Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik wil spreeuwen, maar welke?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ik wil spreeuwen, maar welke?

    Ik wil komend jaar een spreeuwen gaan beginnen. Er komt een nieuwe voliere van 2,5 x 2,5 meter ongeveer onder een afdak. Droog, middagzon en met enkele levende planten erin. En geen verwarmd nachthok, wel een dicht deel om te schuilen.
    Nu wil ik dus een koppel spreeuwen gaan houden. Geen glansspreeuwen dus die groep valt al af. Die schijnen toch wel vorstvrij te moeten zitten.
    Zelf denk ik aan europese spreeuwen, liefst een kleurslag, zwarte spreeuwen of rose spreeuwen. Die zijn in ieder geval winterhard en redelijk makkelijk te verzorgen.

    Wat me ook enorm aanspreekt zijn mandarijnspreeuwen. Daarover hoor ik heel veel positieve verhalen en ze schijnen erg hard te zijn en kunnen dus prima buiten overwinteren. Pagodespreeuwen vind ik ook heel erg aantrekkelijk.

    De lijsterachtigen heb ik geschrapt omdat die toch beter gedijen in een zandbodem en wat meer ruimte ivm agressie onderling tussen de partners. Ik wil het koppel nl niet scheiden in de wintermaanden. Ik heb een stenen bodem met houtsnippers en planten in potten die ik makkelijk kan verplaatsen/vervangen. Dat is niks voor lijsters heb ik begrepen.

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met oa pagodespreeuwen bv? Ik begrijp dat die soort heel erg vriendelijk is, zelfs naar andere vogels. Het koppel komt apart maar evt nakweek komt in een voliere met andere vogels als ze bij de ouders weg moeten.

    Dat van die lijsters schrijf ik omdat ik zelf een koppel merels heb gehad zonder mogelijkheid deze te scheiden. De man joeg de pop in de winter elke avond door de voliere en dus heb ik ze weggedaan. Doodzielig ondanks dat er nooit echt gevochten werd. Ze konden er nooit uitkomen wie waar sliep. Dat schijnt vaker zo te zijn bij de lijsters heb ik begrepen.

    Dus wat is aantrekkelijker en waarom? Europese spreeuwen of evt een Aziatische soort. Voor mij zijn de vogels puur voor mijn plezier en een interessante kweekervaring als dat lukt, ze staan dan nl. op mijn terras en dus moeten het tamme rustige vogels zijn en geen zenuwlijders. Op dit moment staan mijn putters op dat terras maar daarmee stop ik na dit seizoen. Ik vind ze prachtig maar kan niet goed tegen hun hysterische gedrag. Ze blijven doodsbang voor mij en vliegen als raketten door de kooi. Dat vind ik helemaal niks achteraf gezien. De gaan weg in de herfst en in die voliere komt hoogstwaarschijnlijk een koppel japanse nachtegalen als alles meezit met de kweek bij iemand anders.

