PDA

Bekijk Volledige Versie : De wonderlijke geboorte en opvoeding van Kliko de kip.

ginger
07-06-2008, 16:22
-0- Ik ben Ginger en ik kom uit het forum Kanaries.daar kregen we het ineens over kippen en toen beloofde ik het hylarische verhaal van Kliko de kip te vertellen.Maar een kip is geen kanarie dus vandaar dat ik even ben overgevlogen naar " de grondvogels ". Misschien vinden jullie het ook wel leuk om de waargebeurde story van Kliko te lezen..........

1 van mijn kippen was broeds en zat op een groot aantal eieren ergens in onze tuin.Nadat ze haar broedse tijd had uitgezeten kwam ze met 6 schattige kuikentjes tevoorschijn. Van die ienie minie Calimerootjes.
Echter in haar broednest onder de frambozenstruik, lagen nog 4 eieren. Die waren blijkbaar van een latere datum en nu ze voor haar geboren kroost moest zorgen, kon ze aan deze eieren geen aandacht meer schenken.
Ik vond het maar een trieste aanblik .Maar ja de natuur had zo beslist.Bovendien had ik al 20 kippen die ik eigenlijk helemaal niet wilde maar die er waren omdat haan en hennen zo hun best deden voor het nageslacht.Ik kon geen afstand doen van al die lieve calimerootjes die allemaal eens hele grote kippen werden.
Wat nu te doen met die achtergebleven eieren.Ik besloot ze met bloedend hart een dag zo te laten liggen. Devolgende avond besloot ik de eieren in de kliko te"leggen "."kliko " is hier het woord voor afvalemmer, de groencontainer wel te verstaan.Ik besloot de eieren erin te leggen, omdat ik bang was dat als ik ze erin zou laten vallen, dat ze dan zouden openbarsten en dat ik dan van die hele zielige vogeltjes zou zien.Dus ik leg die eieren erin en ik doe de deksel dicht.Ik wil weglopen opgelucht dat ik deze macabere daad verricht had, meen ik een piep te horen. Doorlopen dacht ik meteen. .Maar mijn benen weigerde. Ik moest terug naar die kliko of ik nou wilde of niet.
En vanaf dat moment veranderde mijn leven compleet.................

Ik tilde de deksel op en zei steeds in mezelf" kom je bent hartstikke gek "." Loop door en ga naar huis ".Maar niks hoor mijn lijf luisterde helemaal niet naar wat ik zelf nog te vertellen had.
Tot mijn verbazing ging mijn eigen arm de "kliko " binnen.............Waar kwam die piep nou vandaan?Mijn arm haalde 1 voor 1 de eitjes eruit en bracht ze aan mijn oor.En tot mijn grote ontzetting hoorde mijn oor een calimero eitje tikken.Ik hoorde mijn stem zeggen:" leg terug dat ei " , maar mijn lijf draaide zich al om en liep met ei en al naar huis.

Thuis werd ik ineens cordaat en zogenaamd handelsbekwaam. Deze calimero moest maar bewijzen dat ie echt heel erg graag op onze aardbol wilde gaan verblijven. Als ie geheel zelfstandig uit zijn eitje kon komen dan mocht ie wat mij betrof lekker bij de andere zusjes en broertjes wonen.
Ik nam een doek, de schoenendoos van mijn mooie pumps en een bureaulamp en legde het ei onder de doek in de doos onder de lamp.vervolgens volkomen uitgeput van deze emotionele daad, besloot ik te gaan slapen .

De volgende dag was mijn eerste gang natuurlijk naar schoenendoos en doek.Ik ging er eigenlijk van uit dat ik een heel zielig dood vogeltje zou aantreffen.Niets bleek minder waar. Daar stond of liever gezegd , lag op tafel ,uit de doos gesprongen, een echte hele echte inie minie minie minie kip.helemaal nat en vervrommeld.Zo lief zo lief................

