PDA

Bekijk Volledige Versie : Doden van vogel's

jerilo
18-05-2008, 12:51
Hallo,

Even een nare/rare vraag,

Hoe doen jullie, als het echt nodig is, een vogel snel en pijnloos doden?

Jeroen :help

termeer
18-05-2008, 14:22
Hallo,

Even een nare/rare vraag,

Hoe doen jullie, als het echt nodig is, een vogel snel en pijnloos doden?

Jeroen :help

Jeroen

De beste manier is gewoon heel snel de nek om draaien zonder ook maar een moment te aarzelen onder de draai beweging!
Ja het lijkt niet erg dier vriendelijk maar het dier lijd dan het minste en is gelijk helemaal dood!
En niet lijden lijkt mij toch jou hoofd doel? ( STERKTE )

pascal
18-05-2008, 15:24
hoi jeroen
belangrijkste is dat het snel en zo pijnloos mogelijk gebeurt
naar om te schrijven maar ik pak de kop goed beet en het lidchaam in de andere hand en trek ik grof gezegd de kop eraf dan is het gelijk afgelopen de vogel beweegt nog een beetje (stuipjes) maar kan niks meer voelen. ik vind de nek draaien wat moeilijker en kan wel een mis gaan.
ik vind het nooit leuk en kan er ook goed van slag van zijn maar een vogel laten lijden en maar afwachten waneer hij doodgaat dat is ook niet eerlijk tegenover de vogel en jezelf

sterkte!!

Ben86
18-05-2008, 15:52
hallo,

ik vind de nek omdraaien niet makkelijk en het kopje eraf trekken wordt mij te smerig, ik gooi ze altijd dood op de straat ofzo dit lijkt mij het gemakkelijkst,

veel succes ermee

Ben

jerilo
18-05-2008, 16:45
Bedankt alvast voor jullie antwoorden en medeleven.

Ik vind het heel moeilijk ook omdat ze net nog even heb zitten roepen.
Ze eet op haar tijd en drink nog maar verder zit ze heel de dag te slapen.

Jeroen

distel-kanarie
18-05-2008, 18:14
Bedankt alvast voor jullie antwoorden en medeleven.

Ik vind het heel moeilijk ook omdat ze net nog even heb zitten roepen.
Ze eet op haar tijd en drink nog maar verder zit ze heel de dag te slapen.

Jeroen

Hallo jeroen ,

Ik zal in 1x het nekje om draaien sterkte ermee mag ik vragen wat voor vogel het is?

petra
18-05-2008, 18:31
Hallo Jerilo,

Wat ik doe is dit.
haal bij de drogist een flesje Ether.
neem een klein potje waar groenten in hebben gezeten.
doe onder in het potje wat keukenrol of iets anders
en gooi er wat Ether in wel buiten doen hoor.
gelijk het vogeltje erin doen en deksel erop.
hij zal binnen een paar seconden slapen.
laat het er een nacht in en je heb een dood vogeltje
zo doe ik het ook omdat ik het ook niet op een andere manier dood kan maken.
groetjes petra :)

jerilo
18-05-2008, 18:39
Hoi petra dat vind ik een goede manier want van die andere manieren draait toch een beetje mijn maag in de rondte.

Het probleem is dat ik morgen op vakantie ga en de vogels ga ik vanavond bij mijn schoonouders brengen. Dus ik kan het niet meer doen. Hopelijk houdt ze het nog even vol of ze overlijd op de natuurlijke manier.

Het is een gele huis/tuin kanarie pop.

Jeroen

petra
18-05-2008, 18:44
fijn om te horen jerilo heb dit ook van een keurmeester van kippen
gekregen.
anders had ik het ook nooit geweten hoor, deed het ook bij mijn kippen
moest ik wel meer gebruiken maar ging goed hoor.
fijne vakantie gewenst.
groetjes petra.:)

gerard 6
19-05-2008, 18:33
Hallo Jerilo,

Wat ik doe is dit.
haal bij de drogist een flesje Ether.
neem een klein potje waar groenten in hebben gezeten.
doe onder in het potje wat keukenrol of iets anders
en gooi er wat Ether in wel buiten doen hoor.
gelijk het vogeltje erin doen en deksel erop.
hij zal binnen een paar seconden slapen.
laat het er een nacht in en je heb een dood vogeltje
zo doe ik het ook omdat ik het ook niet op een andere manier dood kan maken.
groetjes petra :)

Dat is de manier om dit vervelende werkje op te knappen. Ik hou het in mijn achterhoofd mocht het ooit nodig zijn.:huh

Stefan Verhoeven
20-05-2008, 10:38
Doodgooien op straat en een nacht in een potje stoppen (met ether) zijn in mijn beleving geen diervriendelijke methoden om een vogel te doden...

wessellouw
20-05-2008, 12:01
Hallo Stefan:

De methode met ether is mij ook aanbevolen door een dierenarts.
En het duurt misschien een minuut voor de vogel dood is.

