PDA

Bekijk Volledige Versie : geslachtsbebonden

kevin
03-06-2008, 18:58
is het kleur agaat geslachtsgebonden?

RobK
03-06-2008, 23:07
Kevin,

Waarschijnlijk is het handiger als je vragen inzake de vererving stelt in het betreffende forumgedeelte. Dan wel er even bijzetten om welke vogel het gaat (is voor volgende forumbezoekers die met dezelfde vraag zitten gemakkelijker terug te vinden).

Groet,

Rob.

Hans de Vries
04-06-2008, 08:29
Aangezien je deze vraag onder Zebravinken hebt geplaatst ga ik ervan uit dat je bedoelt of de kleur agaat bij deze vogels geslachtsgebonden vererft......
Het antwoord is: nee, deze kleurslag vererft recessief.
Dus niet-agaat X agaat = alle jongen niet-agaat split agaat

koene
04-06-2008, 17:37
Het antwoord is: nee, deze kleurslag vererft recessief.
Dus niet-agaat X agaat = alle jongen niet-agaat split agaatJa sorry, even muggeziften :toothache: met een kleine verduidelijking (neem me niets kwalijk, Hans):

niet-agaat noem je beter grijs, want zwartwang is ook een niet-agaat en zwartwang x agaat geeft een andere uitkomst.

Grijs x agaat gijs geeft grijze jongen split agaat (zoals bedoelt!)

koen

Hans de Vries
06-06-2008, 21:53
Ja sorry, even muggeziften :toothache: met een kleine verduidelijking (neem me niets kwalijk, Hans):

niet-agaat noem je beter grijs, want zwartwang is ook een niet-agaat en zwartwang x agaat geeft een andere uitkomst.

Grijs x agaat gijs geeft grijze jongen split agaat (zoals bedoelt!)

koen

Jaaa.... maar stel nu dat het hier gaat over de combinatie bruin-agaat.... of bleekrug-agaat......? Er wordt in de vraagstelling geen kleur van de partner genoemd:
is het kleur agaat geslachtsgebonden?
Daarom gebruik ik de benaming niet-agaat. Wordt overigens het meest gebruikt in de literatuur.

En ik neem je niets kwalijk, hoor! :nono: