PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouwvergunningen

Berend R.K.
21-05-2008, 09:14
Het zal per gemeente wel verschillen, maar moet bij de bouw van een voliere een vergunning aangevraagd worden? Wie heeft dat hier wel en niet gedaan?

distel-kanarie
21-05-2008, 09:19
ik heb niet gedaan:p

gerard 6
21-05-2008, 09:33
Het zal per gemeente wel verschillen, maar moet bij de bouw van een voliere een vergunning aangevraagd worden? Wie heeft dat hier wel en niet gedaan?

zolang je geen diepe fundatie maakt hoeft het niet volgens mij. Mijn fundatie zit maar 30cm diep dus ik heb het niet aangevraagt.(hoeft hier ook niet ondanks het formaat 6x3x2m)
Hoe dat in andere gemeentes is weet ik eigenlijk niet. Ik zou het gewoon eens navragen bij jouw gemeente.

distel-kanarie
21-05-2008, 09:39
zolang je geen diepe fundatie maakt hoeft het niet volgens mij. Mijn fundatie zit maar 30cm diep dus ik heb het niet aangevraagt.(hoeft hier ook niet ondanks het formaat 6x3x2m)
Hoe dat in andere gemeentes is weet ik eigenlijk niet. Ik zou het gewoon eens navragen bij jouw gemeente.

Bij ons is het geloof ik als je hoger dan 2 meter bouwt dan moet je vergunnig hebben

Ton Koek
21-05-2008, 09:42
Om problemen te voorkomen, informeer je best even bij de gemeente waar je woont. Inderdaad zijn er zeer grote verschillen.
Alles beter dan achteraf moeten afbreken, toch?
http://www.selissenwal.nl/images/sloop%20walpoortschool%201.jpg
Een goede relatie met de buren kan ook zeer nuttig zijn.

Rudmer
21-05-2008, 11:25
Wij hebben het ook niet gedaan. Mede omdat alle buren blij waren dat wij vogels hebben.

Hier kun je online bekijken of je een vergunning nodig hebt:
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

navragen bij de gemeente is het beste

Berend R.K.
21-05-2008, 17:03
volgens die site heb je overal een bouwvergunning voor nodig. Uit eigen ervaring heb ik niet veel vetrouwen in de betrokken ambtenaren. Toen mijn ouders een huis gingen bouwen werd die afgekeurd en moesten de dakgoten 20 CM!!!!!! lager. Alsof je dat ziet vanaf de weg.

Ik zal wel luchtig informeren bij de gemeente.

Zwartkopje
21-05-2008, 17:23
Informeer alsjeblieft bij de gemeente.
Ik had een lange voliere en was dus bezig te bouwen aan een nieuwe opzet met vluchtjesmet daarachter een overdekt looppad.
Geen vergunning aangevraagd, immers bijna alles gaas en de bestaande lange volière verdween en die had er al lang gestaan.
Buren geen probleem.
Toch stond er ineens een man van de gemeente voor de deur, er was melding van een grote bouw. BOUWSTOP. Hoewel de gemeente er wel van uit gaat dat ik de vergunning krijg mag ik dus niet verder bouwen. Heel lekker als je europese vogels hebt die NU moeten broeden..
Kan dus ook niet verder met de tuin, want daar staat de andere voliere nog(klein gedeelte) met een deel van de vogels, de rest zit op zolder in broedkooien(ook niet ideaal voor de insecteneters).

Moraal praat met de gemeente je bent 6 weken verder voordat je mogelijk een vergunning hebt.

Berend R.K.
21-05-2008, 18:17
Het is toch wat als je niet eens wat in je eigen tuin kan doen. Daar willen ze ook al een vinger in de pap.

Ben86
21-05-2008, 18:46
voor zover mij bekend is mag je 3 meter hoog, en 30m2 meter vergunningsvrij bouwen buiten het voor het bouwen bestemde bouwblok dus alles wat daarin staat teld niet mee bij deze regel. verder gelden er nog een paar andere (lees strengere) regels voor als je naast je huis iets bouwt of als je naast een open weg/groenstrook etc. wat bouwt. heb je een tussenwoning dan is de controle minder en kun je vaak meer doen.

mvg Ben

Beste Berend dan zul je wel een groot kasteel voor je vogels willen bouwen dat mag volgens mij ook niet;) bij ons kwam er uit dat het wel mocht maja van ons is niet zo groot:mad:

Ben86
21-05-2008, 18:49
ik zit de vragenlijst op de site (vrom) in te vullen en de volgende vraag is heel belangrijk: Wat is de oppervlakte van het bijgebouw en andere vergunningvrije bijgebouwen?

veel succes!

