57
Ik zou alleszins aanraden om op zoek te gaan naar goede kwaliteit. Met de jongen daarvan heb je meer kans om die particulier te kunnen verkopen.

Alles wat je dan niet kwijt geraakt koopt de handelaar normaal gezien op aan gemiddeld 2 euro/stuk. Maar daarvoor zou ik het dus niet doen, want de tijd en moeite is het zelfde...enkel de investering ligt dan hoger voor betere kwaliteit. En wat die prijs ook mag zijn, natuurlijk betaalt naargelang de kwaliteit, stel dat je de jongen dan aan de helft verkoopt dan dat jij ze betaalt hebt, dan heb je je koppel met 4 verkochte jongen "terug verdient".

Zebravinkenprijzen variëren sterk tussen de 5euro (petshopkwaliteit) naar 15à20euro (TT-kwaliteit) tot 50euro en meer /stuk.

tropic
09-06-2008, 16:54
voor mij alweer een totaal verkeerd begin.
Je kweekt of probeert vogels te kweken uit interesse, liefhebberij , hobby, omdat je gefacineerd bent door vogels. NIET om het geld.
Jij start al met te vragen wat het opbrengt ALVORENS je proberen kweken hebt. Rare manier van vogels houden.:(

koene
09-06-2008, 17:47
Je moet dat niet te zwart-wit zien, Tropic.

Ik hou nog altijd vogels op de allereerste plaats uit interesse en passie, maar waarom zou het financiële daarbij een taboe moeten zijn. Mijn doel is elk jaar ongeveer break-even te draaien en ook dat vind ik een leuk deel van de hobby.

Het motiveert mij zelfs om steeds betere kwaliteit te brengen, want dan heb ik altijd afnemers zelfs voordat ze nog maar gekweekt zijn en zijn "mijn klanten" (om het eens wat aan te dikken) steeds zeer tevreden.

Het geld dat het dan meer opbrengt, dankzij de goede zorg in de eerste plaats en vervolgens nog de kwaliteit, zorgt dan dat ik een extra risico kan nemen en dat resulteert vaker in de aanschaf van duurdere en moeilijker te kweken soorten of er wordt geïnvesteerd in betere en nieuwe infrastructuur. Telkens een stap per keer, zonder éne over te slaan.

Tot nu toe schatte ik "het risico" steeds voldoende in en kende ik nog geen terugval. En het geld zorgt er niet voor dat ik van mijn principes afwijk, namelijk steeds natuurbroed en koudbroed, gekoppeld aan zeer strenge selectie. Ik doe geen TT's dus dat geeft ruimte om niet altijd voor kleur of formaat te gaan, en steeds te kiezen voor de sterkste kerngezonde exemplaren!

Zelfs de wilde vogels en andere dieren op en rond mijn tuin doen er hun profijt van in de winter, want een percentage van de opbrengst dient steeds voor non-profit goede doelen ;)

Een hobby mag van mij nog altijd geld kosten, geen probleem, maar als het toch even een beetje anders kan, waarom niet. Het is niet het geld die zorgt voor de teloorgang van principes, kwaliteit, etc... dat moet de kweker steeds bij zichzelf zoeken én dat voor zichzelf uitmaken.

sann393
09-06-2008, 19:22
ik ben het helemaal met koene eens.

het gaat mij niet om het winst maken hoor!!

maar ik ben nog maar 14 en ik heb zelf niets te doen thuis. dus ik dacht laat ik wat vogeltjes nemen om mee te kweken zodat ik iets te doen heb, en als ik dan ook nog geld mee kan verdienen is dat mooi meegenomen. veel winst zal ik er toch niet mee maken want de voliere die we hebben is maar heel klein en er zitten al 5 kanarie's in waarvan er al 2 broeden. dus veel plaats is er niet voor. ik zat misschien te denken aan 2 koppeltjes of zo. ook ben ik niet vanplan om er mee naar shows te gaan. het gaat mij gewoon alleen om een bezig heid.

maar van mij mag hobby ook geld kosten. maar ja, als je er dan ook nog (een beetje) mee kan verdienen is dat goed toch. en ik wil ook niet dat ik dadelijk veel te veel voor die beestjes ga vragen.

groetjes, sanne

Henk3
09-06-2008, 20:12
Probeer eerst maar eens wat vogels op stok te krijgen want er kan tussentijds zoveel gebeuren dat het ook nog wel eens tegen kan vallen.
Nou je doet je best maar om er rijk van te worden. Zie het vooral als een leuke bezigheid.

Rudmer
09-06-2008, 21:54
Mijn ervaring is wel dat er meer aan zaad in die vogels gaat dan aan centen die het oplevert.
Dus voor de centen doe ik het ook niet.