We keken elkaar aan en toen gebeurde het...................
Ik werd tot kippenmoeder uitverkoren .
Wist ik veel , dat een kip het eerste dat ie ziet na zijn geboorte, dat dat zijn moeder is. Had ik het maar geweten. Maar hartsikke onwetend van dit alles dacht ik alleen maar o wat is dit leuk, wat is dit leuk.
Nou dat dacht ik niet lang. Want algauw bleek dat de kleine in spe veeleisend was en absoluut niet alleen gelaten wilde worden.Krijsen krijsen, uren achter elkaar. Ik werd er helemaal gek van.
Misschien heeft ie het koud dacht ik nog. Dus ik kocht een echte warmtelamp.Maar het arme schaap bleef gillen. Aan het eten kon het niet liggen want van de kuikenopfok at ie goed.

Uiteindelijk werd ik overspannen van het gegil. Ik dacht ineens aan de biologische kippencursus met de praktijkles " hoe slacht ikzelf mijn kip ".Ik zag ineens voor me dat de kleine moederziel alleen uit wandelen werd gestuurd om vervolgens verzwolgen te worden door de kerkuilen bij ons in de uilenkast.Of dat de buurman de kleine zou roven als voer voor zijn bijzondere roofvogels.Of zou ik de kleine onbewaakt laten rondlopen in de woonkamer waar mijn grote rode katergraag verblijft.

Niets van dat alles deed ik. Ik watje.
Om van het gekrijs af te zijn haalde ik hem steeds" uit de box " en nam hem mee. Maakte niet uit waarnaar toe. Als ik maar verlost werd van het gegil.
Ik in bad ,kip mee op de rand van het bad.Ik acher de PC, kip ook achter de pc.Inmiddels had kip ook een naam. " kliko ". Hoe toepasselijk.
Kliko en ik, we waren onafscheidelijk.
Helaas! Want hoe moest ik naar mijn werk? En als ik ging slapen bleef Kliko zonder ook maar een seconde te stoppen, roepen om zijn mensenmoeder.Ik beklaagde de dag dat wij elkander in de ogen keken.
Wat nu nog te doen. Hoe kon ik mijzelf verlossen?
Ik zette mijn kunstenaarsbrein aan het werk. Putte kennis uit de natuur. Australie, daar had je kangeroe's met een heuse "verlos buidel".Zoiets zou uitkomst bieden. Er zat niets anders op ,ik moest een "verloszak " ontwikkelen.

Voor thuis ontwierp ik de "fucsia roze verlosbuidel". Een schort waarvan ik de zak hoog op de borst naaide. En voor elders een paar zwarte tshirts met dubbele klep op het decolete.

En kliko verdween dan in de ene zak ,dan in de andere zak.
En.......het werd stil!!!! joepie het werd stil.

Overal waar ik kwam of was, daar waren we met zi'n twee.En als een echte moeder sjouwde ik van alles met ons mee.Bakjes voor water en opfokvoer het ging allemaal in de "Kliko tas ".

Autorijden was lastig want Kliko vond het erg spannend in de auto en wilde dan perse op het stuur zitten om alsmaar mee te draaien.
Ik zal nooit die keer vergeten dat ik met mijn zwager en zus uit eten ging en dat ik stikem Kliko meegenomen had in een van mijn zwarte tshirts.
Want ik wist zeker dat dit onderwerp absoluut onbespreekbaar was .We zitten goed en wel aan tafel aan de soep, en floep daar springt Kliko uit zijn zak zo in de soep. Normaal gezien deed ie dat nooit want als het avond werd dan sliep de kleine als een roos. Ik kon daarom meestal ongeneerd op stap niemand die wist dat ik een "kliko op zak " had. maar je zult het net zien.....Kliko on de soep......Mijn zwager zijn mond hing open en ging voorlopig niet meer dicht. Mijn zus begon te gillen en ik haalde doodgemoedereerd onze "kliko" uit de soep. Alsof het heel normaal was dat je je eigen kip had meegenomen.Ik siste over tafel:"monden dicht en dooreten ".Dat had ik wel eens in een heldhaftige film gezien....dat in tijden van nood je net moet doen alsof dat wat je doet heel normaal is. Dan valt het nl. des te minder op.
En zo ook hier. Niemand heeft er verder iets van gemerkt. Ik heb Kliko meteen weer in zijn zak gepropt en ben gaan praten over koetjes en kalfjes.Mijn zwager heeft er nooit meer naar gevraagd. Dat bleek dus een onverwerkt trauma.