Berend R.K.
21-05-2008, 18:55
In het meest perfecte scenario wordt mijn voliere 3,5 x 7 lang en 2,20 schuin oplopend naar 2,50 weer terug naar 2,20 hoog.

Robin
21-05-2008, 22:13
Als het open vluchten zgn. rennen zijn, waar je doorheen kunt kijken, zonder diepe funderingen mag je praktisch onbeperkt bouwen. Vergelijkbaar met pergola's ed. Anders wordt het met afgesloten ruimtes, zoals nachthokken en schuren. Zou overeenstemming met de buren zoeken en in eerste instantie geen vergunning aanvragen.

Animal
21-05-2008, 22:38
In het meest perfecte scenario wordt mijn voliere 3,5 x 7 lang en 2,20 schuin oplopend naar 2,50 weer terug naar 2,20 hoog.

Ik denk dat voor vergunning vrij bouwen 2,50 m te hoog is.
Ik dacht dat je onder de 2 meter moet blijven ,dat is ook de maximale hoogte van de erfafscheiding (denk ik)

Berend R.K.
22-05-2008, 06:45
Gewoon een bijgebouw als die dient tot het verhogen van het woongemak, als je daar onder de perken blijft dan heb je geen bouwvergunning nodig. Apart hoor.

Zwartkopje
22-05-2008, 08:17
2 meter wordt inderdaad meestal aangehouden als vergunningsvrij(officieel is het zelfs 1.80(vandaar deze maten van schuttingen bij de gamma etc.)
Mijn "gebouw" word/is 5,30 bij 3.10(vluchtjes met een overdekt voerpad.
Voor de duidelijkheid, ik krijg waarschijnlijk gewoon een vergunning maar heb dus wel een bouwstop.

Naast de 2 meter en bouwoppervlak geldt ook de verhouding met de rest van de grond. Je mag maar een bepaald aantal % bebouwd hebben.
Verder moet je(vergunningsvrij) 1 meter vanaf de erfgrens blijven. In mijn geval dus ook bij de grens met de buren hoewel die geen bezwaar hebben.
Daarnaast wordt er ook naar gekeken door welstandscommissie en naar het bestemmingsplan. In dat laatste stond hier bijvoorbeeld dat er maar 1 bijgebouw mocht zijn. Das dus mijn bijkeuken die al direct bij de plaatsing in de jaren 70 is neergezet. Ook dit is geen probleem want daar krijg ik wel ontheffing voor omdat het een oud plan is maar ik wil gewoon even aangeven dat als je eenmaal aan het bouwen bent (en meestal wil je dan snel er gebruik van maken) je wel eens zou moeten stoppen of zelfs afbreken.

Over het algemeen zal het wel meevallen, maar goed wij hebben hier zeker niet een rare buurt oid, mensen groeten elkaar etc, maar er hoeft maar 1 te bellen.......
En dat gevoel van "verraden" te worden door een onbekende(niemand verteld je wie heeft gebeld) is ook een zeer onprettig gevoel kan ik je vertellen.

Jeroen H
22-05-2008, 08:20
Hallo,

Ruim voordat we begonnen met bouwen heb ik de gemeente een mail gestuurd. Toen kreeg ik een mail terug dat mijn mail was doorgestuurd naar een afdeling. Inmiddels 4 jaar later nog geen antwoord gekregen :p. Mocht je van plan zijn in de verre toekomst (nog) een voliere te bouwen ... ;-)

Gr.

Berend R.K.
22-05-2008, 08:48
En dat gevoel van "verraden" te worden door een onbekende(niemand verteld je wie heeft gebeld) is ook een zeer onprettig gevoel kan ik je vertellen.

Tja, de kliklijn is een groot succes. Vooral om lui ook terug te naaien. Geenstijl berichtte, in mijn ogen terecht, dat nederland 90.000 NSB'ers telt.

Dus echt dat mensen belden omdat ze iemand gras zagen maaien terwijl die in de ziektewet zat met een hernia.

gerard 6
22-05-2008, 09:00
Tja, de kliklijn is een groot succes. Vooral om lui ook terug te naaien. Geenstijl berichtte, in mijn ogen terecht, dat nederland 90.000 NSB'ers telt.