Het is natuurlijk wel zo dat ik nu 17 jonge zebra's op stok heb en dat ik daar ongeveer 5 tot 7 van wil houden, dus dat die andere 10 a 5 euries weer 50 euro opleveren. Daar kan ik weer 2 zakken voer van kopen. Maar voordat ik er een winstgevende zaak in heb :D

Uit (helaas) ervaring probeer ik geen prijzen vast te zetten of vogels te reserveren voordat ze geboren en op stok zijn. Verleden jaar hebben we vele aanvragne gehad en helaas maar 1 jong van de valken op stok gekregen. Dat was voor beide patijen een teleurstelling. We zien nu wel wat er groot wordt, wat we zelf willen houden (kweek en TT) en dan gaat de rest de verkoop in.

Jeroen H
10-06-2008, 08:36
Heey,

Aan een diervoederswinkel kan ik ze verkopen voor 0,50 € en op mp 2-2,50 € Mijn ouders betalen het voer dus ik draag al de 'inkomsten' aan mijn ouders af. Dat doe ik ook om dat ik op die manier niet met vogels wil kweken, maar voor de lol, en als geld geen rol speelt denk je ook eerder aan de gezondheid etc. van de vogels.

M.v.g.

Hans de Vries
10-06-2008, 09:44
'Laat het geld maar rollen etc' zegt Koene. Ik ben het wel met hem eens.
Een hobby - welke dan ook - heb je om er van te genieten. En daar hangt een prijskaartje aan. Zelf bepaal je de hoogte van dat prijskaartje.
Het bedrag wat je besteed aan de vogelhobby zal zelden overtroffen worden door het bedrag wat als 'opbrengst uit verkoop' bestempeld mag worden.
Maar, het is wel eens een beetje zuur als je het hele jaar vogels kweekt uit ouders die je voor goed geld hebt gekocht, en dat de jongen dan slechts anderhalve euro opbrengen, in dit geval zebravinken.
Ik heb naast andere soorten vogels ook zebravinken Sanne, al bijna 40 jaar en ik ben er nog lang niet op uit gekeken! Je moet vogels houden die JIJ leuk en mooi vindt, daar gaat het om.

gerard 6
10-06-2008, 10:12
voor mij alweer een totaal verkeerd begin.
Je kweekt of probeert vogels te kweken uit interesse, liefhebberij , hobby, omdat je gefacineerd bent door vogels. NIET om het geld.
Jij start al met te vragen wat het opbrengt ALVORENS je proberen kweken hebt. Rare manier van vogels houden.:(

Hallo allemaal
Als jullie het goed zouden lezen wat Tropic zegt, En zoals ik het begrijp
Is dat de kweek is er nog niet eens aan de gang en nu wordt er al nagedacht wat ze moeten opbrengen.
Dus het gaat zoals het opgeschreven wordt om het geld.
Dus ik ben het wel eens met Tropic, als dat de inslag is voor dat je begint met de kweek. Is dat in mijn ogen ook een vreemde manier van denken om vogeltjes te nemen. Al moet iedereen het voor zich zelf bepalen maar het strookt ook niet met mijn manier van vogels houden.

Kijk ben je al bezig met kweken, dan kan ik het nog enigzins begrijpen.
Maar moet je nog beginnen en hou je je nu al bezig met de prijs, dat begrijp ik dan niet

Henk3
10-06-2008, 12:00
Sanne is nog niet zo oud, ik vind het eigenlijk wel erg goed dat ze nadenkt over wat het eventueel op kan brengen, ha, ha. Dan bedoel ik dat ze niet zomaar haar geld wegsmijt. Die denkt gewoon een beetje verder. Niks mis mee en ik denk dat Sanne het wel degelijk doet voor haar plezier hoor.
Ik heb het goed gelezen hoor Gerard. Heb al eerder gereageerd. Beetje zakelijk bekijken kan ook geen kwaad, ha, ha.
en Sanne is helemaal weg van vogels dus dat komt echt wel goed.

sann393
10-06-2008, 12:04
:D :D :D ierdereen denkt dat ik meteen aan het geld denk'.

maar ik vind het ook een leuke hobby om het te doen

maar ik vind het ook niet erg om er tientallen euro's aan uit te geven

maar IK DOE HET HELEMAAL NIET OM HET GELD.

vinden jullie het dan zo erg dat ik me afvraag over hoeveel ik voor de vogeltjes moet vragen? als dat zo is wil ik wel een eerlijk antwoord.

groetjes, sanne

gerard 6
10-06-2008, 13:05
:D :D :D ierdereen denkt dat ik meteen aan het geld denk'.

maar ik vind het ook een leuke hobby om het te doen

maar ik vind het ook niet erg om er tientallen euro's aan uit te geven

maar IK DOE HET HELEMAAL NIET OM HET GELD.

vinden jullie het dan zo erg dat ik me afvraag over hoeveel ik voor de vogeltjes moet vragen? als dat zo is wil ik wel een eerlijk antwoord.

groetjes, sanne

Op zich niet, maar ga er eerst eens mee bezig en zie eerst eens of je er wat op de prik krijgt. Dan kun je later altijd nog gaan vragen wat je voor de jongen kunt vragen aan prijs.
Ik persoonlijk vond de vraagstelling ook wat vreemd. Omdat je er nog mee moet beginnen.