Enfin je wil niet weten hoeveel zielen deze Kliko heeft blij gemaakt in zijn jonge leventje.
Overal waar ie kwam toverde hij alleen maar door aanwezig te zijn een glimlach en een verwarmd hart.
ik ging 1x per week naaar een inloophuis voor ernstig zieke mensen.
Kliko plopte uit zijn zak en het was feest.De meest gedeprimeerde schaterde van de lach.
Men belde en vroeg of ik de volgende week heel alsjeblieft Kliko weer wilde meenemen.

Ik was ontroerd door deze wending.
Al die blije harten van al die mensen, ik was echt geraakt.

Toen brak de dag aan dat ik na moest gaan denken over hoe kliko een kipwaardig bestaan te geven.
kliko was een grote hen geworden met prachtige veren aan de voeten en een mooie gespikkelde kraag.
Maar mooi en wel, zou de toom kliko nog kunnen accepteren?
Kliko sliep in huis op de rand van een houten keukenstoel met daaronder een krant. Hartstikke smerig en niet langer houdbaar zo.
En Kliko had een mensen familie , geen kippen familie.
Toen ik zag dat de zussen en broers van kliko door hun moeder steeds meer aan hun lot werden overgelaten, besloot ik met het "repatrieerings programma" te beginnen.

Stap 1 bestond uit kennis maken met de werkelijke familie.
Meerdere keren per dag een rondje tuin tussen alle andere familieleden.
Alle kippen kwamen kijken en Kliko ging steeds tussen mijn benen staan.
Maar het ging goed. Ze bekeken elkaar , bleven kalm en onberispelijk.

Stap 2 kliko alleen zonder zijn moeder.
Dat was al wat heftiger.
Maar Kliko bleek een felle donder en hakte flink om zich heen.Iedereen bleef op gepaste afstand.

Algauw werd Kliko een volwaardig lid van de toom.Lekker scharrelen in de tuin en ruzie maken om een vette pier.

Op dit moment is Kliko een van de grootste kippen in het hok. Alle lekkere hapjes die gevonden worden door collega's, worden in een mum van tijd afhandig gemaakt. Iedereen heeft het nakijken.
Ze is net "Charly Chaplin " zoals ze een heen en weer waggelt met haar wijdbeense bevederde poten.

Ik ben blij dat ze het zo goed doet want dat heeft ze verdient.
Er is toch niks mooier in het leven dan een mensenhart gelukkig te zien en of te maken.

Voor mij was het een uitzonderlijke ervaring.
Als mens ooit hen geweest te zijn.

Rissotto
07-06-2008, 18:38
hoii ginger,

wat een onzettend leuk en mooi verhaal! :)
kliko is zeker een speciale kip :)
wel bijzonder dat hij zo'n sterke wil heeft om te leven..
heeft kliko nog steeds een hechtere band met jou dan dat de andere kippen hebben?

groetjes,
chantal

ginger
07-06-2008, 18:51
Hallo chantal,

Wat leuk dat je het een mooi verhaal vond. Even begon ik te twijfelen over dat jullie mij nu echt hartstikke krankjorim zouden vinden. Maar ben toch blij dat ik het verteld heb.
Ja Kliko heeft een hechtere band met mij dan de andere kippen.Als ze in de tuin loopt dan komt ze elke keer in huis door het kattenluik. En ik kan haar ook roepen bij haar naam. Dan komt ze aangerend als een hondje.Leuk he?
Als ik in de ren kom voeren, komt ze tegen me aan staan en springt ze omhoog om alles uit mijn handen te trekken.Soms loopt ze zo tussen mijn benen heen en weer dat ik uit moet kijken dat ik niet op haar sta.
doordat Kliko zo tam is zijn de andere kippen gaande weg ook veel tammer geworden. Voorbeeld doet blijkbaar volgen.Vaak als ik in het hok kom, loopt de hele toom om mij heen heen en weer. Dat deden ze vroeger niet.
ik kan ze nu ook aaien.