Tja en dat terwijl het bedoeld was voor ilegale praktijken te melden, maar inmiddels wordt het echt overal voor gebruikt.
Bemoei je lekker met je eigen spullen en leven dat is al moeilijk genoeg.
Lijkt mij ook niet fijn dat een buurtje die je gewoon groet, misschien wel de klikspaan is die je een oor aannaait.:nono: Tegenwoordig gunnen mensen elkaar het licht in de ogen niet. jammer hoor dat het zo gaat tegenwoordig.

Wat betrefdt de bouwvergunning gewoon informeren voorkom je een hoop gedonder mee.

Ben86
22-05-2008, 17:42
2 meter wordt inderdaad meestal aangehouden als vergunningsvrij(officieel is het zelfs 1.80(vandaar deze maten van schuttingen bij de gamma etc.)
Mijn "gebouw" word/is 5,30 bij 3.10(vluchtjes met een overdekt voerpad.
Voor de duidelijkheid, ik krijg waarschijnlijk gewoon een vergunning maar heb dus wel een bouwstop.

Naast de 2 meter en bouwoppervlak geldt ook de verhouding met de rest van de grond. Je mag maar een bepaald aantal % bebouwd hebben.
Verder moet je(vergunningsvrij) 1 meter vanaf de erfgrens blijven. In mijn geval dus ook bij de grens met de buren hoewel die geen bezwaar hebben.
Daarnaast wordt er ook naar gekeken door welstandscommissie en naar het bestemmingsplan. In dat laatste stond hier bijvoorbeeld dat er maar 1 bijgebouw mocht zijn. Das dus mijn bijkeuken die al direct bij de plaatsing in de jaren 70 is neergezet. Ook dit is geen probleem want daar krijg ik wel ontheffing voor omdat het een oud plan is maar ik wil gewoon even aangeven dat als je eenmaal aan het bouwen bent (en meestal wil je dan snel er gebruik van maken) je wel eens zou moeten stoppen of zelfs afbreken.

Hoi Zwartkopje,
bij de vragen lijst van VROM staat niet gevraagt bouw je lager dan 2 meter maar bouw je lager dan 3 meter dus waar haal jij die 2 meter vandaan?

volgens mij is het 3 meter en dat vergunningsvrij 1.80 is vaak een heg dat is wat anders dan een bijgebouw omdat je normaal volgens bouwbesluit al minimaal 2.30 aan moet houden i.v.m. dat men tegenwoordig niet uitzonderlijk is dat je langer dan 2 meter kan worden of wel een kennis heb die langer is.

wat aantal % is klopt dat staat in het bestemmingsplan als het goed is. (soms is dat niet per erf maar per blok woningen dus als jij het vol bouwt zou een ander minder mogen bouwen;) )

een bijkeuken staat volgens mij niet los van de woning dus is dat wel een bijgebouw? en niet een uitbouw? als je geluk heb zit het zelfs in het bouwblok en telt het niet eens mee met de vergunningsvrije m2.

het komt zelfs voor dat men iets gebouwd heeft en men het net over de grens heeft gezet bijv. minder dan 1 meter van de grens af dat dan de gemeente een oogje toeknijpt omdat je eigenlijk je bijgebouw een kleine 10 cm zou moeten opschuiven:rolleyes:

maar dus Zwartkopje ik ben benieuwd hoe dat in jouw geval zit want ik vind dat wel interessant hoe ze daarmee om gaan.

mvg Ben

Berend R.K.
22-05-2008, 18:12
Het is maar net wat voor ambtenaar je treft denk ik. Voor het zelfde geld vraag je netjes een vergunning aan, krijg je die en gaan ze achteraf zeiken dat ie niet helemaal waterpas staat of zo.

Wat voor bezwaren kunnen buren eigenlijk allemaal hebben? Heeft iemand daar al ervaring mee?

Zwartkopje
22-05-2008, 18:39
Hoi Zwartkopje,
bij de vragen lijst van VROM staat niet gevraagt bouw je lager dan 2 meter maar bouw je lager dan 3 meter dus waar haal jij die 2 meter vandaan?

Stond op de website van de gemeente en VROM, verbaasde me dus ook dat ik ook die drie meter weer ergens anders zag.
De ambtenaar had het ook over die 2 meter.
Overigens niets ten nadele van deze mensen. Beide mannen die ik heb meegemaakt waren welwillend.

En ilegaal was ik wel bezig natuurlijk:p , alleen heb je volgens mij twee vormen van ilegaal :cool:
Vooral ook omdat eigenlijk niemand echt wat kan zien van mijn voliere.