En wat je leeftijd betrefdt zoals henk3 dat zegt, Ach een beetje puber kan goed van zich afbijten toch:hmmmm

tropic
10-06-2008, 13:56
Sanne, ik denk altijd in de eerste plaats in functie van de vogel, of het nu een goedkope, spotgoedkope of zeer dure soort is maakt niet uit.
Zoals ik je vraagstelling begrijp, heb je nog geen zebravinken, en wil de jongen al verkopen. Dit kan niet anders dan tot teleurstellingen lijden, of je nu 14 of 84 bent, de start is verkeerd.
Dit is gewoon alles wat ik bedoelde te zeggen.
Ik denk inderdaad dat gerard het goed gelezen en begrepen heeft.
Verder wil ik Henk vertellen dat een hobby een liefhebberij is, en ik ken geen enkele hobby die geld opbrengt, zelfs vogels kweken niet.
Van het ogenblik dat je het puur zakelijk gaat bekijken is het volgens mij "handel" en geen hobby meer.
Is gewoon mijn mening hierover, en ik weet dat die niet altijd strookt met de massa.:rolleyes:

Henk3
10-06-2008, 14:21
Tropic:
Verder wil ik Henk vertellen dat een hobby een liefhebberij is Hee, dat wist ik al hoor.

Ben het helemaal met je eens Tropic. Dat kon je tussen mijn regeltjes door ook wel lezen denk ik.

sann393
10-06-2008, 14:29
jullie denken nog steeds dat ik hier aan wil verdienen.

MAAR DIT IS ECHT NIET ZO!!!!

is er nu niemand die mij begrijpt???

groetjes, sanne

Henk3
10-06-2008, 14:36
Wij begrijpen je wel hoor, we willen je eigenlijk duidelijk maken dat je misschien eerst maar eens moet zien dat je jonkies groot krijgt en daarna kunnen we je wel raad geven hoeveel je kunt vragen voor je vogeltjes. De prijs kan dan al weer anders liggen dan nu. Hoger of lager, wie zal het zeggen. En het is mij in iedergeval wel duidelijk dat het voor jou een hele leuke hobby is en dat geld op de 2e plaats komt. Dus schaf je een paar vogeltjes aan en zie er wat nakweek van te krijgen, zien we dan verder. Oké?

gerard 6
10-06-2008, 14:41
jullie denken nog steeds dat ik hier aan wil verdienen.

MAAR DIT IS ECHT NIET ZO!!!!

is er nu niemand die mij begrijpt???

groetjes, sanne

Je hoeft je niet te verantwoorden Sanne:nono: . Niemand die zegt dat je niet begrepen wordt. Misschien voelt dat zo, maar dat is het niet. Het gaat erom dat je eerst eens probeerd wat vogeltjes groot te krijgen en dan over de prijs begint. Geniet er eerst maar lekker van en zie maar wat ervan komt, en kijk dan eens verder. Als je direct al denkt aan de prijs gaat het zeker tegenvallen. Want onbewust of bewust is er dan al een verwachtingspatroon.
Wat dan ook nog eens je plezier in de vogeltjes kan verknoeien.

ps: voel je maar niet aangevallen, iedereen geeft gewoon eerlijk zijn mening.

koene
10-06-2008, 16:06
Ik merk ook dat Sanne verkeerd begrepen wordt en in de discussie wat aan de kant geschoven wordt omdat ze een? puber? zou zijn.

Je kan wel claimen dat je vertrekt van het standpunt van de vogels, en niet voor het geld, alsof men maar 1 standpunt in het vizier kan houden, danwel moet houden.

Ik vind het lovenswaardig dat je direct wat verder kijkt en dan maakt het niet uit of de kweek al dan niet gestart is. Als je op voorhand de moeite neemt om ALLE zaken op een rijtje te zetten, dan kan ik mij geen betere manier indenken om aan de hobby te beginnen.

Nee, eigenlijk moet men de oogkleppen opzetten en "petshop" zebravinken kweken waar niemand eigenlijk op zit te wachten (en naar ik lees hier soms dienen als slangenvoer!)...

Ik wil mij absoluut niet het imago opmeten van broodkweker of weet ik wat allemaal, maar om toch een beetje tegengas te geven;
als je een beetje gericht kiest dan kan de hobby wel iets opbrengen, ja zelfs met aftrek van alle kosten. Is dat de reden dat we het doen. Uiteraard NIET, maar kan wel een leuk streven zijn.

sann393
10-06-2008, 16:41
eindelijk iemand die me begrijpt.

