Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stromend water

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Stromend water


  • #2
    Stromend water

    Bedankt voor de informatie maar ik twijfel nog of ik er niet een koolfilter tussen moet doen. Koolfilters halen giftige stoffen uit het water, dus ook eventuele uitwerpselen van de vogels, maar ik vind het wat onnatuurlijk. Ik heb in het filter en in de beek wat BIOBAC baterie cultures voor vijvers toegevoegd voor het reinigen van het water. Het water blijft mooi helder, er ontstaat wel algengroei maar dit dun ik regelmatig uit. Ik zal die andere topic eens doorlezen misschien zit er nog wat informatie bij over toevoegingen aan het water.

    Opmerking


    • #3
      Ik heb in mijn tuin een vijver die ook gedeeltelijk onder een van mijn vluchtjes zit naast deze vlucht zitten nog twee vluchten <tjes> waarin een polyesterbak gevuld met grint en diverse water/moerasplanten.Mijn water totaal ongeveer 4 kuub word aan het eind in de bak gepompt en voor het in de eigenlijke vijver komt door een rietveldje.Heb hier vogels in zitten die van mij al een paar jaar geen water meer hebben gehad.De vijver is gedeeltelijk bedekt met kroos en waterlelie de krabbescheer is ieder jaar nog weer opgekomen en ik kan er een meter diep inkijken.Moet er wel bijzeggen dat er behalve een paar stekelbaarsjes en salamanders geen vissen inzitten<ivm omwoelen v/d bodem>De vogels die er in zitten zijn grote gele kwikken ,blauwborsten en baardmannen.Deze vogels heb ik ook in vluchtjes zonder waterpartijen dus die moet ik elke dag en als ze jongen hebben twee keer per dag vers water geven omdat ze de uitwerpselen van de jongen in de waterbak gooien.Heb trouwens nu twee waterbakken staan en er blijft er een schoon had ik eerder moeten bedenken.Zo leer je elk jaar weer bij.Tussen de vogels die dagelijks vers water krijgen en de vogels die nooit water krijgen kan ik niet zeggen dat er verschil zit in uitval door vervuild water.Wat bijleren betrefd de gekraagde roodstaarten brengen de ontlasting van hun jongen bij mij altijd naar de verst van hun nest gelegen zitstok.Daar deze door mij om hun vorm en model zijn uitgezocht vond ik het jammer dat na het uitvliegen de stokken drie keer zo dik waren door de pakketjes stront die er iedere keer werden opgelegd.Heb nu iets verder in de hoek een stokje door het gaas gestoken en het werkt.Trouwens als je de mest kunt zien en het ziet er goed uit weet je gelijk hoe het met de jongen<5> gaat.
      groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Ik gebruik nu 12 jaar dezelfde waterpartij , zonder er iets aan te doen of toe te voegen.
        Het betreft een vijvertje, waarin 4 grote vissen leven en verder een twaalftal watervogels. Dit maar om te zeggen dat watervogels nog veel meer mest in het water brengen dan andere vogels, waarvan je zitstokken voorziet die niet boven het water hangen.
        Vanuit het vijvertje is er een overloop naar een beek, die door al mijn apparte kweekvluchten loopt, en waarin alle vogels zich wassen en drinken.
        Het water wordt op natuurlijke wijze gefilterd door waterplanten. MAAR, ik heb ernaar gewerkt dat er een filtering van planten, (vooral lissen en riet) die eigenlijk drie maal de capaciteit van het gebruikte water aankan.
        Dus in feite een reserve ingebouwd.
        Ik heb hierdoor volgens mij niet meer of minder zieke vogels dan dat ik ze iedere dag water zou geven.
        Wat de beek betreft, heb ik gekozen voor een diepte van wel 60 cm, die dan opgevuld wordt met groffe kiezel tot enkele cm onder het wateroppervlak.
        Dit geeft ook al een natuurlijke filtering, en goed koel water.
        Belangrijk is ook om de pomp constant te laten draaien. Algen in je water geeft aan dat er veel zuurstof in het water aanwezig is. Normaal bij voldoende en goede filtering (natuurlijke) heb je het derde jaar geen last meer van die draadalgen. Als je erwtensoep krijgt is er iets anders aan de hand en is er zeker sprake van onvoldoende filtering.
        In het vijvertje ligt mijn pomp die alles naar boven pompt door de filterbakken met planten. Het is een vierdelig overloopsysteem dat ikzelf gebouwd heb opp eenvoudige wijze, en waar van het ene reservoir het water onder in het andere terecht komt, om zo alweer langs onder over te lopen naar het volgende. Neerschrijven is dit niet zo makkelijk , maar met een beetje inbeelding ga je het wel begrijpen, anders vraag je maar.
        Beneden waar de pomp ligt zitten ook de vier vissen, dit om het vuil dat op de bodem komt, en zich anders kan ophopen, te roeren, zodat het makkelijker door de pomp aangezogen wordt en naar boven gebracht wordt in de plantenfilters.
        Kijk eens naar een natuurlijke waterloop, hier staat men ook niet met potjes aan de rand om kunstgrepen uit te voeren. Probeer dat na te bootsen in miniatuur in je voliere, en je zal zien dat je een prachtig natuurlijk resultaat bekomt.
        Succes ermee, en goed nadenken voor je eraan begint.