Wat heb jij trouwens een mooie foto !
Nou dag hoor

Rissotto
07-06-2008, 19:00
Hallo chantal,

Ja Kliko heeft een hechtere band met mij dan de andere kippen.Als ze in de tuin loopt dan komt ze elke keer in huis door het kattenluik. En ik kan haar ook roepen bij haar naam. Dan komt ze aangerend als een hondje.Leuk he?
Als ik in de ren kom voeren, komt ze tegen me aan staan en springt ze omhoog om alles uit mijn handen te trekken.Soms loopt ze zo tussen mijn benen heen en weer dat ik uit moet kijken dat ik niet op haar sta.
doordat Kliko zo tam is zijn de andere kippen gaande weg ook veel tammer geworden. Voorbeeld doet blijkbaar volgen.Vaak als ik in het hok kom, loopt de hele toom om mij heen heen en weer. Dat deden ze vroeger niet.
ik kan ze nu ook aaien.

Wat heb jij trouwens een mooie foto !
Nou dag hoor

dat is leuk dat ze nou zo tam zijn :)

dankjewel! heb em zelf jammer genoeg niet gemaakt..
vind het gewoon leuke foto omdat ze ook zo nieuwsgierig kijken..

RobK
07-06-2008, 19:26
Een leuk verhaal over je kip. Gewoon geinig om te lezen en goed te vernemen dat er meer mensen zijn die met hun vogels zijn begaan.

Groet,

Rob.

Henk3
07-06-2008, 19:29
Nou "hen" Ginger, je kan het mooi brengen. Ha, ha deze kip zou bij mij ook oud worden hoor.
Paar vraagjes rijzen wel bij mij.
1. Heb je later nog naar die andere eieren weer omgezien die al in de kliko lagen?
2. Dan was die soep zeker niet al te heet?

Mooi verhaal, heb het met aandacht gelezen.

Jeroen H
07-06-2008, 19:50
Enfin je wil niet weten hoeveel zielen deze Kliko heeft blij gemaakt in zijn jonge leventje.
Overal waar ie kwam toverde hij alleen maar door aanwezig te zijn een glimlach en een verwarmd hart.
ik ging 1x per week naaar een inloophuis voor ernstig zieke mensen.
Kliko plopte uit zijn zak en het was feest.De meest gedeprimeerde schaterde van de lach.
Men belde en vroeg of ik de volgende week heel alsjeblieft Kliko weer wilde meenemen.

Ik was ontroerd door deze wending.
Al die blije harten van al die mensen, ik was echt geraakt.

:D leuk om te lezen!

Inderdaad een unieke ervaring

M.v.g.

vogelfreak
08-06-2008, 09:44
hey leuk verhaaltje(niet zo heel klein:P)

vond het leuk om het te lezen

nu heb ik een vraagje heb je mischien een fototje er van :P

als ik het zo goed lees heb je sabelpoot kippen(weet niet als ik het zo goed zeg) maar die hebben ook van die veren aan hun poten en die hebben wij ook :P

nu ook 5 jonge kuikens van 4 weken en een moeder kip met kuikens van 1 week 1 de andere kip is aan het broeden (we hebben 2 kippen van een ander soort )(want die broeden heel snel)

veel plezier nog met je kliko:P

Henk3
08-06-2008, 11:21
[QUOTE][we hebben 2 kippen van een ander soort )(want die broeden heel snel)/QUOTE]
Japanse zijdehoenders denk ik dan.

Hans de Vries
08-06-2008, 12:44
Een prachtig verhaal, ik kan me er helemaal in vinden!
Deze verhalen zijn toch een van de smaakmakers van dit forum.

Hans.

mac
08-06-2008, 19:59
Prachtig verhaal !!
Het is helemaal niet gek om zo een kuikentje op te voeden hoor.:p
Het is dat ik altijd natuurbroed doe anders had ik het ook zeker eens geprobeerd met de hand.