RobK
10-06-2008, 17:09
Hee Sanne!

Ik begrijp je ook hoor. Soms zijn er van die oudere jongeren voor wie het wat moeilijk is om de zaken wat ruimer en toleranter te bekijken. Het aardige van vogeltjes houden is dat ieder het op zijn/haar eigen manier kan doen zolang je maar goed voor je vogels zorgt en het vogeltje respecteert. Of je daarbij de aan- en verkoopprijs ook nog een beetje in de gaten houdt mag je helemaal zelf weten.

Veel plezier in je vogelhobby!

Groet,

Rob.

gerard 6
10-06-2008, 18:14
Ik merk ook dat Sanne verkeerd begrepen wordt en in de discussie wat aan de kant geschoven wordt omdat ze een? puber? zou zijn.

.

Nee hoor, ik schuif haar niet aan de kant als een "puber".
Wat ik bedoel, is dat ze vanwege haar leeftijd 14 over het algemeen pubers zijn dus best voor haar zelf kan op komen. :rolleyes:

Kijk: En wat je leeftijd betrefdt zoals henk3 dat zegt, Ach een beetje puber kan goed van zich afbijten toch
goed lezen he, dan zie je het zelf ook.

Henk3
10-06-2008, 18:16
Sanne;
eindelijk iemand die me begrijpt. Lees bericht 12 dan nog maar eens goed. Leuk onderwerp, ha. ha. :rolleyes:

sann393
10-06-2008, 19:34
sorry. henk3

ik denk dat ik het vergeten ben of dat ik erover heen gelezen heb.

groetjes, sanne

Michael1
11-06-2008, 08:37
De prijs van zebravinken, evenals van andere vogelsoorten varieerd naargelang kleur,kwaliteit, ...

Er zijn mensen die zebravinken verkopen in bepaalde kleurslagen voor 100€ per stuk en meer.

Kwaliteit betaal je of je komt bij iemand terecht die minder happig is voor geld en je kan kwaliteit kopen aan een voordelige prijs.

De kermis zebravinkjes kan je in de winkel kwijt voor 1€ of dergelijke prijs, bepaalde exporthandelaren geven 2.5€ tot 3€ voor zo'n kermiszebravink.
Ook geven bepaalde exporthandelaren tot 20€ voor bepaalde kleuren en formaatvogels.

Je vraagt voor een vogel hoeveel je wil en je geeft ook uit zoveel je wil.

Maar ik ben van mening dat je beter goede kwaliteit aan vogels aanschaft die je iets meer betaald maar waar je zelf ook net dat ietsje meer van kan vragen, dit is volgens mij nog de beste break-even oplossing en heeeeeeeel misschien hou je er dan nog een eurotje aan over. Ook kan je dan makkelijker meedraaien op shows hetgeen toch ook altijd leuk is. De verzorging/voeding/water/elektriciteit... is dezelfde voor een kermisvogel dan voor een showvogel. Dus denk na eer je begint.

Animal
11-06-2008, 09:44
Je begint met vogels te houden omdat je dat leuk vind.
Daarna kom je er achter dat er bij de juiste verzorging ook jonge vogeltjes komen. Dat is dan weer extra leuk.
Daarna kom je er achter dat je die jongen kunt verkopen ,en dat is dan een leuke bijkomstigheid ,omdat je dan met dat geld weer wat extra's voor je hobby kunt doen.

Bij een handelaar krijg je tussen de 4 a 5 euro per koppel,zebravinkje's.

Michael1
11-06-2008, 09:47
handelaren geven op zich wat ze zelf willen he ;)
ik ken hier handelaren in mijn buurt die 1e geven maar bvb de exporthandelaar luc wolfs geeft dan weer particuliere prijzen die hoog kunnen oplopen, prijzen voor zebravinken van 12.5€ per stuk zijn geen uitzondering bij hem, als de kwaliteit goed is en het formaat.

koene
11-06-2008, 10:13
Je begint met vogels te houden omdat je dat leuk vind.
Daarna kom je er achter dat er bij de juiste verzorging ook jonge vogeltjes komen. Dat is dan weer extra leuk.
Daarna kom je er achter dat je die jongen kunt verkopen ,en dat is dan een leuke bijkomstigheid ,omdat je dan met dat geld weer wat extra's voor je hobby kunt doen.Zo in stappen denken vind ik dus absoluut de verkeerde manier. En als iemand dan proactief en vooruitzient denkt en geld is ermee gemoeid, dan zou dat verkeerd zijn??

Als je al een oplossing hebt voor het probleem zich zou kunnen stellen, dan pas ben je goed bezig. Gelukkig dat er zoiets bestaat als een rampenplan bij een ongeluk, of moeten we ter plaatse een kwartje (ai weer geld) gooien om te beslissen van waar precies we de ambulances laten aanrukken?