  • #2
    Ik heb zelf mandarijspreeuwen gehad en ik moet zeggen dat het hele leuke spreeuwen zijn en inderdaad ook behoorlijk hard. Bij mij hebben ze in de winter gewoon onverwarmd buiten gezeten.
    Gekweekt heb ik er helaas niet mee, hoewel fanatieke nestbouwers werden helaas geen eieren gelegd (pop was al wel 12 jaar oud dus dat zou het kunnen zijn). Qua voeding zijn ze weinig veeleisend, universeelvoer, wat fruit en wat levend voer is al voldoende.
    Mijn ervaring met het gedrag van de mandarijnspreeuw is ook positief bij mij waren ze nooit agressief en het zijn ook best pientere vogeltjes verder zingen ze ook wel een grappig liedje waarbij ze soms ook andere geluidjes er doorheen mixen.
    Ik heb ze zelf weggedaan omdat ik niet zo'n hele grote voliere heb en mijn voorkeur toch uitging naar japanse nachtegalen. Had ik meer ruimte gehad dan had ik ze waarschijnlijk zelf gehouden.
    Verder heb ik ook driekleur glansspreeuwen gehad, ook best een aanrader: ze hebben prachtige kleuren en interssant gedrag, wennen makkelijk aan de verzorger en zijn vrij makkelijk te kweken.
    Ze zijn wel wat agressief is mijn ervaring. Helaas hadden ze bij mij de vervelende gewoont om midden in de nacht keihard te gaan zingen waarschijnlijk doordat de voliere vlak bij een lantaarnpaal stond. Om geklaag van buren te voorkomen (en mijn nachtrust werd er ook door verstoord) heb ik ze toen maar weggedaan wat ik nu nog steeds jammer vind.
    Make birds not war.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ivo
      Ik heb zelf mandarijspreeuwen gehad en ik moet zeggen dat het hele leuke spreeuwen zijn en inderdaad ook behoorlijk hard. Bij mij hebben ze in de winter gewoon onverwarmd buiten gezeten.
      Gekweekt heb ik er helaas niet mee, hoewel fanatieke nestbouwers werden helaas geen eieren gelegd (pop was al wel 12 jaar oud dus dat zou het kunnen zijn). Qua voeding zijn ze weinig veeleisend, universeelvoer, wat fruit en wat levend voer is al voldoende.
      Mijn ervaring met het gedrag van de mandarijnspreeuw is ook positief bij mij waren ze nooit agressief en het zijn ook best pientere vogeltjes verder zingen ze ook wel een grappig liedje waarbij ze soms ook andere geluidjes er doorheen mixen.
      Ik heb ze zelf weggedaan omdat ik niet zo'n hele grote voliere heb en mijn voorkeur toch uitging naar japanse nachtegalen. Had ik meer ruimte gehad dan had ik ze waarschijnlijk zelf gehouden.
      Verder heb ik ook driekleur glansspreeuwen gehad, ook best een aanrader: ze hebben prachtige kleuren en interssant gedrag, wennen makkelijk aan de verzorger en zijn vrij makkelijk te kweken.
      Ze zijn wel wat agressief is mijn ervaring. Helaas hadden ze bij mij de vervelende gewoont om midden in de nacht keihard te gaan zingen waarschijnlijk doordat de voliere vlak bij een lantaarnpaal stond. Om geklaag van buren te voorkomen (en mijn nachtrust werd er ook door verstoord) heb ik ze toen maar weggedaan wat ik nu nog steeds jammer vind.
      Dat klinkt erg positief. Ik heb tegen die tijd de mazzel dat ik 2 volieres heb en dus geen keuze hoef te maken voor wat betreft evt nachtegalen en evt spreeuwen. Ik begin dan bij 0 dus heb beide volieres leeg tegen de tijd dat ik andere soorten ga aanschaffen. Het kan ook zijn dat ik er voor kies 2 soorten spreeuwen te houden of zelfs 1 voliere leeg te houden om toch evt lijsterachtigen te nemen. Als ik de man en pop kan scheiden na het broedseizoen en evt een tunnelverbinding kan maken tussen de volieres verandert er natuurlijk veel voor wat betreft mogelijkheden. Dan is er meteen een lege voliere over in het broedseizoen voor evt nakweek als alles goed gaat. Dan zou een koppel merels ook weer een optie zijn. Blijf een zwak houden voor die vogels nl.

      Opmerking


      • #4
        ook goed te kweken


        2x ek mannen (welke bij inleven zijn nu 12 jaar zouden zijn).iets wat ook heel goed mogelijk is bij spreeuwen.
        bij juiste verzorging is kweek heel goed mogelijk.
        worden zeer tam naar verzorger toe,maar goed dat word eigenlijk elke vogel (uit deze familiegroep) wel bij juiste verzorging en benadering.

        quote marx:Voor mij zijn de vogels puur voor mijn plezier en een interessante kweekervaring als dat lukt, ze staan dan nl. op mijn terras en dus moeten het tamme rustige vogels zijn en geen zenuwlijders. Op dit moment staan mijn putters op dat terras maar daarmee stop ik na dit seizoen. Ik vind ze prachtig maar kan niet goed tegen hun hysterische gedrag. Ze blijven doodsbang voor mij en vliegen als raketten door de kooi. Dat vind ik helemaal niks achteraf gezien. De gaan weg in de herfst en in die voliere komt hoogstwaarschijnlijk een koppel japanse nachtegalen als alles meezit met de kweek bij iemand anders.