Ether werd 50 jaar geleden nog volop gebruikt voor narcose doeleinden.
De patient of het slachtoffer is na luttele seconden onder narcose en merkt er (in het laatste gevl) dus hoegenaamd niets van dat de dosis lethaal is.
Een hele nacht laten staan is mijns inziens niet nodig.

Wessel van der Veen.

gerard 6
20-05-2008, 13:02
Doodgooien op straat en een nacht in een potje stoppen (met ether) zijn in mijn beleving geen diervriendelijke methoden om een vogel te doden...

Wat is volgens jouw dan de diervriendelijke methode, doodgooien op straat lijkt mij ook geen snelle oplossing, helemaal mee eens. Maar een vogeltje in een paar seconde in slaap brengen met ether lijkt mij toch de meest pijnlose oplossing. Wessellouw zegt zelfs dat het aanbevolen wordt door de dierenarts. Nou lijkt mij dat de dierenarts toch kiest voor de meest diervriendelijke oplossing. En dat het vroeger voor narcoses werdt gebruikt lijk mij persoonlijk overtuigend genoeg.;)

Berend R.K.
20-05-2008, 13:50
ether

Is dat spul gewoon verkrijgbaar? Het bezit voor mensen anders ook wel de nodige recreatieve eigenschappen als drug.

gerard 6
20-05-2008, 14:06
Is dat spul gewoon verkrijgbaar? Het bezit voor mensen anders ook wel de nodige recreatieve eigenschappen als drug.

Tja volgens Petra gewoon bij de drogist

Stefan Verhoeven
20-05-2008, 14:35
Ik weet dat Ether gewoon als narcose middel gebruikt kan worden. Ik ben alleen niet bekend met de werkzaamheid/snelheid van werkzaamheid en de dosering in vogels. Als ze in korte tijd (een minuut) dood zijn klinkt het wel goed in tegenstelling tot hetgeen ik eerder begreep. Uit het verhaal van Petra kreeg ik het idee dat de vogel onder narcose kwam maar nog een aantal uren/nacht nodig heeft om dood te gaan.

Cervicale dislocatie (te bereiken door de nek te breken (is soms moeilijk) of de kop van het lichaam te verwijderen (bij kleine vogels gaat dat prima met een schaar)) is bij kleine vogels denk ik de eenvoudigste methode om als particulier toe te passen en daarbij een methode waarbij de dood zeer snel intreed. Helaas is het inderdaad geen fraaie methode. Het geeft wat rommel (bloed) en ik kan me voorstellen dat veel mensen het niet durven. Daarbij blijft de vogel vaak nog even stuipen (spiersamentrekkingen zonder dat dit bewust gebeurd), ook al heeft dat niets met "niet dood zijn" te maken, het ziet er toch vreemd/eng uit.

petra
20-05-2008, 19:21
Hallo allemaal,

Ja heel vreemd is het ging naar de apotheek en vroeg om Ether
maar kreeg dat daar niet.
Dus toen naar de DA Drogist en kon het daar gewoon kopen hoor.
Was zelfs zo dat ze zeiden wil je een klein flesje, of een fles van een liter.
groetjes Petra.:)

Marx
20-05-2008, 20:29
Maar krijg je dan wel pure ether? Het gaat nl wel om de puurheid en mag absoluut niet verdund zijn.
Als ze dat ergens verkopen ga ik dat ook halen want ik heb hier 4 grasparkieten met polyoma die absoluut niet gezond zijn. 2 zijn er volledig kaal en ik hik al een hele poos tegen dat doodmaken aan helaas. Als dat met Ether kan doe ik ze dus in een trommeltje en giet ik er een scheut ether bij in zaagsel en doe de deksel erop.

Doet Ether geen pijn aan de keel? En gaat het echt zo snel als beweerd? Ik moet er nl niet aan denken dat ik ze hoor spartelen en krabbelen in een trommel voor lange tijd :(

Berend R.K.
20-05-2008, 20:54
Maar krijg je dan wel pure ether? :(

Niet volgens dit forum http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=8127&st=0&#entry91936

Henk3
20-05-2008, 21:01
we zijn toch geen mietjes hé, zo van zielig. Zielig is dat het te lang duurt.
Een vogel is meteen de pijp uit als je hem/haar met kracht op een betonnen vloer neer laat komen.