Ik denk het niet, wik en weeg alle voor- en nadelen, stel je doelen voorop en maak dan pas een beslissing. Blijf niet zitten totdat je gedwongen wordt een beslissing te nemen.

Ik snap afkeer voor "het geld" in de hobby niet. Velen zien dat als een bedreiging blijkbaar, voor mij is het maar "een middel om" en hoe beter je het kan gebruiken, hoe meer je er je voordeel mee doet.

PS Misschien vind ik én vogels én geld leuk, verderfelijk toch!

gerard 6
11-06-2008, 11:13
Zo in stappen denken vind ik dus absoluut de verkeerde manier. En als iemand dan proactief en vooruitzient denkt en geld is ermee gemoeid, dan zou dat verkeerd zijn??

Als je al een oplossing hebt voor het probleem zich zou kunnen stellen, dan pas ben je goed bezig. Gelukkig dat er zoiets bestaat als een rampenplan bij een ongeluk, of moeten we ter plaatse een kwartje (ai weer geld) gooien om te beslissen van waar precies we de ambulances laten aanrukken?

Ik denk het niet, wik en weeg alle voor- en nadelen, stel je doelen voorop en maak dan pas een beslissing. Blijf niet zitten totdat je gedwongen wordt een beslissing te nemen.

Ik snap afkeer voor "het geld" in de hobby niet. Velen zien dat als een bedreiging blijkbaar, voor mij is het maar "een middel om" en hoe beter je het kan gebruiken, hoe meer je er je voordeel mee doet.

PS Misschien vind ik én vogels én geld leuk, verderfelijk toch!

Hoi Koene
Als je in stappen denkt staat het welzijn van je vogels voorop. Als je op voorhand de verkoop al mee neemt in je beslissing om vogels te nemen.
Dan lijkt het mij zo dat je dus ook wil verdienen aan je vogels, anders zou je er niet druk om maken. Voor mij persoonlijk vind ik het welzijn van de vogels belangerijker dan het geld. Je neemt toch vogels om ervan te genieten. En komen er jongen van door de goede verzorging is dat leuk mee genomen. En kijk dan weer verder. Maar op voorhand, als je de vogels nog niet eens hebt je al druk maken om het geld, is voor mij ook een verkeerd begin.
Maar een ieder moet het voor zichzelf weten maar het is niet mijn manier van vogels houden.( voorbeeld heb je enig idee wat de jonge zanglijsters eten, nou die kosten me 2 a 3 keer meer dan ze ooit zouden opleveren (wasmotten, Dendrobena's, buffalo's, meelwormen, pinkie's en aves insectenstrooi poeder universeel voer en af en toe een paar krekels) En geloof me het zijn dikke eters hoor bodemloze putten. En mij maakt dat helemaal niets uit want ik geniet met volle teugen van die vogels:yes: . Dus die heb ik aangeschaft voor mijn plezier.) Ik vind je niet verderfelijk hoor.
Je moet het gewoon voor jezelf bepalen, geld intresseert me niets het is een noodzakkelijk kwaad en meer niet. Ik bemoei me hier dus ook niet met het zakelijke huishouden:rolleyes: .

sann393
11-06-2008, 12:01
hoi allemaal.

ik vind het fijn dat er zoveel reacties komen maar ik vind het niet leuk dat het een discussie is geworden.

de moderators mogen vanmij dit topic sluiten. ik zoek het zelf wel uit.

groetjes, sanne

Henk3
11-06-2008, 19:24
Tja beste Sanne, daar is het een forum voor hé. Hier is het de bedoeling om discussies te voeren. Kan je altijd wat van opsteken.

koene
11-06-2008, 21:10
Hoi Koene
Als je in stappen denkt staat het welzijn van je vogels voorop.
Is dat zo? Er zijn meerdere aspecten dan het geld! Zo woon ik bij vlakbij een bos met als gevolg, elk jaar uitbraken van teken op de volière. Wacht ik dan af totdat een vogel gebeten wordt, of probeer ik ze al eerder te bestrijden en zorg ik dat er al een tekenklem klaarligt en op dat ogenblik niet meer naar de apotheker moet lopen voor het geval dat. Ik denk liever een stap vooruit!

Als je op voorhand de verkoop al mee neemt in je beslissing om vogels te nemen. Dan lijkt het mij zo dat je dus ook wil verdienen aan je vogels, anders zou je er niet druk om maken.
Ik probeer alles te overwegen, ook het geld. Wil ik er wat aan verdienen? Misschien... wat zou daar slecht aan zijn. Worden de vogels daardoor ziek? Ga je ze daarom verwaarlozen? Ik zie daar geen verband. Het is niet omdat je er op voorhand aan denkt dat het daarom ook automatisch belangrijker wordt.

Als je een aanbod krijgt bij een ander bedrijf, ben je dan verkeerd bezig als je ook de eventuele meer verdienste in rekening brengt, terwijl de hoofdzaak van de overstap de nieuwe omgeving of nieuwe uitdaging is?