Nog een ander verhaal; een collega vroeg een vergunning aan voor een dakkapel. Afgewezen door de welstandscommissie. Mocht niet aan een doorgaande weg. Collega foto's gemaakt van elders in de gemeente waar ze al waren, vergunning verleend.
Tja, ik snap best dat er regels moeten zijn om het een en ander netjes te houden maar je kan ook overdrijven.

een bijkeuken staat volgens mij niet los van de woning dus is dat wel een bijgebouw? en niet een uitbouw? als je geluk heb zit het zelfs in het bouwblok en telt het niet eens mee met de vergunningsvrije m2.
Mijn idee, maar niet dus volgens de ambtenaar en die zal het wel weten. Overigens zoals gezegd ik kreeg daar meteen ontheffing voor.

Als het goed is krijg ik dus gewoon een vergunning. Wat er mis kan gaan is dat de welstandscommissie over iets valt, maar lijkt me op te lossen. Gevolg is dan wel dat de vergunning later wordt verleend en dus al die tijd bouwstop.
Verder kan iemand bezwaar maken (er is immers al een melding geweest) maar dat moet haast iemand zijn die dan over een zuchtje wind valt, want voor derden is er haast niets van te zien. Behalve door mijn buren maar die vinden zingende vogels wel mooi.
Ik denk dus dat iemand gereageerd heeft die tijd over had en / of nieuwsgierig was. Misschien met verkeerde been uit bed gestapt?
Kan ook zijn dat iemand zelf iets in het verleden niet heeft mogen bouwen en baalt. Maar goed je, men geeft niet aan wie de melding heeft gedaan.
Heb ook nog gevraagd of het een melding was of een klacht(zit een verschil in), wisten ze ook niet.
De man die is geweest gaf ook aan dat ze er zelf nooit langs zouden zijn gekomen ter controle, dus alles is op een melding gebaseerd.

Ben86
22-05-2008, 21:13
oke bedankt voor je uitleg Zwartkopje.
van dat dakkapel snap ik wel doen ze altijd moeilijker over en als je dan laat zien dat ze dat elders wel hebben toegelaten dan kunnen ze niet anders. zo proberen ze wel meer dingen tegen te houden en door met goede argumenten in jouw geval foto's dan zijn ze meestal wel om. of een dakkapel aan de andere kant van de woning natuurlijk is vaak veel makkelijker.

bezwaar wordt vaak gemaakt maar zonder gegronde reden kunnen ze je toch niks maken dus ik denk en hoop dan ook voor je dat ze niet te lastig zijn. en de vergunning gewoon verleend wordt.

in ieder geval veel succes en misschien zien we je voliere nog hier op de site?

mvg Ben

vogelfreak
23-05-2008, 19:46
ik wil nu ook een voliere plaatsen van 5 meter breed 3 diep en 2 hoog maar ik ga der geen vergunning voor aanvragen en als ze komen haal ik hem ook zekker niet weg!

Zwartkopje
23-05-2008, 20:07
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. In de meeste gevallen zul je geen probleem ondervinden.
In de meeste gevallen zul je zo krijgen.
Reken maar dat als hij niet legaal is ze je wel helpen hem weg te halen.

Je kan altijd eens informeren, zonder je adres te geven oid
http://www.ooststellingwerf.nl/sjablonen/2/infotype/webpage/view.asp?objectID=129

Of even vragen bij de/ een vereniging

Animal
24-05-2008, 09:49
ik wil nu ook een voliere plaatsen van 5 meter breed 3 diep en 2 hoog maar ik ga der geen vergunning voor aanvragen en als ze komen haal ik hem ook zekker niet weg!

Dan wordt hij wel voor je weg gehaald ,en mag jij daar de rekening van betalen.

alexd
24-05-2008, 09:54
Over vergunningvrij bouwen:

Ook ik ging met goede moed naar het gemeentehuis. Daar aangekomen bleek na het invullen van het bewuste vrom lijstje dat ik vergunningsvrij was....Met andere woorden, ondanks allerlei nare regels mag er toch best heel veel vergunningsvrij.

Ik was verbaasd, vooral omdat je met een oppervlak van 30 m2 toch al een behoorlijke schuur hebt hoor. Maargoed ik heb gebouwd en nooit iets van controle o.i.d. gehad..

even een indruk van de schuur (3,5 x 8 meter!):
http://www.zebravinkforum-nzc.nl/fotoalbum/albums/userpics/normal_dakpannen1.JPG

Zwartkopje
24-05-2008, 14:03
Hmmm, de ambtenaar zat te slapen?? Lijkt mij niet vergunningvrij als ik het zo zie.
Jouw geval is veel meer een "gebouw" dan die van mij.
Maar "who cares" als zij het zo zien.