Ik gok erop je zegt groot en met poot bevedering.
En je zegt wagelen, ik gok dat kliko een brahma is.
Maar dat hoeft niet natuurlijk, heb je wat foto's?
Lijkt me wel leuk om de legendarisch KLIKO te zien.

ginger
09-06-2008, 13:59
Hallo Allemaal,

Wat keuk al jullie reacties. Ik zal een foto plaatsen van Kliko. Die heb ik vanmorgen gemaakt maar ik weet nog niet hoe ik hem in het bericht krijg. "Dat moet ik nog even uitvogelen ".Eerst even werken en dan misschien vanavond ga ik het proberen.Ze was heel eigenwijs en wilde maar niet op de tafel blijven staan. Dat leek mij het beste om te fotograferen omdat jullie dan die bevederde poten kunnen zien. N:confused: Nou ik zal de foto zo snel mogelijk erop zetten als ik ga begrijpen hoe dat moet.

Henk3
09-06-2008, 14:10
Is voorbeeld, er zal meer mogelijk zijn.

http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=2524

ginger
09-06-2008, 19:45
Nou "hen" Ginger, je kan het mooi brengen. Ha, ha deze kip zou bij mij ook oud worden hoor.
Paar vraagjes rijzen wel bij mij.
1. Heb je later nog naar die andere eieren weer omgezien die al in de kliko lagen?
2. Dan was die soep zeker niet al te heet?

Mooi verhaal, heb het met aandacht gelezen.

Beste Henk,

Nee ik heb nooit meer naar die eieren omgekeken omdat ik in geen van de eieren een piep hoorde toen ik ze beluisterde.
Bovendien was dat ene Kliko ei al meer dan genoeg om te behappen!

Wat betreft die soep: " zoals je weet wordt de soep nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend!".

Leuk dat je het een mooi verhaal vond. Maar het is echt gebeurd hoor!!

binnenkort volgt er een foto van Kliko!-0-

Henk3
09-06-2008, 20:13
Ginger:
Maar het is echt gebeurd hoor!! Ik heb geen moment getwijfeld aan je verhaal of het wel echt was gebeurd of niet.
Compliment dus dat je het goed weet op te schrijven.

mac
09-06-2008, 22:21
Hallo Allemaal,

Wat keuk al jullie reacties. Ik zal een foto plaatsen van Kliko. Die heb ik vanmorgen gemaakt maar ik weet nog niet hoe ik hem in het bericht krijg. "Dat moet ik nog even uitvogelen ".Eerst even werken en dan misschien vanavond ga ik het proberen.Ze was heel eigenwijs en wilde maar niet op de tafel blijven staan. Dat leek mij het beste om te fotograferen omdat jullie dan die bevederde poten kunnen zien. N:confused: Nou ik zal de foto zo snel mogelijk erop zetten als ik ga begrijpen hoe dat moet.

Mocht je er niet uitkomen dan wil ik m eventueel wel voor je plaatsen.
Moet je me maar eventjes toe sturen via de mail.

ginger
10-06-2008, 10:39
Mocht je er niet uitkomen dan wil ik m eventueel wel voor je plaatsen.
Moet je me maar eventjes toe sturen via de mail.

Hoi marcel,

Dat wil ik wel doen maar dan niet via jouw eigen mailadres!
Ik wil mijn privegegevens afgeschermd houden.Dat heb ik geleerd ondertussen. Het is beter om jezelf te beschermen als je het net op gaat.
Dus ik kan jou wel mailen, maar dan via het forum.
Maar nu blijkt dat jij hebt ingesteld dat je prive geen mails wilt ontvangen. Alhoewel je wel jouw eigen mailadres in je profiel hebt ingevuld. .ik weet nu even niet hoe het allemaal kan hoor.

laat maar wten.

dag marcel.:confused: l

RobK
10-06-2008, 11:00
Ginger,

In het fotoforum

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/

kan je heel gemakkelijk zelf de foto uploaden. In je berichtje hier in het forum kan je dan een link naar het webadres van je foto plaatsen. Zoals deze bijvoorbeeld;

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=397

Groet,

Rob.