Voor mij persoonlijk vind ik het welzijn van de vogels belangerijker dan het geld.
En voor mij niet dan? "Geldt" juist hetzelfde

Je neemt toch vogels om ervan te genieten. En komen er jongen van door de goede verzorging is dat leuk mee genomen.
Helemaal akkoord en het bijhouden van een gedetailleerde kweek, geeft evenveel voldoening als het bijhouden van de boekhouding. Ik geniet dus 2x zoveel, van de vogels én van het geld, winst of verlies (met een lichte voorkeur voor winst)

En kijk dan weer verder.
Ik probeer verder te kijken dan m'n neus lang is. De zebravink bijvoorbeeld heeft mij altijd geinteresseert, maar om piepkleine exemplaren te kweken dat zie ik niet zitten, en dan leg ik mij met evenveel plezier toe op de forsere kwaliteitszebravinken, zijn een grotere uitdaging om die fors te kweken EN die daarenboven meer opbrengen voor net dezelfde moeite. Enkel de initiële investering is groter, maar die verdien je zo terug als het welzijn van de vogels voorop staat en daardoor een goeie kweek hebt.

Maar op voorhand, als je de vogels nog niet eens hebt je al druk maken om het geld, is voor mij ook een verkeerd begin.
Ik maak me daar absoluut niet druk om, das een verkeerde interpretatie. Maar ga jij 100 lijsters kweken als je weet dat ze deze dan opkopen voor 2 euro en dan misschien als beestenvoer dienen. Nee toch. Je gaat dan jezelf kwalitatief proberen te verbeteren door minder maar betere koppelste houden en heb je gelijk meer ruimte voor ze ook nog en zodat je ze particulier kwijt kan en ze voor hun "welzijn" niet eerst een tussenstop in de handel moeten maken.
En misschien merk je nu dan dat het eigenlijk niet om het geld gaat...

Maar een ieder moet het voor zichzelf weten maar het is niet mijn manier van vogels houden.( voorbeeld heb je enig idee wat de jonge zanglijsters eten, nou die kosten me 2 a 3 keer meer dan ze ooit zouden opleveren (wasmotten, Dendrobena's, buffalo's, meelwormen, pinkie's en aves insectenstrooi poeder universeel voer en af en toe een paar krekels) En geloof me het zijn dikke eters hoor bodemloze putten.
Ik kijk ook voor het welzijn ook op geen cent, dus ik kan je volledig volgen. Een soort waar ik dan het ene jaar wat "winst" op maak kan dan msschien compenseren voor een soort met verlies.
Het doel is met kwaliteitsvolle vogels een goede kweek te hebben om na selectie die vogels voor een deftige prijs te kunnen verkopen en vervolgens investeren in een duurdere, moeilijkere soort als nieuwe uitdaging. Of een nog grotere, betere infrastructuur

En mij maakt dat helemaal niets uit want ik geniet met volle teugen van die vogels. Dus die heb ik aangeschaft voor mijn plezier.)
Alsof dat voor een ander, mogelijke geldwolf niet zou gelden. Al die emoties zijn naast de kwestie
Ik vind je niet verderfelijk hoor.
Je moet het gewoon voor jezelf bepalen, geld intresseert me niets het is een noodzakkelijk kwaad en meer niet. Ik bemoei me hier dus ook niet met het zakelijke huishouden
Gelukkig, bemoeienissen is niemand blij mee. Ook al interesseert het geld je niks, je hebt het nodig om je mooie lijsters aan te kopen. En zelfs voor dat de kweek begonnen is kan je al dromen van een goede kweek en een mooie opbrengst met de eventuele verkoop om bijvoorbeeld veldleeuweriken aan te schaffen
Zo en tot hier mijn bijdrage. Ik vond het leuk even mee te gaan met de discussie maar nu is het goed geweest. Ieder z'n visie. En ik popel al tot volgende week, want er staan 4 nesten op hetzelfde ogenblik op uitvliegen. Niet geringd om verstoring te vermijden en dubbel zo spannend wat er (misschien aan mutaties) tevoorschijn zal komen

gerard 6
12-06-2008, 05:18
Hoi Koene

Ik vind het prima, ik wens je veel succes met je 4 nesten en hoop voor je dat het goed komt met je mutatie's.:D

john van eksel
03-07-2008, 14:46
Ja, jongens wat een discussie hier:whisle:

Mischien dom dat ik hier ook een zegje wil doen over iets waar sommige niet uitkomen met elkaar.

Maar als beginner wil ik ook mijn visie neerpennen voor de topic startster.

