Mededeling

Collapse
No announcement yet.

scheve poten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • scheve poten

    hallo;
    ik kweek al jaren rode kardinalen
    maar heb nu 3 jongen maar er is er 1 bij
    met 2 scheve poten de poten staan helemaal naar buiten gedraait .nog nooit eerder meegemaakt !
    kan dit vogeltje nog een normaal leven lijden en kan dit nog verkocht worden want ik kan het onmogelijk zelf bij houden het jong is ondertussen al uitgevlogen.ik had het vandaag pas gezien.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door mattj
    hallo;
    ik kweek al jaren rode kardinalen
    maar heb nu 3 jongen maar er is er 1 bij
    met 2 scheve poten de poten staan helemaal naar buiten gedraait .nog nooit eerder meegemaakt !
    kan dit vogeltje nog een normaal leven lijden en kan dit nog verkocht worden want ik kan het onmogelijk zelf bij houden het jong is ondertussen al uitgevlogen.ik had het vandaag pas gezien.
    Heb je er een foto van? Misschien dat de vogel een huisdier kan worden bij iemand als hij wel enigszins kan zitten op een stok. Maar ik denk dat een foto meer duidelijkheid kan geven.
    Verkopen kun je hem denk ik niet. Beter aan iemand geven die er zijn best voor doet het beestje nog een leven te geven. Als dat tenminste mogelijk is.

    Opmerking


    • #3
      dit komt wel meer voor bij kardinalen.
      Kan te maken hebben met een tekort aan kalk.
      Meestal is het tot net boven het kniegewricht dat de poot slecht is. Als de vogel zit, zal hij last hebben om de zitstok vast te houden, en er met zijn slechte poot langs schuren. Laat je hem zo leven, dan komt er een soort eelt aan het pootje op de plaats waar hij steeds schuurt.
      Is dit een volwaardig bestaan? Ik betwijfel het, en verlos deze vogels uit hun lijden van in het nest. Normaal als je een beetje oplet zie je het al bij het ringen.
      Persoonlijk zou ik zo een dier niet kopen, jij ook niet denk ik, dus aan wie zal jij
      het kunnen verkopen??

      Opmerking


      • #4
        ik heb een goudvinkpop van 2006 met 2 scheve pootjes, vorig jaar 2 nesten gezonde jongen groot gebracht en dit jaar heeft ze een nest van 2 jongen ook gezond. verkopen kan ik ze niet, maar de jongen ervan wel, vaak hoor ik "liefhebbers" zeggen, druk hem maar dood dat wordt toch niks, maar dat weet je toch niet, voor je het geprobeerd hebt, en 1 of 2 scheve pootjes is niet zo erg hoor. is geen mooi gezicht dat wel.
        www.fretteren.eu

        Opmerking


        • #5
          scheve poten

          Hallo,

          Volgens mij heegt de vogel last van engelse ziekte (rachitis), dit ontstaat door een gebrek aan vitamine D en calcium.
          Dit is te behandelen door de vogel vitamine D en calcium bij te geven en eventueel de poten met een spalkje in de juiste stand te zetten.

          Groetjes Tamara

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
            Hallo,

            Volgens mij heegt de vogel last van engelse ziekte (rachitis), dit ontstaat door een gebrek aan vitamine D en calcium.
            Dit is te behandelen door de vogel vitamine D en calcium bij te geven en eventueel de poten met een spalkje in de juiste stand te zetten.

            Groetjes Tamara

            heb je dat wel eens geprobeerd bij een vogel van dat formaat?
            lijkt me een onmogelijke opgave en dat het ook nog blijft zitten.
            mvg,
            kingfisher
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
              heb je dat wel eens geprobeerd bij een vogel van dat formaat?
              lijkt me een onmogelijke opgave en dat het ook nog blijft zitten.
              mvg,
              kingfisher
              Ja hoor dat hebben we al zo vaak gedaan, ik heb zelfs een spalkje om de poot van een goudhaan gedaan.Het is goed blijven zitten en 3 weken later kon hij zijn pootje weer gebruiken.
              Je bent er alleen wel even mee bezig

              Opmerking


              • #8
                knap werk hoor

                Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
                Ja hoor dat hebben we al zo vaak gedaan, ik heb zelfs een spalkje om de poot van een goudhaan gedaan.Het is goed blijven zitten en 3 weken later kon hij zijn pootje weer gebruiken.
                Je bent er alleen wel even mee bezig
                Hallo Tamara
                Dat vind ik een knap staaltje werk van je. Dus hoe klein ook het vogeltje het kan dus wel.
                Kun je daar ook een keer foto's van maken als het weer eens voorkomt.
                Voor als iemand dit wil doen bij een vogel met scheve poten zodat ze weten hoe je dit moet doen. Want zo'n vogeltje is dus als ik het goed begrijp niet altijd afgeschreven. Vind ik toch wel een positief iets.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  scheve poten

                  Nee het maakt inderdaad niet uit hoe klein een vogeltje is, het is alleen wel een priegelwerkje.
                  Er zal binnenkort best weer is een kraai of kauw binnenkomen met scheve pootjes en dan zal ik er een foto van maken en op het forum plaatsen.

                  Groetjes Tamara

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
                    Nee het maakt inderdaad niet uit hoe klein een vogeltje is, het is alleen wel een priegelwerkje.
                    Er zal binnenkort best weer is een kraai of kauw binnenkomen met scheve pootjes en dan zal ik er een foto van maken en op het forum plaatsen.

                    Groetjes Tamara

                    Ik neem mijn woorden terug Tamara,knap staaltje zo zie je kan ik ook weer wat leren.
                    mvg,
                    Kingfisher
                    Mvg,
                    Kingfisher.

                    Opmerking

                    Working...
                    X