        Opmerking


        • #5
          stromend water

          Hallo,
          Ik heb ook stromend water in de volliere echter zonder waterplanten of filter.
          Dit heb ik nu een vol jaar er in staan en heb geen sterfte van de vogels.
          Diverse soorten parkieten, zebravinken en chinese dwergkwartels.
          Echter heb ik wel veel te kampen met alg.

          Hoe krijg ik de alg zo min mogelijk in de waterval? (zie foto: rechts achter)
          Speel de leukste social, behendigheid en puzzel-spellen met je vrienden gratis op Hyves Games!


          Is er een middeltje dat ook vriendelijk is voor mijn vogels?

          Hier hoor ik ook graag meer over.

          Groeten,
          Monique B.

          Opmerking


          • #6
            zonder voldoende waterplanten, die de nodige afvalstoffen uit het water halen, zal het moeilijk zijn om van de algen af te raken.
            Je kan een uv lamp plaatsen tussen de pomp, die de algen dood, maar ook de andere goede organismen in het water verdwijnen hiermee.

            Anderzijds is het zo dat algengroei enkel in zuurstofrijk water kan plaatsvinden, en dat is dat weer positief over de kwaliteit van je water.

            Opmerking


            • #7
              stromend water

              Oorspronkelijk geplaatst door tropic
              zonder voldoende waterplanten, die de nodige afvalstoffen uit het water halen, zal het moeilijk zijn om van de algen af te raken.
              Je kan een uv lamp plaatsen tussen de pomp, die de algen dood, maar ook de andere goede organismen in het water verdwijnen hiermee.

              Anderzijds is het zo dat algengroei enkel in zuurstofrijk water kan plaatsvinden, en dat is dat weer positief over de kwaliteit van je water.
              BEdankt voor uw antwoord.
              Hier heb ik veel aan.

              Wat de algen betreft:
              het is geen mooi gezicht als de waterval binnen de kortste keren (week ander half) groen ziet van de alg. Het verstopt de pomp ook nog eens.
              De volliere staat alleen in de vroege ochten en de late avond in de zon.

              Ik denk dat er dus niets anders op zit, dan om de 2 weken de bak helemaal te verschonen.

              Nogmaals bedankt voor uw antwoord en ik hoop dat u ook nog even een kijkje neemt bij mijn volliere op http://belletje68.hyves.nl/album/286...422667/0/IHVm/

              Groeten,
              Monique B.

              Opmerking


              • #8
                Leuke foto, mooie volliere, wat hebben we toch een prachthobby eigenlijk.

                Opmerking


                • #9
                  Ja, ik gebruik ook stromend water maar dan wel uit de kraan.
                  Elke dag een schone nippelfles en een bak badwater met een scheutje Gezasept.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door krien
                    Leuke foto, mooie volliere, wat hebben we toch een prachthobby eigenlijk.
                    Dank u wel !