Ik wil een mooi gevulde voliere met vogeltjes. En ik probeer als start al de TT kwaliteit te kopen. En dit deel van het forum gaat over zebravinken dus hebben we het daarover verder. Waarom nou die, voor het geld later... nee in eerste instatie om een goede start te maken. Als je met klein "kermis" spul begint dan zullen er geen grote sterke uitkomen. In tegendeel. Later als ik dan de knepen van het vak geleerd heb zal ik mij bij deze keuze niet beklagen en mischien weleens kunnen meedoen aan een TT. Goeie resultaten op een TT zullen dan snel bekend bij andere liefhebbers waar je dan een cent "euro's" meer voor kan krijgen.(Bijzaak !) Je kweekt forse en gezonde vogels.Zoals al eerder is gezegt hier "verkopen om te groeien" of ruilen.

Doe ik het voor het geld...mogen jullie zeggen.

gr John

ps mijn man is niet 100% TT waardig (90%) maar wel fors. en ik heb er 15 euro voor betaald. Bij een kweker. En 10 voor de pop. Ter info gezegt.

rikkerthopman
06-07-2008, 08:30
begin gewoon met 1 koppel er komen er vanzelf meer bij,als je niet te ver woont mag je van mij wel een koppel.
want de vogelsport zit te wachten op jeugd,en als je 14 jaar bent,is dat een mooie leeftijd om te beginnen

Hans de Vries
06-07-2008, 09:42
ik wil beginnen met het kweken van zebravinken.

maar ik weet niet wat ik voor de vogeltjes moet vragen als ik ze verkoop..

weet iemand een degelijke prijs. want ik wil ook niet boven het gemiddelde zitten maar ook onder de gemiddelde prijs vind ik weer zo dom.

groetjes, sanne

Met bovenstaande vraag startte Sanne dit onderwerp. Inmiddels zijn we een hele discussie verder en ik vraag me af of zij nu werkelijk het antwoord heeft gekregen waar zij om vroeg.........

Anderzijds, je krijgt natuurlijk wel een duidelijk beeld hoe verschillende deelnemers hun hobby beleven; een sterk punt van deze vogelkroeg!

Sanne, toen ik mijn eerste zebravinken kocht betaalde ik (sorry, het gaat weer over geld...) 10 gulden voor een koppeltje. Ik kreeg daar jongen van en bij de verkoop daarvan dacht ook dus ook 10 gulden te kunnen ontvangen. Mooi mis, bij de winkel kreeg ik 1,50 per stuk en mijn vrienden wilden niet meer dan 3 gulden per stuk geven.
Inmiddels zijn we een jaar of 45 verder en is er weinig veranderd.....
Als jij je jonge zebravinken wilt verkopen aan een winkel krijg je misschien 2 euro, verkoop je particulier dan mag je best wat meer vragen ....
Maar ik vind vogels belangrijker dan een paar euro's, bovendien ken ik niemand die van de vogelhobby rijk is geworden.

Hans.

vogelfreak
06-07-2008, 12:31
als je rijk wilt worden met vogels dan zou je moeten denken aan papegaaien en dat soort duur spul maar ja daar hebben we het niet over

ik denk dat je ze gewoon op internet moet zetten voor 2 euro stuk veel meer zul je er niet voor krijgen zebravinken zijn er overal

en dan gaan de meeste kijken naar de prijs en verder niet

veel succes verder met je vogeltjes

kevin
19-07-2008, 19:19
als je rijk wilt worden met vogels dan zou je moeten denken aan papegaaien en dat soort duur spul maar ja daar hebben we het niet over

nu denk ik ook niet dat je daar rijk mee kunt worden,
zoals al eerder gezegd ik ken ook niemand die met vogels kweken rijk is geworden

Animal
20-07-2008, 10:28
De enige manier om rijk te worden is gaan stelen ,,de hoofdprijs van een loterij winnen ,of een grote erfenis krijgen.

gerard 6
20-07-2008, 10:47
En ik popel al tot volgende week, want er staan 4 nesten op hetzelfde ogenblik op uitvliegen. Niet geringd om verstoring te vermijden en dubbel zo spannend wat er (misschien aan mutaties) tevoorschijn zal komen

Hallo Koene

Hoe is het gegaan met deze nestjes?

Birdfarm
20-07-2008, 10:50
ik ken ook niemand die met vogels kweken rijk is geworden

Denk aan jongens zoals Winterkoning, robin, serinus, tropic, etc. die hebben zo'n schat aan info en ervaringen, die zijn echt rijk geworden van de vogels.
Het mooie is; wij mogen er in delen op dit forum.

Greetzzz

Hans de Vries
20-07-2008, 12:38
Kijk, dit is nog eens een positief bericht!! :yes:

Serinus
20-07-2008, 17:35
Hallo,

Denk aan jongens zoals Winterkoning, robin, serinus, tropic, etc. die hebben zo'n schat aan info en ervaringen, die zijn echt rijk geworden van de vogels. ehmmm.....?
;-)

Groeten, Serinus.

koene
20-07-2008, 17:44
Hallo koen
Hoe is het gegaan met deze nestjes?Het ging om 4 nesten van binsenastrildes in de buitenvolière en om verstoring te vermijden had ik niet in de nesten gekeken.

