Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Erfelijkheid Bij Grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Erfelijkheid Bij Grasparkieten

    aLS JE TWEE GR.GROENEN KOPPELT EN DAAR UIT KOMEN GR.GROENEN EN GRIJZEN EN GR.GROENEN CINAMON EN GRIJZEN DUBBEL FACTORIG .TERWIJL DE OUDERS GRIJS MAAL GR.GROEN ZIJN EN DAAR DE OUDERS VAN GR.GROEN MAALGRIJS ZIJN EN DE GROOT OUDERS GR.GROEN MAAL GR.GROEN CINAMON WIE KAN MIJ DAAR ANTWOORD OP GEVEN MET GROETEN DE GRASPARKIET.

  • #2
    Hallo:

    Heel eenvoudig: bekijk eerst uw kleuren eens goed:

    >>aLS JE TWEE GR.GROENEN KOPPELT EN DAAR UIT KOMEN GR.GROENEN EN GRIJZEN EN GR.GROENEN CINAMON EN GRIJZEN DUBBEL FACTORIG .....>>

    "grijsgroen" is geen kleur maar de combinatie van EF of DF grijs + groen.
    "grijs" is evenmin een kleur maar de combinatie van EF of DF grijs + en blauw.
    De MUTATIE grijs is dominant en ligt niet op hetzelfde chromosomenpaar dan groen of blauw en vererft dus onafhankelijk van deze basiskleuren.

    EF grijs X EF grijs geeft
    25 % niet grijs
    50 % EF grijs
    25 % DF grijs.

    De oudervogels zijn allebei split blauw; de man ook split cinnamon.

    Wessel van der Veen.

    Opmerking


    • #3
      tips

      Even wat goedbedoelde tips voor Grasparkiet;

      Met grote letters schrijven is erg storend naar de lezer van je bericht. In dit geval begrijp ik dat de "Caps Lock" debet is. Dit euvel kan je verhelpen door je bericht alvorens definitief te plaatsen eerst even als "voorbeeld van bericht" te bekijken. Daarna is aanpassen nog mogelijk.
      In geval van berichten over verervingskwesties is het altijd beter om de factoren voluit te beschrijven (gr kan groen zijn maar ook grijs of grijsrood of iets dergelijks). Sowieso is het beter om in berichten geen gebruik te maken van afkortingen. Niet afkorten leest gemakkelijker en de lezer hoeft niet te prakkizeren wat je bedoelt.

      Alles goedbedoeld.

      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        Kobalt cinnamon

        Hoi Grasparkiet,

        Ik heb het ook in het fotoalbum gezet.
        Als er in een vogel de cinnamon factor zit zal dit de gehele lichaamskleur
        opgebleekt worden kijk maar eens naar je grijsgroene cinnamon en vergelijk die eens met een normale grijsgroene dan zul je het verschil zien.
        Dus de vogel van mij in het foto album is een kobalt cinnamon.
        Ik weet in mijn hoofd wel ongeveer waarom dit gebeurt reductie melanine als ik het goed zeg? Maar hier zou wessel wat gedetaileerder op in kunnen gaan hij heeft de kennis hierover.

        groetjes Pascal
        groeten uit apeldoorn

        Opmerking


        • #5
          Hallo Pascal:

          Een cinnamon heeft dezelfde hoeveelheid eumelanine als bijv. een normale groene.
          Alleen is bij cinnamon de melanine niet volledig geoxydeerd en daardoor bruin in plaats van zwart.
          U zou dus kunnen spreken van een kwalitatieve reductie.

          Hoe donkerder de kleur van een voorwerp, hoe meer licht er wordt geabsorbeerd.
          Een zwart oppervlak absorbeert alle lichtstralen die er op vallen.
          Een bruin oppervlak reflecteert nog een beetje licht en is dus lichter van kleur
          dan zwart.
          Een wit oppervlak reflecteert alle lichtstralen.

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            cinnamon

            Hoi Wessel,

            Ik snap je verhaal dus in werkelijkheid is het geen reductie van eumelanine
            letterlijk genomen zeg maar.

            Maar in het vraagprogramma van nbvv valt de cinnamon wel onder eumelanine gereduceerde mutaties (bij de grasparkiet) waarom wordt dit dan
            zo geformuleerd?

            groetjes Pascal
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking


            • #7
              Hallo Pascal:

              Zie voorgaande mail:
              >>...U zou dus kunnen spreken van een KWALITATIEVE reductie...>>

              Wessel van der Veen

              Opmerking

              Working...
              X