                    Opmerking


                    • #11
                      Diepte van de waterpartij

                      Hallo
                      Aangezien we hier de voliere meer gaan aanpassen en een waterpartijtje erin gaan maken (voor de kleine karekiet en baardmannen) heb ik toch nog een vraagje.
                      Wat is jullie diepte van de waterpartij?
                      Waar laten jullie het water na een fikse regenbui in verband met een overloop? Of kan je daar ook een moeras stukje voor maken?
                      Wordt er ook een laagje gaas aangebracht onder het wateroppvlak (veiligheid) en zo ja hoe diep zit dat ongeveer?
                      Misschien domme vragen maar ik zou het wel graag willen weten om het zo goed mogelijk te doen.

                      Het is niet de bedoeling om er vissen in te houden.
                      Maar wel waterbeplanting.
                      mvg Gerard 6

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb een kunststofbak laten maken zo breed als twee vluchtjes hierin een overloop naar de derde vlucht waaronder een gedeelte zit wat overloopt in de vijver die ik naast de voliere heb.De gedeeltes in de voliere,s zijn dmv grind opgevuld zodat overal maar een ondiep stroompje doorloopt.De vijver naast de voliere is eigenlijk om voldoende waterinhoud te hebben.In het grind zet ik de diverse waterplanten en wilgentakken die met hun wortels alles filteren.De vijver is volledig begroeid met verschillende waterplanten en grotendeels bedekt met kroos.Heb dus in de voliere het water nergens dieper dan een paar centimeter.Mijn vijver naast de voliere heeft een oppervlakte van nog geen 2 vierkante meter zelfs met een heftige regenbui komt er haast niks bij.De afvoer van 14 vierkante meter overdekt gedeelte kan ik door middel van draaien in of naast de vijver laten lopen.Meestal loopt het gewoon in de vijver die dan overloopt naar de tuin.Bij heftige buien zet ik hem direct boven de tuin.Als je de vijver in de voliere maakt en je hebt voornoemde vogels denk ik niet dat gaas nodig is zie je in de natuur ook niet.Je kunt ook een of twee regentonnen ingraven om watervolume te hebben en een stroompje door een moerasgedeelte laten gaan dmv een pomp.Het watervolume zorgt ervoor dat de temperatuur van het water niet zo snel stijgt.
                        groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          Je kan een gat in de grond graven zo diep je wil (hoe dieper, hoe frisser water), en daar een vijverfolie inleggen. Dit gat (in mijn geval 80cm diep, vul je op met lava en kiezelsteentjes tot 2cm onder de waterspiegel, en je vogels kunnen niet verdrinken en hebben steeds zuiver water.
                          Je kan het idd laten rondcirculeren door een verhoogd moeras, (zelfde systeem, maar dan vol met waterplanten die in kiezel staan) en dat overloopt naar je vijver. Op deze manier heb je kraakhelder natuurlijk gefilterd water. Geen zand of vijvergrond gebruiken om je planten in te zetten. Als je ze gewoon in kiezel zet zijn ze verplicht de voedingsstoffen uit het water en niet uit de grond te halen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Heren bedankt

                            Heren bedankt voor de info.
                            Daar kunnen wij weer wat mee.
                            Ik denk dat de keuze hier wordt voor een diepe vijver met een moeras-overloop. Inderdaad gevuld met stenen en lava en beplanting.
                            Ik heb eens rond gekeken naar filterbakken 2traps en 3 traps met foam en dat soort spullen, maar dat lijkt mij niet echt ideaal. Foam moet regelmatig toch wel vervangen worden. Plus voor een optimale werking moet je weer van alles toevoegen. Ik zit er wel aan te denken om een uv-lamp ertussen te doen tegen de algen.
                            We houden het zo natuurlijk mogelijk hier.
                            Ene Tropic welkom terug
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              Tegen alg helpt aanzuren van het water. Dat kan met verschillende middelen. PH 5,5 is al voldoende om alggroei sterk af te remmen.
                              Een setje strips om (o.a.) de PH te meten kun je kopen in de dierenwinkel op de aquariumafdeling.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X