Achteraf bleek dat een goede keuze geweest te zijn en zorgde dat voor een leuke ervaring; elke dag was het tellen geblazen en bleven er maar jongen bijkomen...
De eerste dag 3, de volgende ochtend waren ze met 7, tegen de avond van diezelfde dag met 10 en enkele dagen later met 14 in totaal :eek: En ook vandaag weer 3 uitgevlogen. De eerste jongen zijn intussen zelfstandig en de koppels zijn een volgende ronde begonnen.

En in de wetenschap dat ik géén enkel jong verwachtende was, omdat de koppels mogelijks nog te jong waren, maakt het nog eens zo zoet. Echt genieten :yes:

Er zit verder wat variatie in kleur tussen de jongen, maar niet in die mate dat het om volle gaat, eerder duidelijke/minder duidelijke splitten voor de mutatie. Dus straks een strenge selectie naar de forste exemplaren die het lichtst uitvallen om volgende seizoenen mee verder te gaan.

gerard 6
21-07-2008, 06:31
Het ging om 4 nesten van binsenastrildes in de buitenvolière en om verstoring te vermijden had ik niet in de nesten gekeken.

Achteraf bleek dat een goede keuze geweest te zijn en zorgde dat voor een leuke ervaring; elke dag was het tellen geblazen en bleven er maar jongen bijkomen...
De eerste dag 3, de volgende ochtend waren ze met 7, tegen de avond van diezelfde dag met 10 en enkele dagen later met 14 in totaal :eek: En ook vandaag weer 3 uitgevlogen. De eerste jongen zijn intussen zelfstandig en de koppels zijn een volgende ronde begonnen.

En in de wetenschap dat ik géén enkel jong verwachtende was, omdat de koppels mogelijks nog te jong waren, maakt het nog eens zo zoet. Echt genieten :yes:

Er zit verder wat variatie in kleur tussen de jongen, maar niet in die mate dat het om volle gaat, eerder duidelijke/minder duidelijke splitten voor de mutatie. Dus straks een strenge selectie naar de forste exemplaren die het lichtst uitvallen om volgende seizoenen mee verder te gaan.

Hallo Koen

Dat is dan een mooi resultaat die je hebt, boven je eigen verwachting.
Dan doe je in ieder geval iets goed. :rolleyes:
Streng selecteren en wie weet volgend jaar een mooi mutatie. (You never now)
En blijven genieten

Birdfarm
21-07-2008, 08:09
Dus straks een strenge selectie naar de forste exemplaren die het lichtst uitvallen om volgende seizoenen mee verder te gaan.

Maar hoe wil je deze nu onverwant aan elkaar verparen dan?:confused:
Je weet niet welke jongen van welk stel zijn.

Greetzzz

gerard 6
21-07-2008, 08:27
Maar hoe wil je deze nu onverwant aan elkaar verparen dan?:confused:

Greetzzz

Tja Dat is een goede vraag.
Een klein nadeel van een gezelschap voliere.

koene
21-07-2008, 09:35
Maar hoe wil je deze nu onverwant aan elkaar verparen dan?
Waarom zou ik 100% onverwant moeten verparen ;)

De startvogels kwamen van 3 verschillende kwekers, waarbij het niet mogelijk was om gelijk verwant aan elkaar te paren. De jongen per nest zijn na het uitvliegen met dezelfde kleurring geringd, dus dat kan ik in het oog houden.

Ik weet daarmee nog altijd niet met zekerheid de ouders, maar in de loop van tijd wordt volgens behoefte verse onverwante exemplaren (forse wildkleuren, of extra kleur van volle mutanten) ingebracht.

@Gerard: het kweekseizoen is nog maar begonnen, dus ik blijf in blijde verwachting van een volle mutant, reeds dit seizoen ;)

john van eksel
23-07-2008, 10:54
hi koen mijn Binsen koppel heeft nu al elk nestkastje die ik hangen heb in de voliere geprobeerd. Maar nog niks definitiefs. Het mannetje zingt en pronkt de hele tijd. Dus hoop van harte dat ze een keuze nemen en dat er nazaten komen. Jij hebt in iedergeval meer geluk als ik dit lees.

koene
23-07-2008, 17:01
2 voorbeelden van de favoriete nestplaatsen van de binsen. Op 1,2m hoogte tussen het groen en met snelbinders stevig vastgemaakt.
http://i302.photobucket.com/albums/nn111/prchtvnkn/binsfavornest.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn111/prchtvnkn/binzfavonest.jpg

Alle andere opstellingen laten ze bij mij links liggen,dus ook wanneer ik dergelijke bamboenestjes helemaal boven in de volière hang.