Overigens zijn de regels volgens mij niet gemeentelijk maar landelijk, misschien interpreteerd de een het wat ruimer dan de ander?????

naruch
24-05-2008, 14:43
ook ik had geen bouwvergunning nodig, maar de "nieuwbouw"is wel op de plaats gekomen van de oude voliere en is iets kleiner geworden, de voliere wat nu staat is ook ongeveer 30 vierkante meter opper vlakte. dit is nu 5 jaar geleden en nooit iets gehoord.

en nog plaats voor 4 van zo'n volieres ;)

Ben86
24-05-2008, 15:58
wat ik al zei volgens de vrom mag dat dus ik weet niet wie er ligt te slapen of misschien zijn ze bij jullie gemeente gewoon strenger of jij heb meer vergunningsvrije bijgebouwen?

maja kijk gewoon op de vrom site en doe die check list dan weetje waar je aantoe bent of bezoek een echte bouwtechnicus zoals een architectenburo ofzo dan weetje ook waar je aantoe bent.

mvg Ben

Berend R.K.
24-05-2008, 17:56
wat ik al zei volgens de vrom mag dat dus ik weet niet wie er ligt te slapen of misschien zijn ze bij jullie gemeente gewoon strenger of jij heb meer vergunningsvrije bijgebouwen?

maja kijk gewoon op de vrom site en doe die check list dan weetje waar je aantoe bent of bezoek een echte bouwtechnicus zoals een architectenburo ofzo dan weetje ook waar je aantoe bent.

mvg Ben

Wat ik raar aan die site vind, je kan kiezen of het tot het verhogen van het woongenot gerekend moet worden. Een wonderlijke niet hard te maken keuze.

Ben86
25-05-2008, 09:38
ik heb ook een beetje 2 ideën bij die vraag.

aan de ene kant als je iets bouwt is het altijd om iets naar je wens te maken dus zou die vraag standaard op ja beantwoord worden.

aan de andere kant woongenot zou ook kunnen zijn ga je erin leven/wonen? of is het een schuurtje voor je rommel?

daar twijfel ik namelijk een beetje aan en ik denk eigenlijk dat ze de 2e bedoelen met die vraag.

mvg Ben

alexd
25-05-2008, 11:06
Hmmm, de ambtenaar zat te slapen?? Lijkt mij niet vergunningvrij als ik het zo zie.
Jouw geval is veel meer een "gebouw" dan die van mij.
Maar "who cares" als zij het zo zien.

Is het dus wel, vergis je niet 3,5 x 8 = 28 m2.....daarnaast sta ik meer dan een meter vanaf de buren en openbaar groen, ben ik niet hoger dan 3 meter en heb ik niet meer dan 30% van mijn totale grondoppervlak bebouwd met bijgebouwen...

Met vergroting van het woongenot bedoelen ze wonen, opslaan, etc. dus vrijwel alles vergroot het woongenot. Kunstwerken bijvoorbeeld vallen dus niet onder vergroten van woongenot.

Zwartkopje
25-05-2008, 11:26
Dat zal dus wel, die van mij staat niet van de erfgrens af

Vraag die opkomt: heeft dan de welstandscommissie er dus dan ook niets meer over te zeggen??
M.a.w. hetzelfde "gebouw" 1 meter van de kant kan goedgekeurd worden door (oa) deze commissie, tegen de erfgrens aan afgekeurd ??

Trouwens mijn voliere is wel ter verhoging van het woongenot;)

alexd
25-05-2008, 14:53
geen vergunning aanvragen betekend volgens mij ook geen ontwerp wat een welstandscommissie gaat passeren....

enneeuh.....zo lelijk is mijn gebouwtje toch ook weer niet??:D

Berend R.K.
25-05-2008, 18:47
Trouwens mijn voliere is wel ter verhoging van het woongenot;)

Waarom zou iemand een vergunning aanvragen voor iets wat het woongenot verlaagd? Waarom zou je iets neer willen zetten wat je echt niet wil hebben?

Als de gemeente een transformatorhuis voor je brievenbus wil zetten, da's natuurlijk vervelend, maar daarvoor hoef je als bewoner geen vergunning aan te vrage.

Ik snap echt niet wat die vraag er nu weer in moet.