        jammer dat er niet wat meer geduld kan worden opgebracht,waar ligt het aan? voeding? huisvesting? verkeerd aankoopbeleid? etc etc etc.
        echt kweken met europese gaat met horten en stoten,en er is veel geduld voor nodig.

        maar wel wijs besluit hoor,als je jezelf gaat ergeren aan vogels dan moet je ze weg doen.
        gr

        Opmerking


        • #5
          Hoi Winterkoning, het klikt gewoon niet met die putters. Ze doen me niks, hebben geen individualiteit en geen persoonlijkheid. Ik kan ze niet eens uit elkaar houden en niet goed bekijken omdat ze dan de struiken in knallen. Dat is geen plezier voor mij. Als ik op het terras moet zijn maak ik me meteen zorgen over gebroken nekjes en stress Ik stoor ze nooit, heb de helft van de voorkant met klimop ingewikkeld wat wel enigszins helpt en heb ze nog nooit gevangen of bang gemaakt. Ze eten een mengsel gemaakt door een kenner en zijn echt kerngezond. Nog nooit gekuurd, geen medicijnen en om door een ringetje te halen. Ze zingen waanzinnig en de hele dag door. Gezond zijn ze dus zeker en kweken gaan ze vast en zeker ook wel. De man zit nu hele dagen te zingen bij twee nesten en de poppen gaan er om en om in kijken of het wat is. De man voert alledrie de poppen en ik vond laatst een plukje katoen in een van de nesten.

          Maar toch, niks voor mij achteraf. Ik heb veel liever mijn kanaries die nieuwsgierig kijken als ik bij ze kom, lekker spelen en stressloos door het leven gaan.

          Spreeuwen en ook wel lijsters hebben altijd mijn voorkeur gehad. Duidelijk zelfs. Kraaiachtigen ook maar die zijn te groot voor mijn ruimte en te vies voor mijn dakterras

          Wat een plaatjes van vogels, die twee spreeuwen. Magnifiek hoor

          Opmerking


          • #6
            mandarijnspreeuw

            Opmerking


            • #7
              pagodespreeuw

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  kastanjeruglijster

                  Opmerking


                  • #10
                    werkelijk bloedmooi

                    Robin
                    Werkelijk een prachtige vogel hoor de kastanjeruglijster.
                    Toch niet zo raar he dat ik helemaal verslaafd aan het raken ben aan de lijsters. Ik hoop op een positief mailtje aan het einde van het kweekseizoen.
                    Overigens zijn de spreeuwen ook erg mooi om te zien maar mijn hart is verpand aan de lijsters hoor.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Robin, wat een waanzinnige vogels zijn dat allemaal. Ze zien er daarnaast ook enorm gezond uit, complimenten hoor.
                      Ik zou graag eens proberen hoe een kweekje gaat met handopfokvogels. Misschien dat we daar eens contact over kunnen hebben inderdaad omdat jij daar veel ervaring mee hebt.

                      Als je wil kan je me een mailtje sturen marc_birds@hotmail.com omdat ik via dit forum geen email naar jou kan zenden met een vraag

                      Opmerking


                      • #12
                        waarom kweken afrikaanse spreeuwen in verhouding moeilijker dan aziatische of inheemse?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                          waarom kweken afrikaanse spreeuwen in verhouding moeilijker dan aziatische of inheemse?
                          Voor zover ik weet klopt dat ook niet. Afrikaanse soorten kweken makkelijker. Van de driekleur bv is het heel makkelijk jongen krijgen zover ik weet. Makkelijker dan natuurbroed inheems. Misschien heeft dat te maken met de kieskeurigheid in voedsel dat ze aan hun jongen willen voeren.

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Wat is niet waar?

                              Opmerking

                              Working...
                              X