PDA

Bekijk Volledige Versie : Kalkpoten

pootje
25-05-2008, 07:48
Ik heb een putter man die denk ik last heeft van kalkpoten.De vogel zit doorgezakt op de stok (niet bol), de linker poot opgetrokken. Als de vogels van stok naar stok vliegt trek hij met de linker poot. Ik behandel momenteel beide poten met slaolie wat toch een verbetering lijkt te geven. Heeft iemand hier ervaring mee en hoelang moet ik doorgaan met het behandeling.

lennen
25-05-2008, 15:09
Hallo,
Kalkpoten wordt veroorzaakt door een mijt die in de poten gaat zitten. Hij maakt daar kleine kannaaltjes waar hij in gaat zitten. Een veel gebruikte methode is slaolie, vasaline, etc. Dit om de kanaaltjes af te sluiten zodat de mijt "slikt" Bekend is dat deze methode niet afdoende is.

Wat veel gebruikt wordt voor kalkpoten is Ivomectine 1:50 verdunning. Eén druppletje in de nek is voldoende. Helpt tevens tegen allerlei andere mijten.

Ik weet dat kanariekweker ook Ivomectine tegen vedermijten gebruiken, je kan dit bij een dierenarts kopen.

Gr Leo Ennen

Robin
25-05-2008, 22:03
Heb de ervaring dat Ivermectine weinig uitricht tegen kalkpoten. Sommige vogels zijn zelfs allergisch voor het spul en kunnen er dood aan gaan. Heb zelf goede resultaten geboekt met insmeren van de poten met hertshoornolie. Pootjes met een penseeltje insmeren en een dag of 2 geen badwater verstrekken. Na een week of 2 nog eens herhalen.

RobK
25-05-2008, 22:40
De pootjes wekelijks insmeren met wat huishoud vaseline geeft vaak een verrassend effect.

Groet,

Rob.

pootje
26-05-2008, 17:06
Iedereen bedankt voor de informatie. Ik ga het gelijk eerst proberen met vaseline. Dit heb ik voorradig. :)
Gr. Wim.

gast VII
01-09-2008, 20:45
sodabrokken oplossen in warm water , pootje even laten aden in dat sopje en achteraf de pootjes met een penseeltje insmeren met terpentine of petrolium dat tot de kalkpootjes verdwenen zijn en dan nog een beetje nazorg met vaseline

veren en vleugels
01-09-2008, 21:11
Hallo,
Ik heb in het verleden goede resultaten geboekt tegen kalkpoten, door de poten even enkele seconden geheel te dompelen in sla olie.
Wel opletten dat alleen de poten en niet de veren onder de slaolie komen tijdens het dompelen.
Indien noodzakelijk na 1 week deze behandeling herhalen.
groet, Klaas

populier
08-09-2008, 16:11
Mocht je Vaseline gaan gebruiken, wel de zuurvrije variant.

Succes Michael.

Antoni Hopmann
08-09-2008, 16:41
Mocht je Vaseline gaan gebruiken, wel de zuurvrije variant.

Succes Michael.

Ja dat bedoelde RobK ook. Gewoon te koop bij de drogist.

Gewoon even in het medicijnkastje kijken.(hahaha). Dat kost niks.:D