Marx
20-05-2008, 21:13
we zijn toch geen mietjes hé, zo van zielig. Zielig is dat het te lang duurt.
Een vogel is meteen de pijp uit als je hem/haar met kracht op een betonnen vloer neer laat komen.

De tweede definitie van mietje is homo. Technisch gezien ben ik dus wel een mietje blijkt. Dat is echter niet de reden dat ik mijn parkieten niet op de vloer kapotgooi ;) Ik denk dat dat er niks mee te maken heeft zelf :D

Henk3
20-05-2008, 22:42
Niet eens aan gedacht.
Het gaat er mijnsinziens om, de zieke vogel snel uit zijn lijden te verlossen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dus niet omklooien. Het hoort er gewoon bij. Je kan eventueel ook naar de veearts met het diertje en in laten slapen. Kost een paar centen maar dan heb je zelf een schoon geweten.

pascal
21-05-2008, 12:18
Wat is volgens jouw dan de diervriendelijke methode, doodgooien op straat lijkt mij ook geen snelle oplossing, helemaal mee eens. Maar een vogeltje in een paar seconde in slaap brengen met ether lijkt mij toch de meest pijnlose oplossing. Wessellouw zegt zelfs dat het aanbevolen wordt door de dierenarts. Nou lijkt mij dat de dierenarts toch kiest voor de meest diervriendelijke oplossing. En dat het vroeger voor narcoses werdt gebruikt lijk mij persoonlijk overtuigend genoeg.;)

Hallo Gerard,

als ik jongen met problemen gooi ik ze ook tegen de muur,
als je gewoon zonder te aarzelen hard gooit is het gewoon gelijk afgelopen.
Je moet het natuurlijk niet doen als je niet goed durft want moet je misschien 3x gooien maar als je het goed doet is het gelijk afgelopen!

pascal

petra
21-05-2008, 14:41
Hallo Marx,

als ik jou was deed ik het gewoon met ether hoor.
is hetzelfde als je hond in laten slapen bij de dierenarts.
die vogeltjes merken er niets van.
neem iets van een pot of klein emmertje en doe daar keukenrol in
gooi er een flinke scheut in, de deksel erop doen.
dan pak je de vogel en doe die daar snel in en hij slaapt met dertig seconden.

zelf laat ik ze er een dag in zitten en haal ze er dan de volgende dag weer uit
en gooi ze gelijk in de kliko.

is ook goed tegen de maden in de kliko zijn zo weg of dood.
nou gewoon doen hoor KOM OP.

gerard 6
21-05-2008, 15:05
Hallo Gerard,

als ik jongen met problemen gooi ik ze ook tegen de muur,
als je gewoon zonder te aarzelen hard gooit is het gewoon gelijk afgelopen.
Je moet het natuurlijk niet doen als je niet goed durft want moet je misschien 3x gooien maar als je het goed doet is het gelijk afgelopen!

pascal

Hallo Pascal

Ik weet dat je niet moet twijfelen. Laat ik nu net een ruige bolster zijn met een klein hartje:hide: . Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen zo'n vogeltje op de grond of tegen de muur te gooien. Dan voor mij liever de ether.

Marx
21-05-2008, 15:29
Hallo Marx,

als ik jou was deed ik het gewoon met ether hoor.
is hetzelfde als je hond in laten slapen bij de dierenarts.
die vogeltjes merken er niets van.
neem iets van een pot of klein emmertje en doe daar keukenrol in
gooi er een flinke scheut in, de deksel erop doen.
dan pak je de vogel en doe die daar snel in en hij slaapt met dertig seconden.

zelf laat ik ze er een dag in zitten en haal ze er dan de volgende dag weer uit
en gooi ze gelijk in de kliko.

is ook goed tegen de maden in de kliko zijn zo weg of dood.
nou gewoon doen hoor KOM OP.

Hoi Petra, ik ga straks nog op zoek naar ether. Vooral ook omdat ik dus al een jaar aanhik tegen dit doodmaken. Ze zitten in een aparte kamer zodat de andere vogels niet besmet worden en ik stook die kamer ook nog op 30 graden omdat ze kaal zijn. Een beetje overdreven en nu er een ziek wordt van nog geen jaar oud wil ik de boel opruimen om het grof te zeggen. Parkieten met polyoma hebben toch geen toekomst en besmetten hooguit andere parkieten ook nog eens.

Bah, ik zie er erg tegenop, vooral om de enige met veren die wel kan vliegen dood te maken :(

wessellouw
21-05-2008, 16:47
Hallo Marx:

Ondanks het feit dat ik al een paar dagen vogels kweek, vind ik het ook nog altijd moeilijk om ze dood te maken indien nooodzakelijk.

Ik doe ze in een klein verzendkistje, kistje in een ondoorzichtige plastic zak, dan een flinke geut ether en de zak goed dicht.

Dan zie je niets, zelfs geen spastische krampen.

Wessel van der Veen.

pascal
21-05-2008, 17:33
Jullie praten allemaal over ether.
Ether is ook een drug, hoe komen jullie er dan aan? Is het niet verboden??

pascal

bernardo
21-05-2008, 22:12
ik doe de vogel in een verzend kooitje vuilnis zak erom heen achter
de uitlaat van de auto even erom heen houden mijn vrouw geeft een keer
gas duurt geen 30 sec en het vogeltje is niet meer gaat zeker niet in de kliko
maar word begraven kliko bah
groetjes

Carmen
23-05-2008, 11:47
ik ben altijd somber als een van mijn parkieten is zo ziek dat het beter is om doodgaan. ik ga zo altijd naar dierenarts om hem laten inslapen. ik zou zijn toe zer een watje.

bg Carmen

jerilo
23-05-2008, 14:58
Nounou ik heb heel wat reactie's teweeg gebracht.

Maar ben er wel uit hoe ik het gaat doen als het zover is. Dit omdat ze (de pop) tijdens mijn afwezigheid toch weer iets is opgeknapt. Dus ik wacht nog wel even. Maar ik kies dan persoonlijk voor de ether methode.

M.v.g.
Jeroen

vogelfreak
23-05-2008, 19:42
als je een volwassen vogel tegen een betonnen vloer gooit vind ik in mijn mening niet goed de vogels merkt alles en als je niet hard gooit heb je kans dat ie nog lijd ik doe het alleen met jonge vogels die nog in nest liggen en niet goed groeien of iets hebben waar door ze het niet halen dan gooi ik ze kijhard tegen de muur 1 klap en zijn ze dood met volwasse dieren zou het ook wel moeilijker gaan als ze weg vliegen en een klein klapje krijgen van de grond!

Barend
23-05-2008, 20:23
als je een volwassen vogel tegen een betonnen vloer gooit vind ik in mijn mening niet goed de vogels merkt alles en als je niet hard gooit heb je kans dat ie nog lijd ik doe het alleen met jonge vogels die nog in nest liggen en niet goed groeien of iets hebben waar door ze het niet halen dan gooi ik ze kijhard tegen de muur 1 klap en zijn ze dood met volwasse dieren zou het ook wel moeilijker gaan als ze weg vliegen en een klein klapje krijgen van de grond!

Ja idd mensen het hoord er een beetje bij , een vogelkweker is de roofvogel in zijn eigen hok(voliere)en zal de vogel op zijn/haar humane manier doden, ik zelf ,ja zeg het eerlijk gooi ze tegen de muur of geef een ruk aan de kop en ze geven echt geen krimp meer.

succes.

Gr Barend

In de functie van moderator heb ik de tekst van Barend aangepast. Een niet terzake doende zin heb ik verwijderd.

RobK, Moderator VogelCafé.

Rudmer
23-05-2008, 22:26
Ik heb ook een zieke vogel.. is geen hoop meer...
vandaag ether gehaald. gooien vind ik niets. de kans dat het fout gaat wil ik gewoon niet lopen. dan maar een paar centen aan ether in een potje

RobK
23-05-2008, 23:28
Het euthaniseren van dieren (in ons geval dan vogels) die niet meer te redden zijn zou op zo dierwaardig mogelijke methode moeten. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Op welke wijze dat kan gebeuren kunnen we allemaal in dit onderwerp nalezen. Aangezien ik niet de indruk heb dat er nog "nette" manieren bijgeplaatst gaan worden wil ik dit onderwerp sluiten. Mocht er alsnog een liefhebber een goed plan hebben dan kan hij/zij mij dit even via een persoonlijke mail doen toekomen waarna ik voor plaatsing zorgdraag.

Inderdaad, u begreep het al. Ik ga dit onderwerp dan ook afsluiten.

Groet,

RobK, Moderator VogelCafé.